 | | | 2025. július 14. hétfő, Örs, Stella napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak....
| | Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte....
| | Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk. 1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik. ... | | Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.
Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában). ... | | Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését. ...
| | Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani. ... | |
"... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta... ...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." ... | | "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről." ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Száz könyv 11. | |

53. Émile Zola: Rougon-Macquart család
Ez az olasz származású, mégis szellemében mélységesen francia író a francia irodalom kettőségének egyik legjellemzőbb reprezentánsa. Az egykori Paul Cezanne osztálytárs, majd Manet-barát rendelkezik a látás és a láttatás nagyszerű képességével, regényei tele vannak nagyszerű leírásokkal, s roppant regényciklusa valójában egy hatalmas leírás, mely egy korszak és benne a nagy francia miliő ábrázolására hivatott. „…la nature vue á travers un tempérament…” Gyakran szokás Zoláról elmondani, hogy Taine tanítványa. Ez csak részben igaz, hiszen egész művészetét a francia romantikusk stílusa nemcsak befolyásolja, hanem szinte irányítja. Az érettségin kétszer is megbukik, ezért bohém lesz Párizsban. Padlásszobában tengeti életét hol Cézanne-nal, hol egy munkáslánnyal. Elfogott verebek húsán él, lelki és fizikai nyomora miatt ateista és naturalista lett. Ez azonban csak a felszín. Egész írói attitűdje és emberi küzdelme antitézise annak, amihez nem tud felnőni, amellyel harcol, mintha a csodálat és az irigység törné össze lelkét, s ennek szilánkjaiból illesztené össze nagy életművét. Hiába kér audienciát a pápától, művei indexre kerülnek. Bosszúból és bosszantási szándékból Dreyfus-perben Dreyfus őrnagy oldalán vesz részt. Zola ebből is rosszul jön ki, rágalmazásért két évre ítélhetik. Londonba menekül, majd két év elteltével visszatér. Hogy azon a vészjósló szeptemberi napon, mikor a kályhafüst megöli, mai napig sem derült ki, hogy a véletlen halálos áldozata vagy meggyilkolják. Nagy családregénye részben az átöröklés tanának irodalmi adaptációja, mely kíméletlen nagyszerűséggel hömpölyög előre a Thérése Raquintól a Pascal doktorig. Minden egyes részben ott van az emberi hús borzalma és a gondolkodás rémülete. Ezért is hatása töretlen, de a gondolat és Zola közéletisége mára megkopott. Zola is kimerült a nagy harcban, melyet az Egyház ellen folytatott, s melyben a hitet az Egyházzal azonosította. A hit igazságai ellen nem talált érvet, szépsége megbabonázta, s ebből lett a nagy ellenhatásként a spirituális materializmusa, amit Egon Friedell intellektuális bolsevizmusnak nevezett. Zola Darwin és Hugo robbanó elegye, melyet a kísérleti irodalom kémcsövében hevítettek robbanó vegyületté, s ennek a csodálatos regényművészetnek éppen az a veszte, hogy a termékenységben, a munkában vagy az igazságban való profán hite csak ez emberi szellem önámítása a lélekkel szemben…
Germinal
Émile Zola művészetében a két újlatin szellem gazdag hajtássá növekedett. Míg a franciákra jellemző racionalitás egész művészetében szigorú megkomponáltságot, ugyanakkor az olasz életérzés vitalitást, bőséget és életszeretetet adott műveinek. E kettősség teszi írásművészetét gazdaggá és minden naturalizmusa mellett már-már romantikusan széppé. Híres és nagy bányászregénye a taine-i elméletben fogant húszkötetes családregényének talán legjobbja. A ciklus legdrámaibb darabja, Zola szinte a végtelenségig fokozza a tragédiákat, miközben a nyomor és a katasztrófa hatalmas tablói között ott a szerelem mívesen pontos és érzéki ábrázolása. Mindemellett a záró képsor lincselési jelenete még ma is elborzasztó, s az ide komponált groteszk esemény sem hat groteszk megoldásként, hanem az egyik leghitelesebb tragédia a világirodalom történetében.
Patkányfogó
Az eredeti regény címe L’Assommoir. Ez a borzalmasan nagyszerű regény minden fiatal számára kötelező olvasmány. Előtte soha senki nem mutatta meg az alkohol végzetes hatását, mely embereket és családokat bomlaszt szét, megcsúfolja az erkölcsöket, az embert állatalatti lénnyé száműzi. Zola itt sem takarékoskodik hatásos jelenetekben, hiszen a mosodai verekedés és a lezüllés stációi olyan hatást gyakorolnak a mai olvasóra, hogy összeszorult torokkal tudja csak végigolvasniezt a megállást nem ismerő könyvet. Ábrázolás tekintetében egyenrangú Dosztojevszkij Raszkolnyikovjával és Dreiser Carrie-jével.
Az összeomlás
A porosz-francia háború az élményalapja ennek a grandiózus regénynek. Tömegjelenetek és kamarajelenetek váltják egymást, miközben egy egész nemzet rokkan bele szellemi önteltségében és megrészegült életében. Zola legmegdöbbentőbb naturista regénye a Lourdes mellett, de messze fölötte áll annak az ábrázolás, a megkomponáltság és a stílus szépsége tekintetében. Filmvászonra vágyó képsorai a saját belébe gabalyodó lóról, a becsapódó gránátnak az anya testét szétszaggató iszonyáról, az amputálás részletes leírásáról, mind-mind Zola mérhetetlen és kegyetlen vizualitását mutatja.
Nana
Zola talán legszimbolikusabb regénye, de valójában inkább szociológiai regény, mint a nagy lélekábrázolás hiteles rajza. Nana a Germinalban kislányként tűnik fel, s talán Zola hibája, hogy a szép és hamar érő leány lineáris fejlődése mesterkéltnek tűnik a kései Nanához képest. Zola ebben a regényben a legvirtuózabb és sok szempontból a legnagyobb igényű is. Balzac mellett ő ábrázolja hitelesen a francia társadalom kegyetlen züllöttségét. Az egész regény színes forgatag, melyet kifakít a felgyúlni képtelen szív szikár fénye. Nana nem érzelemnélküli nőstény vagy csak egy odadobott húsdarab, ahogy Rubens vásznainak nőalakjai. Nana a kor gyermeke, a felnőni nem tudó örök kacérság, mely időnként belenéz a múlandóság kútjába.
54. Stendhal regényei
Vörös és fekete
Az halálos ifjúság regénye, melyet azért fontos minden fiatalnak elolvasnia, mert Stendhal cinikus örömmel és szomorú irigységgel leplezi le egy szép és tehetséges fiatalember pusztító ambícióit. Dreiser Amerikai tragédia című regényének ikertestvére, de leginkább gyilkos tőr, mely egymaga kivégezte az egész romantikus mozgalmat Byrontól Hugóig. Csak az oroszok tudták ilyen megborzongató hitelességgel ábrázolni a felkapaszkodás akaratát és a felsőbb hatalmak végzetes közelségét. Julien Sorel Stendhalnak azon alakja, aki Stendhal lett volna, ha szépnek születik. S bár Sorel alakja egy cseppet sem szimpatikus az olvasó számára, mégis legalább annyira nagyszerű, mint a regény két női alakja, akiket a stendhali irigység teremtett örök-tragikus rajongónak.
Pármai kolostor
Stendhal másik csodaregénye, melynek főhősében, Fabrizio del Dongóban ez az alacsony, hamar kopaszodó, kövér és kellemetlen író megteremtetette az örök férfit, aki Stendhal szeretett volna lenni. De Mosca gróf alakja még Fabrice-t is felülmúlja az ábrázolás nagyszerűségében, mert amíg Fabrizio a jóság kegyelmében és az emberi szív végtelen idealizmusában fogant, addig Mosca a felemelő balekság és a koncepcionális hűvösség bajnoka. Fabrizio két nő között őrlődik, Sanseverina hercegnő reneszánsz egyénisége és Clélia Conti lelki egyszerűsége és tisztasága között. Itt is, mint a Vörös és feketében, érzékelhető, hogy a férfiért két nő küzd meg, s talán a jelző itt még fontosabb: két nagyszerű nő között. Stendhal is arra vágyhatott, hogy két különböző karakterű nő imádja. Egy érett és művelt nő az erkölcsiség felett állva, s egy kisszerűbb, fiatal és nemes szívű. Az előbbi a hercegnő, az utóbbi a börtönparancsnok lánya. Az egyik csupa nagyvonalúság, erkölcsöket szétfeszítő lelkiség, míg a másik tisztaság és szenvedély. A gyermekhalál elpusztítja a két fiatalt, s az európai szenvedély utoljára lobban el a nyugati irodalomban. Szerb Antal írja, hogy a Le Rouge et le Noir Franciaország, a Chartreuse de Parme Olaszország iránti vágy regénye. Az előbbi Stendhal valósága, az utóbbi Stendhal vágyott, de meg nem kapott idealizmusa volt. |
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |