2025. november 22. szombat,
Cecília napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

November (Ősi magyar nevén, Enyészet hava) az év tizenegyedik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Neve a latin novem szóból származik melynek jelentése kilenc, mivel eredetileg az év kilencedik hónapja volt a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók a novembernek a gémberes szót javasolták. A népi kalendárium Szent András havának nevezi.

...

1897 és 1901 között a budapesti tudományegyetemen jogi és államtudományi, ezzel párhuzamosan földrajzi és szociológia tanulmányokat folytatott, a magyaróvári Felsőbb Gazdasági Tanintézetben is tanult. 1903-ban szerzett államtudományi doktori oklevelet Budapesten. 1903-tól Lóczy Lajos mellett dolgozott gyakornokként az egyetemi földrajzi intézetben, 1904-től szolgabíró volt Szatmárnémetiben. 1905 és 1910 között a nagysomkúti választókerületet képviselte, részt vett a darabontkormány elleni "nemzeti ellenállás"-ban. 1907-től a földrajztudomány felé fordult, Szudánban tett nagyobb utazást, majd térképészeti kutatásokat folytatott Európa nagy könyvtáraiban.

...

Erkel Ferenc (Gyula, 1810. november 7. – Budapest, 1893. június 15.), magyar zeneszerző, karmester és zongoraművész. Pályáját zongoraművészként és zenepedagógusként kezdte Kolozsváron, de alkalmilag vezényelt is és zeneszerzéssel is megpróbálkozott.

...

 Édesapja mellett kezdte meg zenei tanulmányait, 1819-től a nápolyi konzervatóriumban Tritto és Zingarelli tanítványa volt. Először egyházi műveket komponált, első nagyobb szerzeménye az 1824-ben Nápolyban bemutatott "Adelson e Salvina" című opera volt, amit a "Bianca e Fernando" című operája követett. Ezzel elnyerte a kor híres impresszáriójának tetszését, meghívást kapott Milanóba, hogy ott a Scala számára írjon, ami nagy megtiszteltetést jelentett. 1827-ben "Il Pirata" (A kalóz) című dalművével egész Olaszországban híressé vált, sikere évvről évre nőtt.

...

 A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb.

Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása.

...

Gyurkovics Tibor 1931. december 18-án született Budapesten.

1942-1948 között a budapesti piarista gimnáziumba járt. Itt érettségizett le 1950-ben. Polgári származása miatt nem vették fel sem az orvosi, sem a jogi egyetemre, és a színiakadémia sem fogadta be. Néhány hónapig a BESZKÁRT-nál dolgozott normásként, éjszakai műszakban, majd szeptemberben felvették a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. Annak elvégzése után, 1953-1955 között pszichológusi oklevelet szerezett az ELTE BTK-n.
...

Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében,
hát ittmaradtam, újra egymagam.
A búcsuzást kiálltam, vége van,
de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.

Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak,
de - bár lelkében önvád is harap -
új jég alatt találja őt a holnap.
Mit kezdjen az, ki helyszinen marad?

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Mi a különbség egy keresztény és egy nem keresztény között?
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Aki valóban rombol, tudja, mit miért tesz, tisztában van azzal, mit kell megsemmisítenie ahhoz, hogy önnönmaga létezzen. Főleg ma, amikor rendre rombolnak le templomokat kontinensünkön.

Kérdés, hogy a nem keresztény, sőt a kimondottan keresztényellenes tábor feltétlenül oly tudatlan-e, mint amilyennek tűnik? Nem lehet, hogy mindent tud, ismer minden egyes hitigazságot, minden tételes dogmát, tudja, Isten létezik és van Szentháromság, s azt is, Jézus valóságos Isten és valóságos ember, illetve végül, hogy akár azzal is egyetért: a katolikus Egyház az igazi egyház? 


Mégis miben különbözik egymástól olyannyira a két tábor? Nos, először is abban, hogy a keresztény alázatos. De mi is az alázat? Clairvauxi Szent Bernát így fogalmaz: „Az alázatosság az az erény, melynél fogva az ember önmagát a teljes igazságnak megfelelően megismeri, és ennek folytán önmaga előtt elsilányul.” Vagyis felismeri, hogy nem ő a nagybetűs Teremtő, hanem csak az ő kisbetűs teremténye, amiért is feltétlen engedelmességgel tartozik neki, méghozzá mindenben. Nagy Szent Gergely pápától pedig ezt olvassuk: „Az az igazi alázatosság, ha valaki keveset tart magáról, s másnak jó cselekedetét irigység és féltékenység nélkül dicséri.” Kempis Tamás arra int mindenkit: „Ha hibáink miatt megalázkodunk, akkor könnyen megengesztelünk másokat, s megbékítjük a haragvókat.”

Alá kell rendelnünk hát magunkat Istennek, s akkor embertársainkkal szemben is ennek megfelelő lesz viselkedésünk. Ha egy vak embert gúnyolnak például a piacon, és ő ezt hallja, hívja csak félre gúnyolóit. Fizessen nekik egy sört és beszélgessen velük úgy, mintha nem is hallotta volna, mit mondtak róla. Nehéz ez? Bizony az! De lehet, sőt biztos, hogy – megéri! Ilyenkor Jézus igáját vesszük magunkra: „Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű – és nyugalmat találtok lelketeknek.” (Mt 11, 29)

Aztán abban is különbözik egymástól a két tábor, hogy a keresztény – szeret. „Arról ismeri meg mindenki, hogy tanítványaim vagytok, ha szeretettel vagytok egymás iránt.” (Jn 13,35) Ám mi is a szeretet? Isten akaratának felismerése és felismertetése, megvallása és megvallatása, s mindezek betetőzéseképpen személyes gyakorlása. Sajnos ma azonban sokan a szereteten a túlzottan nőies, majdhogynem majomszeretetet értik. „Jaj, nem mondom meg neki, nehogy még csak véletlenül is megsértsem!” – hallható olyan sokszor, holott egy orvosnak elemi kötelessége, hogy a beteg előtt, legalábbis ha az józan eszénél van, feltárja valóságos állapotát – legyen az bármennyire is lesújtó. És a másik tábor? „Nem baj, barátom, élvezd az életet, amíg csak lehet!” – hangzik a „baráti” intelem, noha még a Rákosi-időket leleplező filmklasszisban is elhangzik: „Az élet nem habos torta!” 

Végül harmadszor: a keresztény szolgál, szemben a nem kereszténnyel, aki folyton csak bírál, ámde semmit sem tesz érdemben a helyzet megváltoztatásáért. Esze ágában sincs, hogy segítsen egy hajléktalanon, egy kolduson, viszont nagy hangon hirdeti (pláne, ha politikus), hogy ő majd aztán megmutatja, ha... De mit? Akik így káricálnak, azoknak volt erre kontinensünkön idestova több mint másfél százada. S az eredmény? Ugye ne részletezzük?

„Tudjátok, hogy a nemzetek fejedelmei uralkodnak a népeken, és a nagyok hatalmaskodnak felettük. Köztetek azonban ne így legyen, hanem aki nagy akar lenni köztetek, legyen a szolgátok, és aki első akar lenni köztetek, az legyen a ti szolgálótok. Hiszen az Emberfia sem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és életét adja váltságul sokakért.” (Mt 20, 25-28) 

Jézus e szavai (is) ismét fején találják ama bizonyosat, s innentől kezdve ki-ki eldöntheti önmagáról, melyik táborba tartozik. Amíg nem késő.

Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007