2025. november 4. kedd,
Károly napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során. De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...

Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében,
hát ittmaradtam, újra egymagam.
A búcsuzást kiálltam, vége van,
de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.

Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak,
de - bár lelkében önvád is harap -
új jég alatt találja őt a holnap.
Mit kezdjen az, ki helyszinen marad?

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Túlzottan ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez? Bár úgy lenne!
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Vörösterror már nincs, de van helyette véleményterror. Takaró Mihály irodalomtörténész szokta az utóbbi jelzővel illetni azon körök legfőbb tevékenységét, melyek mindent elkövetnek, hogy a klasszikus irodalmi műveltséget hordozó művek ne váljanak a tananyag részeivé.

Magyar Nemzet tegnapi számának egyik írásában (Csókás Adrienn: Elavulttá váltak a kötelező olvasmányok) olvassuk:

„Kevesebb tanítandó művet és több szabadon választott olvasmányt szeretnének a magyartanárok, mivel a jelenlegi tantervi szabályozás és az abban előírt kötelező irodalom egyáltalán nem szeretteti meg a gyerekekkel az olvasást. A szakemberek szerint az a baj, hogy az irodalomtanításban görcsösen ragaszkodunk a hagyományok tiszteletéhez és a nemzeti kincsnek számító művekhez, miközben az olvasás megszerettetéséhez inkább lenne szükség az általános iskolában ponyvára vagy akár könnyed lányregényekre is.”

Raffay Ernő történész nemrég arról nyilatkozott az N1 stábjának, hogy nagy állami egyetemeinken egyszerűen nincsen nemzetnevelés. Persze lejjebb sem sokkal jobb a helyzet. Mert miféle magyartanárok, hovatovább „szakemberek” azok, akik inkább ajánlják nebulóiknak a „könnyed lányregények”-et, mint irodalmunk igazi alkotásait?

No de térjünk vissza az idézett íráshoz! „Jelenleg nem tervezi újragondolni a kötelező iskolai olvasmányok listáját a szaktárca, de a Nemzeti Alaptanterv (NAT) legközelebbi felülvizsgálata során lesz lehetőség a szükséges és indokolt módosításokra – ez derül ki Rétvári Bence tájékoztatásából.” – olvassuk. Pedig égetően szükséges lenne az újragondolás, csak nem éppen a liberális véleményterror formálói részéről. Akik között ott találjuk a Magyartanárok Egyesülete elnökét, Arató Lászlót, aki kijelentette: 

A tapasztalat azt mutatja, hogy tekintélytiszteletből túlzottan is ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez. Egy szóval sem mondom, hogy a remekműveket ponyvaregényekre kéne cserélni, de mindenképp nagyobb arányban kellene foglalkozni a populáris és a kortárs irodalommal, hiszen az elsődleges cél, hogy megszerettessük a gyerekekkel a könyveket.”

Az ember nem hisz a szemének! Túlzottan ragaszkodunk a nemzeti irodalom kincseihez? Bár úgy lenne! (Egyáltalán mit jelent az, hogy „túlzottan”?)De ugye tudjuk, mi a valóság. Ám Arató tovább folytatta: „Bármennyire is fontos Jókai, korainak tartom hetedik osztályban, hisz a diákok nem tudják megemészteni a regényeinek világát, nyelvezetét. Helyette inkább olyan olvasmányt kellene kínálni, amiről a diákok úgy érzik, az ő világukról, saját élethelyzetükről, általuk ismert problémákról szól.

Vagyis eszerint a diákok „igényé”-hez kell alkalmazkodni. Ne ők alkalmazkodjanak a tanárhoz, hanem fordítva. Gyönyörű pedagógia, mondhatnók. Nem soroljuk most, minő alkotásokat mellőzne irodalmunkból még Arató, viszont megemlítjük, miket ajánl helyettük: Louis Sachar Stanley (A szerencse fia), Lois Lowry (Számláld meg a csillagokat, Az emlékek őre), Leiner Laura (Szent Johanna gimije), Berg Judit (Rumini).

„A könyv kiválasztásában, melyet az ifjúságnak kezébe adunk, nem az a fontos, hogy ideig-óráig elszórakoztassa őket, jó narkotikuma legyen fáradt fizikumának vagy érdeklődő szellemiségének, hanem ha nincsenek is nyakig bemártva a morális tendenciákba, mégis feltétlenül az erkölcs nemesedését szolgálják. Természetesen itt eltér ez a felfogás a materialista világnézettel rendelkező emberek földszemüvegének látásától, akik lealacsonyítottnak hiszik az irodalmat, ha az író mondanivalóját az isteni világ hangulatával hozza kapcsolatba. «Realitások kellenek, az életet kell alapul venni». Feltétlenül, de ne úgy, hogy az olvasó, ki lélekzetét visszafojtva élvezte a művet, mikor leteszi a könyvet s az író magával ragadó stílusának lenyűgöző hatásától felszabadul, arra eszméljen, hogy az író a legocsmányabb dolgokat öltöztette tetszetős ruhába és ezzel visszaélt az Istentől kapott tehetségével, mert tehetségét nem Isten szolgálatába állította, hanem besározta a föld porával és ezzel nemzetrontó munkát végzett.” – olvasható viszont egy mindmáig időszerű nevelési műben (Horánszky Nándorné nagyrévi Czike Kornélia: Mindent a gyermekért! Gondolatok a nemzetnevelésről, 1943).

Igen, véleményterror van. Csak egyben reménykedhetünk. Nem minden magyartanár osztja Arató és „szakemberei”-nek véleményét. Becsukják maguk mögött az ajtót, és – minő borzalom, ugye? – például Nyirő Józsefet is olvasnak és olvastatnak óráikon...

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007