 | | | 2025. november 12. szerda, Jónás, Renátó napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | 
November (Ősi magyar nevén, Enyészet hava) az év tizenegyedik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Neve a latin novem szóból származik melynek jelentése kilenc, mivel eredetileg az év kilencedik hónapja volt a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók a novembernek a gémberes szót javasolták. A népi kalendárium Szent András havának nevezi. ... | | 
1897 és 1901 között a budapesti tudományegyetemen jogi és államtudományi, ezzel párhuzamosan földrajzi és szociológia tanulmányokat folytatott, a magyaróvári Felsőbb Gazdasági Tanintézetben is tanult. 1903-ban szerzett államtudományi doktori oklevelet Budapesten. 1903-tól Lóczy Lajos mellett dolgozott gyakornokként az egyetemi földrajzi intézetben, 1904-től szolgabíró volt Szatmárnémetiben. 1905 és 1910 között a nagysomkúti választókerületet képviselte, részt vett a darabontkormány elleni "nemzeti ellenállás"-ban. 1907-től a földrajztudomány felé fordult, Szudánban tett nagyobb utazást, majd térképészeti kutatásokat folytatott Európa nagy könyvtáraiban. ... | | 
Erkel Ferenc (Gyula, 1810. november 7. – Budapest, 1893. június 15.), magyar zeneszerző, karmester és zongoraművész. Pályáját zongoraművészként és zenepedagógusként kezdte Kolozsváron, de alkalmilag vezényelt is és zeneszerzéssel is megpróbálkozott. ... | | 
Édesapja mellett kezdte meg zenei tanulmányait, 1819-től a nápolyi konzervatóriumban Tritto és Zingarelli tanítványa volt. Először egyházi műveket komponált, első nagyobb szerzeménye az 1824-ben Nápolyban bemutatott "Adelson e Salvina" című opera volt, amit a "Bianca e Fernando" című operája követett. Ezzel elnyerte a kor híres impresszáriójának tetszését, meghívást kapott Milanóba, hogy ott a Scala számára írjon, ami nagy megtiszteltetést jelentett. 1827-ben "Il Pirata" (A kalóz) című dalművével egész Olaszországban híressé vált, sikere évvről évre nőtt. ... | | A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb. Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása. ... | | 
Gyurkovics Tibor 1931. december 18-án született Budapesten.
1942-1948 között a budapesti piarista gimnáziumba járt. Itt érettségizett le 1950-ben. Polgári származása miatt nem vették fel sem az orvosi, sem a jogi egyetemre, és a színiakadémia sem fogadta be. Néhány hónapig a BESZKÁRT-nál dolgozott normásként, éjszakai műszakban, majd szeptemberben felvették a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. Annak elvégzése után, 1953-1955 között pszichológusi oklevelet szerezett az ELTE BTK-n. ...
| | Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Feszület | | 
Gyermekek szenvedése, ártatlanok kínja, háborúk, haláltáborok,
katasztrófák, kínzó betegségek, népek és egyének sorstragédiái mind-mind
kérdésként kiáltják? Miért? Miért?! Választ várunk.
Mi a válasz? Ki ad magyarázatot? Még Isten sem talál szavakat, "csupán"
elénk állítja a Feszületet. Lázadó vagy kétségbe esetten könyörgő miértjeinkre
ez az Ő válasza. Megtestesült Isten Fia a kereszten. Isten válasza. Értjük?
Maga az Isten szenvedi szenvedéseinket. Amilyen kínzó a kérdés,
olyan csodálatos a válasz... Jézusom kiáltó kétségbeesésed: " Istenem,
Istenem, miért hagytál el engem?! " Kétségbeesésem örvényében velem
vagy. " Atyám, kezedbe ajánlom lelkemet. " - nyugalmad
feltétlen bizalommal nyugtat, bár a miértek maradnak...
Schütz Antal megrendült lélekkel elmélkedik a nagypéntekről.
" Úgy vállalta Isten az emberrel való sorsközösséget, hogy vállalta a
tragikumnak, a bűnnek legérettebb gyümölcsét, a halált is... ennek okvetlenül
lesz mélyebb értelme is... a történelem éjfele és rendeltetése: kivirágozni
húsvétban, ha vele szenvedünk, vele együtt meg is dicsőülünk. (Róm 8,17) És
sejtelme kél az embernek, hogy miért lett a történelem kulcsa ez az egyberótt
két igénytelen fa, a kereszt."
Hegedűs Lóránt református teológus így elmélkedik a feszület
előtt: "... mi a 20. században Isten nemlétét tapasztaltuk meg
világháborúkban, haláltáborokban. Sokan azt mondják: Istennek egy mentsége van,
hogy nem létezik. Aki ezt a 20. századi életérzést soha nem tapasztalta meg,
nem 20. századi ember... S innen kell eljutni odáig: DE VAN! MERT EZT Ő IS
MEGSZENVEDI, MIKOR EMBERRÉ KONCENTRÁLJA MAGÁT A GOLGOTAI KERESZTEN. S Ő is
számtalanszor isteni végtelenséggel belerendül abba, hogy százmilliószorosan
szenvedje meg a mi legkimondhatatlanabb szenvedésünket . Ekkor lesz a
magától értetődő Istenbe vetett hitből s nihilista hitetlenségen át
NEM-MAGÁTÓL-ÉRTETŐDŐ ISTENBE VETETT HIT, amely viszont minden kritikát kiáll.
"
Tér és idő keresztjére vagyunk verve mi emberek. Elalélunk -
amint vallja egyik versében Pilinszky - aztán a szálkák felriasztanak.
Szenvedésünk mozdítja fejünket. Hová, kihez forduljunk? Próbáljuk a
Megfeszített felé fordítani arcunk. A vérünkben, idegeinkben, élő húsunkban
hasító fájdalom értelmet keres. Talán "csak" annyit,
amennyit Pálos Rozita költő kér: " Jaj ne hagyj el Istenem! / Kívüled már
senki nem / Gondol énvelem. / Mint szarvas a friss vizet / Vágyom tiszta
közeled. / Sírsomnak adj nevet! "
" Nevet " - miért szenvedünk, értelmet az
értelmetlenségnek, az elmondhatatlan szenvedésnek, ki adhat? Ő, aki a kereszten
függ és képes azt mondani a fejét feléje fordító embernek: " Még ma velem
leszel a paradicsomban. " Imádkozzunk Pilinszky szavaival: " Temess a
karjaid közé, /ne adj oda a fagynak, / ha elfogy is a levegőm, / hívásom sose
lankad. / - Légy reszketésem öröme, / mint lombja a fának: /
adj nevet, gyönyörű nevet, / párnát a pusztulásnak. "
FESZÜLET útszéleinken, falvak, városok központjában,
templomokban, otthonunk falán. Bánt valakit a Megfeszítettre emlékezés? Unalmas
látni itt-ott, oly sok helyen. Annyiféle anyagból s annyi formában? Vajon
mi a titka annak, hogy bár gyötrelmes szenvedésre emlékeztet, mégis nyugalmat
és békességet ad? Hamvas Béla írja: " Minden szeretet ősképe a golgotai
áldozat: önmagamat odaadni. " - Innen a
Feszület tisztelete, megunhatatlansága, elfogadása, tűrése, igénylése,
tisztelete. Jézus a kereszten " s ahogy kinyújtja karjait, elámulunk:
oldalsebében elfér a világ." (Vasadi Péter)
|
| | | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
| |  | |
Könyvajánló | | |  | |