„Jól csak a szívével lát az ember”?



Antoine de Exupéry 1943-ban
megjelent gyermekregénye, „A kis herceg” (Le Petit Prince) fenti mondatát
előszeretettel idézik rengetegen napjainkban is, éspedig teljesen egyetértőleg.
De vajon tényleg így van-e?


Sokan
szembeállítják az észt a szívvel – miként a testet a lélekkel, a tudást a
hittel. Ámde olyan ez viszont, mintha ugyanezt tennők az édesanya és édesapa, a
folyó és meder viszonylatában. Mindezek között a kötőszó sohasem lehet a vagy,
csak az és.


Mondhatnók, a világnézeti harcokban egyáltalán nem mindegy, hogy a fogalmak,
jelenségek közé melyik kötőszó kerül. Talán nem túlzás, ha azt mondjuk, egyedül
a katolikus világnézet az a világnézet, amely ezt következetesen képviseli.
Maradva mostani témánknál, noha mind az értelem, mind az érzelem személyiségfejlesztő
mivoltát elismeri, mégis, az értelem működését jobban nyomatékosítja az emberi
élet szemléletében és értékelésében, mint az érzelmek gyakran diszharmonikus
állapotainak elfogadását.



Miért? Az isteni teremtésrend által szabályozott értelemnek kell alászállnia a
szívbe ahhoz, hogy helyes döntéseket tudjunk hozni életünkben, ugyanis a
létünket szabályozni hivatott erkölcsi igazságokat, törvényeket is előbb
értelmünkkel fogjuk fel és csak utána „engedjük” szívünkre hatni. Minderről
igen mélyen szántóan írt Schütz Antal, a jeles magyar hittudós:



„Egyedül a katolikum viszi következetesen azt a gondolatot, hogy a
természetfölöttiségnek metafizikai alapja, Isten önkinyilatkoztatása, az ember
számára értelmi gyarapodást, tehát nézőpont-többletet jelent. Mert egyedül a
katolikum veszi a kinyilatkoztatás emberi ellenképét, a hitet úgy mint
igaznak-tartását, tehát úgy is, mint az emberi értelemnek a felsőbb isteni
értelembe való belekapcsolódását. A protestantizmus a hitben elsősorban érzelmi
magatartást lát. Schleiermacher »Gefühls-Theologie«-ja óta ez ott általános
elmélet; de már Luther hitfogalmában, a fides fiducialis, bízó ráhagyatkozás
fogalmában benne van.



Bizonyos már most, hogy a szívnek is van szeme, sőt: le coeur a ses raisons,
que la raison ne connaît pas (Pascal). A szeretet is látóvá tesz; de soha
akkor, ha az észt háttérbe szorítja, vagy egyenest a helyébe lép; hanem csak
akkor, ha az ésszel harmonikus együttműködésben van és tiszteletben tartja az
ész és szív rangsorát. Az ész van ugyanis hivatva érteni, kutatni és látni; a
szív és érzés, akarat és lendület rendeltetése pedig az, hogy ne engedje
elsorvadni a szellem szemidegét, hanem gondoskodjék vitalitásának
fönntartásáról. A történelem a megmondhatója, mennyi súlyos rövidlátás és félreértés
járt a nyomában annak a végzetes eretnekségnek, mely a görög skizmában a
harmadik isteni személyt, a Szentlelket, a szeretet ősforrását és abszolút
ideálját elszakította a második isteni személytől, az Igétől, az értésnek,
látásnak, igazságnak ősforrásától és örök normájától. Hogy pedig a Luther-féle
protestantizmus az Igét, a Logost detronizálta és az észben a hitnek ellenségét
látta, történeti tény, melynek végzete elől a későbbi protestantizmus
racionalizmusba, a természetfölötti valóságok tagadásába menekült.



Továbbá mind a protestantizmus, mind a skizma nem tudta többé levetni
születésének anyajegyét, az eretnek egyoldalúságot; a természetfölötti
valóságot elszakítja a természeti valóságtól, és folyton arra van kísértve,
hogy az egyiket a másik rovására túlozza. Ennek aztán az lett a következménye,
hogy egyfelől annyira hangsúlyozza Istennek a természetet és teremtményt
meghaladó fölségét, az isteni transzcendenciát, hogy végre már Istenről nem mer
és nem tud olyant mondani és gondolni, aminek ismerés jellege és értéke van
(így napjainkban is a Barth-féle teológia); másfelől pedig az Istentől
eltávolított és eltaszított világot bűnben és sötétségben hagyja, s ebbe a
káoszba Istentől, az örök világosság atyjától egy árva fénysugár nem hull belé.



A katolikumot meg éppen az jellemzi, hogy minden nézőpontot szerephez juttat. A
természetet nem tagadja és nem hagyja merő megválthatatlanságban. Elve: Gratia
non destruit, sed perficit naturam; a természetfölötti rend a természetet nem
nyomja el, hanem teljessé teszi és megfejeli. Ezzel biztosítja a katolikus
világnézés számára mindazokat a nézőpontokat és látásokat, melyeket vállvetett
emberi igyekezet, a történelmi kultúrmunka és a nagy látók zsenialitása
napfényre hozott. Többek között innen van, hogy kívülálló újítók és úttörők,
kik a katolikus elfogultság hitében nőttek föl, sokszor ámulva állapítják meg,
hogy szokatlan, újszerű és éppen nem katolikus-barát gondolataik katolikusoknál
találnak leginkább megértésre és méltánylásra (így például a mai karakterológia
vezére, L. Klages).



A katolikus, éppen mert katolikus, azaz egyetemes, nem tart magától idegennek
semmiféle nézőpontot és semmiféle néznivalót; hisz minden valóság Isten műve,
és mind arra van hivatva, hogy Isten országának elemévé váljék. Nekünk mondja
Szent Pál: »Minden a tiétek, akár Pál, akár Apolló, akár Kéfás, akár a világ,
akár az élet, akár a halál, akár a jelenvalók, akár a jövendők; mert minden a
tiétek; ti pedig Krisztuséi vagytok; Krisztus meg az Istené« (Kor I, 3, 23.)
Másrészt azonban, éppen mert nem keveri össze a természetet és a természet
fölött valókat, a világot és Istent: következetesen megőrzi teocentrikus
álláspontját, mindig Isten szemével nézi a világot. Így megvan egyáltalán a
kellő distanciája a világ és élet összevisszaságának átfogó, egyetemes
nézésére. Teljes elfogulatlansággal tudja nézni és vizsgálni, amit a természet,
történet és élet eléje tár; szokatlan természeti, történeti és lelki
jelenségekkel szemben is rendelkezik mindazokkal a magyarázási lehetőségekkel,
melyeket a közönséges és a tudós világnézés fölkínál; de mert egyben nyitva
tartja a természetfölötti tényezők belenyúlásának, a csodának és kegyelemnek,
titoknak és kinyilatkoztatásnak lehetőségét is, sohasem jut abba a helyzetbe,
mit Mommsen, aki híres római történetének 4. kötetét nem írta meg, mert az a
gyorsaság és alaposság, mellyel a merő történeti szemlélet számára annyira
igénytelen kereszténység elhatotta és alapjaiban megrendítette az imperiumot,
nem fért bele az ő történetnézésének kategóriáiba.



A katolikus világnézésnek architektonikus középpontja Krisztus, a megtestesült
Isten, aki mint már Origenes megállapítja, emberré lett, de úgy, hogy Isten
maradt. Ezzel biztosítja a katolikus világnézés számára a világkívüli
archimedesi pontot; a katolikus világnézés tehát soha sincs arra kísértve, hogy
a sok fától ne lássa az erdőt. De ez »az Ige testté lőn és közöttünk lakozott«,
és most már az ő titokzatos testévé kell válni mindennek, ami világ, ember és
történelem; és így a katolikus lélekben mindig meglesz e világ dolgai iránt az
a meleg érdeklődés, melyet csak a közvetlen érdekeltség ád, s mely nélkül
lehetetlen a türelmes, aprólékos kutatásból és próbálgatásból táplálkozó
részletes valóság- és világismeret.



A katolikus világnézés tehát ott áll két végletes szélsőség között. Az egyik a
fideizmus, illetőleg az egyoldalú szupernaturalizmus, mely az égnek egyoldalú
nézésétől nem látja meg a földet; a másik a még rövidlátóbb naturalizmus, akár
materialista, akár racionalista kiadásban, mely mint a 19. századi mechanikai
természettudományos világnézés, a földtől nem tudja meglátni az eget és
csillagait. A katolikum a földnek útjait tudja a csillagokhoz mérni és az eget
tudja a földről nézni s így teljessé válik minden látása.”



(Katolikus világnézés. Katolikus Szemle, 1934. január. 7-9. old.)



Az „aurea mediocritas”, az arany középút tehát nem lehet más, mint hogy az
értelmétől „kontrollált” szívével lát jól az ember. És itt a hangsúly az
értelmi kontrolláláson van. Sajnos azonban korunk ezt mintha másképpen látná.
Mintha a szív, a benne lakozó szeretet érzelgősség, negédes, cseppfolyós
érzelem volna csupán.



„Jól csak a szívével lát az ember”? Képzeljük el, Pistike elégtelenre áll
matekból, édesanyja pedig addig könyörög tanítójának, hogy az átengedi,
mondván: „Pistike olyan jószívű gyermek!” Mosolygunk, ugye, pedig a mégoly jó
szándékú Antoine de Exupéry szemléletéből ez egyenesen következik bizony. 



„Persze, pikkelt Pistikére a tanítója, azért állt elégtelenre!” – jön ilyenkor
a kádencia. Csakhogy kár kötni az ebet ama bizonyoshoz. Pistike nem tudott,
megbukott. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy a számtantudást pótolja majd a
szívjóság. Ha valaki valakit elüt, hiába hivatkozik arra, hogy ő olyan
„jószívű” amúgy, megbüntetik.



„Mindegy, a szíve pótolja az eszét!” – hallhatjuk sokszor. Vagy ezt: „Hagyjuk
az igazságot, az a fő, hogy szeretet legyen!” Hagyjuk? Akkor Krisztust is
hagyjuk? Merthogy ő maga mondta magáról: „Én vagyok az út, az igazság és az
élet.” (Jn 14, 6)



Jobb lenne, ha korunk
visszatalálna a dolgok természetes rendjéhez, és visszaadná végre az Isten adta
értelem polgárjogát. Higgyük el, nincsen ebben semmi lehetetlenség, semmi –
szívtelenség.