2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
József Attila emlékezete
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

József Attila még ma sem került méltó helyére a magyar és az európai irodalom történetében. Saját korában felfigyeltek rá, de nem fogadták be; manapság pedig úgy kezdik elfelejteni, hogy nem adtak méltó helyet neki a költészet panteonjában.
Saját korában csak egyedül Féja Géza, s részben Várkonyi Nándor ismerték el. Inkább óvatos tartózkodás vagy szánakozó elutasítás vette körül, mely egy évtized alatt sírba is rugdosta gyenge és kiéheztetett testét.
Talán Féja Gézának van igaza  abban, hogy meghasonlását az” irodalmi köntös alatt politikai dugárut csempészgető zsidó intellektuel” okozta, s talán ezen állítást bizonyítja a temetésén megjelent nyilas küldöttség.
De a szívén tátongó sebet mégis az infantilis személyisége és kozmikus költészete közötti végtelen távolság metszette állandóan vérző forrássá.
Önéletrajza tele van gyermeki naivitással, éretlen elszólásokkal, nem gyógyuló megbántottsággal.
Költészetében azonban kinyílnak a világegyetem szelepei, s átsüvít rajtunk az istennélküli kozmosz lehelete, miközben lírai mikrokozmosza átlelkesül a megtalált Istentől.
Halálán kívül semmi nem volt egyértelmű tetteiben, bár manapság már öngyilkosságát is megkérdőjelezik. Pedig úgy lett öngyilkos, hogy vágyta és akarta az életet. Nem annak magasabb régióit, nem is a proletárszagú vitalitásmentességet, hanem azt a polgári mindennaposságot, melyet elérhetetlennek hitt maga számára.
Költő és újságíró akart lenni, ahogy nagy elődjei, de gyermek maradt, mert senki nem nevelte fel.
Még a tanári pálya választásában is van valami gyermekes oltalomkeresés, mellyel elleplezheti saját tudott és kiismert éretlenségét.
Babitscsal is azért került szembe, mert Babits a magára erőltetett komolyság, az állandó tanáros esetlenség, a szánni való könyvmolyság attitűdjébe tévedt.
József Attila pedig a könnyed játékosság, aki kineveti a tanárosan komponáló öregurat, a tollával ügyetlenül döfködő mestert, aki József Attila oldaláról valóban nevetséges alak lehetett. Mert Babits erőltetetten és túlhajszoltan volt polgár, miközben hiányzott belőle a polgári önirónia, a petroniusok sztoikus felsőbbrendűsége.
Babits irigy volt és féltékeny. Irodalmi légvárait intellektuális gőggel építette és kispolgári hadonászással védte.

Attila volt az életben maradt gyermekek között a legkisebb, s ezért volt benne a néplélek által megalkotott „legkisebb fiú” szerepből. Nővérei femininné tették, az anyja tyúkot őriztetett vele, míg a többi fiú métázott. Mikor nővére Makkai Ödön felesége lett, ő ott maradt a kétes polgári értékrendű háznál mint kifutófiú.
Gyerekként felnőttmód dolgozott, ezért dacból őrizgette és nevelgette gyermekkorát. Egész élete rohanás volt, kétségbeesett keresése mindannak, amit talán maga sem mert a nevén nevezni.
Kapcsolataiban megmarad gyermeknek az anyáskodón erős nők között.
A nemzeti szocializmus idején nemzeti kommunizmusról álmodozott.
Lelkében lerakódott a ma divatos szóval ősmagyar pogány szinkretizmusnak nevezett világlátás.

Keresztények, ti hajtsatok fejet -
A mai nap az örökéltü Szent Jobb
Malasztja száll s a hívő lelkeket
Megedzi. Zengjen zsoltárunk - ott fent jobb

Lesz élni majd, ha bús fejünk felett
Az Úr hatalmával vigyáz a Szent Jobb -
Oh áldjuk, áldjuk százszor e kezet
S emelkedjünk fel Krisztushoz, ki lent volt.

De ti, pogány ősöknek vérei
Nagy daccal mégse szálljatok Neki -
E kéz apáinkat halomra ölte

S Hadúr e népet akkortól veri,
Mikor hitének gyáva lett örökre,
Mikor e kéz erős hitünk kiölte.

(A Szent Jobb ünnepén)

Eltávolítása a szegedi egyetemről nem a "Nincsen apám" kezdetű verse miatt történik. Talán egyszer az irodalomtörténet feltárja az igazi okokat. A Horger-konfliktus csak a legendárium része, s talán életmentő önigazolás lehetett a költőnek, hogy őt, a legnagyobb költőt egy verse miatt csapták ki. A valóság sokkal prózaibb. József Attila minden mozdulatában sokkal nagyobb súllyal jelen volt a bukás lehetősége, melyet lappangó őrülete indukált szinte minden esetben. Nem volt evilági jelenség, hiányzott belőle a paraktikus életvitel összes képessége. A Tiszta szívvel nem én-vers, de benne van a gyermek eltúlzott önsajnálkozása.

A harminckettedik születésnapjára írt verse groteszk játék, de leginkább kegyetlen, ahogy csak a gyermek tud ennyire kegyetlen lenni…. Ha olvassuk, arra eszmélünk, hogy a vers egy előbb szétszedett szöveg, melyből újra összerakott egy jobban működő játékszert a költő. Garndiózus dac, végletekig feszített irónia az egész vers. Jól álcázott fegyver, melyet önkeblének feszít a költő. Hiába tűnik minden sora önvédelmi reakciónak, az utolsó sor árulkodó a valós életről lemondó testamnetumi hangjával.


Harminckét éves lettem én --
meglepetés e költemény
csecse
becse:

ajándék, mellyel meglepem
e kávéházi szegleten
magam
magam.

Harminckét évem elszelelt
s még havi kétszáz sose telt.
Az ám,
Hazám!
 
Lehettem volna oktató,
nem ily töltőtoll koptató
szegény
legény.

De nem lettem, mert Szegeden
eltanácsolt az egyetem
fura
ura.

Intelme gyorsan, nyersen ért
a "Nincsen apám" versemért,
a hont
kivont

szablyával óvta ellenem.
Ideidézi szellemem
hevét
s nevét:

"Ön, amig szóból értek én,
nem lesz tanár e féltekén" --
gagyog
s ragyog.

Ha örül Horger Antal úr,
hogy költőnk nem nyelvtant tanul,
sekély
e kéj --

Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon
taní-
tani!

(Születésnapomra)

Anyakultusza, melyet a mai irodalomszemlélet felnagyít, nem egyetemes fájdalom volt az életében, hanem mindennapos sajgás, roham, majd kiengesztelődés.
Az anyja nem bánt vele jól, a halála mégis azért olyan intenzív, mert a kevésből megint valami elveszett. Ez az állandó megfogyatkozás teszi rémültté. Kívülről figyelte önmagát, s láthatta, hogy miként fogyatkozik meg a teste, s hogyan apad el a lelke. Sohasem áltatta önmagát, kibúvókat nem keresett. Csak egyetemes vigaszokat gyártott saját használatra. Hitte, hogy meggyógyíthatja önmagát. A családalapításban reménykedett, de világos fejjel mindig érezte, hogy alkalmatlan rá.


Egészen kisgyermekek azok, akik konokul akarnokosodnak egy-egy vágykép után.
József Attilában a keresett vágykép kozmikus méretűvé hasadt; váratlanul előbukkan még olyan versben is, mint a Levegőt. Mert az idealizált anyakép bárhonnan képes felbukkanni más költők életművében is. De a megveretés riasztó képe csak nála jellemző. Tompa Mihály, akit gyermekként sokat ütlegeltek, nem engedi, hogy a gyermekkori negatív élmények panaszokká tegyék az életművet. Tompánál a költői attitűd az elégikus hajlamú verszenéből dereng fel, míg József Attilánál a kevés bántás patologikus fájdalommá hatalmasodik.

Az apakép Istenné tágult úgy, hogy önnön fiú mivolta semmi messianisztikus tudatalattiságot nem takar. Tompa súlyos vallási kételyekkel megharcoló lelkésszé menekül, addig József Attilánál az isteni közvetlen élmény. Az életmű mennyiségét tekintve keveset beszél Istenről, de a nagy hallgatása árulkodó.

Dolgaim elől rejtegetlek,
Istenem, én nagyon szeretlek.
Ha rikkancs volna mesterséged,
segítenék kiabálni néked.
 
Hogyha meg szántóvető lennél,
segítenék akkor is mindennél.
A lovaidat is szeretném
és szépen, okosan vezetném.
 
Vagy inkább ekeszarvat fogva
szántanék én is nyomodba,
a szikre figyelnék, hogy ottan
a vasat még mélyebben nyomjam.
 
Ha csősz volnál, hogy óvd a sarját
én zavarnám a fele varjat.
S bármi efféle volna munkád,
velem azt soha meg nem unnád.
 
Ha nevetnél, én is örülnék,
vacsora után melléd ülnék,
pipámat egy kicsit elkérnéd
s én hosszan, mindent elbeszélnék.

(Istenem)

Ott a szerepjáték, egészen gyermekies módon megrendezett kis életkép, melyet minden gyermek színpadra visz otthon.
Ha valaki egybeveti Petőfi Egy estém otthon című versével, megértheti a különbséget a beteg és infantilis személyiség és a túl hamar jött felnőttkorúság ereje között.
És a hasonlóságot a vállalt lelki számvetettségek között.
Mert Petőfi póza akart póz volt, míg József Attiláé szerzett…

Költészete messze túlnő kortársain, de egész Európában sincs hozzáfogható.
A szavak, melyekből felépíti az egész életművet, a hétköznapi ember szavai. Tele van keresett egyszerűséggel.
Sokadik alkalommal is igaza van Féja Gézának vele kapcsolatban: szocializmusa a proletársors stigmáinak viselése. Hogy nagysága érthető legyen, e szavakból egyetemes filozófiát, költészetet, evangéliumot épít, melyekben a tárgyak anderseni mesevilág-lelkülettel bírnak.
A Külvárosi éj megborzongató állóvilága az iszonyat nyugalma. Csak gyermeki lélek lehet ennyire közömbösséget színlelve kegyetlen.
Mert József Attilánál igen sok a színlelés, a póz. Nem tudatos játék mindez, hanem a személyiség egyensúlyvesztése. Maga az őrület. De ez az őrület is hideg. Nincs meg benne a trakli őrület kaleidoszkópszerű látomásossága.
József Attilánál minden pontosan megkomponált, a dolgok és a tárgyak olyanok, mint valójában a dolgok és a tárgyak.
József Attila leltárt vesz fel róluk. Újra és újra átszámolja azt a keveset, amely neki adatott.
Mikor a gyermek játszani kezd, mérnöki pontossággal megszámlálja a seregeket. József Attila enumerációja kínosan pontos. Nála nem vesznek el a betört üvegek, a fűvel benőtt ócska tál, a palánk, a vízen ringatózó dinnyehéj. De a tárgyaknak nincs titkos életük, csak akaratuk van. Ahogy a gyermekeknél, mely a gyermek esetében a kialakulatlan személyiségéből következik.

Végzetében sok hasonlóság van Sértő Kálmán vagy Juhász Gyula végzetével.
Mindhárman nagy és torokszorító szegénységből jöttek, s mindhármuk élete és halála csak napi aktualitású szenzáció volt. Közös bennük, hogy a legnagyobbak vették körül őket. És tragikus, hogy egyikük jaját sem hallották meg, s egyiküket sem akarták mély emberi kiszolgáltatottságukban megismerni és felismerni.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007