 | | | 2025. december 13. szombat, Luca, Otília napja. Kalendárium | 
December (Ősi magyar nevén, Álom hava) az év tizenkettedik hónapja a Gergely-naptárban, és 31 napos. Neve a latin decem szóból származik, melynek jelentése tíz – utalva arra, hogy eredetileg ez volt a tizedik hónap a római naptárban, mielőtt a január és február hónapokat hozzáadták az évhez. A 18. századi nyelvújítók szerint a december: fagyláros. A népi kalendárium Karácsony havának nevezi. ... | | 
Advent második vasárnapja- a második angyal megérkezése
Három héttel karácsony előtt egy piros palástba öltözött angyal száll le a földre egy törékeny serleggel, hogy ajándékot vigyen a mennybe. De vajon milyen ajándék férhet el a serlegben? Törékeny és gyönge, mert a nap életet adó sugaraiból készült, csupán a tiszta szeretet elég könnyű ahhoz, hogy ne tegye tönkre. Az angyal észrevétlenül körbejárja az otthonokat, s összegyűjti a szívből jövő szeretetet, a mennyben élők pedig fényes csillagokat készítenek belőle, hogy az égre nézve minden ember szívét boldogság töltse el. ...
| | 
Prágában született, elődei német nemesemberek és cseh módos polgárok voltak, németül és csehül egyformán tudott, majd nyugati öntudattal úgy megtanult franciául, hogy mind a három nyelven írt versben is, prózában is. Azután szláv öntudattal sajátjának akarta tudni az orosz nyelvet is. Hódolattal vendégeskedett Tolsztojnál, majd idővel néhány évig a szobrászok szobrászánál, Rodinnél volt titkár. ... | | 
Petőfi Zoltán (Debrecen, 1848. december 15. – Pest, Józsefváros, 1870. november 5.) színész, költő, Petőfi Sándor és Szendrey Júlia fia.
Az evangélikus – római katolikus vegyes-házasságból született gyermek édesanyja vallását kapta, katolikusnak keresztelték. Keresztszülei Arany János és neje, Ercsey Julianna. ...
| | 
Kodály Zoltán 1882-ben született Kecskeméten. Édesapja Kodály Frigyes (1853–1926), Kecskemét teherleadási pénztárnokaként, Szob, Galánta, majd Nagyszombat állomásfőnökeként tevékenykedett. Édesanyja Jalovetzky Paulina (1857–1935), egy lengyel származású vendéglős lánya volt. Édesapja hegedűn játszott, édesanyja pedig zongorán játszott és énekelt. ... | | 
Ahogy a málházó mesélte” - Pótnyomozás József Attila halála ügyében 9.
Később felhívtam Budavárinét egy-két kérdéssel, és amikor telefonban elmondta, hogy Bartos Józsefnek, a másik szemtanúnak él a lánya Szárszón, és kérdésemre, hogy a csendőr felírta-e a férje nevét és az adatait ott este, és kikérdezték-e, hogy mit látott: azt felelte, hogy igen, kikérdezték, akkor elhatároztam, hogy lemegyek még egyszer Szárszóra ezt rögzíteni, és Bartos József lányával, Zsuzsával beszélni. ... | | 
Kosztolányi Dezső: Ádám
Most sokszor gondolok arcodra, Ádám, Bús ősapám, mert fáj, hogy létezem S a nevem: Ember. A gond szolgaágyán Feléd lóbázom csüggeteg kezem.
Papagály s tigris közt csúf ember-állat, ...
| | 
Vörösmarty Mihály (Pusztanyék, 1800. december 1. – Pest, 1855. november 19.) magyar költő, író, ügyvéd, a Magyar Tudományos Akadémia és a Kisfaludy Társaság rendes tagja, a magyar romantika egyik legnagyobb alakja. ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Mi történik velünk halálunk után? | | 
Nincsenek véletlenek, ha valamikor, akkor pont most kellett újra
megjelennie egy olyan könyvnek, ami erre a kérdésre csakis igaz feleletet ad,
mert bár mindenkor, de a mostani járványidőben pláne ez a kérdések kérdése, amelyre
egyetlenegy tudomány ad hiteles választ, és ez a teológia. Mit is felel erre
részletesen? Tower Vilmos régi-új könyvéből megtudjuk.
Egy példával megvilágítjuk, miért ez a
kérdések kérdése:
„Néri szent Fülöphöz (†1595) jött egyszer egy
Spazzara Ferenc nevű tanuló és támogatását kérte. A szent megajándékozta s
megkérdezte, mi akar lenni. A tanuló azt válaszolta: „Ügyvéd leszek.” A szent
azt kérdezte: „És azután?” – „És azután” – így szólt a tanuló –
„ékesszólásommal pénzt fogok szerezni.” „És azután?” – kérdezte újból a szent.
„És azután öreg napjaimra kényelmes életem lesz.” – felelte a tanuló. „És
azután?” – kérdezte ismét a szent. Ekkor a fiatalember elszomorodott és
elfogódott hangon válaszolta: „És azután meg kell halnom.”– „És mi lesz
azután?” – kérdezte a szent. Ekkor elhallgatott a fiatalember és gondolataiban
elmerülve szomorúan távozott. Ezek a szavak: „És azután?”, állandóan fülébe
csengtek, s nem tudta elfelejteni. Később buzgó, erényes férfi vált belőle.”
(Prof. Franz Spirago: Példatár főleg
hitszónokok és hitoktatók számára. A hatodik német kiadás után fordította
Bezerédj László. Budapest, 1927. Szent István Társulat-Stephaneum Rt., 7-8.
old.)
Tower Vilmos (1879-1958) atya eredetileg
1945-ben megjelent könyve hasonlíthatatlanul többet ér olvasója számára bárminő
orvosi vizsgálatnál, ami csak a halandó teste állapotát méri fel, de a
halhatatlan lelkéét nem. Ajánlásául álljon itt fülszövege
„Tower Vilmosnak illemtani könyveit olvastam
eddig. Akkor még voltak ilyen művek (is). Ma ellenben ott tartunk, hogy nincsenek,
legalábbis olyanok, melyeknek közük lenne a Tízparancsolathoz és főleg a
Tízparancsolat hirdetőjéhez, Istenhez. Isten ugyanis minden ember
lelkiismeretében ugyanazt a tíz mondatot sugallja, mint amit Mózesnek
kijelentett a szent hegyen.
Ám egy illemtannak vannak változó elemei is.
Ma egyetemes magatartás a változó elemek mögött nem meglátni a soha nem
változót! Vagyis a törés hermeneutikája eluralkodott Európában az ember-, a
történelem- és az egyházszemléletben. Tower Vilmos „Másvilág, pokol, mennyország”
című könyvét először olvasva megdöbbenve tapasztaltam a változó elemek (stílus,
bizonyos értelmi megközelítések, példák) mögött felragyogó örök igazságokat.
Tower nemzedéke számomra az előző nemzedék.
Miért ne hallgatnám meg ezt a nemzedéket? Ez olyan, mintha szüleimre nem
hallgattam volna!
Tower könyve a keresztény katolikus hit
erőteljes, hiteles megfogalmazása. Hallgassuk meg hát az előző nemzedéket is!”
(Barsi Balázs OFM)
„Tower könyve előszavában megvallja, hogy az eszkatológia irodalma,
legalábbis magyar nyelven, „nagyon szűkkörű”, továbbá, hogy „a templomi
szószékről is ritkán hallunk részletesebb felvilágosításokat” az
eszkatológiáról. E könyvével, amint írja, ezt az űrt óhajtotta betölteni,
amelyet elsősorban a „keresztény nagyközönség”-nek szánt, de „talán
érdeklődéssel forgathat a hittudományok szakembere is”. Gondosan különbséget
tesz a gyakorta kétes apokaliptikus magánkinyilatkoztatások és az egyházi
tanítóhivatal hivatalos állásfoglalásai között. Ez művének egyik legnagyobb
érdeme. A másik, hogy a pokol, a purgatórium és a mennyország mibenlétének
tárgyalása során a teológián kívüli tudományok (főleg a biológia, az
antropológia és a pszichológia) eredményeit is eredményesen alkalmazza.
Lebilincselő logikussággal bizonyítja, hogy az eszkatológia nem valamiféle pszichologizáló, hamis misztikába
csomagolt áltudomány, hanem eredendő része az Istentől kinyilatkoztatott
objektív igazságokat tudományosan rendszerező dogmatikának – hiszen jóformán
nincs is olyan dogmatikai kézikönyv, amelyben ne kapnának helyet az ide
vonatkozó tanítások.
Aligha volt annyira időszerű e mű – mindmáig az egyetlen, magyar
szerzőtől való legteljesebb eszkatológia! –, mint ma, amikor már nem az istenes
élet lebeg az átlagemberek szeme előtt, hanem a „dolce vita” csalfa délibábja,
a „carpe diem” eredeti horatiusi értelmének kiforgatásából következően a
hedonista-utilitarista életmód, a szekuláris társadalom megannyi antropomorf
szemfényvesztése, emberistenítő illúziója. Méltó párja korunkból
Joseph Ratzinger, XVI. Benedek pápa „Végidő” című, magyarul is kapható kötete.
E két mű célja nem más, mint hogy rádöbbentse az embereket a jézusi mondat
– „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz,
elkárhozik.” (Mk 16, 16) – roppant súlyosságára, s hogy a kárhozat
választása helyett elvezesse őket a „visio Dei beatifica” állapotába, Isten
boldogító színe látására. Amint Tower fogalmaz, „a menny megszerzése tehát a
legnagyobb érdekünk, legfontosabb feladatunk, az okosságok okossága, a
bölcsesség bölcsessége, a kegyelmek kegyelme!” Hiszen a hajóutas is bármit tesz
utazása alatt, „egy cél felé törekszik: eljutni a kívánt helyre”, majd ezzel
zárja könyvét: „Hasonlóképp járunk el mi is: minden, még a legegyszerűbb,
legközönségesebb dolgon, ténykedésen át is a mennybe jutás vágya lelkesítsen,
ez dobogtassa meg szívünket, ez lendítse akaratunkat. Ez legyen egész életünk
minden napjának, órájának, percének és pillanatának legerősebb, legláthatóbb,
leglendítőbb vágya, törekvése! Ez a célok célja, minden cél koronája és
diadalmas betetőzése, tökéletesítése!”
(Ifj. Tompó László)
Aligha csodálkoznánk, ha a könyvet olvasója úgy tenné le, hogy azt
mondaná: amennyiben menekülnie kellene s poggyászába maximálisan csak tíz könyv
férne, ez mindenképpen benne lenne.
|
| | | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
| |  | |
Könyvajánló | | |  | |