2025. július 17. csütörtök,
Endre, Elek napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

 George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak.

...
 Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte.

...
 Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk.

1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik.

...
Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.

 

Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában).

...
 Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését.
...

 Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani.

...

 "... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta...
...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." 

...

 "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről."

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Az új tulaj
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák


„Lendület Tamáska, nem indulat, mert az csak a falnak visz!”
(Julcsi könyve-részlet)

 Háromig, vagy tízig számolok, esetleg még tovább, hogy ha valami okból elfog a harctéri idegesség, hogy indulatom leküzdve lendületbe kerüljek, s józanul gondolkodva haladni tudjak a dolgaimmal, bármi legyen is az, fizikai munka, vagy írás. A kizökkent világ szürke idiotizmusa, amely normálisnak tekinti az abnormálist, száműzetésbe küld minden élő, s életet segítő hagyományt, eltörölné a múltat, az egyéni jelent istenítve, uniformizálná a jövőt is, amely távolba vesző illúzió csupán. Nehezen tudok másra gondolni, mint erre, amikor a várost járva kutyámmal, szinte naponta szembesülök a változás jeleivel. Nehéz legyűrnöm magamban a dühöt, amikor azt látom, hogy semmi sem a maga idején történik.

 Az építőiparban dolgoztam magam is évekig, s komoly és súlyos tapasztalatokat gyűjtöttem a témában. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy olyan brigád tagja lehettem közel három évig, akik nem levelezőn járták ki az élet iskoláját, öröktől fogva bakancsosan. Sanyi bácsi a lakatosunk, aki minden szinten és minden időben bármit meg tudott hegeszteni, s szinte nem akadt olyan szakmába vágó kihívás, feladat, amit meg ne tudott volna oldani. Akárcsak Feri főnökünk, aki univerzális szakember volt, ha kellett lakatos, kőműves, targoncás, ács és tetőfedő. Akárcsak Attila, aki sajnos, azóta már az égi hazában áll helyt munka kihívásokkal teli frontján, szintúgy Matyi barátom, a kőművesek koronázatlan királya, akinél felelősségteljesebb, jobb embert, szakembert, azóta sem láttam. Az ötvenes évei vége felé járó, kissé alacsony, barna bőrű, szíjas, szikár ember volt, szeme mindig huncutul csillogott, arcát borosta és ezer ránc takarta. Magyar anya és muzsikus cigány apa gyermeke volt. Romungrónak mondják az ilyen embert, de ez semmit nem jelentett, s nem jelent ma sem.… Kényes volt arra, hogy az a ház, amit ő húzott fel évek múlva is álljon, és semmi probléma ne legyen vele. Szorgalmas, gyors, precíz és megbízható volt. Soha életében egy kortyot nem ivott. Egy évig voltam a segédmunkása, vagy ahogyan pestiesen mondják, a culágere.  Amit erről a területről tudok, azt mind tőle tanultam. Szelíd  türelemmel magyarázott folyamatosan nekem, amikor kellett, s a maga sajátos módján idővel meg is kedvelt engem, a tökéletes amatőrt. Az érzés kölcsönös volt.  Megtartottam jó emlékezetemben, és szívből sajnálom, hogy már nincs velünk. Mindig azt mondta, hogy bizonyos szakipari munkákat csak az arra alkalmas időben lehet jól és tartósan megcsinálni. Nem egyszer ecsetelte, hogy az építőipar legkésőbb november végén leáll, mert a hideg időben az anyag másként viselkedik, és megfelelő munkát olyankor már nem lehet végezni, hiába vannak különféle újabb anyagok, a végeredmény nem lesz tartós.

 Erre gondolok, amikor azt látom, hogy esőben, fagyban tetőt bontanak, falakat döntenek le az alapokig, földet túrnak nyúlós, takony időben megállás nélkül, kerítést húznak, betonoznak, zsalukövet térkövet raknak, utat javítanak decemberben, mintha korábban, az arra inkább alkalmas időben nem ért volna rá. Figyelem egy ideje, hogy bizonyos területeket, munkákat milyen sokáig hagynak félkészen, parlagon heverni, míg nem egy óvatlan pillanatban, mintegy a semmiből előkerülnek gépek és emberek (itt mindig mindenre akad kellőképpen elszánt, vagy kényszerhelyzetben lévő jelentkező) s az adott feladatra tökéletesen alkalmatlan időjárási körülmények között is lázas erővel küzdenek az adott feladat végrehajtásával. Tökéletes munkára nem is lehet ilyenkor számítani, hisz az ember egyszerre küzd az időjárással, s az aktuális munka elvégzésével; lelkes, precíz munkát hideg, szeles, esős, fagyos időben nem is lehet elvárni. De a tulajt mindez nem zavarja, hisz most van rá ideje és pénze, s azzal együtt abnormális elvárásai. Egy őrült kor hibbant elvárásai… Senki sem szól, megszokták, s a népek szótlan veszik tudomásul ezt a folyamatosan zajló őrületet, ezt a pótcselekvési tébolyt, mely nélkülöz minden józan realitást.

Látják, de sóhajtózva hagyják nőni a bajt, a gondokat, akár a dúsan burjánzó gyomokat, elvadulni a fákat, bokrokat, összeroskadni ódon épületeket a tébolyultan örvénylő időben a múlt és a jelen peremén. Aztán, ha már minden idő elmúlt, s a díszes jövő is jelenbe fordult, akkor kerülnek elő, szinte a sötét semmiből szédelegve a fényre a fűkaszás emberek, mintha mi sem történt volna, s amit tesznek, az a világ legtermészetesebb dolga lenne, a mai bolond világ rendje szerint. S amikor ezzel végeztek, akkor nekiállnak, olyan munkáknak, tetőcseréknek, s egyebeknek, amelyeket nem indokol az adott épület állapota, de van rá furcsa mód fedezet, s az őrült változtatási kényszer, amely a folyamatban lévő munkák egy részét jellemzi erre mifelénk. Ahol pedig tényleg tenni kéne valamit az öreg házzal, ott nincsen rá való.  A problémák, s a megoldás anyagi eszközei nincsenek szinkronban egymással. Ahol van, ott nem feltétlenül kéne, ahol pedig nincs, ott minden változásért zokog. Célok, emberi akaratok, önzések, kiáltó ellentmondások kaotikus kuplerája, ameddig csak a szem ellát. S még a jó érzésű, fegyelmezett, türelmes veterán is kibiztosítja a revolverét, bár számol a következményekkel, hisz tudja, hogy nem kéne egymásra lőnünk. Valahogy másképpen kellene feloldani ezt az ellentmondást…

Az új tulajt általában nem fűzik érzelmi szálak, emlékek a megvásárolt ingatlanhoz, telekhez, kerthez, fákhoz. Gátlástalan könnyedséggel vágatja ki a fákat, nem egyszer termő, élettel teli gyümölcsfákat pusztíttat el, fordíttat ki a földből gyökerestől, tisztességben megvénült erős egészséges életeket írtat ki maga mellől, elidegenedve a teremtett világtól, a természet rendjéből magát zárva ki.  Aki termő fát vág ki az minden gazemberségre képes, s nem érdemli meg az ember nevet. Az új tulajok egy része mérhetetlenül egoista, a kor szabályait szem előtt antiszociális új barbár, akit nem állít meg „sem emlék, sem varázslat”. A „pénz, paripa, fegyver” bódulatában él, s önmagán kívül senkire és semmire nincs tekintettel, s joggal tekinthető kizökkent, hagyományait vesztett világunk emblematikus, alapvetően elmagányosodott figurájának, aki ennek megfelelően végsőkig hisz önnön nagyságában és csalhatatlanságában. Ön és közveszélyes klinikai eset, akinek normálisabb időben zárt intézetben volna a helye. Normális esetben… egy másik térben és időben, egy másik bolygón…

 Új ház épül a lerombolt régi helyén, s a megszokott régi utca már többé nem lesz ugyanaz, változik a kép, felbomlik az összhang, tovatűnik egy régi hangulat, új emberek érkeznek, új akaratok érvényesülnek, korszerű önzés telepszik rá régi hagyományainkra, s a magamfajta veterán már alig talál igazodási pontot, hogy érezze, hogy itthon van, s még jó helyen jár. A változás tehát nem mindig jár együtt a fejlődéssel, bár a fejlődés legtöbbször pozitív változást (is) szokott hozni. Ez legtöbbször nem látható, amikor a szép számú, régóta üresen álló házak lelnek új tulajdonosra, akik megpróbálják képre, hasonlatosságra igazítani az immár védtelen öreg hajlékot, a kor elvárásai, szabályai, és előírásai szerint, a legtöbbször barbár igyekezettel, időt, energiát, gépet nem kímélve, olykor mindent újrakezdve, mert ez tűnik egyszerűbbnek. Legtöbbször meg sem próbálják összehangolni az egyszer már bevált régebbi megoldásokat a legújabb technikai lehetőségekkel, inkább minduntalan leásnak az alapokig, kíméletlenül pazarolva összefogható energiákat. Ez a korszellem nem folytat, s nem teremt építő hagyományt, a pusztítás uniformizált keretei között falansztereket, a magánszféra zárt osztályait hozza létre magának, lehetőség szerint, erődöket, várakat…

Pedig a néhait is ugyanaz a cél vezérelte, mint kései utódját: hajlékot emelni az élete fölé, maga és a családja számára, ereje és lehetősége szerint, a legjobb módon, akár többgenerációs nagyobb házat, hogy együtt lehessen a család minden tagja. A gyerekek felnővén azonban már másként gondolkodtak, nagyobb önállóságra, szabadságra vágytak, elhagyták a családi hajlékot és máshol, máshogy, mással próbálnak szerencsét, s a gondosan felépített házakban lassanként magukra maradtak az idősödő szülők. Ám ha netán mégis visszatérnének a gyerekek, csalódások és rossz döntések után, értelemszerűen a szülői házba, általában már unokástól, megváltozik minden a szülők életében. A kezdeti öröm után hamar bebizonyosodik, hogy manapság egyre nehezebben fér meg együtt több generáció. A szülők engednek annyit, amennyit lehet, de egyre inkább a fiatalok akarata érvényesül, s ők szépen csendben háttérbe szorulnak, s az addig kialakított csöndesebb életvitelt felváltja egy merőben más életszemlélet és igény szint. Megváltozik az udvar, tönkremegy a gondosan kialakított halastó, amely tele volt élettel, susogó náddal, hallal és tavirózsával, egy kicsiny szigettel a tó közepén, amelyhez egy kis boltíves kőhíd vezetett, s a stég, ahol egy idős férfi otthon is kiélhette horgász szenvedélyét. Most minden pusztul, a bokrokat kivágták, s a tó partján kis fóliasátor áll a kerítés mellett korhadó csónak mellett. Néhány gyümölcsfa, és kerti virág már szirmot bontott, s a ház öreg kutyája azért még meg ugat bennünket a Bundival, amikor arra járunk, de már semmi sem ugyanaz…

Aki fenyőfát ültet a háza udvarára, az életet ülteti el, s egy emberöltőnél hosszabb távban gondolkodik, sohasem magára gondol, hanem a családjára, gyerekeire, unokáira, és dédunokáira, akiknek majdan a felnőtt fa örökzöld árnyékot ad. Az új tulaj szemmel láthatóan nem követi elődje példáját, amikor előre megfontolt szándékkal, gyilkos módszerességgel irtja ki, vagy csonkolja meg ezeket, a zömében egészséges, magas és erős fákat, rövidtávú, önző céljai érdekében. Csak a jelenben él és gondolkodik rövid távon tervez… A fa is érez, annak is fáj, s nem csak a fejsze éle, hanem a megtaposott bizalom. A fagyilkosok nem ültetnek fát, pitbull acsarkodik az elhaladó járókelőkre, s csak a szívós gyom üti fel a fejét egy idő után a gondosan térkövezett udvarokon, a riasztóval ellátott, kamerával megfigyelt, idegesítően korszerű, elidegenített, nagy, sötét tereken. A legtöbb nagyobb településen ez már bevett gyakorlat.

A vidék mélyére kell menni, ahová száműzetett az ősi hagyomány, amelyben találkozik a régi az újjal, a múlt a jövővel, s egy adott jelenben egymásnak nyújtanak kezet; ahol még másféle emberek vertek gyökeret, akik együtt tudnak élni közös örökségünkkel, merítve belőle, s gazdagítva azt kreatív, alkotó munkájukkal, s korszerű lehetőségeikkel. Ehhez nem feltétlenül kell többlet energia, hanem az élethez simuló, belőle táplálkozó alkotó látásmód, amely kivezető utat mutathat ebből a dekoratív, gyökértelen, létidegen káoszból. Visszatalálni ősi gyökereinkhez, a közösségi létezés azon alapjaihoz, amelyet most gátlástalanul tagad és pusztít vesztébe rohanó, önmagát túlélt, abnormális civilizációnk, mert van másik út, az igazság ránk eső része, újra teremtett hagyományainké.


Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007