2025. november 11. kedd,
Márton napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

November (Ősi magyar nevén, Enyészet hava) az év tizenegyedik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Neve a latin novem szóból származik melynek jelentése kilenc, mivel eredetileg az év kilencedik hónapja volt a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók a novembernek a gémberes szót javasolták. A népi kalendárium Szent András havának nevezi.

...

1897 és 1901 között a budapesti tudományegyetemen jogi és államtudományi, ezzel párhuzamosan földrajzi és szociológia tanulmányokat folytatott, a magyaróvári Felsőbb Gazdasági Tanintézetben is tanult. 1903-ban szerzett államtudományi doktori oklevelet Budapesten. 1903-tól Lóczy Lajos mellett dolgozott gyakornokként az egyetemi földrajzi intézetben, 1904-től szolgabíró volt Szatmárnémetiben. 1905 és 1910 között a nagysomkúti választókerületet képviselte, részt vett a darabontkormány elleni "nemzeti ellenállás"-ban. 1907-től a földrajztudomány felé fordult, Szudánban tett nagyobb utazást, majd térképészeti kutatásokat folytatott Európa nagy könyvtáraiban.

...

Erkel Ferenc (Gyula, 1810. november 7. – Budapest, 1893. június 15.), magyar zeneszerző, karmester és zongoraművész. Pályáját zongoraművészként és zenepedagógusként kezdte Kolozsváron, de alkalmilag vezényelt is és zeneszerzéssel is megpróbálkozott.

...

 Édesapja mellett kezdte meg zenei tanulmányait, 1819-től a nápolyi konzervatóriumban Tritto és Zingarelli tanítványa volt. Először egyházi műveket komponált, első nagyobb szerzeménye az 1824-ben Nápolyban bemutatott "Adelson e Salvina" című opera volt, amit a "Bianca e Fernando" című operája követett. Ezzel elnyerte a kor híres impresszáriójának tetszését, meghívást kapott Milanóba, hogy ott a Scala számára írjon, ami nagy megtiszteltetést jelentett. 1827-ben "Il Pirata" (A kalóz) című dalművével egész Olaszországban híressé vált, sikere évvről évre nőtt.

...

 A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb.

Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása.

...

Gyurkovics Tibor 1931. december 18-án született Budapesten.

1942-1948 között a budapesti piarista gimnáziumba járt. Itt érettségizett le 1950-ben. Polgári származása miatt nem vették fel sem az orvosi, sem a jogi egyetemre, és a színiakadémia sem fogadta be. Néhány hónapig a BESZKÁRT-nál dolgozott normásként, éjszakai műszakban, majd szeptemberben felvették a Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. Annak elvégzése után, 1953-1955 között pszichológusi oklevelet szerezett az ELTE BTK-n.
...

Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében,
hát ittmaradtam, újra egymagam.
A búcsuzást kiálltam, vége van,
de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.

Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak,
de - bár lelkében önvád is harap -
új jég alatt találja őt a holnap.
Mit kezdjen az, ki helyszinen marad?

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
A Vlád-kápolna
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



  Lehet, hogy a sorsszerűség, a karma ami Vetésre vezényelt.
  Alig 50 kilométerre szülőfalumtól, egy szinte más világ tárult elém. Ahogy belemélyedtem egy kicsit a helytörténetbe, rájöttem, hogy jelentős történeti múlttal rendelkezik a település. Erről már számos írásban beszámoltam, most azonban csak egy dolgot szeretnék kiemelni, bár ez talán a legtöbbet mediatizált.
  Már postás voltam és vidáman, vagy éppen nem úgy, karikáztam a falu utcáin, ismerkedtem házakkal, utcákkal , emberekkel. Rövidesen köszönőviszonyba kerültem szinte az egész lakossággal, hisz valamilyen formában a posta és ők keresztezték egymás útjait.

  Sokszor megálltam beszélgetni, vagy épp csak üdvözöltük egymást vidáman az emberekkel, aztán ment ki-ki a maga dolgára. Legtöbbet azonban Orosz Laci bácsiéknál üldögéltem, persze csak ha időm volt rá. Jól esett megpihenni az aznapi biciklizést és váltani pár szót a falu, vagy éppen magunk gondjáról, bajáról. Mindig megkínáltak valamivel, ami kéznél volt, sőt, a frissen főzött pálinkákból is kaptam olykor egy–egy üveg kóstolót.
  Utamat mindig a Fő utcán kezdtem, neki a faluvégnek, ahol két nagy ipari létesítmény, a Bardi Industry és az Unicarm működött. Ide számtalan ajánlott küldeményt és egyebeket kellett szállítanom napi pontossággal. Ezeken az útjaimon feltűnt egy régi ház, aminek előterében egy mondhatni makettszerű kis épület állott, tetején hatalmas vasból készült keresztekkel. Mi a csuda lehet ez a kis házikó azokkal a nagy keresztekkel? -furdalta az oldalamat a kíváncsiság. A ház jóval idősebbnek nézett ki száz évesnél, jellemző vetési stílusú, kontyolt deszkahomlokzattal, valamikor biztosan náddal volt fedve, L-alakú tornáccal, s a régi házakra emlékeztető első homlokzati padlásfeljáróval. Az évszám deszkába fűrészelve sajnos hiányzott a homlokzatról, mint a szembe szomszéd házról, helyette két kis ablak volt a feljáróajtó mellett. Egyszer jártam is benne, mielőtt átépítették volna, hatalmas mestergerendája volt. Kik lakhattak abban a házban és vajon miért építették azt a miniatürizált épületet a ház előtt lévő kiskertbe, ez egyelőre megoldatlan kérdés volt.
  Aztán egyszer vettem a bátorságot, bementem a kisajtón, a tornácról átmentem az elburjánzott virágoskerten. A miniatürizált épületen hátul volt egy padlásfeljáró, elkorhadt ajtóval, három oldalán zsalus kis ablakokkal. Elől, az útra néző nagy, szintén korhadozó ajtóval. Az ajtó egy pánttal volt bezárva, ami egy gerendába ágyazott karikára passzolt, és egy letört ágdarab helyettesítette a lakatot. Mély lélegzetet vettem és kinyitottam a szuvas ajtót. A mindenfelől csüngő pókhálók mögött lévő alkotás szíven ütött. Sokáig álltam az ajtóban, nem engedett el a látvány.
  Később kiderült a története is ennek a kis laknak. Az első világháborúban a galíciai fronton elesett 22 éves fiának emelte ezt a hajlékot a fájdalomtól megtört szívű, 60 év körüli apa. A fiú augusztus 26-án ért a frontvonalba, az első bevetésen halálos sebet kapott, amibe 28-án belehalt. Teste valószínűleg tömegsírba került. Szülei hiába várták haza, hiába kerestették a bécsi Vöröskereszttel is.
  Ezekben a reményekkel és kétségekkel teli időkben az apa egy éjjel álmot látott. Azt álmodta, hogy fiával állnak a ház előtt, ahonnan egy rózsafa eredt. Ez, mint a mesében, egyre csak nőtt és nőtt a fellegekig, úgy tele volt virágokkal, hogy saját súlyától összeomlott. Reggelre ébredve értette meg Vlád Károly, hogy hiába a remény, a várakozás, Endre már nem tér vissza soha a szülői házba. Elment a legkisebb fiú, mint a mesében, de ő nem járt szerencsével, nem hozott sem terülj-terülj asztalkámat, sem szép feleséget apja házába. Maradt a holtig tartó gyász, a temetetlen fiú emléke.
  A megroskadt apa jelképesen eltemette fiát abba a kis házba, amit az álomban látott rózsafa helyére épített. Ha hazaszáll a lelke, legyen hova szállásoljon. Sírkövet faragtatott neki ebbe a kis kápolnába, arany betűkkel vésette rá  Vlád Endre élt 22 évet, meghalt hősi halállal az orosz harctéren. Béke poraira. Ebből a sírkőből virágzott ki Vlád Károly minden fájdalma vasba kalapálva.
  Jézus Krisztus kereszthalálába beleélte fia halálát is. A kápolna belsejében három regiszter található. A szemközti a kereszthalált ábrázolja, annak minden kellékével, a keresztgerendán kardos szent, valószínűleg Mihály arkangyal, mellette Júdás, kezébe szögezett, 1915-ös háborús pénzzel, a gerendán épp 30 darab található ezekből, amennyiért elárulták Jézust. Megjelennek a világegyetem szimbólumai, a Nap, a Hold a csillagok, üstökösök. Erdők , dombok mutatják magukat vasba örökítve az utókornak: íme, itt járhatott a fiam!

  A bal oldalon szintén domborzati formák között széttépett katonatetemek hevernek vasba merevedve, sírok, köztük egy nyitott koporsóban Endre holttestét jelképező fotóval, ami sajnos eltűnt az idők sodrásában. De egy kép megmaradt épp a feszület alatt, Endrét polgári ruhában ábrázolva. A bal oldali regiszterben visszatérnek a domborzati formák, ám Jézus teste már nem a középső kereszten van, hanem a két lator mellett, a jobb oldalon. Helyette a katonafiú kerül a sírba, körülvéve siratókkal, akik a bibliai alakok, de a család tagjai is lehetnek. Alattuk egy bádogtáblára a vetési elesett katonák neveit is felírta az apa, fiával együtt.
  Annak ellenére, hogy egyszerű földműves volt Vlád Károly, rendkívüli, a világon egyedülálló alkotást hagyott ránk. Óriási szerencsére, megtaláltam Vlád Károly 500 oldalas kéziratú könyvét, amit Kállai (Vlád) Erzsébet, az építő unokája említett. Ebben a könyvben az apa leírja kimondhatatlan fájdalmát, érdekes módon legtöbbször versben. Annak ellenére, hogy görögkatolikus vallású volt, nagyon sok fájdalom-verset komponált református egyházi énekek dallamára is.

Érdemes még megemlíteni, hogy az apa mozgássérült volt, a sokszor 5-6 mm vastag vasakat tolószékben ülve, az udvari üllőn kalapálta ki, alakította ki belőlük metaforikus mondanivalóját, üzenetét az utókornak.
  Percekig némán álltam eme egyszerű, de mégis lenyűgöző alkotás előtt. Minden darab hideg vasban éreztem azt a kozmikus feszültséget, amit a gyermek halálával érezhet egy apa.
  Szerencsénk van, hogy megmaradt ez a mementó nekünk.

 Azóta számos publikáció és tévécsatorna is foglalkozott a kápolnával, 2015-ben a megyei múzeum restaurálta a 100 éve rozsdásodó vasrészeket, rendbe tettük a tetőt, valamint a kápolna külsejét és belsejét.
  Azért adom most közre ezt a történetet, mert vetési létemnek egyik legszívbemarkolóbb momentuma volt. Legyen ez egy jel abban a világban, amelyben már az értékeket más mérlegen mérik, nem az emberségén!

Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007