2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Byron utolsó útja
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Lord Byront a liberális irodalomtörténet igyekszik félkegyelműnek és másodlagos költőnek beállítani. Ma már alakjából kiöltek minden fennköltséget, s lett Anglia exkluzív, bulvárszagú portékája.
Költészetét a három nagy közül illik a legjelentéktelenebbnek minősíteni, Keats és Shelley ma már fényesebb tüzű csillagként ragyog az angol poézis egén, s a legangolabb britből pedig nem maradt más, csak a selyemruha susogása, a párbajpisztoly lőporának füstje és patetikusnak minősített tíz olvasatlanul porosodó vaskos kötete.
De Byron minden évszázadban visszaköveteli magának a trónt a byronizmus okán, mert a byronizmus létezett Byron előtt is, hiszen a görögöknél Alkibiadész testesítette meg, ahogy léteztek az antik Róma, Macedónia, Egyiptom, Bizánc byronjai, s Byron korában pedig számtalan apró Byron sürgött-forgott, hogy egy-egy elhullajtott babérlevéllel a homlokán az élet királya lehessen.
Wilde az életét, Tennyson a költészetét utánozza le a görög szabadságharcot félig komolyan, félig életjátékként megélő, s feltehetőleg öngyilkosságba menekülő óriásnak, de számtalan költőzsenire hullott azokból a fénykévékből, melyek a homlokából sarjadtak. Ilyen volt az olasz Leopardi, a francia Musset és Lamartine, az orosz Lermontov és Puskint, az egész lengyel romantikus nemzedék, a bolgár Hriszto Botev, és a Byronnal egyenértékű Petőfi Sándorunk.
Hogy mi okozza Byron leértékelését, az a világlátásából és életfelfogásából könnyen megmagyarázható. Byron arisztokrata volt, talán az utolsó Nyugaton, aki számára az arisztokratizmus nemcsak fényt és hőt, vagyont és tekintélyt jelentett, hanem áldozatot és lemondást, az emberség és a hazafiasság utolsó nagy szintézisét, mely a mi Széchenyinkben Közép-Európában érte el az egyik utolsó utolsó magaslati pontját.
Keats és Shelley egyáltalán nem voltak byroni értelemben hazafiak, csak jó angolok, akik mikrokozmikus korlátok közt éltek Byron makrokozmosza mellett.
Byron mélyen keresztény hitű férfiú volt még akkor is, ha lelkisége okán gyakran vétkezett. Világlátása annyira konzervatív volt, amennyire nem volt az sem életmondjában, sem mindennapi erkölcstelenségeiben.
Shelley ezzel szemben ateista, és a szó nem marxi értelemben vett kommunista, melyben közrendi arisztokratizmusa üres plebejuslétté formátlanodott.
Keats pedig alacsony származású volt, kiből hiányzott az akarat fensége. Mindezt idealizmusával igyekezett ellensúlyozni; egy elképzelt antikvitás díszletei közé álmodta önmagát.
Mindhárman fiatalon haltak meg, de Shelley és különösen Keats alig éltek, addig Byron egy évtized alatt egy tucat ember életét élte le, állandóan magas lánggal lobogott, s mellette Shelley egy éjszakába dobott fáklya, míg Ketas siralomházi pislákoló gyertya volt. Byron életműve gazdag és színes, tragédiái színpadnélküli szuperdrámák a világegyetem és a történelem hatalmas kulisszái között.
Fennkölt alakja, szelleme és filozófiája olyan gazdag, hogy egy egész életmű is kevés volt ahhoz, hogy ennek az életnek visszavert fénye legyen, de elég gazdag ahhoz, hogy ő legyen a legnagyobb saját kortársai szerint is.
Így lett a XIX. század embere tudatosan vagy öntudatlanul homo byronizmus, mely igaz Napóleonra, Széchenyire, Petőfire, Wilde-ra, Nietzschére, Beethovenre, Victor Hugóra, De Lisztre és Berliozra, Dumas és Verne összes nagy hősére.
Ha valaki megnézi Dumas Három testőrének alakjait, azok mind Byron-törmelékek, Athos a titokzatos és nemes, Porthos az Élet, Aramis a transzcendens és az exkluzív elegancia. Hárman együtt lehetnek csak Byron, ahogy Verne Nemo kapitánya, vagy a Világ ura főhőse, Nietzsche felsőbbrendű embere, Puskin Anyeginje, a szegény Lermontov mind Byron egy-egy apró letört darabkája, melyeken szétkenődött a byronizmus máza.

Az ifjú lord otthontalansága húszévesen vált végérvényessé. Elhagyja szülőhazáját, beutazza a mediterrániumot, nemcsak az antik Róma facsarja ki szívét, hanem a reneszánsz óriásdíszletei is, de vonzza a titokzatos Kelet. Magába sűrít mindent, amibe a mű kedvéért alá tud merülni.
Mikor a Childe Harold zarándokútja megjelenik, Byron túl van már byronizmusa első sorsdühén, s ekkor szakad ki a nemes lelkű idealistából a Hyde-i én, a szokásrendeket ledöntő grandiózus lázadó, akinek lázadásában ott van a nagy ironikus világfi. Számára egyetlen világlátás létezik: az ambivalencia.
Byron egyszerre szkeptikus és hithű, egyszerre ironikus és konzervatív, emberfeletti és emberalatti.
Spengler szerint a nyugati kultúra jelképe Goethe által megalkotott Faust. És Spengler tanításával nehéz vitatkozni, hiszen a végtelenbe törő vágy zenében, matematikában a táj- és a portréfestészetben, építészetben, irodalomban, a kontrapunktban és határérték-számításban valóban ott van.
Goethe tisztelte Byront, és a Faust második részébe nekrológ helyett beilleszti az angol költő tragikus alakját, a nagy mitologikus bukás allegóriájával. Byron a Faust hatására megírja Faust ellenlábasát, a Manfrédot. Goethe polgári alakja akkor válik egyre valóságosabb alakká, mikor transzcendens szakadékok nyílnak körülötte, a menny és a pokol közt egyensúlyoz. Faust legyőzetésének antitézise az isteni megbocsátás, mely által Faust újra végigjárja a földi útját. Lassan emberóriássá növekedik, hogy erkölcsi törpeségét vezekelje.
Byron Manfrédja romlott alak, magával cipeli a bűnt, s nem akar szabadulni attól. Nincs benne tettvágy, egész lénye impotens aktusok sorozata. Legyőzetésével teste megsemmisül, s még inkább a lelke. A szellemvilág ki-bejár a kastélyában, emberi mivolta darabja az emberi lényegnek.
Goethe Faust akart lenni, Byron Manfréd volt. Egyetlen közös bennük, az emberfaj megvetése. Mindketten szembeálltak egyetlen kongeniális partnerükkel, Goethe Schillerrel, Byron Shelleyvel. Mindkettőjüknek a költőtárs az idealizmus ihletforrása volt. Goethe embermegvetését az emberi lét végtelenségbe növesztésével kompenzálta, Byron embergyűlölete önmaga ellen fordult. Beteges szerelme nővére iránt, a miatta öngyilkos nők tragédiái, lányának halála Byronból az önpusztítás dühét váltotta ki. Mindketten az élettel dacoltak, nem a halállal. Goethe addig nyújtotta, ameddig lehetett, Byron könnyelműn odadobta. Faust ideál volt, Manfréd a valóság. A háborút Goethe nyerte, mert a valóság elpusztítja önmagát, az idea pedig felépíti. Ha a vallás elpusztul, vele pusztul az egész nyugati kultúra.

Byron megismerkedik néhány levélváltás után John Bowringgal, az angol diplomatával, közíróval, nyelvzsenivel. Bowring százával beszéli az élő és holt nyelveket vagy azok dialektusait. Byront ráveszi, hogy küzdjön a görögökért. A lelki beteg lordnak kapóra jön, jó mentség ez a halálhoz. Pénze, vagyona, tekintélye elvész, egyedül a méltósága marad meg. Halálának körülménye ezutóbbitól is megfosztja. Nem a csatamezőn hal meg, hanem a gyermeklányát korábban elpusztító betegség emészti fel.  Halálának időpontja Krisztus kereszthalálának időpontja. Keze ökölbeszorul, majd elernyed…

Egész éltében üldözött vadként kóborol Svájctól Spanyolországig, Albániától Görögországig. Halálával nem ér véget utazása. Testét akarata ellenére bebalzsamozzák, belső szerveit kiemelik, s egy kőurnában a meszolongioni Szent Szpiridion-templomban helyezik el. Huszonegy napig tart a gyász, a városból száműzik a táncmulatságokat. Halálakor az ég, a görögök gyászszertartásán az ágyúk dörögnek.
Teste pedig hazaindul Anglia felé. Egy rumoshordóba gyömöszölik, s úgy küldik el John Bowring címére. Szeretője, féltestvére előszőr nem akarja megnézni a testet, mikor a hordóból kiöntik a tartósítóként használt rumot. Aztán mégis megteszi, s elborzad, hogy milyen sokat romlott az arc és a test állapota.

A barátok a Westminster-apátságban vitetik, de oda a dékán erkölcsi okokra hivatkozvanem engedi be. Végül a Newstead-Abbey melletti hucknalli falusi temetőben helyezik örök nyugalomra. Több mint fél évszázad telik el, mikor először szobrot állítanak az emlékének.

De neve ma sem ér oda fel, ahonnan ledöntötték. Pedig ő volt az Anti-Faust és az Anti-Goethe, s ha csak ennyit tudnánk róla, bizton állíthatnánk, hogy az európai kultúra egyik támpillérje volt és lesz alakja és költészete…

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007