2025. szeptember 14. vasárnap,
Szeréna, Roxána napja.
Kalendárium

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

1. Egyed. Ezen a napon lépnek szolgálatba a juhászok, kondások és a szőlőpásztorok. A szőlőhegyen zárónap, ettől kezdve tilos szekér-rel, abroncsos edénnyel a szőlőben járni. Megkez-dődik a szőlőőrzés. A disznót hízóba fogják. Egyed-nap időjárásából az egész őszre következ-tetnek. 

...

Beöthy Zsolt (1848–1922) már nem csak az irodalmi élet belső köreit, de az irodalom iránt érdeklődőket is megszólította. A nemzeti klasszicizmus jegyében készült irodalomtörténeti áttekintése ...

A Pax Hungarica Mozgalom koszorút helyezett el a Budát felszabadító európai keresztény hősöknek a Kapisztrán téri Mária Magdaléna templom romfalán elhelyezett emléktáblájánál. E dicsőséges tett emlékezetbe idézése több aktualitást is magában rejt.

...

Anne-Sophie Mutter  a modernkori hegedülés óriása, s ha nem lenne ennyire fiatal és szépséges, akár nagyasszonyának is lehetne nevezni.

A fiatal Mutter még a hetvenes években debütált kislányként Karajan segédletével Mozarttal, majd egy berlini újévi koncerten játsdzotta Bach híres E-dúr hegedűversenyét.

...

Sértő Kálmán (1910-1941) Erdélyi József és Sinka István mellett huszadik századi nemzeti költészetünk mindmáig egyik legelhallgatottabb alakja, noha egykor rajongtak verseiért.

 

...
Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Feltámadt - Feltámadunk
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Beszéljünk először Jézus feltámadásáról. A "tett"-ről, mely megalapozza hitünket és nyilvánvalóvá teszi, hogy Jézus tanítása nem csupán képzelgés, vágyott álom, hanem tettekkel bizonyított, feltámadása által bemutatott valóságos tény.

Pál apostol Efezusból Kr.u. 55/56-ban levelet írt a korintusi egyházközségnek, mely levélben a valószínűleg Kr.u. 35-45 között keletkezett gyülekezeti dokumentumra hivatkozik, amelyet röviddel Jézus halála után fogalmaztak meg. Ezt a hitvallást kiegészíti Pál a feltámadás tanúinak a kortársak által ellenőrizhető névsorával.

"Mert mindenekelőtt azt adtam át nektek, amit én is kaptam: Krisztus meghalt a bűneinkért az Írások szerint, és harmadnapra feltámadt, az Írások szerint. Megjelent Péternek, majd a tizenkettőnek. Aztán megjelent több, mint ötszáz testvérnek egyszerre, akik közül a legtöbben élnek még, egyesek pedig elszenderültek. Azután megjelent Jakabnak, majd valamennyi apostolnak. Mindnyájuk után pedig, mint koraszülöttnek, megjelent nekem is. " (l Kor l5,3-6)

Pál azt hangsúlyozza, hogy Jézus feltámadása után személyesen találkozott tanítványaival. Az evangéliumok sírt őrző angyala azt kérdi az odasietőktől: " Mit keresítek az élőt, a holtak között?" A Feltámadt Jézus szól, tanít, megjelenik. Barátaival együtt étkezik. Látják, Tamás érinti testét.A feltámasztás valóságos tény. Valóságos, de nem történeti tény, mivel olyan esemény, amely időn és téren kívül történő részesedés Isten életében. A feltámadáshit hit Istenben, aki Jézusban legyőzte a halált.

"Hogyan képzeljük el a feltámasztást? A válasz: egyáltalán sehogyan sem! "Feltámasztás" és "feltámadás" metafizikai, képi kifejezések, amelyeket az álomból való felébresztés, felkeltés mintájára használunk. De a halálból törtnő felébredés, felkelés nem visszatérés a mindennapi élet éber állapotába, hanem gyökeres átváltozás, hallatlanul új, végleges állapotba: az örök életbe." (Hans Küng)

Eddig Jézus feltámadásáról beszéltünk. Ám "önző" módon a magunk feltámadása, halhatatlanságunk érdekel. Pál apostol erről is világosan tanítja Isten akaratát. " Ha tehát Krisztusról azt hirdetjük, hogy halottaiból feltámadt, hogyan mondják egyesek közületek, hogy nincs holtak feltámadása? Mert ha nincs holtak feltámadása, akkor Krisztus sem támadt fel! Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a mi igehirdetésünk, és hiábavaló a ti hitetek is... Mert amint egy ember által lett a halál, úgy egy ember által lett a holtak feltámadása is. Amint ugyanis Ádámban mindnyájan meghalnak, úgy Krisztusban mindnyájan életre fognak kelni. " (1 Kor l5, l2-22)

Ezután ál apostol próbálkozik leírni a végső soron szemlélhetetlen örök életet, amelyben a feltámadott dicsőségben, romolhatatlanságban, erőben él " és amint hordtuk a földi ember képét, úgy hordani fogjuk a mennyeinek képét is." (1 Kor l5,37-49) A mennyei úgy különbözik majd a földitől, amint a növény a magtól...

Befejezésül Pascal (1633-1662) matematikus, filozófus szavaival kérdem: "Mi nehezebb, megszületni vagy feltámadni? Az-e, hogy ami sohasem volt, legyen, vagy hogy továbbra is legyen, ami egyszer már volt? Nehezebb-e vajon életre születni, mint az életbe visszatérni?"




Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007