 | | | 2025. június 16. hétfő, Jusztin napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Gondolatok a könyvtárban 3. | | 
Petőfivel egyazon évben született és Arany János után tíz esztendővel halt meg a francia széppróza nagymestere, Ernest Renan. A lexikonok és a művelt nagyközönség számára írt könyvek (Szerb Antal szerint a művelt nagyközönség alatt a műveletleneket értik) orientológusként és vallástörténészként tartják számon. Pedig Renan sokkal több volt ennél; színes és nagyakaratú íróegyéniség; a hatalmas műveltséget megkövetelő szaktudományok fölé emelkedve lett igazi szépíró. Sajnálatos tény, hogy a tudomány ritkán tud a művészet magaslataira akárcsak feltekinteni is; így lehetséges az, hogy minden tudományosság evolúciója és revolúciója mögött egy-egy nagy művész áll. Az igazi filozófia Arisztotelésszel szemben Platón, Szent Tamással szemben Szent Ágoston, Descartes-ral szemben Pascal, Kanttal, Hegellel, Heideggerrel szemben, Schopenhauer, Nietzsche, Spengler. Ahogyan paradox módon Taine-ben, a pozitivizmus atyjában felülkerekedik a nagy regényíró, s megteremti a pozitívizmust felváltó színes, szép és gazdag új francia regényt, melynek témája hol az angol irodalom története, hol pedig a francia forradalom vérgőzös utcai és parlamentáris ütközetei volt. Hasonlóképpen járt el a másik pozitivista is, aki hét kötetben írja meg a kereszténység eredetének történetét. Mikor megjelent az első kötet Jézus életéről, Renan a tudományos világ és a művelt nagyközönség szemében az egyik legmegvetettebb tudósa lett, akiről még ma is egyházi körökben szent borzalommal beszélnek.

Ugyanakkor a már-már vallássá növő nagy istentagadás főpapjai sem elégedettek Renannal, hiszen a francia úgy írta meg a Megváltó életrajzát, hogy szinte magunk előtt látjuk a pálmafák alatt prédikáló szelíd istenembert, akit áhítattal hallgatnak a kettős rabságban élő galileai halászok és asszonyok. Krisztus alakja a költői világteremtés szelíd visszfénye; miközben a táj és ember oly közel jön az olvasóhoz, ahogy egyetlen más vallásos regényben soha. Egy olyan korban élt és írt, mikor a romantika leáldozott, mikor a héroszok meghaltak. Byron és Napóleon eltűntek a nagy európai hullámverésben, a romantika sápadt és szenvedélyes lángja kialudt, s maradt a racionalizmus és a szkepszis. Leírásainak könnyed, szellemes és naturalisztikus stílusa taine-hez tették hasonlóvá: „Pál (Szent Pál) külseje gyengélkedős volt, úgy látszik, nem vallott rá lelkének nagyságára. Csúnya volt, kurtaderekú, tömzsi és meggörnyedt. Hajlott vállán bizarrul ült a kis fej. Fakó arcát sűrűn elborította; sas-orr, két szúrós szem, fekete, összeérő szemöldök.”
Racionalizmus és szkepszis Renantól sem mentes, hiszen Renan nagy tudós volt, aki a vallás jelenségeit az eleven tudomány eszközeivel vizsgálta. Maga is részt vett a szíriai ásatásokon, a keleti nyelvek professzora volt, történész, régész nyelvész egyben. Azonban Renanban a szépírói képzelet is ott munkált, s rájött arra, amit Szerb Antal úgy fogalmazott meg, hogy kételkedett a kételkedésben is, s nem a vallás igazságait, hanem a vallás szépségeit kereste. Paraszti vére földközelben tartotta, egykor vallásos lelkülete felemelte. Vérsége és idealizmusa szerencsésen egyenlítődött ki benne, így a Jézus életében tökéletes magyarázatát adja a keresztény egyház egyetlen vétkének. Renan leírja, hogy a kereszténység átvette a zsidóságtól a vallási türelmetlenséget; s ez az ősi gyűlölet beépült a falba, s oly magasra növelte azt, hogy eltakarta az égi idealizmus összes világosságát az emberiség üdvét keresők előtt. Renan természetesen újabb történelmi freskókban ábrázolja az apostolok szertefutó útjait, Pál apostol egyéniségét, Néró császárt és korát, végül Marcus Aurelius korában találja meg a kereszténység átalakulási pontját, mely során világegyházzá emelkedett a régi és örök tan. Tizennyolc esztendő munka, majd rövid szünet után megírja a zsidóság történetét, mely kivívja a vallásos zsidók haragját a sémi népekre tett megállapításaival, miszerint a zsidóság és a sémiták soha nem alkottak semmilyen jelentős értéket az emberiség történetében.

Az irodalmi kritika magasabbra emeli Renan szépirodalmi műveit, drámáit, mint tudományos munkásságának húsz kötetét. Híressé vált Kalibánjában mondja el a tudományról és annak hatásáról pesszimisztikus véleményét. Renant ma már elavultnak, tudománytalannak illik és szokás tartani, pedig a nagy breton több történelmi igazságot mondott ki egymaga, mint filozófusiskolák együttesen. De irányzatoktól függetlenül impresszionisztikus szépprózájának értékét máig sem tudta senki elvitatni. |
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |