2025. november 1. szombat,
minden szentek napja Marianna napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során. De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...

 A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb.

Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása.

...

Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében,
hát ittmaradtam, újra egymagam.
A búcsuzást kiálltam, vége van,
de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.

Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak,
de - bár lelkében önvád is harap -
új jég alatt találja őt a holnap.
Mit kezdjen az, ki helyszinen marad?

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Ünnepi lapszám: A karácsony nekem
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

A karácsony nekem
A karácsony nekem költészet, a szeretet költészete, mely megszólal az emberi szívekben. A szürke hétköznapok egyhangú otthonaiban fenyőfát állítunk, gyertyát gyújtunk, a láng lobbanó fényébe nézünk. Rácsodálkozunk a csillagszórók ezüst szikráira, és kutatva lessük az ajándékokat, még őszintébben szeretteink szemében azt a „fényt”, azt a „meleget”, amely akkor égett tekintetükben, amikor először mondták-mondtuk: szeretlek! Anya, apa mondta gyermekének és viszont, férj feleségének és viszont, rokon rokonnak, barát barátjának és viszont…
Karácsonykor érzem és látom a gyermeket.

A gyermeket magamban. Szinte újra él a gyermekkorban átélt minden szenteste a maguk feledhetetlen színeivel és képeivel. A bennem élő gyermek – legalább karácsony estéjén- újra tud csodálkozni és örülni, és várni és kérni, sőt koldulni sem szégyelli a szeretetet… Keresi a bennem élő gyermek, van-e még, aki gyermekarcomra emlékezik, amikor is meg kellett volna halnom tudásom csúcsán, alázatom magasán, Pilinszky döbbenetes állítása szerint…

A gyermeket látom gyermekeimben, akik már felnőttek, de felnőttként is “kislányaim” és “kisfiam” ők nekem. Rám néznek minden szenteste, és csak gyermekszemmel ezen az estén: az anyára, az apára, s felednek mindent, mit úgysem érdemes a szívben őrizni. S ezen az éjszakán nem csupán megajándékozottak ők, hanem ami nagyobb: az ajándékozás csodás örömében ők is ajándékoznak…

És látom a gyermeket, igazában a Karácsony Gyermekét, akinek (néhány év eltérésével) 2007. születésnapját ünnepli a Föld keresztény hittel áthatott, érintett kultúrája. Látom Őt, és szeretném a pásztorok egyszerű tisztaságával köszönteni, szeretném a napkeleti bölcsek és napjaink tudósainak értelmével felismerni benne a személyiségében szétválaszthatatlan isteni és emberi természetet. Látni és érezni szeretném újra: benne az Isten emberré lett, és a középkor költőjével csodálom, hogy

” Istenben az ember sír fel,
az emberben örül az Isten,
ami egynek s másiknak
oly szokatlan, ismeretlen.”

A hívő ember érzi, hogy „úgy szerette Isten a világot, hogy Egyszülött Fiát adta”. Hitben érzi, érzéseiben hiszi, szereti őt a Megszülethetetlen Megszülött, és igent mond rá hittel, reménnyel, szeretettel…

És az az ember, aki karácsony csöndjében, igen, a szent éjszaka csöndjében önmaga ember voltát titokként éli meg, és szereti önmagát, az az ember tisztelettel néz a másik emberre, jóakarattal elfogadja, sőt szereti (felszínesen vagy mélyen), az az ember is közel kerül Jézushoz, az Emberhez. Jézus emberségéhez közeledve Istenhez közeledik. Legalább karácsonykor.

A karácsony ritka pillanata annak, hogy önmagunk mélységét átérezzük. Igaz pillanat, amikor szeretteinkkel együtt vagyunk testközelségben vagy teret legyőző szeretetben. Pótolhatatlan pillanat a hívőnek és a keresőknek, a kételkedve hitetlennek, hogy a közeledő Istent először vagy újra és újra befogadják…

(Nekem ez a karácsony. Megértem én azokat, akikben e szent nap csupán polgári szokássá vált ünnep. A heteken át tartó vásári hangulat és zaj a Szent Este lelkének szavát hallatlanná tette. Mégis nekik is más lesz ez a Szent Éjszaka, ha a karácsonyfán meggyúladó gyertyák mellett a szívükben legalább övékéik iránt fellobban a szeretet.)

Úgy érzem, karácsonykor író és olvasó békességben egymással kezet fog.

A karácsony nekem költészet, a szeretet költészete, mely megszólal az emberi szívekben. A szürke hétköznapok egyhangú otthonaiban fenyőfát állítunk, gyertyát gyújtunk, a láng lobbanó fényébe nézünk. Rácsodálkozunk a csillagszórók ezüst szikráira, és kutatva lessük az ajándékokat, még őszintébben szeretteink szemében azt a „fényt”, azt a „meleget”, amely akkor égett tekintetükben, amikor először mondták-mondtuk: szeretlek! Anya, apa mondta gyermekének és viszont, férj feleségének és viszont, rokon rokonnak, barát barátjának és viszont…

Karácsonykor érzem és látom a gyermeket.

A gyermeket magamban. Szinte újra él a gyermekkorban átélt minden szenteste a maguk feledhetetlen színeivel és képeivel. A bennem élő gyermek – legalább karácsony estéjén- újra tud csodálkozni és örülni, és várni és kérni, sőt koldulni sem szégyelli a szeretetet… Keresi a bennem élő gyermek, van-e még, aki gyermekarcomra emlékezik, amikor is meg kellett volna halnom tudásom csúcsán, alázatom magasán, Pilinszky döbbenetes állítása szerint…

A gyermeket látom gyermekeimben, akik már felnőttek, de felnőttként is “kislányaim” és “kisfiam” ők nekem. Rám néznek minden szenteste, és csak gyermekszemmel ezen az estén: az anyára, az apára, s felednek mindent, mit úgysem érdemes a szívben őrizni. S ezen az éjszakán nem csupán megajándékozottak ők, hanem ami nagyobb: az ajándékozás csodás örömében ők is ajándékoznak…

És látom a gyermeket, igazában a Karácsony Gyermekét, akinek (néhány év eltérésével) 2007. születésnapját ünnepli a Föld keresztény hittel áthatott, érintett kultúrája. Látom Őt, és szeretném a pásztorok egyszerű tisztaságával köszönteni, szeretném a napkeleti bölcsek és napjaink tudósainak értelmével felismerni benne a személyiségében szétválaszthatatlan isteni és emberi természetet. Látni és érezni szeretném újra: benne az Isten emberré lett, és a középkor költőjével csodálom, hogy

” Istenben az ember sír fel,
az emberben örül az Isten,
ami egynek s másiknak
oly szokatlan, ismeretlen.”

A hívő ember érzi, hogy „úgy szerette Isten a világot, hogy Egyszülött Fiát adta”. Hitben érzi, érzéseiben hiszi, szereti őt a Megszülethetetlen Megszülött, és igent mond rá hittel, reménnyel, szeretettel…

És az az ember, aki karácsony csöndjében, igen, a szent éjszaka csöndjében önmaga ember voltát titokként éli meg, és szereti önmagát, az az ember tisztelettel néz a másik emberre, jóakarattal elfogadja, sőt szereti (felszínesen vagy mélyen), az az ember is közel kerül Jézushoz, az Emberhez. Jézus emberségéhez közeledve Istenhez közeledik. Legalább karácsonykor.

A karácsony ritka pillanata annak, hogy önmagunk mélységét átérezzük. Igaz pillanat, amikor szeretteinkkel együtt vagyunk testközelségben vagy teret legyőző szeretetben. Pótolhatatlan pillanat a hívőnek és a keresőknek, a kételkedve hitetlennek, hogy a közeledő Istent először vagy újra és újra befogadják…

(Nekem ez a karácsony. Megértem én azokat, akikben e szent nap csupán polgári szokássá vált ünnep. A heteken át tartó vásári hangulat és zaj a Szent Este lelkének szavát hallatlanná tette. Mégis nekik is más lesz ez a Szent Éjszaka, ha a karácsonyfán meggyúladó gyertyák mellett a szívükben legalább övékéik iránt fellobban a szeretet.)

Úgy érzem, karácsonykor író és olvasó békességben egymással kezet fog.



(Megjelent a Ceglédi Panoráma 2010. december 17-i számában.)

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007