2025. július 12. szombat,
Izabella, Dalma napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

 George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak.

...
 Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte.

...
 Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését.
...

 "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről."

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Korban II.
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Ez a kor a langyos pribékek,
árverések és végrehajtók,
szakképzett romeltakarítók,
s a didergő ribancok kora.
Térképtelen tájon luxuspaloták.

Ez a kor az alfélre fordult tekintetek,
mosollyá hajlított indulatok,
a kiglancolt, sunyi erőszak,
s a szirénázó utópiák kora.
A hermelines hölgy combja kivillan.

Ez a kor a biztonsági őrök,
féltve őrzött, idegen értékek,
ideges, rideg tekintetek,
s a méltánytalan feledés kora.
Magánlakosztályok diszkrét orgiái.

Ez a kor a büntetett hajléktalanok,
diszkréten bezsebelt profitok,
árnyék-manipulátorok, osonva
ármánykodók, hőzöngők kora.
Combtövig kitakart lányok az utakon.

Máshol a málló vakolat térdig ér.

Ez a kor az utcán tobzódó ifjúság,
bőgő motorok és fesztiválok,
nyáladzó békeszónokok, fedezékbe
búvó, ártatlan partizánok kora.
Jókedvű apácák, fedetlen kebellel.

Ez a kor az odavetett szavak,
félreértett mondatok, csendes
árulások, elfuserált irományok,
s a szüntelen helyesbítések kora.
A mosolygós titkárnő mindig készen áll.

Ez kor a szemlesütő elfordulások,
odúba mormogások, takarékos
adakozások, bezárt kapuk
és a végsőkig feszített húrok kora.
Zengő amazonkar a terminálon.

Máshol a málló vakolat térdig ér.

Ez a kor a szalmaszálba-kapaszkodás,
feltétlen kapkodás, időzavar,
és a sürgősségi osztályok, joggal
okolt szolgáltatók, másra-mutogatók kora.
Az érzelmes szakácsnő kocsiba száll.

Ez kor a kimondható hazugságok,
elfedezett üszökzuhatag, parázsló
hamuhegyek, maszekoló tűzoltók,
és alibi projekt-menedzserek kora.
A szövőlányok cukrászdába mennek.

Ez a kor az „alantas munkák”,
szerszámok felett feszülő öklök,
hörögve vérző öntudat,
s Dózsa György unokáinak kora.
A hallgatag takarítónő órájára néz.

Máshol a málló vakolat térdig ér,
majd vállig, nyakig.
Nem kellene várni addig, amíg…. 

2013-2020

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007