
„Meg kell tanulnunk vágyakozni az után, ami a miénk”
(Simone Weil)
Ahogyan
haladunk előre az időben, s az elért nyugdíjkorhatár még életben talál, egyre
tisztábban látható, hogy milyen szakaszok és szakaszhatárok övezik az
életünket. Itt most nemcsak a klasszikus emberi életszakaszokra, gyermek és
ifjúkorra, fiatal felnőtt, közép és időskorra gondolok; hanem olyan
életmozzanatokra, időpillanatokra, amelyek most különös élességgel villannak
elém; s az elfutott évtizedek távlatából hajszálpontosan látható, hogy milyen
fontos és felemelő volt számomra az 1988-as év, amikor elkísérhettem édesapámat
a 40 éves érettségi találkozójára a veszprémi piarista gimnáziumba.
Alapvetően
nincsenek véletlenek, a dolgoknak eljön az ideje, amikor kell, megtörténnek
velünk, bennünk és körülöttünk. Így volt ez akkor is, amikor nemrégiben
megnéztem az általam nagyra becsült kortárs krónikás, Urbex Hajner Gyula
filmjét a pusztuló veszprémi piarista gimnáziumról. Az első dühön és döbbeneten
túl esve már biztosan éreztem, hogy eljött az a pillanat, amikor számot adva
múltról, a közösségiről és egyéniről egyaránt, elbeszélem a harminchét évvel
ezelőtti osztálytalálkozó igaz történetét. S nemcsak azt, hanem kicsiny életem
egyik legtisztább évéről is szólnék, amikor minden együtt állt, csillagász
nyelven szólva, tökéletes konstellációban fénylett minden csillag felettünk.
Némely
dolog, nők, csavaros szerelmek, csalódások, hiábavaló reménykedések, tévedések
időszakán túlesve tisztán állhattam abban az esztendőben, amelyről még nem
tudhattam akkor, hogy egy fontos határpontja volt az életemnek. Nem tudtam
akkor még, hogy mi következik, csupán a pillanat nagyszerűségét éreztem ösztönösen,
nem terveztem, nem gondolkodtam semmin sem előre. Szabad, fiatal nyomdászként
még a szakmámban dolgoztam, egzisztenciálisan sem volt semmi gondom. A
szüleimmel együtt éltem békében. Apa az előző évben, 1987-ben ment nyugdíjba,
jó anyám még takarítónőként dolgozott a velünk szemben lévő általános
iskolában. Mellette kertet műveltünk, s jószágot, baromfit, disznót is
tartottunk, ahogyan környéken még sokan mások is. A bátyáméknál Somogyban már
egy éves volt az unkaöcsém, Péter. A szüleim immár nagyszülők is voltak, ennek
minden örömével, és ügyes bajos dolgaival együtt. Szóval az élet nagyjából a
szabott rendje szerint ment, s mi igyekeztünk csendben, tisztességben élni.
A
társadalmi, politikai mozgások még alig érzékelhetően, de azért folyamatosan
jelen voltak a háttérben. Mivel napilapnál, az akkori Magyar Nemzetnél
dolgoztam, jobban nyomon tudtam követni az eseményeket. Kádár János lemondott,
s helyette Grósz Károly lett az MSZMP KB első tikára, s Németh Miklós a
miniszterelnök. Megtartották a második Lakitelki találkozót, ahol megalakult az
MDF. Lapgazdánk akkoriban a Hazafias Népfront volt, melynek Pozsgay Imre volt
az elnöke, s egyben az MSZMP KB tagjaként már részt vett az előző évi, 1987-es
első Lakitelki találkozón is. Recsegtek ropogtak az eresztékek, ” valami készült
Dániában”. Ennyit erről, egyelőre…
A mi
életünket a fenti események, még nem érintették közvetlenül. Mivel azonban
minden összefügg mindennel, ma már egyre világosabban látom, hogy rendhagyó
módon, ez az 1988-as esztendő az utolsó „békeév” volt, csakúgy, mint az ötven
évvel korábbi, 1938-as… Még működött a rendszer, de belülről már romlott,
bomlott; s az azután következő, s mind a mai napig tartó szisztematikus káosz,
még csak a tervező kevesek fejében állt össze egységes rendszerré. A hétköznapi
élet a maga törvényei szerint működhetett tovább, gyanútlanul… Ha úgy tetszik
két hazugság közötti, vegytiszta lét-pillanat, amely emberi rendszerektől
függetlenül született meg, és élt bennünk az ösztönös ráismerés embrionális
állapotában, s csöndesen kísért bennünket eddig megtett utunkon, s remélhetőleg
velünk marad mindaddig, amíg csak emlékezni tudunk…
1988
májusában meghívó levelet hozott a posta, amelyet apa egyik volt osztálytársa,
Juhász Ádám küldött, aki államtitkára volt az akkori kormánynak. A levél
találkozóra invitálta az 1948-ban a veszprémi piarista gimnáziumban végzett
egykori diákokat, a háború utáni, s az államosítás előtti utolsó érettségiző
osztály még élő tagjait június közepére Veszprémbe. Apa szemében rég nem látott
fények csillogtak. Gyorsan válaszolt, jelezve hogy ott lesz, velem együtt… Anya
itthon maradt, hogy tartsa a frontot, bár a meghívó a feleségeknek is szólt, de
nagyon bölcsen a háttérbe húzódva, mosolyogva engedett minket készülődni az
útra, mert tudta, hogy apának mennyire fontos ez a találkozó, amikor újra
piarista diák lehet, együtt a többiekkel. Gyorsan teltek a hetek, s elérkezett
az indulás pillanata egy péntek reggelen. Felkerekedtünk, s a reggel 8-kor a
Déliből induló szombathelyi gyorssal, délelőtt 10 óra után megérkeztünk
Veszprémbe, ahol keresztanyám, apa nővére már várt bennünket, s nála vettünk
szállást a másnapi találkozó előtt. Kisvártatva megérkezett Laci nagybátyám is,
s a testvérek meghitt beszélgetését tisztelettudó csendben hallgatva gyorsan elrepült
az idő. Laci bátyám búcsúzott, s hazafelé indult a közeli Hajmáskérre. Vacsora
után kicsit még beszélgettünk, s nyugovóra tértünk a másnapi találkozó előtt,
amely délelőtt 10 órakor volt, fönt a Várban az iskola épülete előtt.
Elérkezett
várva várt nagy nap. Korán keltünk, s lázasan készülődtünk. Mindkettőnkön
öltöny volt, az alkalomnak megfelelően. Megjegyzem, hogy Apa csak kivételes
alkalmakkor vett fel öltönyt, többnyire munkásruhában, vagy egyszerű,
hétköznapi kényelmes viseletben érezte jól magát, akárcsak jómagam. Reggeli
után elindultunk, nagyon időben, 9 óra körül. Kényelmes, nyugodt tempóban
ballagtunk, sietnünk nem kellett, mert a Cserhát lakótelep, ahol Keresztanya
lakott, viszonylag közel volt a Várhoz. Keveset beszélgettünk, Apa lélekben már
nagyon máshol járt… Ahogyan közeledtünk az iskolához már messziről látni
lehetett a népes társaságot, amely az épület előtt gyülekezett. Az egykor 40
fős osztályból, aki még élt és mozgott az ott volt, feleségestől, vagy egyedül,
odaért mindenki, volt, aki Amerikából, Ausztráliából, volt, aki az ország túlsó
feléről, de ott voltak, több mint 30-an… A régi tanárok közül sokan már
nem éltek, de a volt osztályfőnökük, Helyes László tanár úr igen. A nyolcvanas
évei közepén járt már, de szálegyenes tartása, szigorú, ám mosolygós szeme még
mindig tekintélyt parancsolóan nézett a zömében már megőszült, de lélekben
fiatal társaságra. Eltűnődve, csöndben, megilletődve néztem őket, akik engem is
hamar befogadtak maguk közé, s azon gondolkodtam, hogy mi az a szellem, amely
ennyi év után is összehozza azokat az embereket, akiket ezerfelé fújt a szél?
Milyen lélekerő képes arra, hogy így összetartson mindenkit, milyen értékrend
az, amely egy életen át igazodási pont, megtartó erő volt és maradt a
számukra? Milyen az a piarista szellem, amely ezt a csodát művelte, s ami
olyan fájóan hiányzik a mai életünkből? Ezért úgy érzem, hogy nem árthat, ha
felidézzük a rendalapító, Kalazanci Szent József életét, s az ehhez szorosan
kapcsolódó veszprémi piarista gimnázium rövid történetét.
„Kalazanci Szent József élete és rendalapítása
Augusztus
*Perasalta de la Sal, 1556/57. +Róma, 1648. augusztus 25.
Kalazanci József egy tekintélyes
észak-spanyolországi családból származott. Már iskolás korában ,,a kis
szent''-nek nevezték. Atyja taníttatta, és a valenciai egyetemre küldte. Itt az
egyik unokahúga beleszeretett, és addig üldözte, amíg József el nem hagyta
Valenciát, s át nem ment az alcálai egyetemre.
1583-ban szentelték pappá. Néhány évig káplán
volt az urgeli egyházmegyében, majd püspöke megtette az egyházmegye trempei
részének helynökévé. Feladata elsősorban fizikailag volt nehéz, mert a terület
plébániáit a Pireneusok úttalan hegyei és völgyei miatt nagyon nehéz volt
megközelíteni. Ő azonban minden nehézség ellenére végiglátogatta a plébániákat
és sok visszaélést sikerült megszüntetnie. Püspöke annyira elégedett volt a
munkájával, hogy kinevezte általános helynökévé.
Úgy tűnt, hogy József pályája zavartalanul ível
fölfelé, ő azonban a szíve mélyén érezte, hogy Isten másra hívta, nem az
egyházkormányzati pályán való állandó emelkedésre. Ezért 1592-ben lemondott
állásáról, atyjától örökölt tekintélyes vagyonát eladta, árát szétosztotta a
szegények között, majd elköltözött Rómába.
Öt éven át egykori egyetemista társa, Asciano
Colonna házában lakott. Naponta éjfélkor felkelt és még pirkadat előtt
végigjárta a hét főtemplomot. Ahol csak tudott, segített a szegényeken és a
betegeken. Az 1595. évi járvány idején Lellisi Szent Kamillal (lásd július
14-én), akihez bensőséges barátság fűzte, fáradságot nem kímélve enyhítették a
nyomorúságot.
Hamarosan felfigyelt rá, milyen sok gyermek
csavarog otthontalanul és magára hagyottan Róma utcáin. Szemmel láthatóan senki
nem törődött velük. József ezért belépett egy hitoktató egyesületbe, melynek
tagjai vasárnaponként és ünnepeken katekézist tartottak gyermekeknek és
felnőtteknek, de hamarosan be kellett látnia, hogy a gyermekek alapvető
problémáját ez nem oldja meg.
Az iskolázás akkoriban elég költséges volt.
Józsefet pedig egyre inkább az a kérdés foglalkoztatta, hogyan lehetne ezeket a
szegény gyermekeket rendszeres, mindennapos iskolázáshoz segíteni. Először a
római plébánosokhoz fordult, és kérte, engedjék meg, hogy ezek a szegények is
járhassanak a plébániai iskolába. A plébánosok nem zárkóztak el, csak azt
kérték, hogy ennek fejében a város emelje meg az iskolák számára nyújtott
támogatás összegét. Ezt pedig a városi tanács, a szenátus elutasította.
Ekkor József a szerzeteseknél zörgetett tervével.
Előbb a jezsuitákat, majd a domonkosokat kereste fel, de mindkét rend azt a
választ adta, hogy már túl vannak terhelve meglévő feladataikkal is, egy ilyen
újabb vállalkozásban nem tudnak érdemleges segítséget nyújtani.
József ekkor belátta, hogy más választás nincs,
neki magának kell megpróbálnia megoldást találni. Don Antonio Brendani, a Szent
Dorottya- templom plébánosa rendelkezésére bocsátott két termet, s megígérte,
hogy maga is segíteni fog a tanításban. További két pappal, tehát négy
,,tanerővel'', 1597 novemberében megnyílt a Szegény Gyermekek Ingyenes
Iskolája, a Schola Pia.
Néhány hét múlva már száz gyermek szorongott a
két teremben, és a számuk egyre nőtt. Így Józsefnek hamarosan több papot is
segítségül kellett hívnia a tanításhoz. Két év múlva már egy egész házat
béreltek. Ekkor elbúcsúzott addigi vendéglátójától, és a többi tanítóval az új
épületbe költözött, ahol az ő irányítása mellett a tanító atyák közösségi
életet éltek.
További két év alatt a növendékek száma hétszázra
nőtt, ezért 1602- ben a termek számát ismét növelniük kellett. Mikor az iskola
udvarán harangtornyot állítottak és feltették a harangot, József leesett a
létráról és eltörött a lába. A törés rosszul forrt össze, ennek következtében
haláláig fájt a lába és sántított. De a testi fájdalom semmi volt ahhoz képest,
amit lélekben kellett elszenvednie élete második felében.
VIII. Kelemen pápa rendszeresen fedezte az iskola
kiadásainak egy részét. Közben pedig annyira terjedt iskolájuk jó híre, hogy
módos családok is kezdték oda járatni a fiaikat. Emiatt más iskolák vezetői
féltékennyé lettek, irigykedni kezdtek a piaristákra. Az intézetet
megrágalmazták a pápánál, aki váratlanul két bíborost küldött ki ellenőrzésre.
A vádak alaptalansága hamarosan kiderült, s az eredmény épp az ellenkezője
lett, mint szerették volna a rágalmazók: a pápa személyes oltalmáról
biztosította az intézetet. Néhány évvel később az eset ugyanúgy megismétlődött
V. Pál pápával, de akkor az eredmény úgy módosult, hogy a pápa megkettőzte az
évi támogatás összegét.
1611-ben József iskolájában már ezer növendék
tanult, köztük sok zsidó fiú, akiket maga József hívott meg az iskolába. Most
már olyan helyzetben voltak, hogy megvásárolhattak egy nagy házat. Nem sokkal
később Rómán kívül is egymás után nyíltak a piarista iskolák nemcsak Itáliában,
hanem Európa más országaiban is. A társulatot a Kegyes Iskolák Rendjének (Ordo
Scholarum Piarum), vagy röviden Piaristák rendjének nevezték el, és József lett
az első általános rendfőnök.
Utolsó éveiben egy nagyon kemény próbatét várt
Józsefre: Felvételét kérte a rendbe egy Mario Sozzi nevű pap, akiben -- mint
hamarosan a felvétele után kiderült -- olyan nagy hatalomvágy élt, hogy
mindenáron ő akart a rendfőnök lenni. Baráti körének befolyásával és gyalázatos
rágalmaival elérte, hogy Józsefet megfosztották a rendfőnöki tisztségtől. Ezzel
a rend méltatlan és avatatlan kezekbe került, és Józsefnek számtalan
megaláztatást és súlyos meghurcoltatást kellett kiállnia. Az ügy azzal
végződött, hogy X. Ince pápa 1646-ban feloszlatta a rendet.
Mindezen lelki gyötrelmek sem tudták
megháborítani a szent belső békéjét. Halálos ágyánál pedig kiderült, hogy a nép
milyen tisztelettel nézett föl rá: végeláthatatlan sorokban jöttek az emberek a
betegágyához, hogy még egy utolsó áldást kapjanak tőle. Miként József előre
megjövendölte, az intézményt nyolc évvel a halála után ismét szerzetesrend
rangjára emelték, őt magát pedig 1727-ben szentté avatták. Ünnepét 1769-ben
vették fel a római naptárba, augusztus 27- re. 1969-től augusztus 25-én
ünnepeljük. (1)”
„A VESZPRÉMI PIÁR TÖRTÉNETE
ÉVSZÁMOKBAN
„A modern Veszprém megszületésének
első és leghíresebb egyetemes és iskolai szellemi bázisa a Veszprémi Piarista
Gimnázium volt. Több mint három évszázaddal ezelőtt olyan alapokat tett le ez
az intézmény, amelyre mind a mai napig büszkék a város polgárai. Veszprém, mint
iskola- és egyetemváros, az oktatás, a művészet, és a tudomány kiemelt szellemi
bázisa lett. Ennek a folyamatnak egyik megalapozója volt a piarista
szerzetesrend által alapított gimnázium.
…A piarista
szellemiség és a szerzetesrend hivatása a tanítás. Kalazanci Szent József, a
piarista szerzetesrend alapítója által megvalósított római első ingyenes
népiskola volt a minta a piarista szellemiségnek. Az oktatás, a tanítás, a
nevelés, a tudományok és a hit átadása, olyan alapértéke ennek a
szellemiségnek, amely a Veszprémi Piarista Gimnázium karakterét is
meghatározta. Sok szegény családból származó diák tanult a piaristáknál,
különböző alapítványok és a piarista rend támogatásával. Az iskola célját az
határozta meg, hogy hazáját szerető, szociálisan érzékeny, erkölcsös és
vallásos fiatalokat neveljen.” (2)
1711. okt. 26. Volkra Ottó János veszprémi püspök a hívására Veszprémbe
érkező piaristákat beiktatta a reformátusoktól elvett lelkészlakba és
iskolaépület birtokába, ahol a következő napokban megnyitották a gimnázium
alsóbb osztályait és a püspöki szemináriumot (utóbbi 1722-ig működött).
1712. ápr. 5. A piaristáknak át kellett adni épületeiket a református
egyházközségnek, ezért Volkra püspök segítségével más házakat vásároltak.
1716. máj. 25. A veszprémi piaristák
megvásárolták a (későbbi piarista templom helyén álló) Nagy Vitéz-féle házat,
és később annak helyén építették föl első maradandóbb iskolaépületüket.
1724 Salomváry János táblabíró fölépíttette a veszprémi Vár alatti
Szent Anna kápolnát, amelynek adminisztrálását a piaristákra bízta.
1740 Megkezdődött a ma is álló piarista rendház építése, amely
1769-re fejeződött be.
1745 Padányi Bíró Márton veszprémi püspök ismét a piaristákra
bízta a püspöki szeminárium, valamint a székesegyházi plébánia vezetését
(utóbbit 1752-ig látták el).
1753 Megnyíltak a gimnázium poétikai és retorikai osztályai Orosz
Pál nagyprépost, valamint Kiss István és Dubniczay István kanonokok
támogatásával.
1773. máj. 1. Kiss Pál nagyprépost letette az új gimnáziumi épület
alapkövét, amely Tiethart József tervei szerint épült föl 1778-ig
1782 II. József császár megszüntette a piarista vezetésű
veszprémi püspöki szemináriumot, amely halála után, 1790-ben még újraindult, de
a piaristák csak 1796-ig tanítottak benne.
1828 Horváth Ignác házfőnök és helyettese, Czeglédy István
irányítása alatt a régi iskolaépület helyén megkezdték a piarista templom
építését.
1836. jún. 30. Kopácsy József veszprémi püspök
megáldotta az új piarista templomot.
1850 A tanulmányi reformok miatt az addig hat osztályos
veszprémi gimnázium négyosztályos algimnáziummá szűkült.
1868 Ismét megnyílt a gimnázium 5. és a következő (1867.) évben
6. osztálya, az e célból alakult bizottság gyűjtése nyomán, Ranolder János
püspök, a székeskáptalan és a polgárok adományaiból.
1884. júl. 6. Lévay Imre veszprémi igazgató Veszprémi Közlöny címen
katolikus irányú hetilapot indított, amely 1892-ig működött.
1884 Újabb gyűjtés után megnyílt a gimnázium 7. és a következő
(1885.) évben a 8. osztálya
1885 Lévay Imre igazgató védnöksége alatt a gimnáziumi 7. és 8.
osztály növendékei megalapították az Ányos Pál önképzőkört.
1898 A gimnáziumi bizottság Paál
Dénes mérnök és Bolgár Mihály piarista tervei szerint második emelettel
bővíttette a gimnázium épületét.
1901. szept. 8. Hornig Károly püspök megáldotta a
felújított piarista templomot, amelybe Tandor Ottó neoklasszicista oltárokat,
Szirmai Antal pedig neobarokk ízlésű falfestményeket készített.
1905. febr. 5. az országgyűlési választások alkalmával Zsigmond János
piarista, a helyi közélet jeles alakja vezette szavazásra a Függetlenségi
(48-as) Párt veszprémi híveinek csapatát, és sikerült is megválasztatniuk
jelöltjüket, Kállay Ubult.
1914 A piarista gimnázium épületét az első világháború miatt
a katonaság foglalta le.
1918 november A katonaság elhagyta a gimnáziumot, de az négy év alatt
olyan állapotba került, hogy az összes osztály csak 1919 januárjára tudott
visszaköltözni a gimnáziumba.
1919. ápr. 7. A Tanácsköztársaság Veszprém Megyei Népbiztossága
megtiltotta a piarista tanároknak, hogy reverendában járjanak az iskolába.
1921 Schmidt Mihály piarista megszervezte az iskola
cserkéscsapatát (126. Szt. Imre cserkészcsapat)
1932. okt. 28. Meghalt Laczkó Dezső piarista geológus, paleontológus és
régész, a veszprémi (1990 óta az ő nevét viselő) múzeum alapítója.
1944/1945 A gimnázium épületét a magyar hadsereg vette
használatba, a tanítás az irgalmas nővérek és az angolkisasszonyok épületében
folyt tovább.
1945 március Miközben a szovjet vörös Hadsereg elfoglalta Veszprémet, a
piaristák épületei súlyos károkat szenvedek, majd a gimnáziumot
hadifogolytáborként használták.
1945 május A gimnázium visszaköltözött saját épületébe, de
hamarosan ismét az orosz hadsereg vette igénybe asztalosműhelynek.
1945. okt. 8. A piarista gimnázium ismét visszaköltözött saját
épületébe.
1946 Az iskola 12 évfolyamossá vált, mivel az általános iskolai
törvény miatt a piarista gimnázium egyesült az egyházközségi Szent Imre elemi
fiúiskolával.
1948. márc. 14. A megújult díszteremben rendezett hazafias ünnepséggel
befejeződött a romos gimnázium két és fél éven át tartó újjáépítése.
1948. június A piarista iskolát a kommunista hatalom államosította,
és az Veszprémi Állami Gimnázium, majd 1952-től Lovassy László Gimnázium néven
működött tovább.
1950. aug. 14. Mivel a kommunista hatalom betiltotta a piarista rendház
működését, és államosította épületét, azt Balogh Ferenc házfőnöktől a járási
tanács vette át.
1995–2006 egymást követően négy piarista (Görbe László, Borián Tibor,
Gyimesi István, Pályi Gábor) vezette a veszprémi egyházmegye által fönntartott
Padányi Bíró Márton Iskolát és a Davidicum kollégiumot.” (3)
„
Akkoriban
béke és nyugalom áradt a királynék városából, s jól megfért egymással múlt és
jelen, amely óvta és vigyázta a történelem emlékeit, a Várnegyedet. Volt
gazdája a törökkori Tűztoronynak, a Püspöki palotának, a piarista gimnáziumnak
és templomnak, a kispapi szeminárium több száz éves épületének, ahol még apa is
tanult, a Szentháromság térnek, a Szent Mihály székesegyháznak, a Gizella
kápolnának, a Király és a Királyné szobrának a mellvéden, amelyről kitekintve
látni lehet nem csak az odalenn elterülő város modern épületeit, hanem a
szemközti dombon álló Szent László kápolnát is. S a Kálvária domb, alant a Séd
völgyétől nem messze a Szent Katalin kolostor romjai, amelyek Árpádházi Szent
Margit gyermekségéről üzennek az utókornak. S a völgy fölött a híres-hírhedt,
1938-ban épült viadukt, amely összeköti a várost környező településekkel, s némely
életunt embernek megadta a végső, önkéntes búcsú lehetőségét. A világhírű
állatkertről, nem is beszélve, amely már gyerekkoromban is meg volt. A hetvenes
évek elején még kisvasút is üzemelt itt, s a bejárat előtt csónakázó tó volt,
amelyet még mi is kipróbáltunk keresztapával. Én itt nőttem fel, hosszú éveken
át minden nyári szünet Veszprémről szólt, a Mamáról édesapám anyukájáról, a
városszéli kertes házról a Szigeti József utcában. A hatalmas diófáról, a
gyümölcsfákról, foszlós sárgabarackokról, szilváról, cseresznyéről, meggyről, s
a hatalmas lekvár főzésekről, s keresztapám enyv és forgács illatú asztalos
műhelyéről. Rengeteg barátom, ismerősöm
volt akkoriban, gyerekkori pajtások, régi játszótársak. Ezer emlék köt ide
eltéphetetlenül…
Nagy
örömmel ölelték meg egymást a régi osztálytársak, s csodálatos módon mindenki megismert
mindenkit, nem kellett bemutatkozniuk egymásnak, nem úgy, mint nekünk tavaly az
50 éves általános iskolai találkozón… Mi kísérők háttérbe húzódtunk, s az
osztály Helyes tanár úr vezetésével az iskola templomába vonult hálaadó
szentmisére. Édesapám és Juhász Ádám ministráltak a tanár úrnak, s az Amerikába
elszármazott orgonaművész, Zakariás Oszkár orgonált. Meg sem lepődtem azon,
hogy milyen pontosan ismeri mindenki a liturgiát és az énekeket, mert az
örökérvényű dolgokat nem felejti el az ember… A szentmise után átmentünk az
iskolába, fel az első emeletre, a régi osztályba, mert rendhagyó osztályfőnöki
óra következett. Az iskola ragyogott a tisztaságtól, szinte velünk élt és lélegzett,
minden működött, látszott, hogy az itt dolgozók és tanulók a magukénak érzik a
patinás, sok vihart látott épületet. A hófehérre meszelt boltíves falak, a
dióbarna padló, a klasszikus fekete tábla, előtte alacsony dobogón a régi módi
tanári asztal, mögötte egyszerű tonet szék, s az asztal előtt három sorban a
régi barna padsorok, melyeken megcsillant ablakokon beömlő júniusi nap fénye.
Szólni sem kellett, megtalálta a régi helyét mindenki. Számomra óriási
megtiszteltetés volt, hogy apa mellett ülve részt vehettem ezen az órán, s akár
egy rövid időre, magam is piarista diák lehettem. A tanár úr egyetlen kérdést
tett fel az osztálynak: hogyan alakult az életetek, mivé lettetek? És mindenki
elmondta szépen sorban, a helyén felállva, őszintén és kendőzetlenül az
életútját. Felemelő érzés volt. Az óra után átmentünk a Hotel Veszprémbe, ahol
fehér asztalos bankett, s immár éjszakába nyúló kötetlen beszélgetés zárta ezt
a csodálatos napot. Az osztálytársak hosszasan búcsúzkodtak a végén a Tanár
úrtól és egymástól is, remélve, hogy a következő, 50 éves találkozón még
láthatják egymást… Erre a találkozóra Apa már nem tudott elmenni 1998-ban, mert
már nagyon beteg volt, s a rákövetkező évben, 1999-ben, az infarktusoktól
megviselt szíve megszűnt dobogni…
A
költő szavával élve: „ez volt a múlt, emez a vad jelen.” Lehet elmélkedni
minden dolgok és idők mulandóságán, az emberi tökéletlenségek és gyarlóságok
végtelen során, elrontott dolgokon, vagy elmulasztott lehetőségeken, de nem
érdemes. A jelenkori következményeken és tényeken ez mit sem változtat. Jó
néhány kérdés megválaszolatlan marad ez esetben is, akár költőinek is
tekinthetőek, mivel feleletet már nem vár rájuk az ember. Többek között az,
hogy annak idején miért nem került újra a Rend kezébe a veszprémi piarista
gimnázium? Miért hagyták pusztulni a város és a Vár központjában álló iskolát,
amely annyi jó magyar embert adott a városnak és az országnak? Miért kellett
tétlenül szemlélni, hogy az idő elvégezze a maga pusztító munkáját, s 2008-ban
végleg bezáródjon az iskola kapuja? S miért kellett utána még 15 évig sorsára
hagyni, hogy utána egy hatalmas projekt keretében felújítsák a teljes
várnegyeddel együtt? 2007-ben az OPNI, 2008-ban a gimnázium… Sötét, fekete
évek, amelyek sok szellemi központnak okozták a végzetét. S a fesztivál őrület
csak zajlott tovább, s mi mindent megtettek közben az idegenforgalomért
Veszprémben is…
Nyomon
követem egy ideje már az urbexes különítmények tényfeltáró filmjeit az
interneten, különös tekintettel Hajner Gyula munkáira, s egy dolog mindenképpen
megállapítható. A legtöbb elhagyatott
épület, üzem, üdülő, szanatórium, közösségi létesítmény, az egykor létrehozott
infrastruktúra jelentős része, amely nagyon sok esetben túlélte a történelem
viharait is, egy valamit nem élt túl: az ún. rendszerváltást. Amikor
gazdátlanná és bizonytalanná vált hirtelen minden, szinte egyik napról a másikra,
miközben ránk szakadt az a nagy, előre megfontolt „szabadság”. Amikor
gazdasági, gazdaságossági alapokra formálták át a közgondolkodást, s minden más,
ezen túlmutató szellemi és spirituális szempont másodlagossá vált. Ezzel
rengeteg érték sorsa megpecsételődött, ezer jó szándék, érv és elgondolás,
munka foszlott semmivé, amelyek szerették volna menteni a menthetőt, megóvni
azt, ami a miénk. Az elmúlt „békeévtizedekben”, a hagyományőrzés és ápolás kies
tájékain kiáltó mementók ezek a filmek, az enyészet utáni felejtés korhű
dokumentumai. Ha nem egységes értékrend
mentén szervesül hagyománnyá mindaz, amit magunkról tudnunk és ismernünk kell,
akkor minden jöttment azt mond rólunk, amit akar, s mi majd lelkesen bólogatunk
neki. A tények nem ismerése nem ment fel a felelősség alól. Múltunk a jövendőnk, s értékeink megismerése
és megőrzése nem is volt, és sohasem lehet alku tárgya.
Forrásmunkák: 1.
Internet- Magyar Kurir katolikus hírportál
2. Internet- veszprem.hu
3. Internet- piarista.hu
|