2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Jókai Mór 2. Kecskemét
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Jókai szelleme Pápán kezdett nyiladozni, de valójában Kecskeméten nyílt ki.
A köztudatban Kecskemét parasztvárosként él, pedig ez az alföldi város jóval több volt, mint girbe-gurba utcáin sorakozó szalmatetős parasztházak hosszú csordája, a sáros utak és a poros főtér.
Szegedhez hasonlón Kecskemétben is ott volt az a polgári szellemiség, mely felekezettől függetlenül a szorgos alföldi paraszt egyetlen útja volt a felemelkedéshez.
A város már Petőfi előtt is sokkal nagyvonalúbb szellemiséggel bírt, mint ezekben az időkben lévő nagyvárosok rideg miliője.
Régi gót temploma mellett a XVII. században már protestáns temploma épül, majd sorban kinő a kegyesrendiek, az ortodox, majd a bazilikának álmodott nagytemplom, később az evangélikus templom és az eltúlzott méretű zsinagóga.
A kegyesrendi gimnázium mellett protestáns gimnázium és jogakadémia épül, a városban már hangversenyek, színi előadások élénkítik ezt a szorgos és kiemelkedésre vágyó népet.
A bevándorló német telepesek második generációja már megmagyarosodott, ahogyan a tót is, s még a zsidó különállásnak is alig akadt nyoma ebben a városban. Parasztjai ravaszak voltak, urai pedig mértéktartón fényűzők. Felekezetfelettisége példaadó, diplomatikussága virtuóz, rátartisága is inkább megbocsátható. Élettörténete emelkedő, szellemisége izmos és szívós, lelke tragédiáiból gyorsan feltámadó.
Anekdotái arról tanúskodnak, hogy a felekezeti összekülönbözések inkább megmosolyogtatók, úr és paraszt közötti történeteikben nincs semmiféle durvaság, s az egész várost az a nemzeti liberális szellem vette körül, melynek száz évvel később már az országban sehol nincs nyoma, csak itt maradt meg ma is, mint valamiféle kései parfüm illékony levegője.
Ha ma valaki beleszagol ennek a városnak a levegőjébe, megértheti ma is, miért volt az izgalmas Komárom és a szép és gazdag Pápa után Kecskemét annyira ihletadó és expresszív Petőfi és Jókai életében, mint egyetlen más város sem. Ha Arany János nem Nagykőrösre, hanem Kecskemétre kerül, feltétlenül novellákat, regényeket vagy színműveket ír.
Ez a város tele van történettel, balladás emberek és különleges vidéki alakok gazdag mitológiájával. Hogy ezeket senki nem írta meg, ez a magyar irodalom egyik fogyatékossága.
Bár Katona feledni tér vissza a városba, és a hatalmas tragédiaköltő halálának utóélete árnyékot vet a városra, Katona sem volt olyan boldogtalan itt magányában, ahogyan az életrajzírók állítják.

A mai belváros egyszerre mutatta meg egy vásárterének, kollégiumának, paplakának, akadémiájának, tornyainak színességében azt a belső és lelki izgalmakat, azt a felekezeti sokszínűséget, azt az erkölcsi melegséget és azt a liberális életvitelt, amely ennek a folyónélküli, messziről apró és tornyos városnak ható településnek volt egyik jellegzetessége.
Petőfire is Kecskemét hat leginkább, a többi alföldi városka alig érinti meg. Jókai pedig itt válik íróvá, a kecskeméti ember ad neki olyan mély és gazdag forrást, mely Jókai felé sodor sok százévnyi társadalmi réteget azok ma is élő formájában. Ősi rétegek élnek itt egymás mellett, melyeket nem kell Jókainak felszínre hoznia. Együtt él itt jurátus, jobbágy, polgár, alföldi pásztor, kanász és kondás, duhaj és deák, német, tót, zsidó, s ezeket eggyé olvasztja a magyarság ősi lüktetése, mely ide sodorja az Erdélyből jött Katona-ősöket, takácsokat, iparosokat, borászokat, korcsmárosokat, kereskedőt. Pápista, protestáns, evangelista, ortodox, majd kitért és tradícióit féltő zsidó él itt együtt egymást nem háborgatva olyan polgári eszményképek közt és vágyakozással, mely csak az ország kellős közepén lehetséges volt.
De leginkább meghatározó réteg a magyar, az előre néző, a táj és korszak pusztításával szembeszegülő kecskeméti kispolgár, s a felfelé néző középpolgár, mely büszke és akaratos, hévvel és indulattal éli életét, de hajlamos csendességben és szorgalomban önmagára találni. Ennél jobb ihletforrása csak a Kuthy és Nagy Ignác Sue-tól eltanult nagyvárosi-látomásában talált. Nemhiába élt oly közel egymás mellett két évtizeden belül Katona, Arany, Petőfi, Jókai – a legnagyobbak. Mert az Alföld, a kunság és Kecskemét volt egyszerre a magyar romantika egyetlen és igaz egzotikuma és álmos magyar valósága.

Mikor a nagy irodalomtörténész Horváth János az 1890-es években felkeresi Jókait, az író messzibe réved, majd így szól: „Egész Kecskemét a memóriámban van.”
És egész Kecskemét ott van a novelláiban és a regényeiben, kecskeméti alakok tucatjai bukkannak fel műveiben. Pásztorok és kereskedők, ősi családfák lombjai és rozzant ágai, s még Katona József feltűnik az És mégis mozog a föld című regényében, ahol Jenőy Kálmán alakjában még akkor is a Bánk bán szerzőjére ismerhetünk, ha Jenőy debreceni ravasz diák.
A Petőfi kézírásában fennmaradt Zsidó fiú és a Hétköznapok itt születnek meg, itt lesz a komáromi álmodozóból és a pápai verselgetőből író és költő, valamint színpadi szerző.
Nem ok nélkül nevezem Kecskemét városát második szülővárosomnak, mert valóban szellemi énemet e város szülte. Mikor tegnapelőtt, – azt hiszem tegnapelőtt volt – 46 évvel ezelőtt e városba jöttem vézna testtel, és akkor még a franczia iskolák túlfeszített romantikus irányával eltelve, mondhatom, testbe-lélekbe betegen, inkább keresve a halált, mint az életet: hát akkor, uraim, itt találtam fel azt az új földet, amelyben folyvást járok múzsámmal együtt; itt tanultam megismerni a magyar népéletet, a valódi magyar humort…”

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007