 | | | 2025. június 16. hétfő, Jusztin napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Kertész kert és ész nélkül | | A gyűlölet szót a gyűlölködők manapság többet használják, mint a fogkefét vagy a toalettpapírt. Pedig e két utóbbira nagyobb szüksége van azoknak, akik mindkét testnyílásukkal odapiszkítanak… Talán még hetekig eltart a vita, melyről ugyanazt elmondták a kezdet kezdetén, hogy ez is egy „szenvedélyes igazságbeszéd” volt, s ha a magyarságot durván és alpári módon rágalmazzák, az mindig szenvedélyes igazságbeszéd, s ha a gyűlölködőket és a rágalmazókat bírálják, az mindig nácizmus, rasszizmus és antiszemitizmus. A magamfajta már nem bosszankodik ezen, hisz tudja, hogy Landeszmanntól a két Kertészig az út semmiféle meglepetést nem tartogat, hiszen amit egyszer kitapostak, ott nem terem többé virág. Ott mindig csak lábnyomok, lánctalpak és eltaposott növényzet lesz, homok és sár. A magyarságot pedig már rég kitaposták saját hazájából, s a kitaposók még mindig a küszöböt magyarázzák e tragikus sorsú nemzet honának. Hiszen Bródytól és Szomorytól Esterházyn át a két Kertészig ez az út abba a lelki és szellemi sivatagba vezetett, melyben szerves élet nem fejlődhetik, kút és forrás elapad, s marad az a meddő és sivár táj, mely a bródyk, szomoryk, esterházyk és kertészek sajátja. Tulajdonképpen nem is érdekelne a dolog, ha ez a sivatagosodás nem az én kertemben menne végbe. Úgy tűnik, hogy a kertészek kertészkedése mellett a sáskajárás már-már egy kellemes és némi érzékszervi borzongást elhozó légköri jelenség. Előttem és utánam is sokan eljátszanak azzal a gondolattal, hogy ha Kertész, Bródy vagy Esterházy könyveikben szereplő magyar szót másra cserélnénk, milyen hatása lenne annak. Elképzeltem, ahogy a Steua Bukarest szurkolói olyanokat olvasnának, hogy a román genetikailag alattvaló, vagy Esterházy magyargyalázásait románra hangszerelve ezt kapnák irodalom helyett:” …csokorba kötött románt szétbontjuk, és éles késsel ferdén visszavágjuk. Kivétel a fásszárúak, mert azokat törjük vagy kalapáccsal zúzzuk. - Nehogy megrohadjon a román. Az összement románt a savó leöntése és Trianon után túrónak használhatjuk... - A román emlõs. Egy román nem csinál nyarat. - A román a sötét, ahová Európa ugrik. - A román az új nincs. Az új semmi. Az árnyék. - Ki tartson románt? Kezdõ románbarát inkább kanrománt tartson, ne szukát! Tanácsosabb fajtiszta románt beszerezni, mint valami bizonytalan származású románt. - Öreg románt ne vegyünk! A románt következetesen dicsérjük vagy dorgáljuk! Lágy, barátságos hang: jól van, jó román, illetve keményen, határozottan: pfuj, román, helyedre!”
Hirtelen felvillant bennem egy kép, melyben Abraham Janku oláh hordája miképp válaszolta volna meg az ilyesféle igehirdetéseket. Ugyanis ezen oláh népvezér már a magyarságukért embereket fűrészeltetett ketté, áldott állapotban lévő anyákból vágta ki a magzatokat. Azok a románok, akiknek a magyarok földet adtak, otthont teremtettek, megvédték őket orosztól, bolgártól és a töröktől. A román példa azért kérődzött vissza nekem is, mert Esterházy éppen a keleti Kárpátokon túlról kapott a legnagyobbaknak kijáró elismerést. De térjünk vissza Kertészhez! Ahhoz, amelyik a genetikát esztétikai segédfogalommá redukálja. Kertész József Attilára hivatkozik. Felmerül a kérdés, hogy milyen jogon. József Attila származása ma is vitatott, de ha József Attila apja félig vagy egészen román lett volna, akkor is a magyarságot és magyarságát szentnek és védendőnek tartotta volna. Mondják, a név kötelez. Ákos ősi magyar név, fehér sólymot jelent. Azaz tisztaságot és szentséget. Magyar tisztaságot és magyar szentséget. Kertész pont e kettőnek ment neki. Nem pusztakézzel… Furkósbottal. Nem jó kertész módjára nyeste az ágat és gallyat, hanem rozsdás karddal kaszabolt. Mert a mi kertészünk haragszik a növényre, mert beteg lelke csak a sivatagban lel megnyugvást. S amíg érző és lélegző növényzet veszi körül, otthontalannak érzi magát. Ilyenkor szúr, vág, nyes, aprít. Nem szépséget teremni sebez, ahogy a szentéletű Tóth Árpád írta egykor. Kertész a gyökereket ássa, vakondot tenyészt, szúr, döf, vág, hasogat… és irt. Ákos is… Imre is… Nézem Kertész Ákos portréját. Idős, megtört ember. Magyarország hazát adott neki és házat. Asztalt terített neki, s kenyeret tett eléje. Iskoláztatta, s mindezért nem kért tőle semmit. Kertész pedig íróként a semmivel fizetett. Imre is, Ákos is. Nézem a mi Ákosunkat. Valószínűleg a kutya sem olvassa. Ezután sem fogják, de neki elég, ha beszélnek róla. Nézem a hatalmas műfogsorvigyorát. Az Ákosét és az Imréét is. Mindkettő protézis. Ahogyan az írásaik is azok. Idegen testek a nemzet testében. Szavukban nincs magyarságszeretet, elkötelezettség, odaadás. De még megfeleléskényszer sem. Hirtelen Szerb Antal jut az eszembe. És Szerb magyarságszerelme. Irodalomtörténete óda, és még inkább himnusz a magyar eidoszhoz. Kertészben ezt hiába is keresném, legyen az Imre vagy Ákos. Mindketten irodalmi protézisek, melyek esténként egy kellemetlen szagú folyadékban áznak, nappal pedig még kellemetlenebbül csattognak. A vicsorgás kényszerét nem vitatom tőlük, a harapásuk is inkább visszataszító. És szánalmas, hiszen műfogsorharapás. A legutolsó szó, ami eszembe jut velük kapcsolatban, az az esztétika. Főleg a genetika kapcsán. Ideje lenne már a kertészeket elbocsátanunk. Mielőtt az utolsó virágok is elpusztulnak ebben az elsivatagosodó hazában. Még a küszöbről nézve is fáj a sivatag látványa… Pedig a sámánok és a szent királyok alatt tündérkert volt.
 |
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |