2025. április 30. szerda,
Katalin, Kitti napja.
Kalendárium

SZENT GYÖRGY HAVA  Bika
 

Április elseje. Hajdan sok népnél évkezdő nap volt, a tavaszi napéjegyenlőséget, az újjáéledő természetet ünnepelték. Amikor a naptárreformmal január elseje lett az év első napja, április első napja "komolytalan" újévvé vált. Nálunk a diákság terjesztette beugrató tréfák nyugati eredetűek.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A Novgorod melletti Onyegben született. Apja dúsgazdag földbirtokos volt, vagyonát azonban eltékozolta, és mire Rachmaninov kilencéves lett, már teljesen elszegényedtek. 1882-ben lett a pétervári konzervatórium növendéke, majd 1885-ben a moszkvai konzervatóriumba került, itt ...

Andersen mindenekelőtt meseíró. Aki a nevét hallja, annak azonnal valamelyik közismert meséje jut az eszébe. Holott finom formájú érzelmes és elegánsan gúnyos verseket is írt. Drámai próbálkozásai már ifjan ismertté tették a nevét írói körökben. Később izgalmas, kalandos regényei szélesebb körben is olvasókra találtak. De 30 éves korában - pénzkeresés céljából - meséket kezdett írni egy olcsó füzetsorozat számára. És ezek váratlanul híressé, majd rövid időn belül világhíressé tették. Kezdetben egy kicsit szégyellte is ezt a főleg gyerekeknek szóló műfajt, de a váratlan siker folytán fel kellett ismernie, hogy ehhez van igazi, rendkívüli tehetsége. Ezért élete további, negyvennél is több esztendeje alatt a meseírás lett a fő műfaja. Manapság - és már régóta - meséit adják ki újra meg újra: idáig több mint 80 nyelven jelentek meg. Ez pedig igen nagy gyűjtemény, hiszen 70 évre terjedő élete folyamán 156 mesét írt. Némelyiket annyiszor és oly sokat utánozták, mesélték újra, hogy már népmesének tűnik....

Kőrösi Csoma Sándor 1784-ben – újabb kutatások szerint 1787-ben vagy 1788-ban  – született Erdélyben, a Háromszék megyéhez tartozó Kőrösön. Tanulmányait a falu iskolájában kezdte, ennek befejeztével azonban nem a hagyományos, szinte egész életen át tartó határőr szolgálatba lépett, hanem apja közbenjárásának köszönhetően továbbtanulhatott Erdély nagyhírű protestáns kollégiumában, a nagyenyedi Bethlenianumban. Minden bizonnyal az itteni ingyenes oktatás volt az oka, hogy apja a Kőröstől mintegy 300 kilométerre fekvő gimnáziumba küldte fiát.

...

 HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON

Állj meg, szívem, betelt ím az idő.
   Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál?
De nem! Bár nincs szív, érted hevülő,
   te csak lobogjál!

Nagy lombhullásban állnak napjaim.
...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Mi a különbség egy keresztény és egy nem keresztény között?
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Aki valóban rombol, tudja, mit miért tesz, tisztában van azzal, mit kell megsemmisítenie ahhoz, hogy önnönmaga létezzen. Főleg ma, amikor rendre rombolnak le templomokat kontinensünkön.

Kérdés, hogy a nem keresztény, sőt a kimondottan keresztényellenes tábor feltétlenül oly tudatlan-e, mint amilyennek tűnik? Nem lehet, hogy mindent tud, ismer minden egyes hitigazságot, minden tételes dogmát, tudja, Isten létezik és van Szentháromság, s azt is, Jézus valóságos Isten és valóságos ember, illetve végül, hogy akár azzal is egyetért: a katolikus Egyház az igazi egyház? 


Mégis miben különbözik egymástól olyannyira a két tábor? Nos, először is abban, hogy a keresztény alázatos. De mi is az alázat? Clairvauxi Szent Bernát így fogalmaz: „Az alázatosság az az erény, melynél fogva az ember önmagát a teljes igazságnak megfelelően megismeri, és ennek folytán önmaga előtt elsilányul.” Vagyis felismeri, hogy nem ő a nagybetűs Teremtő, hanem csak az ő kisbetűs teremténye, amiért is feltétlen engedelmességgel tartozik neki, méghozzá mindenben. Nagy Szent Gergely pápától pedig ezt olvassuk: „Az az igazi alázatosság, ha valaki keveset tart magáról, s másnak jó cselekedetét irigység és féltékenység nélkül dicséri.” Kempis Tamás arra int mindenkit: „Ha hibáink miatt megalázkodunk, akkor könnyen megengesztelünk másokat, s megbékítjük a haragvókat.”

Alá kell rendelnünk hát magunkat Istennek, s akkor embertársainkkal szemben is ennek megfelelő lesz viselkedésünk. Ha egy vak embert gúnyolnak például a piacon, és ő ezt hallja, hívja csak félre gúnyolóit. Fizessen nekik egy sört és beszélgessen velük úgy, mintha nem is hallotta volna, mit mondtak róla. Nehéz ez? Bizony az! De lehet, sőt biztos, hogy – megéri! Ilyenkor Jézus igáját vesszük magunkra: „Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű – és nyugalmat találtok lelketeknek.” (Mt 11, 29)

Aztán abban is különbözik egymástól a két tábor, hogy a keresztény – szeret. „Arról ismeri meg mindenki, hogy tanítványaim vagytok, ha szeretettel vagytok egymás iránt.” (Jn 13,35) Ám mi is a szeretet? Isten akaratának felismerése és felismertetése, megvallása és megvallatása, s mindezek betetőzéseképpen személyes gyakorlása. Sajnos ma azonban sokan a szereteten a túlzottan nőies, majdhogynem majomszeretetet értik. „Jaj, nem mondom meg neki, nehogy még csak véletlenül is megsértsem!” – hallható olyan sokszor, holott egy orvosnak elemi kötelessége, hogy a beteg előtt, legalábbis ha az józan eszénél van, feltárja valóságos állapotát – legyen az bármennyire is lesújtó. És a másik tábor? „Nem baj, barátom, élvezd az életet, amíg csak lehet!” – hangzik a „baráti” intelem, noha még a Rákosi-időket leleplező filmklasszisban is elhangzik: „Az élet nem habos torta!” 

Végül harmadszor: a keresztény szolgál, szemben a nem kereszténnyel, aki folyton csak bírál, ámde semmit sem tesz érdemben a helyzet megváltoztatásáért. Esze ágában sincs, hogy segítsen egy hajléktalanon, egy kolduson, viszont nagy hangon hirdeti (pláne, ha politikus), hogy ő majd aztán megmutatja, ha... De mit? Akik így káricálnak, azoknak volt erre kontinensünkön idestova több mint másfél százada. S az eredmény? Ugye ne részletezzük?

„Tudjátok, hogy a nemzetek fejedelmei uralkodnak a népeken, és a nagyok hatalmaskodnak felettük. Köztetek azonban ne így legyen, hanem aki nagy akar lenni köztetek, legyen a szolgátok, és aki első akar lenni köztetek, az legyen a ti szolgálótok. Hiszen az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.” (Mt 20, 25-28) 

Jézus e szavai (is) ismét fején találják ama bizonyosat, s innentől kezdve ki-ki eldöntheti önmagáról, melyik táborba tartozik. Amíg nem késő.

Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007