2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
"Adnád-e kezed szorító kötésnek?"
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Most az első mondat - paradox módon - vallomás a vallomásaimról.
A nagyon is személyes, csakis az én értékrendem szerinti, szívből jövő „vallomásaim"-sorozatban kevés volt a , akit esszém alanyául választottam. 
Volt, mert hiszen Kaffka Margitról már megírtam a magam gondolatait - és van még költőnő, akikről szintén tervezek szólni, írni  - de többnyire férfi (költő, író, festő, zenész) volt, akiről „vallottam".
Most azon kevés írásom egyikét olvassa az Olvasó, amely egy olyan asszonyról szól, aki bár elég sok verset írt - mégis, valahogy nem túl széles körben ismert... Legalábbis ahhoz képest nem, amennyi és amilyen csodaszép gondolatokat, sorokat hagyott ránk. A magam szerény/szegény és erősen behatárolt eszközeivel most éppen azon munkálkodom, hogy ez ne így legyen.
...hogy minél többen ismerjék és szeressék (akár csak egyetlen olvasás erejéig is) a nagyszerű katolikus költőnőt, Szent-Gály Katát.
Nem árulok el titkot, ha bevallom: igazi, ízig-vérig debreceni református lelkem minden melegével nagyon régóta és nagyon szeretem Szent-Gály Kata verseit. 
...valahogy mindig úgy esik, hogy ha valami szinte elviselhetetlenül, feldolgozhatatlanul fáj, és kínlódom nagyon: az ő kötetét veszem le a polcról.
Ma is forgattam...Kellett.
[...]
Ha soha semmi mást nem írt volna le, csak ezt az egy gondolatot hagyta volna ránk, rám (mert én sokszor azt érzem: közvetlenül hozzám szól...) - már megtette azt, ami miatt szeretnem kell őt:

„A szeretet azokat a könnyeket is meglátja, amelyeket nem sírtak el, és azokat a kéréseket is meghallja, amelyeket nem mertek kimondani."

Ám Szent-Gály Kata ennél sokkal, de sokkal többet is tett.
A mélyen vallásos költőnő 1916-ban született Erdélyben, és 8 évvel ezelőtt mondott örök búcsút itt, ezen a földön, hogy tovább éljen a szívekben, és gondolatokban, amelyek még ma is visszahangozzák őt.


Egyik méltatója, pályatársa, a neves tanár, Pintér László így ír róla: „Messziről jött, a hegyi hágók, a havasi kürt hazájából, Máramarosból, hol nagysudarú erdők, hagymakupolák, idegen szó és magyar keverék adták a gyermekélet hátterét, mely - kitörölhetetlenül - megízesítette a diák-, és felnőttkor Dunántúl-szeretetét. Egyetemi évei alatt (olaszt, latint és művészettörténetet tanult) fontos állomás volt Siena. Itt került először életszerű kapcsolatba a római múlttal, mely ezután egész életében elkísérte. Megragadta az ókori Róma világa, s a Dunántúl attól kezdve Pannonia lett. Ismerősökként, barátokként köszöntötte a római erődöket, a limest, a Lacus Pelsót, Marcus Aureliust, a nymphák forrásait s a régi sírköveket. 
Nem tudom, mikor öltött először versformát sok-sok töprengése, gondolata. A legrégebbi vers, amit pár évvel ezelőtt telefonban lediktált, még a gimnáziumi éveiből származik. Horatius híres "carpe diem"-versének fordítása volt, nagy igyekezettel követve a nem könnyű versmértéket. Ez a vers azonban semmiképpen sem lehetett az első. 
Kevesen tudják, hogy korunk történelmének talán legnehezebb szakaszában, az 1950-es években, amikor bármilyen írott mű csak az államhatalom cenzúrájával jelenhetett meg, s vallásos ifjúsági irodalom nem is létezhetett, Szent-Gály Kata elbeszélései, meséi, versei adták a fél országnak a hittanórák anyagát. Csak egy-két káplán vagy falusi plébános tudta, hogy a megszámolhatatlan és minden korosztálynak szóló írás szerzője egy Balaton-parti kisváros egyszerű háziasszonya, aki sok gyermeke mellett erre is talált időt. 
Ha most mellettem lenne, biztosan rámszólna: nem idő kérdése volt ez, hanem hit és segíteni akarás. Pedig a terjesztőket is házkutatás, meghurcolás, börtön fenyegette. 
A Limes nem az a fórum, ahol Szent-Gály Kata hatalmas munkásságát ismertetni és méltatni kellene. Ez irodalmárok, tudósok, irodalmi folyóiratok feladata. Mi csak azt szeretnénk megköszönni, hogy évekig munkatársunk volt, sokat írt a lapunkba (négy Limes-füzetnek is a szerzője), segítette, biztatta a szerkesztőket, és érdekelte a latin kultúra tanítása."

Szent-Gály Kata Szentendrén, a Kapisztrán Szent Jánosról elnevezett Ferences Rendtartomány által fenntartott Ferences Gimnáziumban (is) tanított, hatalmas hittel és nagy lelkesedéssel.  Abban a gimnáziumban, amelynek előcsarnokában egy Áprily Lajost ábrázoló - leányának, Jékely Mártának, apjáról készült gipszportréja alapján öntött -  bronzfej áll, és melyet az iskola külső falában kialakított fülkében helyeztek el. Itt olvasható Áprily Lajos Jöjj, Assisi című verse is. A kapubejáratban olvashatjuk Szent Ferenc Naphimnuszának szövegét rézlemezekre domborított betűkkel.

Szent-Gály Kata élete utolsó két évében, amikor főleg a kéziratok rendezésén fáradozott, nagyon sok írását újra meg újra elővette, belejavított a mondatokba, egy-egy szót kicserélt, máskor pedig csak lehetséges változatokat írt a lap szélére. Olyan versei is szép számmal akadnak, melyekre szűkszavúan odajegyezte: "javítani", de ez nem történt meg. Így sokszor csak sejteni lehet, hogy melyik a végső változat, vagy éppen meg sem lehet állapítani a "végleges" formát. Az sem teszi könnyebbé a feladatot, hogy sok verset Szent-Gály Kata többször is közzétett, s általában kisebb-nagyobb változtatásokkal. Bár a megjelenés sorrendje majdnem mindig megállapítható, nem biztos, hogy a legkésőbb megjelent a végső forma. Családtagjainak, ismerőseinek gyakran adott új és régi írásaiból (maga gépelte le a verseket), s nem feltétlenül a legutolsó változatot adta tovább akár évekkel is a megjelenés után. 
Mindezt a gimnázium honlapján olvashatjuk, annak a gimnáziumnak, melyet annyira szeretett a költőnő.

Én úgy döntöttem, nem egyetlen vers felől próbálom szívközelbe emelni Szent-Gály Katát.
Több verséből idézek, - természetesen így csak az én ízlésemre hagyatkozhat az Olvasó, - de talán egyetért velem, és pont olyan szeretettel olvassa ezeket a verseket vagy verstöredékeket, amilyen mérhetetlen nagy szeretettel int engem türelemre, és újra türelemre - és amilyen óriási erővel vigasztalni próbálnak engem ezek a sorok.
Nem gondolom, hogy sok kommentárt kívánna az alább olvasható pár vers. 
Én így csak egy-egy mondat erejéig szólalok, szólalhatok meg...

Keresztúton

Tudsz-e úgy szeretni, ahogy én szerettem...? 
Reszketni, remegni az Olajfa-kertben...? 
Elhagyatva lenni, egyedül a bűnnel...? 
Szemben a Halállal, szemben a közönnyel...? 
Adnád-e kezedet szorító kötélnek...? 
Arcodat a gúnynak, lenéző köpésnek...? 
Tudsz-e mellém állni fojtogató csendben...? 
Az ostorozásnál eltakarnál engem...? 
Tudsz-e úgy szeretni, ahogy én szeretlek...? 
Tudsz-e tűrni értem, hordani keresztet...? 
Roskadva, remegve, föl, egész a célig...? 
Akkor is, ha szíved ezer sebből vérzik...? 
Tudod-e karodat szélesre kitárni...? 
Az egész világért áldozattá válni...? 
És tudsz-e pihenni úgy a kereszten, 
hogy örvendezz rajta: mindig ezt kerestem...? 
Tudsz-e mellém hágni...? A helyembe lépni...? 
Magadat feledve életemet élni...? 
Egészen eltűnni, elmerülni bennem...? 
Tudsz-e úgy szeretni, ahogy én szerettem...? 

Az örök kérdés. De a feleletet mindenki magában keresse... Nem olyan nehéz azt megtalálni. De az irgalom reményét sem:

Ne küldj el még magadtól engem,
ha rossz is vagyok.
Ha lenn a parton azt a csónakot
szelek szárnyára bíznánk,
mondd, mi lenne?
Vinné viharnak kénye-kedve,
s a vízbe veszne,
hintázva céltalan.

Ne küldj el még magadtól engem,
még sír utánad valahol bennem
valami szótlan,
melegszínű hang.

...

És most álljon itt az a vers, ami nekem egyfajta hitvallássá nemesedett - és ha Szent-Gály Katára gondolok, legelőször is ez a négy sor jut eszembe:

Egészet adni - sohase felet.
Vállalni mindent - bármit is jelent.
Egészet adni - mindent, ami van,
ami csak vagyok - maradéktalan.
...

Hihetetlen elszántság, bátorság, erő, bíztatás és kitartás árad felém ezekből a sorokból.
...és az alábbi tépelődő, filozofikus gondolatokhoz sem szükséges már semmit hozzátennem: magáért beszél.

És valahogyan elindul benned 
egy gondolat, egy szó, 
egy meglátás, egy semmi -- -- 
s amit már kezdtél elfeledni, 
vagy letagadni, duzzad, újra él. 
A gyökér, 
a mag, 
beléd szövődik és szállá fakad, 
és vakmerő kalandra bátorít: 
kilépni önmagadból, 
az átlagosból, 
komolyan venni azt, amit hiszel. 

Tulajdonképpen mért nem kezded el?

...

 

Mikor idáig jutok az olvasásban, mindig, de mindig mélyen elgondolkodom... Ez az utolsó, magában álló, egyszerű kérdő mondat mindig szíven üt.
A tépelődés, a legbelső hang meghallása, és annak megértése hatalmas feladata az embernek. 
Szent-Gály Kata tudta ezt a titkot:

Ő volt a társam néhány boldog éven, 
s itt nyugszik most a márványkő alatt, 
hol arca mása úgy ragyog fel nékem, 
mint szép szavak közt fájó gondolat.

Ő tudta jól, hogy tépelődve élek, 
a lét talánya mindig érdekelt: 
honnan s hová -- az élők és a holtak --
s mit ád nekünk a vég a fény helyett?

Öröm van-e a lágy homályú mélyben? 
Elég-e az, hogy nincsen fájdalom? 
És ott, a lélekszállító dereglyén 
mesés alak, vagy mégis él Charon?

A Styx folyót mi űzi s hajtja körbe? 
Ki látta már a Cerberus kutyát? 
S a tág határú asphodelos-rétek 
megőrzik-e az árnyak lábnyomát?

Parancs-e inni Lethe hűs vizéből? 
Egyetlen korty is végzetes lehet! 
Ha nincsen emlék: meg nem ismer engem, 
s ha múltam elvész, minden elveszett.

De nem, nem így lesz! Kép merül fel bennem: 
előttem áll egy karcsú nőalak, 
és int nekem, ki éppen partra szállok: 
Jöjj, itt vagyok! Mióta vártalak!

...

Ahogyan tűnődésre késztetnek ezek a sorok is, és megállok egy pillanatra a rohanásban - szemben a mindenséggel, és önmagammal:

 

Kereszt- keresztem, Krisztus érthetetlen
titkából részem, boldog rész-titok,
vajon te tartasz most, hogy ágaidra
feszítve föld és ég közt lobbanok,
mint jel, mint láng, mint férfiszív szerelme
az ő Urához, vagy hordozlak én,
ahogy nevemmel mindörökre élek
a szenvedés e gyötrő eszközén?

A kegyelem pillanata című versének utolsó két sora gyakran jut eszembe a legváratlanabb pillanatokban, és szinte magam is meglepődöm, mekkora erővel bír:

 

Isten átmegy a világon
akkor is, ha nincs Karácsony.

Néha megáll - csend a csendben -
hogy sorsára fölszenteljen.

[...]

Csendesülj le, hogy megértsed,
mire szentelt az Úr téged?

...


És egy másik vers - amely talán az egyik legkedvesebb nekem:

Szeretnék


Csak egy parányi méccsé lenni,
mely bevilágít egy szobát - 

csak egy szál deszkahíddá lenni,
mely szakadékot ível át - 

csak egy kanálka mézzé lenni,
legyen az élet édesebb -

csak egy segítő kézzé lenni,
mely teszi azt, amit tehet - 

...


Mennyi mindent elmond ez a nyolc sor! 
Benne van mindaz, amitől szép tud lenni a világ - a tavasz, a mindennapjaink, ami erőt és vigaszt is tud csepegtetni (de legalábbis megpróbál...) az olykor-olykor reményvesztetten kilátástalannak tűnő és végtelenül szomorú, esős, hideg márciusi szombatokba is...
Gyakorta azt veszem észre, mintha helyettem írta volna ez az asszony a verseket. Csak neki megvolt ehhez a tehetsége - nekem rendre ellobban erőtlen szavam, az övé pedig még ma is itt áll, és fénylik - joggal:

Ne haragudj rám, ha nem megy a szó,
sok volt a nap.
Korom szitál, vak pernye fojtogat,
magába szedte még a szívem is,
mint füstszagot a patyolat.

Ne haragudj rám, ha ilyen vagyok,
ha járok, ások, forrok egyre,
- a bennünk élő tűz tehetne
erről, a belső, furcsa láz;
időnk sötét kéménye óriás,
nagyétkű sárkányt fújt az égre,
s mi hódolunk neki:
verejtékünknek vére
magával eteti.

...


Szent-Gály Kata még azt a szorongást is képes volt mesterien szavakba merevíteni, vers-kalodába zárni, ami engem is - és feltehetően sokunkat - emészt és meggyötör olykor:

Te vagy a jó, a sokkal jobb, nagyobb - 
szeretnék hozzád felnövekedni. 
Mégis, ez a nyugtalan élet, 
ez a nyugtalan, matató lélek 
bennem, 
nem hágy elcsöndesedni 
engem. 

Felrebbenek, mint fészkéről madár, 
az első neszre. Félek és várok. 
Féltem azt a kicsi keveset, 
ami enyém és amit szeretek, 
téged, 
és féltem a világot, 
félek.

...



*

Már csak néhány halk mondat Szent-Gály Kata gondolatai, versei után. 
Az iskola, ahol ez a kivételes asszony tanított, 1956 óta egy jelvényt is magáénak tudhat, melyet egykor Odilo atya tervezett: ez a jelvény a végeláthatatlan kék mezőben egy, a Szent Ferenc tenyeréből Nap felé szálló pacsirtát formáz.

Nos, nekem Assisi Szent Ferenc régóta a szelíd, a világgal és önmagával harmóniában élő ember jelképe. Az pedig, hogy mekkora hatása volt akár a vallástörténetben, akár az új embereszmény megteremtésében, és hogy költészettörténeti jelentősége is legendás - akár a Fioretti -, régóta ismert: Pilinszky János szerint ő az utolsó katolikus, egyetemes költő, aki nem ember és világ antitézisét, hanem annak harmóniáját ábrázolja. 

...tenyeréből a Nap felé szállt a pacsirta.

 

 

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007