
„Lendület
Tamáska, nem indulat, mert az csak a falnak visz!” (Julcsi könyve-részlet)
Háromig,
vagy tízig számolok, esetleg még tovább, hogy ha valami okból elfog a harctéri
idegesség, hogy indulatom leküzdve lendületbe kerüljek, s józanul gondolkodva
haladni tudjak a dolgaimmal, bármi legyen is az, fizikai munka, vagy írás. A
kizökkent világ szürke idiotizmusa, amely normálisnak tekinti az abnormálist,
száműzetésbe küld minden élő, s életet segítő hagyományt, eltörölné a múltat,
az egyéni jelent istenítve, uniformizálná a jövőt is, amely távolba vesző
illúzió csupán. Nehezen tudok másra gondolni, mint erre, amikor a várost járva
kutyámmal, szinte naponta szembesülök a változás jeleivel. Nehéz legyűrnöm
magamban a dühöt, amikor azt látom, hogy semmi sem a maga idején történik.
Az építőiparban dolgoztam magam is évekig, s
komoly és súlyos tapasztalatokat gyűjtöttem a témában. Abban a szerencsés
helyzetben voltam, hogy olyan brigád tagja lehettem közel három évig, akik nem
levelezőn járták ki az élet iskoláját, öröktől fogva bakancsosan. Sanyi bácsi a
lakatosunk, aki minden szinten és minden időben bármit meg tudott hegeszteni, s
szinte nem akadt olyan szakmába vágó kihívás, feladat, amit meg ne tudott volna
oldani. Akárcsak Feri főnökünk, aki univerzális szakember volt, ha kellett
lakatos, kőműves, targoncás, ács és tetőfedő. Akárcsak Attila, aki sajnos,
azóta már az égi hazában áll helyt munka kihívásokkal teli frontján, szintúgy
Matyi barátom, a kőművesek koronázatlan királya, akinél felelősségteljesebb,
jobb embert, szakembert, azóta sem láttam. Az ötvenes évei vége felé járó, kissé
alacsony, barna bőrű, szíjas, szikár ember volt, szeme mindig huncutul csillogott,
arcát borosta és ezer ránc takarta. Magyar anya és muzsikus cigány apa gyermeke
volt. Romungrónak mondják az ilyen embert, de ez semmit nem jelentett, s nem
jelent ma sem.… Kényes volt arra, hogy az a ház, amit ő húzott fel évek múlva
is álljon, és semmi probléma ne legyen vele. Szorgalmas, gyors, precíz és
megbízható volt. Soha életében egy kortyot nem ivott. Egy évig voltam a
segédmunkása, vagy ahogyan pestiesen mondják, a culágere. Amit erről a területről tudok, azt mind tőle
tanultam. Szelíd türelemmel magyarázott
folyamatosan nekem, amikor kellett, s a maga sajátos módján idővel meg is
kedvelt engem, a tökéletes amatőrt. Az érzés kölcsönös volt. Megtartottam jó emlékezetemben, és szívből
sajnálom, hogy már nincs velünk. Mindig azt mondta, hogy bizonyos szakipari
munkákat csak az arra alkalmas időben lehet jól és tartósan megcsinálni. Nem
egyszer ecsetelte, hogy az építőipar legkésőbb november végén leáll, mert a
hideg időben az anyag másként viselkedik, és megfelelő munkát olyankor már nem lehet
végezni, hiába vannak különféle újabb anyagok, a végeredmény nem lesz tartós.
Erre gondolok, amikor azt látom, hogy esőben,
fagyban tetőt bontanak, falakat döntenek le az alapokig, földet túrnak nyúlós,
takony időben megállás nélkül, kerítést húznak, betonoznak, zsalukövet térkövet
raknak, utat javítanak decemberben, mintha korábban, az arra inkább alkalmas
időben nem ért volna rá. Figyelem egy ideje, hogy bizonyos területeket,
munkákat milyen sokáig hagynak félkészen, parlagon heverni, míg nem egy óvatlan
pillanatban, mintegy a semmiből előkerülnek gépek és emberek (itt mindig
mindenre akad kellőképpen elszánt, vagy kényszerhelyzetben lévő jelentkező) s
az adott feladatra tökéletesen alkalmatlan időjárási körülmények között is
lázas erővel küzdenek az adott feladat végrehajtásával. Tökéletes munkára nem
is lehet ilyenkor számítani, hisz az ember egyszerre küzd az időjárással, s az aktuális
munka elvégzésével; lelkes, precíz munkát hideg, szeles, esős, fagyos időben
nem is lehet elvárni. De a tulajt mindez nem zavarja, hisz most van rá ideje és
pénze, s azzal együtt abnormális elvárásai. Egy őrült kor hibbant elvárásai… Senki
sem szól, megszokták, s a népek szótlan veszik tudomásul ezt a folyamatosan
zajló őrületet, ezt a pótcselekvési tébolyt, mely nélkülöz minden józan
realitást.
Látják,
de sóhajtózva hagyják nőni a bajt, a gondokat, akár a dúsan burjánzó gyomokat,
elvadulni a fákat, bokrokat, összeroskadni ódon épületeket a tébolyultan
örvénylő időben a múlt és a jelen peremén. Aztán, ha már minden idő elmúlt, s a
díszes jövő is jelenbe fordult, akkor kerülnek elő, szinte a sötét semmiből
szédelegve a fényre a fűkaszás emberek, mintha mi sem történt volna, s amit
tesznek, az a világ legtermészetesebb dolga lenne, a mai bolond világ rendje
szerint. S amikor ezzel végeztek, akkor nekiállnak, olyan munkáknak,
tetőcseréknek, s egyebeknek, amelyeket nem indokol az adott épület állapota, de
van rá furcsa mód fedezet, s az őrült változtatási kényszer, amely a
folyamatban lévő munkák egy részét jellemzi erre mifelénk. Ahol pedig tényleg
tenni kéne valamit az öreg házzal, ott nincsen rá való. A problémák, s a megoldás anyagi eszközei
nincsenek szinkronban egymással. Ahol van, ott nem feltétlenül kéne, ahol pedig
nincs, ott minden változásért zokog. Célok, emberi akaratok, önzések, kiáltó
ellentmondások kaotikus kuplerája, ameddig csak a szem ellát. S még a jó
érzésű, fegyelmezett, türelmes veterán is kibiztosítja a revolverét, bár számol
a következményekkel, hisz tudja, hogy nem kéne egymásra lőnünk. Valahogy
másképpen kellene feloldani ezt az ellentmondást…
Az
új tulajt általában nem fűzik érzelmi szálak, emlékek a megvásárolt
ingatlanhoz, telekhez, kerthez, fákhoz. Gátlástalan könnyedséggel vágatja ki a
fákat, nem egyszer termő, élettel teli gyümölcsfákat pusztíttat el, fordíttat
ki a földből gyökerestől, tisztességben megvénült erős egészséges életeket írtat
ki maga mellől, elidegenedve a teremtett világtól, a természet rendjéből magát
zárva ki. Aki termő fát vág ki az minden
gazemberségre képes, s nem érdemli meg az ember nevet. Az új tulajok egy része
mérhetetlenül egoista, a kor szabályait szem előtt antiszociális új barbár,
akit nem állít meg „sem emlék, sem varázslat”. A „pénz, paripa, fegyver”
bódulatában él, s önmagán kívül senkire és semmire nincs tekintettel, s joggal
tekinthető kizökkent, hagyományait vesztett világunk emblematikus, alapvetően
elmagányosodott figurájának, aki ennek megfelelően végsőkig hisz önnön
nagyságában és csalhatatlanságában. Ön és közveszélyes klinikai eset, akinek
normálisabb időben zárt intézetben volna a helye. Normális esetben… egy másik
térben és időben, egy másik bolygón…
Új ház épül a lerombolt régi helyén, s a
megszokott régi utca már többé nem lesz ugyanaz, változik a kép, felbomlik az
összhang, tovatűnik egy régi hangulat, új emberek érkeznek, új akaratok
érvényesülnek, korszerű önzés telepszik rá régi hagyományainkra, s a magamfajta
veterán már alig talál igazodási pontot, hogy érezze, hogy itthon van, s még jó
helyen jár. A változás tehát nem mindig jár együtt a fejlődéssel, bár a
fejlődés legtöbbször pozitív változást (is) szokott hozni. Ez legtöbbször nem
látható, amikor a szép számú, régóta üresen álló házak lelnek új tulajdonosra,
akik megpróbálják képre, hasonlatosságra igazítani az immár védtelen öreg
hajlékot, a kor elvárásai, szabályai, és előírásai szerint, a legtöbbször
barbár igyekezettel, időt, energiát, gépet nem kímélve, olykor mindent
újrakezdve, mert ez tűnik egyszerűbbnek. Legtöbbször meg sem próbálják
összehangolni az egyszer már bevált régebbi megoldásokat a legújabb technikai
lehetőségekkel, inkább minduntalan leásnak az alapokig, kíméletlenül pazarolva
összefogható energiákat. Ez a korszellem
nem folytat, s nem teremt építő hagyományt, a pusztítás uniformizált keretei
között falansztereket, a magánszféra zárt osztályait hozza létre magának,
lehetőség szerint, erődöket, várakat…
Pedig
a néhait is ugyanaz a cél vezérelte, mint kései utódját: hajlékot emelni az
élete fölé, maga és a családja számára, ereje és lehetősége szerint, a legjobb
módon, akár többgenerációs nagyobb házat, hogy együtt lehessen a család minden
tagja. A gyerekek felnővén azonban már másként gondolkodtak, nagyobb
önállóságra, szabadságra vágytak, elhagyták a családi hajlékot és máshol,
máshogy, mással próbálnak szerencsét, s a gondosan felépített házakban
lassanként magukra maradtak az idősödő szülők. Ám ha netán mégis visszatérnének
a gyerekek, csalódások és rossz döntések után, értelemszerűen a szülői házba,
általában már unokástól, megváltozik minden a szülők életében. A kezdeti öröm
után hamar bebizonyosodik, hogy manapság egyre nehezebben fér meg együtt több
generáció. A szülők engednek annyit, amennyit lehet, de egyre inkább a fiatalok
akarata érvényesül, s ők szépen csendben háttérbe szorulnak, s az addig
kialakított csöndesebb életvitelt felváltja egy merőben más életszemlélet és
igény szint. Megváltozik az udvar, tönkremegy a gondosan kialakított halastó,
amely tele volt élettel, susogó náddal, hallal és tavirózsával, egy kicsiny
szigettel a tó közepén, amelyhez egy kis boltíves kőhíd vezetett, s a stég,
ahol egy idős férfi otthon is kiélhette horgász szenvedélyét. Most minden
pusztul, a bokrokat kivágták, s a tó partján kis fóliasátor áll a kerítés
mellett korhadó csónak mellett. Néhány gyümölcsfa, és kerti virág már szirmot
bontott, s a ház öreg kutyája azért még meg ugat bennünket a Bundival, amikor
arra járunk, de már semmi sem ugyanaz…
Aki
fenyőfát ültet a háza udvarára, az életet ülteti el, s egy emberöltőnél
hosszabb távban gondolkodik, sohasem magára gondol, hanem a családjára, gyerekeire,
unokáira, és dédunokáira, akiknek majdan a felnőtt fa örökzöld árnyékot ad. Az
új tulaj szemmel láthatóan nem követi elődje példáját, amikor előre megfontolt
szándékkal, gyilkos módszerességgel irtja ki, vagy csonkolja meg ezeket, a
zömében egészséges, magas és erős fákat, rövidtávú, önző céljai érdekében. Csak
a jelenben él és gondolkodik rövid távon tervez… A fa is érez, annak is fáj, s
nem csak a fejsze éle, hanem a megtaposott bizalom. A fagyilkosok nem ültetnek fát, pitbull acsarkodik az elhaladó
járókelőkre, s csak a szívós gyom üti fel a fejét egy idő után a gondosan
térkövezett udvarokon, a riasztóval ellátott, kamerával megfigyelt, idegesítően
korszerű, elidegenített, nagy, sötét tereken. A legtöbb nagyobb településen ez
már bevett gyakorlat.
A
vidék mélyére kell menni, ahová száműzetett az ősi hagyomány, amelyben
találkozik a régi az újjal, a múlt a jövővel, s egy adott jelenben egymásnak
nyújtanak kezet; ahol még másféle emberek vertek gyökeret, akik együtt tudnak
élni közös örökségünkkel, merítve belőle, s gazdagítva azt kreatív, alkotó
munkájukkal, s korszerű lehetőségeikkel. Ehhez nem feltétlenül kell többlet
energia, hanem az élethez simuló, belőle táplálkozó alkotó látásmód, amely
kivezető utat mutathat ebből a dekoratív, gyökértelen, létidegen káoszból.
Visszatalálni ősi gyökereinkhez, a közösségi létezés azon alapjaihoz, amelyet
most gátlástalanul tagad és pusztít vesztébe rohanó, önmagát túlélt, abnormális
civilizációnk, mert van másik út, az
igazság ránk eső része, újra teremtett hagyományainké.
|