2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Az utolsó szó jogán
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Bevallom, a Kertész Ákos-ügyet a magam részéről lezártam. Kertész és verbális terrorlegényei azonban a magyarság rugdosását még nem tekintik lezártnak.
Ahogyan szellemi tejtestvéreik Vácott, Márianosztrán vagy a kisgyűjtőfogságban még valódi csizmákkal rúgtak le veséket, öklöztek péppé arcokat, téptek körmöt, térdbe fúrtak és szögeltek, ma mégis groteszk látványosság ezeknek a fogatlan ebeknek az ugatása.
Mindig azok a falusi kisutcák jutnak az eszembe, amelyekben az apró és cérnavékonyhangú kutyák hangoskodtak hosszú órákon keresztül, míg a hatalmas komondorok egykedvűn tűrték a nyüszítést és vonyítást. Valahogy így viseli a magyarság is ezt az acsarkodó ugatást és kanonizált nyüszítést.
Mégis fáj ez a komondori nyugodtság. Egyrészt felerősíti a vicsorgók öntudatát, másrészt a gyengeség illúzióját kelti. Ahogy Ady írta, a magyar észre sem veszi, hogy őt pofozzák.

Mert annyira áhítja a simogatást, hogy a testébe mélyedő lábat is nyalni akarja. És mikor eljön az állami kitűntetések ünnepe, a nyalás valóságos performance-jelleget ölt.
Mert ebben az önrontó nyalakodásban mi a küszöb felöl nyalunk. Nyaljuk a pofozó kezet, ahogy az ételmaradékot odavető kezet is. A rugdosó lábat is, s ha köpnek felénk, azt rossz lelkiismerettel nyaljuk fel.
Közben azzal az illúzióval mérgezzük magunkat, hogy még mindig az a hatalmas és erős nemzet vagyunk, amely ma már tragikusan a múlté.
Mások az isteni kegyelem kényelméből intenek higgadságra, s olykor el is hiszem, hogy nincs semmi baj. De a tapasztalatom az életről, hogy a gyáva kutyák vonítása mindig előcsalja a hiénákat és a sakálokat. És minden nyálcsorgató fenevadat. Így volt ez 1848-ban és 1918-ban is. És most is így lesz, efelől megnyugtatom a kétkedőket.. Hallom már indulatos lihegésüket, s érzem a pofájuk gőzeit…

Ráadásul a gyáva kiskutyának van egy kellemetlen tulajdonsága. Mikor otthon érzi magát, , az erőfitogtatás tragikomédiájával kapja meg a gazdáját, s a harapás után elvakkantja, hogy az valójában neki fájt. A mi fájdalmunk csak kényszerképzet, az övé brutális csonkolás. A mi vérünkbe fürdik meg a szél és a nap, az ő véraláfutása is minket vádol.

Bevallom, Kertész Ákost legalább annyira semmibe veszem, mint Kertész Imrét. Ez az olvasó elidegeníthetetlen joga.
Nem azért, mert nem írnak jól, s nem is azért, mert rosszul írnak. Ez a két lehetőség az író magánügye lehetne.
Mert e két Kertész nem ír, hanem vádaskodik, hangoskodik és gyűlöl. Mindent, ami magyar, ami idegenségére és otthontalanságára emlékezteti. Csak egy kreált irodalom számára léteznek, valójában az olvasó diszkrét nemtörődömséggel elfordítja a fejét, ha Kertész-könyvet lát a polcon. Tudja, hogy a legbölcsebb, ha ott is hagyja. Mert ma már senkit nem érdekel az a hitvány commedia dell’arte, mely arról szól, hogy a nagyképű liberális mindenkit utál, mindenkit megvet és leginkább semmibe vesz, miközben ha valaki díszes ruhát mer felvenni a jelenlétében, az nacionalista, fasiszta, antiszemita és náci, s bizonyára revolvere után kotorászik a zsebében. Ha a két Kertész-leír egy f betűt, akkor attól kell tartani, hogy a következő a lesz, majd s. És így tovább…
Miközben a köpés lehetőségét öblögetik a szájukban.

Kertésztől elvették a díszpolgári címet. Sokat gondolkodtam azon, hogy miért kapta meg.
Vajon az egykor fényes magyar főváros, mely mostanság a liberális sáskajárás következtében egy múlt századi piszkos, kopott és bűzös közel-keleti bazársorra emlékeztet, kapott-e a két Kertésztől legalább néhány jószót, mely által a külföld elismerőn csettint. Esetleg nem azt mondja a magyarra, hogy még a dobos tortát is paprikával eszi.
Olvasott-e a két Kertésztől olyasmit, hogy Buda milyen igézőn szép tavasszal, hogy a Duna-part és a margitszigeti sétány este még az ábrándos eget is sápadttá halványítja.
Vagy csak annyit, hogy ennek a nemzetnek is jár a megbocsátás azért, mert az összes vétkét mások aggatták a vállára.
Ilyet ettől a két Kertésztől sohasem fog olvasni a tisztelt Olvasó.
Ahhoz viszont soha nem kellett pro és kontra érveket gyűjtögetnem, hogy belássam, mindenkit azon egyetemes jog köt meg, hogy az istenivel való szembenállás csak gyarló igyekezet mások megrontására. Ha távoli őseim egykor a svéd dicsőségért haltak volna hősi halált, s a közeliek minden napban a svéd föld áldásában ontanak vért és verítéket, s így a vérem svéddé szentelt, jogom lenne a svéd hazámat intő szóval ölelnem és bátorítanom. Vagy megdorgálnom.
De magyar vagyok, s ha Stockholm lenne az otthonom valamiféle történelmi kataklizma következtében, soha nem tennék egy engem saját asztalához ültető nemzet és ország bántó hibáira rossz szót, s nem jutna eszembe sót hinteni elvakart sebeire. Még akkor sem, ha isteni kiválasztottságot hazudok oly’ mértékben magamnak, hogy még azt el is hiszem.
Ha egy férfi nőt választ magának, annak családját családul kapja.
Ha egy nemzet befogad engem, szebben terítek neki, s a kenyerének lisztjét fehérebbé őrölöm. Ha csak ennyit teszek, már nem kell páriának éreznem magam.
De ebben az országban másfél évszázad óta a penészes lisztet fekete kenyérré sütik, s mikor elénk dobják, mindig azt mondják: Nesze, zabálj!
Legyen az történelem, kultúra, nyelvelmélet vagy csak a végletekig hitványult közéletünk.
Bródyk, szomoryk, szilágyigézák, lukácsgyörgyök, zsoltbélák, petrigyurkák, konrádok, spirók, esterházyk és a kertészek tolják elénk a horpadt bádogtányérban a romlott ételt, mely lassan ölő méreg.

Ma volt az utolsó gyengéd simogatású őszi nap.
A fák lombjából még visszapárolgott az égre az októberi derű aranya.
Elképzeltem, milyen szép lenne a fák között Erdély szent literátorainak szobrát látnom, s az utcanévtáblákon áldott nevüket olvasnom. Nyirő Józsefét, Wass Albertét, Szabó Dezsőét, Reményik és Sajó Sándorét. Vagy Pesten a nagy pestiekét, Kuthy Lajosét, Nagy Ignácét vagy a Budáról olyan szépen álmodozó Vaszary Gáborét. És a legnemesebb asszonyok egyikét, Tormay Cécile-ét, s a legmagasztosabb igehírdetők legnagyobbikáét, Prohászka Ottokárét. De Magyarországon svéd vagyok, Svédországban senki, Európában náci és fasiszta, a közel-keleten antiszemita, a liberális könyvrongyokban ostoba és mucsai magyar, paraszt, pálinkától elbutult bőgatyás betyár.
Képeket nézek, friss látomásokat manapság is elhagyott és elfeledett József Attila sírjától vagy Csajághy Laura síremlékéről, mely olyan elhanyagolt, mintha Robinson szigeten hagyott kedvese lett volna. Pedig oly’ nagy szív volt, hogy a világirodalom legbölcsebb szerelmi költeményét neki írta egy olyan férfiú, aki hazájának elvesztésért szívét és agyát elfacsarta, életét elsírta. Olyan költő, aki sem az angoloknak, sem a franciáknak vagy a németeknek nem adatott.
Magyar sírok pusztulnak és gyomosodnak. És az élet is gyomtól fojtogattatott. Élőhalottak közt járok. Mindenhol pusztulás zakatol az ugaralattivá botozott Magyarországban. Többek közt azért, mert ilyen kertészekre bíztunk földet, házat, hazát…

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007