2025. február 9. vasárnap,
Abigél, Alex napja.
Kalendárium

Február (régiesen Februárius, ősi magyar nevén Jégbontó hava) az év második hónapja a Gergely-naptárban, szabályos években 28 napos, szökőévekben pedig 29 napos. Háromszor fordult elő a történelemben február 30-a. A 18. századi nyelvújítók a februárt az enyheges névre keresztelték át. A népi kalendáriumban böjt előhava (vagy másképpen böjtelő hava) néven szerepel.

...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

Szent Bálint napján tartják főleg az angolszász országokban a Bálint-nap (angolul Valentine's Day...

Az Úr tanítványai közé tartozott, és követte Jézust "János keresztségétol fogva egészen mennybevétele napjáig". Sorshúzással választották az apostolok közé, Júdás helyébe, hogy "velük együtt tanúskodjék Krisztus föltámadásáról". Az apostolok szétszéledése után a hagyomány szerint Etiópiában hirdette az evangéliumot. Alexandriai Kelemen õrizte meg egy mondását: "Gyöngítsd önmegtagadással testedet, hogy a lélek a Megfeszítettnek szolgálhasson." Vértanúságot szenvedett Krisztusért. Szent Ilona császárnõ az apostol ereklyéinek egy részét Rómába, másik részét Trierbe vitette. (Hankovszky Miklós)...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
A lélek ütemei - Bach legszentebb tavasza
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák


Ábrándosan szép tavaszi nap volt. Lustán tévelygő darázs neszezett az ablakpárkány szürke csendjén, az ég beáramló fényözöne alatt. Lassú szellők terelték a nyitott ablakokkal tátogó termekbe a park dús virágillatát.

Tucatnyian ültünk az egybetolt padok és székek kopottan zöld ölébe, hallgatók egy vidéki Alma Mater bolthajtásos szobájának árnyas falai közt. A sarokban fekete zongora terpeszkedett, halk borongással szuszogott a májusi nap ragyogásában.

Előttünk magas, enyhén görnyedt tudós professzorunk ma is halk köszönéssel lépett be, kezében kopott tasakban egy ezerszer is lejátszott bakelitlemez fekete tányérja sötétlett.

- Ma megmutatom Önöknek a világ legszebb zenéjét – mondta szelíd derűvel, s minden bevezető nélkül feltette a lemezt.

- Csak a Largo-t fogom szeretett mindnyájuknak lejátszani.

Hátradőltem, s arra gondoltam, hogy ma mit is fogok enni, hiszen szegény diáknak, aki összes pénzét könyvekre költi, örök dilemma a táplálkozás szükséglete. Mondhatni, filozófiai probléma. Az egzisztencia már Renan A kereszténység eredetének története hét kötetének megvásárlása után elvesztette létjogosultságát. Arra gondoltam, milyen különös lesz evésről elmélkednem kellemes zeneszó lágy remegése közepette.

S akkor felcsendült az a zene, mely örökre más irányba terelte életemet, s akkor oly hatással volt rám, hogy professzorom egyetlen kérdésére sem tudtam válaszolni. Kétszáz forint volt a teljes kosztpénzem a hónap közepén, a kilencvenes évek elején.

Az utolsó előadásokra nem mentem be. Közel volt egy hatalmas hanglemezbolt, szinte futva érkeztem oda.

Kérésemre az eladó leemelte a polcról a lemezt.

- Százkilencven forint lesz – mondta lusta sóhajjal.

Gondolkodás nélkül fizettem. Haza indultam tíz forinttal a zsebemben, de enyém volt a világ legszebb zenéje.

Vitathatatlan tény, hogy Bach a zene egyik legnagyobb óriása, talán a legnagyobb. Műveinek nagyobbik része elveszett, de így is ezret is felülmúló hagyatéka gigantikus teljesítmény. A Mester ma is úgy áll az utókor emlékezetének küszöbén, mint a Demetriosz által emelt világcsoda szoboróriása, mely világok felett állt.

Bach hegedűversenyeiből három maradt fenn, s ezek mindegyike a koncerttermek kedvelt darabja. Egykor nem szívesen tanítottak ezeket a remekműveket, sőt, voltak olyan akadémiai tanárok, akik eltiltották tanítványaikat Bach hegedűversenyeitől.

Pándi Marianne így ír Bach hegedűsi mivoltáról:

„Ő maga gyermekkorától kezdve hegedült, és feltehető, hogy a lüneburgi gimnázium elvégzésének idején már kiváló hangszerjátékos lehetett, hiszen hamarosan a weimari hercegi udvar zenekarában helyezkedett el. Albert Schweitzer rámutat, hogy Bach hegedűs mivolta a billentyűs hangszerekre írott műveiben is megmutatkozik, mert dallamainak tagolása itt is a hegedű vonóvezetését követi. Ugyanakkor vonós hangszereken is előírja a többszólamú játéknak azokat a formuláit, amelyeket ő maga a csembalón és orgonán sajátított el. S ha a szólóhangszeren megköveteli a polifon játékot, természetes, hogy a versenyművek zenekari kíséretében ezt mindenütt következetesen megvalósítja. E tekintetben erősen különbözik olasz példaképeitől, akiknek műveit fiatal korában buzgón tanulmányozta (Vivaldinak tíz versenyművét dolgozta át vonós hangszerekről orgonára, illetve csembalóra!): témái jellegzetesebbek, ritmikája erőteljesebb, zenekarának szövete - a homofon olasz ripienókkal szemben - nemcsak a ritornellekben, hanem a kíséret során is többszólamú.”

 


A BWV 1043-as d-moll koncert nemcsak zenei értelemben vett mestermű, hanem a zenében kevéssé jártas hallgatót is elkényezteti a dallamok szüntelen áradásával, különösen a Largo gyönyörű burjánzása.
Vivace
Kamarazeneszerű virtuóz első tétele, dús és tömött hangzásokkal, finom és ritmikusan bravúros tempóival káprázatos nyitánya e nagyszerű zenének. Ellenpontozó szerkesztettsége méltán utal Bach zsenijére, a dallamiság mellett mély és zeneileg igen gazdag muzsika.
Largo, ma non tantor
A két hegedű csodálatos játéka, vérvörös hangszíne, súlyos barnába hajló merengése, szent szerelemmel átszőtt vágyakozása az egyik legmegindítóbb lassú tétel a zene történetében. Nincs semmi mellébeszélés, frázis, ügyes mesterkedés; ez a tétel a tiszta líraiság szent evangéliuma. Késő tavaszi fasorok, arannyá égett hullámzó domboldalak, a májusi alkonyat tündérjátéka, szerelem és gyengédség a szívekben.
Allegro
A tétel nagyszabású koncertmuzsika a kamarajáték minden erényével, ünnepélyes és emelkedett színpompájával.

Lassú tételének legszebb előadásai a Menuhin-Ferras kettős, az Ojsztrah-testvérek, Mutter és Accardo mesteri felvételei, melyek visszaadják azt az emberi tisztaságot és eszményt, melyet Bach Istenszeretete álmodott e komor és fénytelen világba.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007