 | | | 2025. június 16. hétfő, Jusztin napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Nagy magyar irodalomtörténészek 2. - Zoltvány Irén | | Ma már alig ismert, a háború után és manapság is tiltott és gyűlölt irodalomtörténészünk, aki egyszerre Isten katonája és a tudomány patríciusa, Zoltvány Irén. 1859-ben született Érsekújváron, ebben az egykor színtiszta magyar, kápolnás és templomos városban, mely mára teljesen eltótosodott. Zoltvány Irén Lajos gyermek- és ifjúkora ebben a városban megtelt azzal a szellemi és kulturális emelkedettséggel, mely Czuczor Gergely egykori szerzetes költő és nyelvész nevéhez és lelkiségéhez kötődött ezer szállal, s akinek később legnagyobb ismerője és kutatója lett. A majdani irodalomtörténész Győrött folytatja gimnáziumi tanulmányait, majd tizanhatévesen belép a Szent Benedek-rendbe. Huszonhárom éves korában szentelik pappá, ekkor szerez a budapesti egyetemen bölcsészdiplomát. Eztán Pannonhalmára kerül, előbb gimnáziumi tanár, majd később az ottani tanárképző főiskola oktatója. Huszonnyolc évig tanít itt, majd igazgató lesz, az utolsó tizenhét évében a haláláig bakonybéli apát. Hatalmas nyelvi műveltsége, tudósi szemlélete, filológiai alapossága a tanársága mellett jelentős tudóssá formálja. Bölcsészdoktor, a bencés-katolikus irodalom legnagyobb ismerője. Alakjában a tanár, a tudós, a pap és a hazafi egyesül olyan dús és erős lelkiséggé, mint csak egy Prohászkában vagy nagy szellemi elődeiben, Czuczor Gergelyben és Guzmics Izidorban. Első jelentős művét éppen arról a Guzmics Izidorról írta, aki nemcsak a Szent Benedek-rend egyik legjelentékenyebb tudósa volt, hanem a magyar reformkori nemzedék mára már elfeledett, de saját korában az egyik legelismertebb tagja. Guzmics abból indult ki, hogy a magyar színjátszást az antik görög hagyományokon lehetne felépíteni, s ezért maga is sokat fordított Theokritosztól, Aiszkülosztól és Szophoklésztől. Zoltvány tudományos pályája az egyik legsokrétűbb adománya kultúrtudományunknak, hiszen nemcsak a régi irodalmak, a XVIII-XIX. század értője, hanem a pedagógiai ösztön és az emberi psziché legmélyére ás, ugyanakkor a legpontosabb forráskutatással rajzolja meg rendjének hazai történetét. Ötkötetes nagy műve a Szent Benedek-rendről, majd jelentős tanulmánya a magyar bencés irodalomról, később a középkori kódexirodalomról mind jelentős művek. A kilencvenes évektől szellemi horizontja kitágul, a lélektan egyik legjelentősebb hazai tudósa, tizennégy éven át dolgozik a lélektanról szóló hatalmas művén. Meg kell érnie, hogy szülővárosát magyaroknak álcázott cseh rablóbandák provokatív céllal fosztogatták, hogy a csehszlovák csapatokat a város ellen lehessen fordítani. Zoltvány nevét a második világháború utáni ádáz bolsevik gyűlölet eltüntette. Pedig mint tankönyvíró, tanár, igazgató és főpap, bárhová is rendelte a Teremtője, a legnagyobbat alkotta. Kitöröltetését és elfeledtetését az Erotika és irodalom című művének kíméletlen kritikája okozta a liberalizmus, a budapesti zsidó csoportosulások, nyelvrontó és irodalmunkat mérgező tendenciái miatt. Zoltvány hatalmas támadást indít a Hét és a Nyugat ellen, leleplezi, hogy ezen folyóiratok mögött nemzet- és erkölcsellenes árulás folyik. Érzékeli, hogy a politikai rebellis mozgalom mögött irodalmi kútmérgezés zajlik, hogy a Nyugat hasábjain megjelenő keresztény-magyar írók vállán jutnak fel olyanok, akik számára Magyarország tereptáj, nyelvünk megrontani való íztelen dialektus, nemzeti irodalmunk megvetés és gúnyolódás tárgya. Tájékozódási pontja ebben az időszakban Szekfű Gyula, valamint Bartha Miklós és Kolozsváry Borcsa Mihály, akiket a nemzetféltés szellemi anciem régime-je vajúdott a két világháború közti időszakba. Míg Arany János és Katona József szellemi röptét a legékesszólóbban, de mindenkor a stílus fenségével és a tudós mértéktartásával méltatja, addig Kiss József ellen emeli fel a szavát: „A Beöthy Zsolttól Arany János követőjének jelzett Kiss József lírai költeményei csak külsőségekben utánozzák Arany János költészetét, mert Arany költészetének szelleme s a Kiss Józsefé között ég és föld a különbség. A nemzeti szellem nem alapeleme Kiss József költészetének." A Hét című újság negatív tendenciáit hamar felismeri, s érzi, hogy a Hét egy eltorzított és kiforgatott naturalizmussal, egy elferdített Zolával és Maupassant-nal valóságos ragályként zúdítja a magyar társadalom védtelen tömegeire azt az erkölcsi iszapot, melyet házi tollnokaik buzgón kevertek ki az immoralitásuk boszorkánykonyhájában: „A «Hét»-nek több éven át helyettes szerkesztője volt a Kiss Józsefhez hasonlóan teljesen zsidó szellemű költő: Makai (Fischer) Emil, a makói volt rabbinus fia, aki zsidó motívumokat megéneklő versein kívül erotikus operettek (Gésák, Sulamit) fordításával is ismertté tette nevét. Jellemző e korbeli irodalmi viszonyainkra, hogy Vörösmarty születésének százados évfordulóján a Nemzeti Színház igazgatósága Makai Emilt bízta meg az alkalmi színmű elkészítésével. Ez el is készült s a Szózatnak, a nemzeti imádságnak halhatatlan költőjét egy léha szerelmi történet keretében mint ifjú szerelmest mutatta volna be a színpadon. Vörösmarty gyermekei és rokonai azonban a darab előadását egyszerűen betiltatták.” Hatalmas küzdelmet folytatott a tiszta magyar beszéd fényes és irodalmias megőrzéséért, költészetünk erkölcsös és nemesen egyszerű hajtásainak megőrzéséért.
1938-ban hal meg Isten kegyelmében annyi megvívott szellemi csatározás után. Nem érhette meg, hogy amitől rettegett, évtizedekre megsemmisíti, kitiltja, csonkítja irodalmunk egészét, s előkészíti egy pusztító és hamisságában nemzetidegen liberalizmus számára ezt az ugaros magyar valóságot.

|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |