2025. július 15. kedd,
Henrik, Roland napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

 George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak.

...
 Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte.

...
 Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk.

1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik.

...
Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.

 

Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában).

...
 Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését.
...

 Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani.

...

 "... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta...
...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." 

...

 "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről."

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Irodalmi miniatűrök 25.
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

 

A „jegyzetek marsallja”


Ez lett a legtalálóbb epitheton ornansa Jules Renard-nak, a francia irodalom legszellemesebb emberének.
Az utókor nem tartja irodalmi nagyságnak, de mindenképpen egy korszak legfontosabb emberének tudja. Nem volt sem jóindulatú, sem szorgalmas, inkább lusta, sokszor közönyös és kellemetlenkedő. Ez kifejezetten Baudelaire-hez köti annak ellenére is, hogy Renard független volt mindenkitől és mindentől. Hírhedt naplója mégis Baudelaire-rel kezdődik és önhalálának utolsóelőtti stációjával végződik, s melyet azért idézgetnek ma is előszeretettel, mert a rosszindulat sohasem megy ki a divatból.


Nem volt magas származású, gyermekhalál kísértette meg korai éveit, végigszenvedte ifjúságát, s mikor nagykorú lett, az életen kívül megrekedt, hogy elmondja torz életigazságait, melyekből nem derül ki, hogy az igazság-e a torz, vagy maga az élet.
Az irodalomtörténet a Csutak úrfi történetéről emlékezik meg leginkább, s van olyan irodalomtörténész, aki a századfordulós irodalom nagy földrengéseként hivatkozik erre a megdöbbentőn szomorú és szenvtelenül keserű regényre. A felnőtt Renard-nak sem jutott sok öröm az életében, beteges volt, s végül egész sor betegség gyűrte le viszonylag fiatalon. De az utókort jobban érdekelte Renard keserűsége, ridegsége, sokszor embertelensége. És szocializmusa, sokszor antiklerikális, máskor robosztus istengúnyolása. Nemcsak a Csutak úrfi rezignáltan fájó cselekménye alapján, hanem azért, mert Renard személyiségéből könnyedén kiolvasható, hogy csak olyan ember képes ennyi gyilkos iróniával és epigrammatikus tömörséggel mindenkiről valami rosszat írni, akinek a gyermekkorából minden ölmeleg szeretet hiányzott.
Élete paradoxona pedig az volt, akként vált irodalmárrá, hogy igyekezett elkerülni magát az irodalmiságot. Zavarta a jelzők hada, sértette a kimunkált stílus. Szerette a tiszta és világos formákat, az egyszerűt és fanyart, a leplezetlen odamondást. Kevés szóval mégis oly mélyen ábrázol, mely csak a legnagyobbak kiváltsága. Sokak tisztelik, kevesek értik, s talán senki nem szereti. Arcában van valami az őrületből és a szent elrévedésből. Csak azért nem lesz sátánista, mert mindenben kicsinyességet képes látni, s ez a kicsinyesség megöli a szellemet, a nagyvonalúságot. Ha a jóságban meglátná a szellemet, abban hinne. De az erény, a jóság vagy az erkölcs unalmas számára.


„Az emberek egyenlőknek születnek. De másnap már nem azok többé” – írja ezt a szocialista féligazságot a majdani szocialista polgármester, aki képes Istenen számon kérni a gondoskodás és a pusztulás dualizmusát.

1894-ben jelenik meg a Poil de Carotte (magyarul Csutak úrfi). Mintha ez a könyv is része lenne annak a századfordulós folyamatnak, mely szerint a világ elcsúfítása a cél.
Hol van a derűből előtűnő gyermekkor? Renard szerint sohasem létezett. És ezzel elkezdődik az európai irodalom legfontosabb korfordító pillanata, melyből nemcsak a pszichológiai irányok sarjadtak elő, hanem a modern irodalom is megváltozott. A gyermekkor borzalmainak ábrázolásával felnőtt lett maga az irodalom.
De Renard művei közül nem a hagyatékban maradt regényei, nem a Csutak úrfi maradt fenn, hanem a huszonhárom évig írt naplója, melyben konok mélabúval araszolt előre, s melyben a mai kor megtalálja önmagát, a rosszmájú ember kritikátlan igazságérzetét, önigazolási hajlandóságát. Azt kell hinnünk, hogy írásain kívül ma is legjobban él megdöbbentő és kíméletlen alakja. A rossznyelvek szerint atyjának, majd gyermekének haldoklása közben jegyzeteket készített. Verlaine szörnyű betegségét cinikus örömmel írja le, sakálnak nevezi a remegő lábakkal a székbe roskadó aggastyán költőt. 


Nem tudjuk, valójában milyen lehetett. Mégis azt érezzük, Lukianosztól Aretinóig, Renard-ig ez az embertípus ma is él. Talán ilyen a legmodernebb ember, akinek a szűkös külső látását olyan embertelen naggyá torzítja benső világa, elhajszolt gyermekévei, roppant méretű vágyai, hogy semmi emberhez méltót nem találunk benne.

 



Ki könyvet kér kölcsön, csak rossz ember lehet.

Trócsányi Zoltán írja a magyar régiségekről szóló könyvében azt a mulatságos anekdotát, mely szerint Vitéz János, Hunyadi Mátyás korának legmeghatározóbb kultúrattaséja volt, nem szívesen adta vissza azon könyveket, melyeket másoktól kölcsönkért. Irigyelt és jelentős könyvtárában így nemcsak hatalmas összegekért megvásárolt könyveket lehetett fellelni, hanem a vissza nem adott könyvek is gyarapították ezt az impozáns gyűjteményt. Méltán fakadt ki zseniális unokaöccse, a korszakos költő, Janus Pannonius, hogy csak görög nyelvű könyvei maradtak meg a kölcsönzések folyamán, s azok is csak azért, mert a tudós urak csak latinul beszélnek. Majd tréfásan teszi hozzá, ha görögül is tudnak országnagyjaink, kénytelen lesz héberül megtanulni, mert másképp nem tudja megvédeni könyveit az akkori kölcsönkérőktől.



Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007