HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON Állj meg, szívem, betelt ím az idő. Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál? De nem! Bár nincs szív, érted hevülő, te csak lobogjál!
Nagy lombhullásban állnak napjaim. A szerelem virága és gyümölcse elhullt; csak férge, üszke, csak a kín: az maradt őszre!
Magányos, messze tüzhányó sziget a láng már, keblem lankadatlan lángja; nem fáklyát gyújt, nem diadal-jelet: - halotti máglya.
A féltés, féltékenység, a remény, a fájdalom gondját, emésztő gondom: a szerelmet nem oszthatom meg én, csak láncát hordom.
De itt, de most, de bántani tovább ilyen eszmék már lelkemet ne bírják, hol babér fedi a hős homlokát s borítja sirját.
Kard, lobogó és körül, lelkesen, tábor övez, dicsőség, Görögország. Nem volt szabadabb a spártai sem, ha pajzson hordták.
Ébredj - (ne Hellász, ő már ébren él!) - ébredj lelkem! Idézd, hány hősi lélek során csörgött át eredbe a vér. Hozzájuk térj meg!
Gyürd le a föl-fölgerjedő hevet, hisz férfi voltál s az is keserű harc! Vedd egykedvün, ha borul, ha nevet a gyönyörű arc.
Ha bánod ifjuságod, mért is élj? A szép halál hazája - várva máris - előtted áll. Előre. Sose félj, egy a halál is.
Keress - lel itt az is, ki nem keres - katonasírnak való gödröt, dombot. Igy lesz a legjobb. Nézz hát, légy szemes és tedd a dolgod.
ILLYÉS GYULA George Noël Gordon Byron 1788-ban, Londonban született. A lordságot 1798-ban örökölte. Harrow-ban és Cambridge-ben tanult, első verseskötete a "Hours of Idleness" volt (18071809-ben az Edinburgh Review demokratikus alapon megtámadta az úri műkedvelőt, aki verseit "Egy peer költeményei" alcímmel adta ki, mire Byron "English Bards and Scotch Reviews" című szatírájával felelt.
Sokat utazott: bejárta Spanyolországot, Portugáliát, Görög- és Törökországot.
Spanyolországi és levantei utazásainak eredménye a "Childe Harold" első két éneke lett.
A kortársak a főhősben, aki aktuális célzásokkal, lírai kitérőkkel szakítja meg úti beszámolóját, az íróra ismertek. 1812-ben szembefordult a főúri osztály politikájával, s a parlamentben elmondott két beszédében a lázadó gépromboló munkások és az elnyomott ír nép védelmében emelte fel szavát.
A konzervatív körök feleségétől való elválását és féltestvére, Auguszta iránt érzett tragikus szerelmét felhasználva hajszát indítottak ellene. 1816-ban kénytelen volt elhagyni Angliát: Svájcban majd Olaszországban telepedett le.
Byron fő művének tekinthető a befejezetlenül maradt, 16 énekből álló Don Juan. Az epika műneméhez is sorolható, de az eseménysorozatot meg-megszakítják a lírai meditációk, a szatirikus társadalombíráló megjegyzések, s átszövik a személyes célzások. Byron ezzel az alkotásával a romantikus verses regény műfaját teremtette meg, s hosszú időre elindította Európában ennek az új műfajnak a divatját.
Drámai költeményei - Manfred (1817), Kain (1821) - a főszereplők magányos, heroikus és tragikus küzdelmeit ábrázolják. A hősök emberfeletti méretűvé, szinte titánná válnak, s így bukásuk is hatalmasabb. Hősi harcukat a romantikus nyelv pátosza, képgazdagsága méltóképpen tudja kifejezni.
Byron pesszimisztikus világképe, rezignált lelkiállapota, hőseinek lemondó mélabúja és világfájdalma, bágyadt közönye: spleenje valóságos divattá tette a "byronizmust" a 19. század elején Európában.
1820-tól a carbonarók olasz szabadságmozgalmát, majd ennek bukása után, Pisából és Genovából a görög felkelőket segítette. 1823-ban áthajózott Görögországba, részt kívánt venni a török megszállás elleni szabadságharcban, de vágya, hogy a csatatéren essék el, nem sikerült: betegségben halt meg görög földön, 1824 áprilisában Missolunghion ostroma közben, mocsárlázban. |