2025. július 16. szerda,
Valter napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

 George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak.

...
 Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte.

...
 Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk.

1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik.

...
Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.

 

Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában).

...
 Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését.
...

 Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani.

...

 "... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta...
...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." 

...

 "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről."

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Jelek
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák


Ha már eltűnődtünk azon, hogy a velünk született vallási ösztön halhatatlanságra vágyik bennünk és értelmünk halált követő életünk után kutat, kérdezzük, vannak-e jelek, amelyek túlmutatnak a temetők sírjain?
1.- Elgondolkoztató jel, hogy az élőlények közül, melyek fajtájuk szerint, csak az ismertek száma több, mint 2 millió, egyedül az ember temet. Halottjait csak az ember temeti el. Az állatok fajtájuk elhullott tetemeit elkerülik. (Néhány megeszi.) Miért temet az ember, hacsak azért nem, mert bízik: " meg nem halhatok én", "jobb részem nem enyész, szellemem él tovább".
Az ember őstörténelmét kutatók és vallástörténészek egyöntetűen bizonyított tapasztalata, hogy a földön nem élt még ember valamiféle vallás nélkül. A vallásokban pedig legkülönbözőbb formákban ugyan, él az az elképzelés, hogy halottaik nem semmisülnek meg. A középső csiszolatlan kőkorszakban vagyis Krisztus előtt már 70000-50000 ezer évvel igazi temetők lelhetők fel. Már a Neander-völgyi ősember hitt a halál utáni életben. A temetkezés módja jelzi a továbbélés reményét, hiszen élelmet, fegyvert temettek halottjaik mellé. Minden világvallás foglalkozik a halál utáni élettel.
Nemcsak a piramisok, de minden sírhalom az örök életbe vetett bizalom jele. Minden szál virág a temetőkben egy-egy szavazat az ember elpusztíthatatlansága mellett.
2.- Másik jel az ember végtelenbe törő vágya. Megnyilatkozik ez a gondolkozás területén. Mi ösztökéli az embert a tudományos gondolkodásra. Soha nem mondta: elég. A tudomány egyre gyorsuló fejlődése, haladása letagadhatatlan. A végtelen felé siet. - És már nem elég neki a Föld. Más égitestek után kutat. Hold, Mars, az egész világűr. Idő és tér rácsait szét akarja törni valami végtelen szabadság utáni vággyal.- A művészetek szüntelen tartalmi és formai változatra törekszenek. Más és más formában, színben, hangban akarja megjeleníteni a Szépséget. "Végtelen" változatban alkotnak.
Vajon nem jel az a küzdelem, amellyel a pillanatot akarja megfogni, állandóvá tenni? Fényképezőgépek, videók. Őrizni a hangot, a mosolyt, a virág színesedő szirmát, a hulló levelet, az emberi arc megszámlálhatatlan kifejezését. Ne múljon el. Vajon ez a "megörökítési" szándék, nem az örök, az igazi múlhatatlanra törő vágy cselekvése?
3.- Gabriel Marcel író csodálatos és annyira igaz megállapítása: " Ha valakinek azt mondom, szeretlek, az lényegében azt jelenti, hogy te nem halsz meg. " Ahányszor kimondjuk a másiknak: szeretlek, annyiszor remélem, hogy halhatatlan. A szeretet erősebb a halálnál. Isten maga mondta Jeremiásnak: " Örök szeretettel szeretlek". Jézus , pedig nekünk mondja: "Az Atya ugyanis szeret titeket." " Amint én szeretlek titeket, ti is úgy szeressétek egymást." Nem azt szeretjük a másikban, ami felbomolhat, távol lehet, elsiklik előlünk, hanem halhatatlanságát, amely lényének mélyéről ragyog elő, tanítja Paul Claudel költő.
4.- Jelnek tekinthetők érzéseink. Nem csalhatatlanok, de elgondolkodtatók. Családom egyik tagja soha nem mondja: megyek a temetőbe. Így mondja: Virágot viszek Édesanyámnak. Szabó Magda írónő vallja: " S ha valaki azt kérdezi tőlem, özvegynek érzem-e magam, azt mondom: nem érzem. Érzem, itt van, beletettem a legtartósabb dobozba, ami csak létezik, ez a szívem." - Bár többünk számára szokatlan, mégis egyre többen vannak, akik szeretteik hamvait az urnában otthon tartják, hogy közel maradjanak egymáshoz.
Csak mi érzünk valami közelséget elhunytjaink után? Valami igazságot látok Rónay György neves költőnk figyelmeztetésében: " Ne ásd fel a múltat a holtakért. Hagyd csendesen pihenni őket, s inkább várj. Előbb utóbb maguk jelentkeznek, szokásaik szerint. " - Elment szeretteinek közelségét ki nem érezte már?....
....
Halál. Halottak. Síron túli élet. Töpreng az ember. Vallási ösztönével érzi " a nem ismert tartományt." Értelmének felismerései nyugtatják az ismeretlen felől. Még jelek is jeleznek a hit és hitetlenség, a remény és a kétségbeesés útkereszteződéseiben. Mégis az ismeretlen csak sejthető marad...
Vajon mit mond az Isten?
Megkérdezzük Őt is.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007