 | | | 2025. június 16. hétfő, Jusztin napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
A becsapott Mikszáth ámokfutása | | 
Mikszáth Kálmán a magyar és az európai regényírás egyik mestere. Bár nem közelíti meg Jókait vagy Móriczot, így is műve méltán követel magának halhatatlanságot. Írásművészetében van valami késő nyárias elégikusság, mintha a kultúra alkonya még átragyogná művészetét, de ennek a ragyogásnak visszavert fénye már csendes és tompa, már nem éget, csak langyos sugarakkal simogat. Mikszáth minden művében érezni, hogy az életen túlról visszatekintő ember írja egy letűnő kor profán evangéliumait, s e regények egyre öregesebbek, néha kicsap belőlük az aggkor fanyar szentimentalizmusa és öregségszaga. Ez különösen igaz volt a Fekete városra. Ugyanakkor minden regénye telve van a lótuszevő kor magyarságának összes derűjével, óvatos optimizmusával, keserédes romantikákájával. Mikszáth azonban egyszer nagyot hibázott, és ez a hiba a magyar irodalom medrét átlépve lett a liberális, majd a bolsevik antiklerikalizmus buzogánya. Mivel Mikszáth az olvasnitudás koráig – a nyolcvanas évek végéig - népszerű volt, s a kötelező iskolai tanagyag egyik elolvasott írója lehetett, így sok évtizeden keresztül a Különös házasság című regény megannyi generációt rontott meg. Pedig Mikszáth házassága is különös volt sok szempontból. Romantikus volt a realizmus korában, mikor másodszor is megkérte a hét esztendővel korábban elvált felesége kezét. Az első lánykérés a hetvenes évek elején is felháborodást váltott ki Mauks Mátyás főszolgabíróból, aki nem egy köpcös, bátortalan, nagylábú parasztnak szánta a lányát. Ilona szembeszállt az atyai akarattal, Mikszáthot választotta, majd Mikszáth mellé állt, mikor a szegénység és a nélkülözés miatt törvényesen elvált a sikertelen írótól. S a válás is csak úgy történhetett meg, hogy Mikszáth hazudni kényszerült szerető feleségének. Azt hazudta, hogy elhidegült tőle, mást szeret. Hét évvel később pedig újra mellé állt, ismét kezet nyújtott az akkor már beérkezett írónak, aki irodalmi sikerei mellett a magyar közélet meghatározó alakjává is lett. Egy olyan korban, mikor az „aranyos ábrándoktól meghízott” Kiss József műpoézise rontotta a magyar költészetet, mikor megjelentek a nyelvrontók Bródytól Szomoryig, Ignotustól Szilágyiig. Ekkor zajlott a tiszaeszlári bűnper, s ekkor kezdődött meg Mikszáth ügyefogyott hangoskodása az akkori magyar közéletben. Mikszáth jóságához nem fér kétség. Annál nagyobb bajokat okozott az a politikai analfabétizmusa, amely sok nagy magyar írónkat jellemzett. Ügyetlen, nagy szárnyaiban elbotló író volt Mikszáth, akinek természettől fogva megadatott naivsága egyszerre tette nagy íróvá és a közéleti liliputivá. Mikszáth jól jött az egyre inkább mindent megmételyező liberalizmusnak, amelyik pokolba kívánta a rendi Magyarországot annak minden bűnével és erényével. A kor magyarsága a lángban álló rendi Magyarország süllyedése előtt egyetlen tényről feledkezett meg. Mégpedig arról, hogy ennek a Magyarországnak minden erényét a magyar alkotta, s minden bűnét a külföldről beáramló életfelfogás és bürokrácia rontotta. Mikszáth az új évszázad beköszöntével kap egy irodalmi alapanyagot, melyből megszületik az egyik leggyilkosabb egyházellenes propaganda, a Különös házasság című regény. Mikszáth az alapanyag minden állítását magáévá téve megírja annak szépirodalmi változatát: „Egy még nem is nagyon megsárgult krónika után írom ezeket a dolgokat, úgy amint következnek. Annyira biztosak és hívek az események egyes főadatai, hogy a neveket se tartom szükségesnek megváltoztatni, és semmi cirádát, semmi írói arabeszket nem teszek hozzá. Az, aki a naplójában följegyezte e történetkét, sohase szokott hazudni másoknak se. Hát még saját magának minek hazudott volna? Igaz hát minden sora. Miért rontsam el én nem igazra?” A történet egyszerű. Két pataki diák, gróf Buttler János és Bernáth Zsiga hazafelé menet betérnek a Dőry-birtokra, a háziúr invitálására. Dőry István lánya, Mariska, gyermeket vár a helyi plébánostól. A Dőry-hajdúk elfogják Buttlert, s Dőry erőszakkal hozzákényszeríti az ifjú grófot lányához, ráadásként a bűnös pap adja össze a két fiatalt. Bernáth Zsigmond fia, Bernáth Dezső meséli el a történetet az írónak, s Mikszáth nem kérdőjelezte meg az aggastyán öregúr által elmesélt históriát, amin a fiú még alakíthatott a korszellemhez igazítva azt. Vagy talán Mikszáth írói hírnevének jól jött egy botrányos könyv, hiszen már abban a korban is a botrány volt az egyetlen, ami érdekes a polgári olvasóközönség számára. Esetleg Mikszáth számára is élénk szellemi csörtévé nemesedhetett a konzervatív és a liberális-nemzetidegen Magyarország frontvonalában csatázni. Hisz Mikszáth nem láthatta a liberalizmus nemzetpusztító szándékait abban a kicsiny világban, ahol mozgott; finom és elegáns dzsentrik, palóc gazdagparasztok, ravasz polgárok, elmosódó körvonalakkal megrajzolt arisztokraták közt, akik csak szimbólumok lehettek a Mikszáth-galaxisban, egy letűnő kor széthulló és elsüllyedő zászlóshajói. Pedig az igazság pontosan ennek ellenkezője volt. Gróf Buttler János nem volt jogászhallgató, hanem egy ostoba fiatalember, aki már másodikos gimnazista korában elbukott, így nem lehetett pataki jogászhallgató sem. Különösen nem lehetett Bernáth Zsiga társa, hiszen az közel húsz évvel volt fiatalabb Buttlernél. Valójában Dőry István sem volt István, hanem Dőry Gábor, lánya pedig nem Mariska, hanem Katalin. Buttler egy „fársángi” ünnepség alkalmával beleszeret Katalinba, majd megkéri az apjától a lány kezét. Az eljegyzés a kor szokásainak megfelelően házassági szerződés megkötésével együtt jár, s mely ma is olvasható a heves megyei levéltárban. „… én alább írt Erdőteleki gróf Buttler János, Isten Ő szent Felsége vezérlése mellett szabad akaratombul és egyenes szívbéli indulatomtul viseltetvén, s eljegyezvén magamnak… örökös hitves társamnak… méltóságos gróf Döry Katalin kisasszonyt… " Miközben Fáynak, aki gyámapja az akkor még kiskorú Buttlernek, így ír: „… oly eltökéllett szándékom gróf Döry Katalint elvenni, hogy attul se tanács, se erő, sem adomány, se gazdagság, se szépség el nem vonhat. Consiliarius uram, ez nem hirtelen dolog, majdnem esztendeje, hogy fontolom, s lelkem üdvösségére convenientiámra találom; ha tehát szegény atyám el nem tudott tüle húzni, sőt halálos óráján helybe látszatott hagyni, nincs az az ember, aki ezt meggátolhassa.” Buttler János egyébként a hideg télvízi napok idején mindennapos vendég Dőryéknél. A házasság pedig nagymise után a girincsi plébániatemplomban az egész falu szemeláttára zajlik le. Miután a házasság megköttetett, a kezdeti boldogság után családi tragédia árnyékolja be az ifjú házasok életét. Gyermekük halva születik, majd Buttler gróf kikezd felesége komornájával. A grófnő pofon üti a komornát, aki aztán asszonyáról minden rosszaság terjesztésében részt vesz. Örökös féltékenység választja szét a házastársakat, különösen az ifjú gróf vádaskodik. Feltehetőleg jogtalanul, rosszhiszemű mendemondáknak felülve. Miután elüldözte feleségét, az visszatért a szülői házba. De a Dőryek nem hagyták annyiban a dolgot, a Szentszékhez fordultak jogorvoslatért. Az Egri Püspökség Buttlert elmarasztalta, tartásdíjfizetésre kötelezte mindaddig, míg a gróf nem rendezi feleségével a szent kötelékben megkötött házasságot. Miután az asszony visszatért a férjéhez, Buttler továbbra is erőszakos, zsarnoki és léha életet élt, feleségét mindenáron megaláztatásban akarta tartani. Az újabb per életközösségükben választotta el a házastársakat, de Buttlert tartásdíjfizetésre is kötelezte. Buttler azonban szabadulni akart a feleségétől, minekután az nem szült neki gyermeket. Így következhetett be, hogy a házasságkötésük után majd négy évtizeddel egy zsidó ügyvéd, Sávoly Sámuel, tanácsára azt a vádindítványt adták be, mely szerint Buttlert erőszakkal kényszerítették házasságra. Ez a ravasz ügyvéd arra is rávette a grófot, hogy tanúkat vesztegessenek meg, s kényszerítsenek hamis tanúvallomás megtételére. Bár igen sok idő telt el a házasságkötés óta, az Egri Főegyházmegyei - a kommunista és a liberális joggyakorlatot messze felülmúlva - minden részletre kiterjedő eljárást folytatott le, melynek terjedelmes peraktái ma is olvashatók, s tényszerűen bizonyítják Buttler János és Sávoly Sámuel kétes manővereit. Megvesztegetések, hamis tanúskodások ellenére is Buttler pert vesztett, majd a fellelebezést követő tárgyalást is elbukta a már korosodó gróf. A regénnyel ellentétben Buttler János nem jutott el Rómába. Miután a jogerős határozat értelmében a grófnak évi ötezer pengő tartásdíjat kellett fizetnie felesége részére, a férfi véglegesen elidegenedett ettől a világtól. Magányos, kiégett, megkeseredett ember lett belőle. Áttért református hitre, majd nagyvonalú felajánlást tett. Így alakulhatott meg a Ludovika Akadémia. Még jótékony és valóban nagyvonalú felajánlásai is egy sértett lelkű és elkomorult különcöt mutatnak, akinek minden tette gyűlöletből fakadt. A negyvennyolcas forradalmat már nem élhette meg, felesége pont annyi idő után követi a sírba, ahány évig rettenetes házasságuk első felvonása tartott. De ha csak ennyit vetett volna papírra Mikszáth, könnyen megbocsáthatna neki az utókor. Azonban Mikszáth Pyrker László egri érsek alakjáról is annyi rosszindulattal telt hazugságot terjeszt, amelyek teljesen méltatlanok a nagy íróhoz, de mindenképpen az első tanítóképző intézetet alapító nagyszerű egyházi férfihez. Mikszáth a Különös házasság című regényében sokkal közelebb került ahhoz a fenyegető liberalizmushoz, amely pestisjárványként dúlta fel szellemi és irodalmi életünket. A regény antiklerikalizmusa Mikszáthot egy elsötétülő kor gyermekévé tette, amelyben annyi a dezinformáltság, hazugság és rosszindulat, amennyit egyetlen író sem engedhet meg magának. Talán Mikszáth annak az elkésődésnek a gyermeke is lehetett, melyben a református egyház még utóvédharcokat folytatott a katolicizmus ellen. Pedig ebben a korban már az egyházak között a megbékülés szelleme látszott kivirágozni, s egy sötét és a nemzetpusztulással fenyegető korszak árnyéka borult Magyarország fölé. |
| | |  Paál Zsolt [egyéb] érkezett: 2009.07.04. 13:30:36 (csak regisztrált tag olvashatja) A valóság sajnos az, amit írtam. Pásztor Emil vette a bátorságot, hogy felkutassa mindazon levéltári anyagokat, amellyel bebizonyította, hogy Mikszáthot megtévesztették. Jobbára én is ráhagyatkoztam. Másrészt Pintér Jenő volt, aki "felhívta" a figyelmemet arra a tényre, hogy Mikszáth hamis alapanyagból dolgozott. Ettől függetlenül mindez megtörténhetett volna. A probléma annyi, hogy egy évszázadon keresztül Mikszáth regénye tudományos és szépirodalmi hivatkozási alap lett a katolikus egyház elleni méltatlan és aljas rágalomhadjáratban. Pedig a katolikus egyház elképesztő módon korrektül járt el. Nem hiszem, hogy van a világon olyan polgári peres eljárás, melyet harmincöt év után újra lefolytatnak, és hatszáz ívnyi peranyagot halmoznak fel, miközben minden élőt újból kihalgatnak. S mivel Mikszáth "valódi" nevekkel dolgozott, ezért írása semmiféle megbocsáthatóságra nem tarthat számon. Mondom ezt úgy, hogy Mikszáthot nagy szeretem...
Hogy a vén Palóc mit szólna, majd néhány év vagy évtized múlva én mindenképpen megtudom... | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |