 | | | 2025. július 13. vasárnap, Jenő napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak....
| | Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte....
| | Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk. 1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik. ... | | Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.
Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában). ... | | Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését. ...
| | Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani. ... | |
"... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta... ...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." ... | | "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről." ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Tudjuk-e, micsoda kincs a magyar kultúra? | | 
Nem tagadom,
sőt egyenesen félve kérdezem, tartva a választól: tudjuk-e, micsoda kincs a
magyar kultúra? Van napja ennek is persze, január 22-e. 1823-ban e napon
született meg Kölcsey költeménye, nemzeti Himnuszunk.
Ilyenkor elgondolkodik az ember, legalábbis a magamfajta
töprengő lélek, akinek untig elege volt a marxizmusból, a „múltat végképp
elfeledni” illúziójából, hogy milyen is a magyar valójában? E kérdésre persze
már rengetegen feleltek. Itt van előttem Noszlopi László kitűnő könyve, a Világnézetek lélektana (1937). Mesteri feleleteket
adott reá.
Szerinte a magyar józan,
racionalista, empirikus, ismeretelméleti hajlamú, azaz nem a filozófia
művelésére hivatott, ámde mégsem szenved eszmehiányban. Ugyanakkor depresszív
természetű, szemlélődő jellegű, gyakorta túlzóan idealista a külföldi szemében,
mégsem mondhatjuk, hogy a kudarcainkat ellensúlyozni látszó úrhatnámság valódi
énünk: „Közönyünk, nemtörődömségünk és megalkuvásunk csak elfajulása a magyar
türelmességnek.”
A magyar természet, teszi hozzá Noszlopi, integratív jellegre
vall: „Kedélyvilágunk és
gondolkodásunk Észak és Dél, továbbá Kelet és Nyugat között áll. A nyugati,
latin gondolkodásforma főleg jogászi gondolkodásunkra hatott. Fantáziánk
sohasem szertelen; színes és bőséges, szemléletes és eleven, de nem sejtelmes
és nem misztikus. Végeredményben több benne a megfigyelés, mint a képzelődés.
Mint Madách Ádámját a testiség – ha képzelete magasabb körökbe vonja –, úgy
kényszeríti a magyar fantáziát is a józan ész „a tiprott anyaghoz”. Kedélye
derűs, de higgadt, érzékeny, de nem érzelgős.”
Mindebből következően a magyar
viszonya a valláshoz is sajátságos. Nem alkot dogmákat, filozófiai
rendszereket, hanem tanításait gyakorlati síkokon éli meg, így kapaszkodik a
természetfölöttibe, a transzcendensbe. Ezért, hogy „a kereszténység a magyarság
számára mindig kiváló lelki fajnemesítő erő volt, és árpád-házi királyainktól
Pázmány Péteren át mindmáig fajunk legértékesebb, legszerencsésebb lelki
proporciójú példányait nevelte ki”.
Mindezen karaktervonások Kölcsey
Himnuszában is ott vannak. E lelki-szellemi tulajdonságokat műveli a magyar,
vagyis teszi kultúrává, mindennapos tájékozódásai szerves részeivé. Legalábbis
az igazi magyar, tehetnők hozzá.
Igen, az igazi. Merthogy most, a Magyar Kultúra Napja előtti
napon jelent meg a Magyar Nemzetben egy
publicisztika (Ugró Miklós: Veszélyes
hivatás), ami mindenről szól, csak nem a magyar kultúra megbecsüléséről.
Rövid leszek. Elkövetője szerint az olyan, a második világháború után kivégzett
magyar újságírók, mint Görgey
Vince, Hubay Kálmán, Kassai-Schallmayer Ferenc, Kolosváry-Borcsa Mihály és Rajniss Ferenc, szánalmas senkik voltak, akár
csak a kivégzés helyett életfogytiglant kapott Dövényi Nagy Lajos: „Kétségtelen, hogy a fent nevezett szerzők az
újságírás legaljasabb, legvisszataszítóbb válfaját művelték.”
Megdermed az ember. Mintha a néhai Szabad Népet olvasnánk. Tudja-e ez a jóember, kikről
beszél egyáltalán? De jó, ne legyünk elfogultak. Tegyük fel, nem azonosul
valaki a felsoroltak világnézetével. Ámde, legalábbis, ha objektív szeretne
lenni, el kell akkor is ismernie, hogy a nevezettek bizony tudtak írni,
szerkeszteni, éspedig profi módon, ráadásul még becsületükön sem esett folt.
Egyetlen magyar szépíró barátom
mondta nekem nemrég, hogy a jobbközép sajtója úgyszólván mást sem tesz, mint
folyton baloldaliaknak csinál reklámot. Nem sorolom most a szóban forgó
lapokat, de ha már az egykor jobb sorsra hivatott Magyar Nemzetnél tartunk,
csak egy példa arra a fentieken túl, hogy ez mennyire így van. Ismét Ugró
elmefuttatásából idézek:
„1920. február 17-én Somogyi
Bélát, a Népszava felelős szerkesztőjét, valamint az őt kísérő Bacsó Bélát, aki
alig néhány napja dolgozott a lapnál, fehér tiszti különítményesek az utcáról
elhurcolták, kegyetlenül megkínozták, majd meggyilkolták. Somogyi bátor
cikkekben leplezte le a fehérterror bűneit, ezért haragudtak meg rá a
különítményesek, de a kezdő Bacsónak csak az volt a bűne, hogy Somogyival
sétált.”
Gyönyörű! Egy önmagát nemzetinek,
kereszténynek, konzervatívnak, polgárinak meg miegymásnak nevező napilap
vérbeli nemzeti újságírókat szapul, mocskol (ilyetén kommunisták általi
kivégzésüket is nyilván helyesli), de holmi kommunista zugfirkászok
„teljesítménye” előtt ellenben mélyen meghajol?
Van egy sír a Fiumei úti Nemzeti Sírkertben, amit soha nem
mulasztok el megtekinteni. Feliratát idézem: „Küzdött azért, hogy Magyarország magyar ország maradjon.” Nem
fogják talán elhinni, kinek a sírján szerepel. Nos, elárulom: Pethő Sándorén. A Magyar Nemzet napilap alapítójáén…
Illetve eszembe jut még, igen,
most, a nagybetűs Magyar Kultúra Napja alkalmából, egy mondat. „Hazudni sohasem
szabad!” Ezt pedig Deák Ferenc mondta valaha újságíróknak, akik arról
faggatták, egy mondatban mit tanácsolna nekik leginkább. Mindenesetre addig is,
amíg ezt megfogadják (persze ha egyáltalán képesek erre), marad mindnyájunk
feladata a címbeli kérdés megválaszolása. |
| | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |