 | | | 2025. december 9. kedd, Natália napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | 
December (Ősi magyar nevén, Álom hava) az év tizenkettedik hónapja a Gergely-naptárban, és 31 napos. Neve a latin decem szóból származik, melynek jelentése tíz – utalva arra, hogy eredetileg ez volt a tizedik hónap a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók szerint a december: fagyláros. A népi kalendárium Karácsony havának nevezi. ... | | 
Advent második vasárnapja- a második angyal megérkezése
Három héttel karácsony előtt egy piros palástba öltözött angyal száll le a földre egy törékeny serleggel, hogy ajándékot vigyen a mennybe. De vajon milyen ajándék férhet el a serlegben? Törékeny és gyönge, mert a nap életet adó sugaraiból készült, csupán a tiszta szeretet elég könnyű ahhoz, hogy ne tegye tönkre. Az angyal észrevétlenül körbejárja az otthonokat, s összegyűjti a szívből jövő szeretetet, a mennyben élők pedig fényes csillagokat készítenek belőle, hogy az égre nézve minden ember szívét boldogság töltse el. ...
| | 
Prágában született, elődei német nemesemberek és cseh módos polgárok voltak, németül és csehül egyformán tudott, majd nyugati öntudattal úgy megtanult franciául, hogy mind a három nyelven írt versben is, prózában is. Azután szláv öntudattal sajátjának akarta tudni az orosz nyelvet is. Hódolattal vendégeskedett Tolsztojnál, majd idővel néhány évig a szobrászok szobrászánál, Rodinnél volt titkár. ... | | 
Petőfi Zoltán (Debrecen, 1848. december 15. – Pest, Józsefváros, 1870. november 5.) színész, költő, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia fia.
Az evangélikus – római katolikus vegyes-házasságból született gyermek édesanyja vallását kapta, katolikusnak keresztelték. Keresztszülei Arany János és neje, Ercsey Julianna. ...
| | 
Kodály Zoltán 1882-ben született Kecskeméten. Édesapja Kodály Frigyes (1853–1926), Kecskemét teherleadási pénztárnokaként, Szob, Galánta, majd Nagyszombat állomásfőnökeként tevékenykedett. Édesanyja Jalovetzky Paulina (1857–1935), egy lengyel származású vendéglős lánya volt. Édesapja hegedűn játszott, édesanyja pedig zongorán játszott és énekelt. ... | | 
Ahogy a málházó mesélte” - Pótnyomozás József Attila halála ügyében 9.
Később felhívtam Budavárinét egy-két kérdéssel, és amikor telefonban elmondta, hogy Bartos Józsefnek, a másik szemtanúnak él a lánya Szárszón, és kérdésemre, hogy a csendőr felírta-e a férje nevét és az adatait ott este, és kikérdezték-e, hogy mit látott: azt felelte, hogy igen, kikérdezték, akkor elhatároztam, hogy lemegyek még egyszer Szárszóra ezt rögzíteni, és Bartos József lányával, Zsuzsával beszélni. ... | | 
Kosztolányi Dezső: Ádám
Most sokszor gondolok arcodra, Ádám, Bús ősapám, mert fáj, hogy létezem S a nevem: Ember. A gond szolgaágyán Feléd lóbázom csüggeteg kezem.
Papagály s tigris közt csúf ember-állat, ...
| | 
Vörösmarty Mihály (Pusztanyék, 1800. december 1. – Pest, 1855. november 19.) magyar költő, író, ügyvéd, a Magyar Tudományos Akadémia és a Kisfaludy Társaság rendes tagja, a magyar romantika egyik legnagyobb alakja. ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Feltámadt - Feltámadunk | | |
Beszéljünk először Jézus
feltámadásáról. A "tett"-ről, mely megalapozza hitünket és
nyilvánvalóvá teszi, hogy Jézus tanítása nem csupán képzelgés, vágyott álom,
hanem tettekkel bizonyított, feltámadása által bemutatott valóságos tény.
Pál apostol Efezusból Kr.u. 55/56-ban levelet
írt a korintusi egyházközségnek, mely levélben a valószínűleg Kr.u. 35-45
között keletkezett gyülekezeti dokumentumra hivatkozik, amelyet röviddel Jézus
halála után fogalmaztak meg. Ezt a hitvallást kiegészíti Pál a feltámadás
tanúinak a kortársak által ellenőrizhető névsorával.
"Mert mindenekelőtt azt adtam át nektek,
amit én is kaptam: Krisztus meghalt a bűneinkért az Írások szerint, és
harmadnapra feltámadt, az Írások szerint. Megjelent Péternek, majd a tizenkettőnek.
Aztán megjelent több, mint ötszáz testvérnek egyszerre, akik közül a legtöbben
élnek még, egyesek pedig elszenderültek. Azután megjelent Jakabnak, majd
valamennyi apostolnak. Mindnyájuk után pedig, mint koraszülöttnek, megjelent
nekem is. " (l Kor l5,3-6)
Pál azt hangsúlyozza, hogy Jézus feltámadása
után személyesen találkozott tanítványaival. Az evangéliumok sírt őrző angyala
azt kérdi az odasietőktől: " Mit keresítek az élőt, a holtak között?"
A Feltámadt Jézus szól, tanít, megjelenik. Barátaival együtt étkezik. Látják,
Tamás érinti testét.A feltámasztás valóságos tény. Valóságos, de nem történeti
tény, mivel olyan esemény, amely időn és téren kívül történő részesedés Isten
életében. A feltámadáshit hit Istenben, aki Jézusban legyőzte a halált.
"Hogyan képzeljük el a feltámasztást? A
válasz: egyáltalán sehogyan sem! "Feltámasztás" és
"feltámadás" metafizikai, képi kifejezések, amelyeket az álomból való
felébresztés, felkeltés mintájára használunk. De a halálból törtnő felébredés,
felkelés nem visszatérés a mindennapi élet éber állapotába, hanem gyökeres
átváltozás, hallatlanul új, végleges állapotba: az örök életbe." (Hans
Küng)
Eddig Jézus feltámadásáról beszéltünk. Ám
"önző" módon a magunk feltámadása, halhatatlanságunk érdekel. Pál
apostol erről is világosan tanítja Isten akaratát. " Ha tehát Krisztusról
azt hirdetjük, hogy halottaiból feltámadt, hogyan mondják egyesek közületek,
hogy nincs holtak feltámadása? Mert ha nincs holtak feltámadása, akkor Krisztus
sem támadt fel! Ha pedig Krisztus nem támadt fel, akkor hiábavaló a mi
igehirdetésünk, és hiábavaló a ti hitetek is... Mert amint egy ember által lett
a halál, úgy egy ember által lett a holtak feltámadása is. Amint ugyanis
Ádámban mindnyájan meghalnak, úgy Krisztusban mindnyájan életre fognak kelni.
" (1 Kor l5, l2-22)
Ezután ál apostol próbálkozik leírni a végső
soron szemlélhetetlen örök életet, amelyben a feltámadott dicsőségben,
romolhatatlanságban, erőben él " és amint hordtuk a földi ember képét, úgy
hordani fogjuk a mennyeinek képét is." (1 Kor l5,37-49) A mennyei úgy
különbözik majd a földitől, amint a növény a magtól...
Befejezésül Pascal (1633-1662) matematikus,
filozófus szavaival kérdem: "Mi nehezebb, megszületni vagy feltámadni?
Az-e, hogy ami sohasem volt, legyen, vagy hogy továbbra is legyen, ami egyszer
már volt? Nehezebb-e vajon életre születni, mint az életbe visszatérni?"

|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
| |  | |
Könyvajánló | | |  | |