2025. október 22. szerda,
Előd napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során. De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...

Október hónap – Őszhó – Magvető hava
Október a Gergely naptár előtt az év nyolcadik hónapja volt, melyre neve is utal. A latin octo szóból származik, melynek jelentése : nyolc....

 

1849. október 6.: a magyar történelem egyik leggyászosabb napja. A tizenhármakat, az 1848-49-es szabadságharcban hősiesen küzdő magas rangú katonai vezetőit végezték ki Aradon a császár pribékjei. Rájuk emlékezünk a mai napon. ...

Minden korszak türelmetlenül várja költőzsenijét függetlenül attól, hogy maga a kor irodalmi szempontból mennyire termékeny. És a zseni, mint valamiféle természeti tünemény - megérkezik. Hol a felelőtlen ünneplések fortissimójával, hol az elvakult felháborodás lármájával. Más korokban csendesen és kényszeredetten jő el, hogy majd az örök elkésők emeljenek neki glóriát....

1906-ban épült meg Rákóczi rodostói házának másolata, a fejedelmet is ekkor temették el a dóm kriptájába. 1910-ben 44 211 lakosából 33 350 magyar (75,4%), 6547 szlovák, 3189 német, 453 lengyel, 227 cseh és 210 ruszin volt. 1918-ban elfoglalták a cseh terroregységek, 1919 június 6-án a magyar hadsereg foglalta vissza, majd a Clemenceau-jegyzék értelmében kiürítette a Magyarországot uraló bolsevik hazaárulók bűnbandája. 1920. június 4-én trianoni békediktátummal hivatalosan is Csehszlovákiához került. A tót államhatalom fasisztoid politikájának következtében a magyarság aránya 5%-ra csökkent, míg a város a szocreál torzók telepítésével eltótosodott. Regionális központi szerepét Magyarországon Miskolc vette át....

 A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb.

Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása.

...

Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében,
hát ittmaradtam, újra egymagam.
A búcsuzást kiálltam, vége van,
de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.

Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak,
de - bár lelkében önvád is harap -
új jég alatt találja őt a holnap.
Mit kezdjen az, ki helyszinen marad?

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Isten és én
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Vakmerő cím. Ugyanis ki szólhat vagy írhat csakúgy, egyszerűen Istenről? Ugyanakkor ki az, aki nem gondol rá? – Bizonyára azt senki nem tételezi fel, hogy a címben szereplő „én” e sorok írója. Isten Isten. Az “én” pedig mindannyian. Írhatnám úgyis: ember. Bármelyikünk.
…………………

Az istenellenes évtizedek propagandájának hatására is van valami szemérmesség bennünk, ha Istenről esik szó. Pedig mindannyiónkban elevenen él az istenkérdés. Akik szólni bátrak, írók, költők, azok elsuttogják vagy elkiáltják, ami szívükben van. Mit is mond Ady Endre?

„Próbáltam sokféle mesét,
De hajh, egyik sem volt elég:
Szívemben, idegeimben
Kiabáló nagy lárma
Téged keres, Fölség,
Isten, a tied minden.”

Ki meri állítani, hogy lelkében olykor hasonló lárma van. Sőt, talán József Attila szavaiban kimondott vágy benne is él.

„Ijessz meg engem, Istenem,
szükségem van hangodra.
Bukj fel az árból hirtelen,
ne rántson el a semmi sodra.”

Máskor valami tehetetlenség dühe szakad fel lelkünkben, ahogyan Nemes Nagy Ágnesben.

„Valamit kéne tennem,
valamit a gyötrelem ellen.
Egy istent kellene csinálnom,
ki üljön fent és látva lássam.”

Istent “csinálni” és látni… Juhász Ferenc ennél többet akart és akar.

„Istenem fogj meleg szádba,
hogy ne legyek olyan árva,
hogy ne legyek olyan árva.

Nem hittelek, most se hiszlek.
Meg nem öllek, meg sem eszlek.
Hő-áramok feléd löknek.”

Későbbi költeményében pedig így vall:

„Mert egymás ellen, mit is tehetünk, ha nem csurog vérünk egymás szívére és fejére? / Hisz elveszteni nem akartalak, s elhagyni engem Teremtés-Erő te se akartál.”

…………………

Az idézett költők az emberben forrongó istenkérdéssel szembe néztek és szóltak. Saját hangon. Nekünk van bátorságunk? Merünk saját hangunkon szólni és legalább gondolkodni Istenről? Van-e, és milyen a viszonyom az Istennel?

…………………

Isten és ember. Elkerülhetetlen kapcsolat. Milyen legyen? A Jelenések Könyvében (13,15) olvashatjuk Isten szavait: ” Ismerem tetteidet. Bárcsak hideg volnál, vagy meleg! De mivel langyos vagy és se hideg, se meleg, kivetlek szájamból.” – Igen, a hívő imádja Istenét. A nem-hívő tagadásra méltatja. A cinikus, a közömbös, “engem ő sem érdekel” – súlyosan megsérti.

E sorok írója abban reménykedik, hogy a leírt gondolatok, érzések a hívő ember hitparazsát felizzítják. A hitetlen embert bátorítják a keresésben. Azt nem tudja, hogy a közömbös ember belső ürességéhez hogyan szóljon, hogy szava visszhangot váltson ki.

…………………

Isten Isten. Az „én” az ember. Bármelyikünk. Most az, aki elmélyedt e sorokban.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007