2025. december 1. hétfő,
Elza napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A keresztény egyház első vasárnapja közeleg, mely egyben Advent első vasárnapja is. Az Advent szó az „adventus Domini” szóból ered, melynek jelentése: eljövetel. Ez az eljövetel Jézus Krisztus eljövetelére vonatkozik, kinek születését December 25-én ünnepli az egyház.

...

December (Ősi magyar nevén, Álom hava) az év tizenkettedik hónapja a Gergely-naptárban, és 31 napos. Neve a latin decem szóból származik, melynek jelentése tíz – utalva arra, hogy eredetileg ez volt a tizedik hónap a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók szerint a december: fagyláros. A népi kalendárium Karácsony havának nevezi.

...

Prágában született, elődei német nemesemberek és cseh módos polgárok voltak, németül és csehül egyformán tudott, majd nyugati öntudattal úgy megtanult franciául, hogy mind a három nyelven írt versben is, prózában is. Azután szláv öntudattal sajátjának akarta tudni az orosz nyelvet is. Hódolattal vendégeskedett Tolsztojnál, majd idővel néhány évig a szobrászok szobrászánál, Rodinnél volt titkár.

...

Petőfi Zoltán (Debrecen, 1848. december 15. – Pest, Józsefváros, 1870. november 5.) színész, költő, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia fia.

Az evangélikus – római katolikus vegyes-házasságból született gyermek édesanyja vallását kapta, katolikusnak keresztelték. Keresztszülei Arany János és neje, Ercsey Julianna.
...

Kodály Zoltán 1882-ben született Kecskeméten. Édesapja Kodály Frigyes (1853–1926), Kecskemét teherleadási pénztárnokaként, Szob, Galánta, majd Nagyszombat állomásfőnökeként tevékenykedett. Édesanyja Jalovetzky Paulina (1857–1935), egy lengyel származású vendéglős lánya volt. Édesapja hegedűn játszott, édesanyja pedig zongorán játszott és énekelt. 

...

Ahogy a málházó mesélte” - Pótnyomozás József Attila halála ügyében 9.

Később felhívtam Budavárinét egy-két kérdéssel, és amikor telefonban elmondta, hogy Bartos Józsefnek, a másik szemtanúnak él a lánya Szárszón, és kérdésemre, hogy a csendőr felírta-e a férje nevét és az adatait ott este, és kikérdezték-e, hogy mit látott: azt felelte, hogy igen, kikérdezték, akkor elhatároztam, hogy lemegyek még egyszer Szárszóra ezt rögzíteni, és Bartos József lányával, Zsuzsával beszélni.

...

Kosztolányi Dezső: Ádám

Most sokszor gondolok arcodra, Ádám,
Bús ősapám, mert fáj, hogy létezem
S a nevem: Ember. A gond szolgaágyán
Feléd lóbázom csüggeteg kezem.

Papagály s tigris közt csúf ember-állat,
...

Vörösmarty Mihály (Pusztanyék, 1800. december 1. – Pest, 1855. november 19.) magyar költő, író, ügyvéd, a Magyar Tudományos Akadémia és a Kisfaludy Társaság rendes tagja, a magyar romantika egyik legnagyobb alakja.

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
"Ihleted, ha fényt nem ad..."
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák


Szobrász barátom az utcán szólított meg. Keressem műtermében. Legújabb alkotását szeretné megmutatni. " Véleményedet akarom hallani. Néhány hónap alatt a kereszt témájára több ezer éves motívum keretében 9 művet csináltam. Közömbösségem ellenállása ellenére meg kellett csinálnom. " A néhány perces beszélgetésben háromszor is elhangzott tőle: "Közömbösségem ellenére." Felfigyeltem szavaira. Vajon mi indította ilyen erővel alkotásra, hogy nem volt képes ellenállni? Az ihlet. Ám az ihletben milyen erő ösztönző, vagy ki ihlet ? Csontváry Tivadar festőművész írja, hogy " egész élete egy láthatatlan Teremtő erőnek van kiszolgáltatva". Tévedett?

Az ihlet olyan lélektani jelenség, amelynek transzcendens  vonatkozása van. Goethe tanítja: "Semmiféle felsőbbrendű alkotás, jelentékeny gondolat, amely gyümölcsöt terem és amelynek következménye van, nem függ az embertől, hanem minden földi hatalom felett áll... Ilyenkor úgy kell tekintenünk az embert, mintegy felsőbb világhatalom eszközét, mint edényt, amely méltónak találtatott az isteni befogadására." - Keresztény gondolkozásunk szerint az abszolút októl függ. Ezért gondoljuk és hisszük, hogy az ihlet ősforrása a Teremtő Lélek. Természetesen sokan vannak, akik csupán e világ hatásait fogadják el, a természetfelettit tagadják. Mi hisszük, hogy a Szent Lélek ihlet, amint már a középkor himnusza így hívja: " Ó Alkotó Lélek jövel.. ." Másik himnusz megállapítja: " Ihleted ha fényt nem ad / Emberszívben ellohad / Minden érő, minden ép. "

Sík Sándor Esztétika című könyvében tanítja, hogy az ihlet " egy titokzatos magasfeszültségű állapot ", melyben a tudattalanból eredő mozzanatok hatnak, és a " művész felsőbb erők hatását érzi  munkája mögött ". A titokzatos ihlet alkot, a dolgok felületén át a valóság szívéig hat, és egyszerűen felülről "adatik". A művészi tehetség isteni adomány. Isten ingyen ajándéka, mint a többi sokféle ajándék, melyet a hittudomány karizmának nevez. - Valóban a Lélek ihlet?!

Mózesnek mondotta Isten: " Beszélj minden művészethez értő emberrel, akiket művészi képességgel áldottam meg. " (Kiv 28,3) A művészetre hivatottakat Lelkével árasztja el és ügyességet, értelmet, ismeretet ad, hozzáértést nekik, hogy megalkossák mindazt, amit parancsol, ihlet nekik. (Kiv 31, 1-6) Parancsol? Egyszerűen közömbösségük ellenére sem képesek meg nem csinálni, amire az ihlet indítja őket. A Szentlélek ihletet ad, akkor szép születik. A Szentlélekről tudjuk, "Isten ujja" és így az ősember barlang rajzaiban, napjaink művészi alkotásain a szépség az Ő ujjlenyomata. Aki ezt nem fogadja el, még az is kénytelen a műalkotások előtt -látva vagy hallgatva ezeket- valami megilletődöttséget érez. A kiállító termekben valami "csöndet" hallani... Honnan az a titokzatosság, mely a szépben látható? A zeneművekben mi vagy ki érint, mélyen, nagyon mélyen? A felemelő katarzis forrása honnan? Talán a festék vagy a vászon? A kő vagy a bronz? A papírlapok vagy a nyomtatott betűk? Az alaphangok rezgései, a hangszerek különbözősége?

Az igaz emberi alkotások szépségén áttetszik az Ihlető Lélek. S ha valaki Őt bár el nem ismeri, a szépre hangolódva az Ő érintésétől maga is ihletett ember lesz.  -  Szobrász barátom 9 egymástól különböző keresztjét néztem, álmélkodtam, és mindegyik szép volt... Mondtam neki: " Istent keresve meglátom Őt, mint Keresztelő János a Jordán partján Jézus keresztelésekor  galamb képében meglátta a Szentlelket, én a természet valóságot szinte meghaladó szépségében és a művészek alkotásaiban, legyen az festmény, költemény, zenemű, érzem Istent, Őt sejtetik meg. Köszönöm, hogy közömbösséged ellenére alkottál! "

Kell az igazság, jóság nélkül nem ember az ember, önmagától pedig több lesz, ha engedi, hasson rá a szép,  - a szépség ihletében élje életét.


Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007