  |                    |                    |                              2025. november 4. kedd, Károly napja. Kalendárium  |                  
Kovács János István /1921-2013/ 
 Varga Csaba /1945-2012/ 
 Mácz István /1934-2024/ 
 |                 |                
Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.
   
David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során.
 De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...
   |                 |                Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem. 
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ...  |                 |       |                    |                              Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a  bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!  |       |                    |                    |                              |          Beállítás         Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.                  |       |        | 
                        
                            
                                  
                                           | 
                                   
                                  
                                                    Túlzottan ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez? Bár úgy lenne!  |                     |                 Vörösterror már nincs, de van helyette
véleményterror. Takaró Mihály irodalomtörténész szokta az utóbbi jelzővel
illetni azon körök legfőbb tevékenységét, melyek mindent elkövetnek, hogy a
klasszikus irodalmi műveltséget hordozó művek ne váljanak a tananyag részeivé. 
A Magyar Nemzet tegnapi számának egyik írásában (Csókás Adrienn: Elavulttá váltak a kötelező
olvasmányok) olvassuk: 
 
„Kevesebb tanítandó művet és több szabadon választott olvasmányt
szeretnének a magyartanárok, mivel a jelenlegi tantervi szabályozás és az abban
előírt kötelező irodalom egyáltalán nem szeretteti meg a gyerekekkel az
olvasást. A szakemberek szerint az a baj, hogy az irodalomtanításban görcsösen
ragaszkodunk a hagyományok tiszteletéhez és a nemzeti kincsnek számító
művekhez, miközben az olvasás megszerettetéséhez inkább lenne szükség az
általános iskolában ponyvára vagy akár könnyed lányregényekre is.” 
 
Raffay Ernő történész nemrég arról nyilatkozott az N1 stábjának, hogy nagy állami
egyetemeinken egyszerűen nincsen nemzetnevelés. Persze lejjebb sem sokkal jobb
a helyzet. Mert miféle magyartanárok, hovatovább „szakemberek” azok, akik
inkább ajánlják nebulóiknak a „könnyed lányregények”-et, mint irodalmunk igazi
alkotásait? 
 
No de térjünk vissza az idézett íráshoz! „Jelenleg
nem tervezi újragondolni a kötelező iskolai olvasmányok listáját a szaktárca,
de a Nemzeti Alaptanterv (NAT) legközelebbi felülvizsgálata során lesz
lehetőség a szükséges és indokolt módosításokra – ez derül ki Rétvári Bence
tájékoztatásából.” – olvassuk. Pedig égetően szükséges lenne az újragondolás,
csak nem éppen a liberális véleményterror formálói részéről. Akik között ott
találjuk a Magyartanárok Egyesülete elnökét, Arató Lászlót, aki kijelentette:  
 
„A tapasztalat azt mutatja, hogy
tekintélytiszteletből túlzottan is ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez. Egy szóval sem mondom, hogy a
remekműveket ponyvaregényekre kéne cserélni, de mindenképp nagyobb arányban
kellene foglalkozni a populáris és a kortárs irodalommal, hiszen az elsődleges
cél, hogy megszerettessük a gyerekekkel a könyveket.” 
 
Az ember nem hisz a szemének! Túlzottan ragaszkodunk a nemzeti irodalom
kincseihez? Bár úgy lenne! (Egyáltalán mit jelent az, hogy „túlzottan”?)De
ugye tudjuk, mi a valóság. Ám Arató tovább folytatta: „Bármennyire is fontos
Jókai, korainak tartom hetedik osztályban, hisz a diákok nem tudják
megemészteni a regényeinek világát, nyelvezetét. Helyette inkább olyan olvasmányt kellene
kínálni, amiről a diákok úgy érzik, az ő világukról, saját élethelyzetükről,
általuk ismert problémákról szól.” 
 
Vagyis eszerint a diákok „igényé”-hez kell
alkalmazkodni. Ne ők alkalmazkodjanak a tanárhoz, hanem fordítva. Gyönyörű
pedagógia, mondhatnók. Nem soroljuk most, minő alkotásokat mellőzne
irodalmunkból még Arató, viszont megemlítjük, miket ajánl helyettük: Louis
Sachar Stanley (A szerencse fia), Lois Lowry (Számláld meg a csillagokat, Az
emlékek őre), Leiner Laura (Szent Johanna gimije), Berg Judit (Rumini). 
 
„A könyv kiválasztásában, melyet az ifjúságnak
kezébe adunk, nem az a fontos, hogy ideig-óráig elszórakoztassa őket, jó
narkotikuma legyen fáradt fizikumának vagy érdeklődő szellemiségének, hanem ha
nincsenek is nyakig bemártva a morális tendenciákba, mégis feltétlenül az
erkölcs nemesedését szolgálják. Természetesen itt eltér ez a felfogás a
materialista világnézettel rendelkező emberek földszemüvegének látásától, akik
lealacsonyítottnak hiszik az irodalmat, ha az író mondanivalóját az isteni
világ hangulatával hozza kapcsolatba. «Realitások kellenek, az életet kell
alapul venni». Feltétlenül, de ne úgy, hogy az olvasó, ki lélekzetét
visszafojtva élvezte a művet, mikor leteszi a könyvet s az író magával ragadó stílusának
lenyűgöző hatásától felszabadul, arra eszméljen, hogy az író a legocsmányabb
dolgokat öltöztette tetszetős ruhába és ezzel visszaélt az Istentől kapott
tehetségével, mert tehetségét nem Isten szolgálatába állította, hanem besározta
a föld porával és ezzel nemzetrontó munkát végzett.” – olvasható viszont egy
mindmáig időszerű nevelési műben (Horánszky Nándorné nagyrévi Czike Kornélia: Mindent a gyermekért!
Gondolatok a nemzetnevelésről, 1943). 
 
Igen, véleményterror van. Csak egyben reménykedhetünk. Nem minden
magyartanár osztja Arató és „szakemberei”-nek véleményét. Becsukják maguk
mögött az ajtót, és – minő borzalom, ugye? – például Nyirő Józsefet is olvasnak
és olvastatnak óráikon...  |  
  |                 |                            |                 |                 |        Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!  |    |       | 
                                   
                             
                      | 
                                     |                          |                     |                    |                   
 Könyvajánló  |                    |                    |                     |        |