 | | | 2025. június 16. hétfő, Jusztin napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Nagy magyar irodalomtörténészek 5. – Horváth János | |  Hatezer oldalnyi színtiszta tudományos elemzés maradt utána, s könyvei többek voltak szaktudománynál, életműve a magyar irodalomtudomány korinthosi oszlopsora volt. Benne jutott szintézisre mindaz, amit a magyar irodalomtörténet-írás a múltban elvégzett, s melyre a jövő egy egész évszázadot építhet. Még ma is olyan kikezdhetetlen és támadhatatlan, mint hitének protestáns acélossága. Mert Horváthnál a hit és a tudomány mindenekfelett áll, neveltetésében a reálgimnáziumi évek debreceniségének kultúrmitológiája és a tanulmányainak tudósi öntudata formálta azzá a kikezdhetetlen és megdönthetetlen sziklává egyéniségét, melyet három évtizedre ki kellett kapcsolni a tudományos közvéleménynek, hogy az levegőt vehessen. Egész megjelenésében van valami robosztusság, ahogyan írásában is. Sehol egy felesleges szó, gondolatmenet, megbillenő konklúzió. Csak erő és komolyság mindenféle erőfitogtatás nélkül. Ezért nyeri meg sorban a szellemi párbajokat, ezért dönt meg komolykodó és megalapozatlan tudományosnak hangoztatott áligazságokat. Erejét annak köszönhette, hogy semmit nem hagyott elveszni. Egész pályája során mindent magába épített, legyen az franciás racionalitás, rideg pozitivizmus, németes szellemtörténet, nemzeti hagyományok és konzervatív világlátás. Mindenkitől tanult, hogy a saját századának első harminc évében minden téglát egymásra rakva katedrálist építsen. S mikor elhallgatott, a katedrális tovább épült, belső és láthatatlan erők architektúrája lett írásművészete, mely egy egész magyar irodalomtörténetet festett a hatalmas épület belső falaira. Ismerte a görög és latin irodalmat, mellette a spanyolt, a provanszál és ófrancia költészetet, a német lírát, de a francia irodalom legnagyobb ismerője volt Eckhardt Sándor mellett. Ugyanakkor mély filozófiai műveltséggel bírt, az egyik legjelentősebbel az irodalomtudósok közt. Katonaként szolgált az első világégésben, s az isonzói mészárlástól egy tudományos baráti kegy mentette meg. Egyetemi éveiben a legkiválóbbaktól tanult, és az Eötvös-kollégium professzoraként a legnagyobbakat taníthatta. Taine szellemét magával hozta az École normale supérieure-ben töltött éveiből, s mikor Pintér Jenő mellé került,már rendelkezett azzal a magyarságépítő kulturáltságával, melyet a tudomány olyan lekicsinylő módon szemlél Pintérben. S mivel Horváth Pintér eszméi mellett már magában hordozta Greguss, Beöthy, Gyulai, Bodnár Zsigmond szellemiségét, könnyű volt, hogy magába olvassza a Thienemann Tivadar és Szekfű Gyula szellemtörténeti látását. És mikor Tormay Cécile Elindította a Napkelet című Nyugat-ellenes folyóiratát, Horvát a nagy írónő mellé állt. Azon kevesek egyike volt, aki a Nyugattal szemben is csatákat nyert. Igaz, olyan pörölycsapásszerű ütéseket kellett elviselnie, melyeket kevesen bírtak volna túlélni, de az erősek közt is a legerősebb volt. Horváth legnagyobb bűne az volt, hogy kimutatta a Nyugat zsidó származású íróinak nyelvi anomáliáit, a magyarságtól való lelki és kulturális eltávolodásait, nyegleségeit, nevetséges és ostoba pikírtségeit. Végül saját Kossuth-díjának átvételére sem ment el, mert Horvát akkor már Arany János-i remeteségben élte utolsó másfél évtizedét, közben megírta a magyar református szemléletű irodalomtörténetét, és egész irodalmunk szellemtörténeti fejlődéstörténetét. Sokoldalúsága példanélküli, hiszen a verstan egyik legjelentősebb rendszerezője mellett a középkori irodalom legnagyobb ismerője Alszeghy mellett, de alig van olyan pontja irodalmunknak, melynek okaiba, jelenségeibe, következményeibe nem látna bele. Ma leginkább Petőfi-könyvéről ismerik nevét. Horváth nem életrajzot írt, hanem lélekrajzot, s annak poétikai vetületét. Erőteljes és inas könyv, sem előtte, sem azóta nem írtak jobbat Petőfiről. Azt mutatja meg, hogyan lett az ösztönös költőből tudatos lírikus, mely következtetés azért riasztó, mert az ösztönösséggel éppen a líra és a lírai alkotó lényeg és értékállandósága vész el. Horváth mégis megtalálta Petőfiben azt a mezsgyét, mikor a költő nem lesz modoros racionalista, hanem saját belő evolúciója szerint tovább fejlődik. Olvasásakor azt érezzük, hogy a petőfieskedő költészet Petőfi rosszabb énjének vetülete, s magát a költőt csak zsenialitása akadályozta meg abban, hogy a népfiből saját karikatúrája váljon. Horváth a bolsevik terror idején is megmaradt magányos sziklafalnak, mely megingathatatlanul áll önmagában. Az államterror tudomást vett róla, még egy kísérletet is tett a magához való édesgetésből, de a sziklafalról az is visszapattant. Úgy élt, mint Prohászka Lajos bujdosója, az erkölcs és a szellem vigaszával magányra ítélve.
|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |