2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
A gyertyák csonkig égtek... - Márai Sándor
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Manapság a legdivatosabb írónk idehaza és külföldön. Műveit itthon és a nagyvilágban újra és újra kiadják, s ezáltal Márai lett Magyarország posztumusz utazó nagykövete.
Különösen az angolszász országokban hódít műve, míg idehaza Márait kötelező olvasni, s a sznob társaságokban lenéző mosollyal fogadják azokat, akik nem rajongással ejtik ki a nevét.
Márai rászolgált a megkésett dicsőségre, hiszen szellemében, műveltségében, eszközeinek kimunkáltságában és intellektualitásának félelmetes gazdagságában nincs semmi megkérdőjelezhető.
Művészete a háború előtt megosztotta a magyar irodalomszemléletet. A magukat kollektivista íróknak tekintők a kollektivitást kérték számon rajta, míg a megkésett l’art pour l’art írói már-már vallásos áhítattal csodálták introvertált és intellektüel-pózát, művészi bezártságát és zárt polgári eszményeit.
Így vált Márai a nagybetűs polgárrá. A Művészetnek alárendelte az Életet, szobaemberré merevedett irodalma a legmagasabbrendű ebből a fajtából.

A magyar irodalom német származású írói hasonló utat járnak be. A németséghez való tartozás önmagában is magában hordja a polgári attitűdöt, ahogyan a zsidó írók esetében is így történt. Azonban a német származású íróink – Gárdonyi Géza, Herceg Ferenc, Sajó Sándor majd Márai Sándor egy rövid kitérőt leszámítva osztották a magyarság illuzórikus hajlamú nemzetszeretetét, sőt a maguk módján élen is jártak ebben, addig a zsidó írók – Bródy Sándor, Szomory Dezső, Molnár Ferenc – kifejezetten szembehelyezkedtek a magyar életérzéssel, s a magyar idealizmusban halvány és kártékony provincializmust láttak.
Míg saját korában Bródy Sándor minden rosszat elmond a magyarságról, a magyar parasztot állatnak tartja, addig Gárdonyi tolla alatt a nagy magyar illúzió aranypárájú glóriává nemesedik. S míg Szilágyi Géza a magyar nyelvet csak használja otromba és trágyabűzkipárolgású verspótlékaira, addig Sajó Sándor belép a magyar kollektivitás fajon túli ábrándvilágába.

Márai hosszú utat jár be, míg magyar írónak nevezheti magát abban a fennkölt és alázattal teli lelkiségben, amely Jókai, Nyirő, Krúdy, Szabó Dezső lelki közössége volt. Gárdonyi a Göre Gábor könyvek és a Lámpás után új útra lépett, egy virtuális Magyarország helyett be kellett járnia  azt a Magyarországot, melyet először Kuthy, majd Tolnai Lajos mert megrajzolni a magyar prózairodalomban, s melyet Petőfi merészelt egyedül lírai vallomásokból újrateremteni.. Petőfi lázadásának eredményei Petőfi nélkül is megvalósultak volna, de Petőfi érdeme az volt, hogy egy rohammal vette be az irodalmi feudalizmus bástyáit, s lírai áradása feltartóztathatatlanul szétáradt a kiszáradt magyar földben, s azt előbb felpuhította, majd termékennyé tette Vajda, majd Ady fellépésének idejére. Tette ugyan hiábavaló volt, mégis elindított egy folyamatot, mely habár lassú áradással, de Adyban nyeri vissza erejét.
Mert az irodalom negyven évre megszűnt létezni Magyarországon még Jókai és Arany János fénykora alatt is. Jókai és Arany megállították az időt, hatalmas erejű mágusai voltak a nyelvnek és a letűnt magyar fénykornak, de általuk az irodalom mégis egyhelyben topogott. Nem rendelkeztek sem azzal a mozgástérrel, sem azzal az erővel, mely által a magyar irodalom beérhette volna Európát.
Mert kilenc évvel a magyar szabadságharc után jelenik meg Baudelaire beteg virágai, s rá tíz évvel Dosztojevszkij megalapítja a modern analitikus regényt akkor, amikor Magyarországon még a Bánk bánért küzdenek, s mikor még a nagy romantikus ábránd füstfelhőibe burkolózik a magyar irodalmi elit.

Márai útja a németségtől az európaiságon keresztül a magyarságig tart, s benne nem egy Canossa-járás groteszk aktusán megy keresztül.
Grosschmid Sándorként látja meg a világot az elnémetesedett Kassán. Sorsa sokban hasonlít a Franz Herzog néven született Herceg Ferenc indulására és bűnhődésére. Herceget kitelepítették, Márainak el kellett hagynia Magyarországot. Mindkettejüket eltüntették a magyar irodalomból, írásaik még ma sem képviselik a premodern magyar irodalmat. Herceg sorsa azonban egyszerű, ő kritikátlanul lesz újpolgár, a harmincmilliós magyarság buborékjának felfúvója akkor, amikor a magyarságot Trianon mankójára nyomorítják.
Márainak meg kell harcolnia saját magyarságáért, s ez a küzdelem sokkal hosszabb ideig tart, mint irodalmi dicsősége. Nem mer eleinte magyarul írni, érzi, hogy a nyelv erősebb és gazdagabb növényzet, mint amit lelkének zsenge és friss talaja meg bírna tartani

„A legtökéletesebben egyedül vagyok. Én tudom, hogy zseni vagyok” –írja tizenhét évesen lázongva. Keresi a formát, de még introvertáltságának vad akaratában sem leli meg. Erős katolikus nevelése ellen is lázong, s nem hagyja megtöretni magát. A bolsevik rémuralom idején elhagyja a család Magyarországot. Lelkét még forradalmi láng hevíti, de ez a láng nem a kommunista terrort erősíti, hanem lázadás a szülői kényszer és az iskolai bohémellenessége ellenében. Még Móriczot is utánozza, de móriczi mélység nélkül teszi mindezt korai művében.
Aztán elhagyja Magyarországot.
Lipcsébe költözik, s keresi saját ösztönéletén belül azt a németséget, melyre később oly könnyen rátalál
Kritikátlanul ír, s környezete elfogadja a keletről jött ember kimunkált németségét, ezt a dadogó és vad akaratot. Aztán jön Párizs, Anglia, Olaszország, a mediterránum.
A franciáktól mindenképpen a könnyedséget és a latin eleganciát tanulja, míg a német irodalomból a mélységet, az angolból pedig a frivol intellektualizmust.
Mindezek után a tékozló fiú hazatér, s irodalmi szenzációt hoz magával. Az esztéták behódolnak neki, a népiesek támadják. Regényművészete frontvonalat húz az urbánus és a magukat népieseknek nevező írók közé.
Sikert sikerre halmoz, művészete sok színárnyalatú és gyémántkeménységű művészetté emelkedik. Színpadi szerzőként is beérkezik egy sikertelen színműkísérlet után.
Költőként majd esszéíróként az 1942-es év a legtermékenyebb éve. Spengler hatása mellett Ortega y Gasset Tömegek lázadása című műve határozza meg szellemi nézőpontját. Márai is merev határt húz a tömeg és a szellemi elit közé. Ezzel kivívja Kodolányi haragját, de ekkor már egyre többen szembefordulnak eszméivel. Féja Géza is csak a polgári pozőrt látja benne.
Márai anakronizmusa és felületes gondolkodása a Kassai polgárok című drámájában mutatkozik meg leginkább. Történelmet hamisít, hogy a polgárságnak mint a nemzeti eszme hordozójának helyet biztosítson a magyar szellemtörténetben. Pedig a polgárság Magyarországon sohasem magyar; arrogáns önkormányzatisága szembe megy a magyar állameszmével, de szembe megy a magyarság utolsó végvárával és kerékkötőjével, a nemességgel is. Mikszáth Fekete város című regénye pontosan ezt a folyamatot hivatott megmutatni, s tette ezt Márai előtt korszerűbben és hitelesebben.

A bolsevizmus elől elmenekül. Európa után Amerika jön, majd megint Európa és végül újra Amerika. Elveszíti az a közeget, melyben otthonosan mozgott. A polgárság kegyeltje külföldön döbben rá, hogy az a fajta elkésett polgárság már átalakult külföldön, és sokkal sekélyesebb, sokkal üresebb, mint a honi. Márai forrásai kiapadtak, nem táplálták és nem tápláltak. Ezért művészete bár magasrendű művészet, elvesztette az élményanyagát. Hiába keresi a pesti miliőt és a kassai hangulatot külföldön, hiába igyekszik olyan helyekre költözni, amely némileg hasonlít az itthonira, végzetesen elveszti sajátos belső önmagát.

Márai élete hasonlóképpen alakul, mint a foglyul ejtett fejedelmi állatoké. A fogságban elgyengül, kedvtelenné lesz, hosszú évtizedekig tartó agónia és letargia jellemzi mindennapjait.

Korábban Máraival is megtörténi a csoda, a magyar föld és táj visszakönyörgi magának másfél évtizedre, hogy el nem vágható gyökereket eresszen az író a honi ugarba. De a háború messzire sodorja, s felbomlik az a polgári közeg, melynek teremtettje és krónikása volt.
Élete tele volt családi tragédiákkal. Gyermeke és nevelt gyermeke, majd felesége is meghal. Mélységesen elmagányosodik Szervezetét megtámadja a rák, de a rák előtt a lelke már súlyos beteg. Műveinek kiadását a szovjet szuronyokkal börtönbe zárt Magyarországon nem engedi megjelenni.
Testi szenvedéseit és lelki gyötrelmeit nem kívánja tovább cipelni, önkezével vet véget az életének. Teste halála után sem talál nyughelyet magának. Hamvait a Csendes-óceánba szórják.

Márai művészete reneszánszát éli manapság. Angliában bestseller és meghódítja a színpadot. Regényei az Egyesült Államokban is jelentős sikert érnek el. Frankfurtban a magyar irodalom egyik szenzációja.
Magyarországon műveit végre kiadják, versei lemezen jelennek meg, s lassan fél lábbal belép az iskolai tananyagba is.
Mindezekkel együtt megállapíthatjuk, hogy Márai minden irodalmi zsenialitása ellenére sem tud a magyarság legmélyebb rétegeihez szólni, s világa valójában egy letűnt korszak mikrokozmosza, így sohasem tud kilépni a hercegferencek árnyékából. Mégis egy olyan korban, ahol a szemétre való irodalompótlékról hozsannázik a nemzetidege irodalomkritika Kertésztől Spiróig, Esterházytól Eörsiig, jó hogy van egy Máraink, aki lelki értelemben vett idegensége dacára magyarabb és összehasonlíthatatlanul fajsúlyosabb volt, mint a modern irodalomnak nevezett szellemi csőcselék együttvéve. És a Gyertyák csonkig égnek című regénye örökre megmarad az egyik legszebb magyar könyvnek.

 

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007