2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Meghökkentő valóságok 6.
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

Miért ludas a Lúdas Matyi?

A modernkor olvasója nem is gondol arra, hogy Fazekas Mihály kiseposzának főhőse egy büntetőjogi szakkifejezésről kapta a nevét.

Manapság a közbeszédben gyakran használt „ludas vagy”, kifejezés a kora középkori századoktól bűnöst, bűnözőt, társadalmon kívülállót jelentett.

De miféle bűn volt ludasnak lenni?

Az irodalomtörténet még nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy a Lúdas Matyi sugall –e forradalmi tendenciákat.

Ha a keletkezéstörténet felöl vizsgáljuk, zavarba ejtő lehetőségeket találunk.

Sokáig akként vélekedett az irodalomtudomány, hogy Fazekas a költeményét Franciaországból hozta magával, de arra nem adott adekvát magyarázatot, hogy miként lehetséges az, hogy tucatnyi – egymástól kulturálisan és politikailag nagyon távoleső - nemzet irodalmában van jelen ez a történet.

A magyarázat – bár meghökkentő – mégis a történet ősiségében keresendő.

Az egyiptomi valláskutatás kiderítette, hogy Maat, az igazság istennője mivoltában adhatta meg a később Mátyás név etimológiai alakját, s még inkább a jelentését. Tehát a közhiedelemmel ellentétben nem héber név. Hogy az „igazságos Mátyás” mint szerep, mennyire néphiedelem, annak legékesebb bizonyítéka, hogy éppen Mátyás vetette ki a legembertelenebb adókat a népére. Igazsága pedig annyi volt, hogy adóival az arisztokráciát is sújtotta, így ellenségei egyrészt színt vallottak, másrészt a király erősödésével gyengültek. A Mátyás név a kollektív tudatalattiban igazságot, igazságtevést jelent, ezért lett a nagy reneszánsz uralkodó népmesék álruhás igazságtevője.

Mások szerint nem Egyiptomban, hanem a Közel-Keleten kell keresnünk a vándormotívum kiindulópontját, mely szerint a népnyúzó uralmat háromszori bosszúval büntetette egy paraszti ivadék. Már Asszíriában is fellelhető ez a szöveg, Európai elterjedését mégsem magyarázza a közel-keleti ősiség, az onnan való kiindulás.

Mivel a történet moldva-csángó területeken, Székelyföldön is hamar megtalálható, így azt kell gondolnunk, hogy a történeti motívum a kárpát-medencei kiáramlás után jutott el az ősi sumer, majd asszír területekre, így a mese filozófiai magva két irányban terjedhetett, s ez sokkal inkább megmagyarázza a nagy földrajzi területet, a vándormotívum homogenitását, illetve ennek a gyors elterjedését.

Mindenképpen földműves kultúrához kötethető, azon ősi és paraszti világhoz, melyben nemcsak társadalmi, hanem ősi kulturális szembenállás is feltételezhető.

A másik, érdekesebb probléma, hogy Lúdas Matyi neve mennyire beszélő név.

Mint láthattuk, a közszájon forgó szólás régi korok idején hitszegést, számkivetettséget jelenti. A ludasnak pedig elvették minden állatát, elkobozták a vagyonát. A nyakába ludat tettek, esetleg lúdformájú szégyentáblát. A korszakban nem volt ritka, hogy egy-egy állat valamelyik testrészét akasztották a nyakba. Például az, aki marhákat hajtott el, annak levágott marhalábat.

A kérdés az, hogy Fazekas tudta-e mindezen előzményeket, vagy csak a közismert történetet hexameterekbe szedve műkedvelőként írta át klasszicista paraszteposznak. Azt tudjuk, hogy nagy kedvvel dolgozott rajta, s művét többször és nagy gonddal javítgatta.

Mindezekkel együtt Fazekas meséje inkább keresztyéni megoldással végződik, így a szerzőben nem látunk mást, mint egy kisvárosi filantrópot, kinek irodalmi értékét éppen társadalmi korlátai adták. Fazekas ugyan nem szeretett volna forradalmi hőskölteményt írni, mégis a magyar társadalomban végbemenő társadalmi anomáliákra akarta a figyelmet felhívni, tehát dilettánsként egyfajta polgári dilettantizmust kell keresnünk művében.

bár főhőse egyértelműen kirekesztett hős, mégsem forradalmi hős, inkább egy lehetséges alternatíva, puritán életszemlélet, amolyan „tanulj, hogy polgár lehess” kispolgári bölcsesség. Ezért nem volt bátorsága átszabni a kiseposzát forradalmi versezetté, hiszen Fazekas maga is kispolgár volt annak nemes fajtájából, a jóságos, kitartó, szelíd, mindenfajta nagyhangú heroizmust félretevő fajtájából. Debrecen egymaga megteremtette azt a lótuszevő kort, melynek egyedüli képviselője volt a maga horatiusi életszemléletével, okos, de nem túl bölcs világlátásával.

Ha a Lúdas Matyit Petőfi Apostolja mellé tesszük, beláthatjuk, hogy miért olyan tragikus aktusok a magyarságot mindig készületlenül találó szellemi áramok. A debreceni polgár most is megmaradt önnön puritán korlátoltságában, miközben szellemében ott volt a Nagy Mű. De a lótuszevők szigete nem volt több, mint nyugalom, közönbösség, szűkkeblűség. Ez ítélte halálra a korszak óriását, az ifjú Csokonai Mihályt.

Így született meg a végső paradoxon, lehetett volna a Lúdas Matyi korszakos mű, de akkor senki nem olvasná..

 

 

 

Muzeális mocskosság

A középkor úgy él az emlékezetünkben, mint valami ósdi tanmese, melyben során valami sprituális megtisztulás után „az asztal lábára is harisnyát húztak”.

A valóság ennek többnyire ellentmond. Ahogy a tisztálkodással kapcsolatban is igen sok a tévhit, az aszkétának hitt századok csak a kolostorok némelyikében volt jelen.

E fenti két állításnak összekötőkapcsa az úgynevezett fürdőház.

A fürdőházak eleinte a nagyobb városokban voltak fellelhetők, de az évszázadok alatt egészen kis falvakban is felépültek ezek a medencés házak, melyekben férfiak és nők alig takarva a testüket együtt fürdöttek. Szinte egész nap ott tartózkodtak, így kiváló találkahelyek voltak, ráadásul gyakran szajhák és szexuális perverzióktól sem ment férfiak gyűltek itt össze.

A mai strandok ősei is szép számmal léteztek, igen kedveltek voltak, melyekben gyakran és leplezetlenül lezajló szexuális aktusokra is sor került. Hasonlók voltak a színházak társadalmi elkülönöléséhez, a bujaság a szegényeknél mindenki szemeláttára a medencében zajlott, míg a gazdagabbak elszigetelt páholyokat bérelhettek.

Nem volt jobb a helyzet az akkor még erőtlen polgári rétegeknél sem, de a kor arisztokráciája olyan romlottságot mutatott, melyhez fogható kevés van az emberiség történetében.

Egy-egy ünnepségen színdarabok úgy kerültek bemutatásra, hogy a szereplők mind anyaszült meztelenek voltak, s ebben a városi elöljárók és hatalmasságok is a kedvüket lelték.

A viselkedés is otromba lehetett, nem hiába írta Erasmus a keresztény fejedelem neveltetésével kapcsolatban, hogy az étkezések alatti hangos szellentés kerülendő.

Egon Friedell írja, hogy a káromkodás, böfögés és szellentés olyan általános volt abban a régi korban az asztalnál, hogy szinte tudomást sem vettek róla.

De nemcsak a világi hatalmasságok környezetében, hanem az egyházi intézményekben is kétségbeejtő erkölcsi állapotok uralkodtak.

Hiába rendelték el a pápák az egyházi vizsgálatokat, voltak olyan kolostorok, melyeknek egykori pöcegödrében csecsemőcsontvázakat találtak a gyakori abortuszok, vetélések következtében.

Mégis ostobaság lenne ezért a hitet vagy az egyházat felelőssé tenni. Egyszerűen a korszak embere volt romlott, s ezt a romlottságot a háborúk, a járványok, az állandósult fegyveres villongások, a világi fejedelmek igazságtalanságai hozták a felszínre. Az egyház pedig a hatalmi viszályok miatt lassan azzá vált, ami ellen küzdött.

S bár voltak tisztulási folyamatok, az egyre jobban elhatalmasodó kalmárszemlélet, polgári álszenteskedés, arisztokratikus önteltség és külvárosi romlottság nagyobb pusztítást hozott, mint a pestisjárványok.

A bordélyházak is olyan nagy számban voltak a városok peremén, hogy a nők hiánya miatt a lánygyermekeket alkalmaztak. Egyetlen korlátozó rendelet volt, hogy a lányok esetében a másodlagos nemi jelleget vizsgálták.

Az utcák bűzösek és szemetesek voltak, ráadásul zajosak, és esős időszakban járhatatlanok. Shakespeare korában állítólag a kikötőben legalább ötven férfinek kellett összegyűlnie, hogy az utcai rablóbandák ne merjenek rájuk támadni.

A mocskosszájúság mellett a viselkedésben is elborzasztó formákkal találkozhatott a kor embere. A férfiak köszöntés helyett igen gyakran a nő intim részeihez nyúltak, a férfiak pedig társadalmi állástól függetlenül is egy-egy találkozáskor úgy viselkedtek, mint kocsmatöltelék matrózok vagy piaci kofák.

A XVI. század legvégén a Globe-ban a színészeket vagy megverték, vagy meglóbázták, az előadások alatt a színházi kádakat telehányták, a felvonások közti szünetekben a férfiak gyakran ölre mentek, vizeletivással döntöttek el egymásközti nézeteltéréseket, vagy egyszerűen így imponáltak nőjüknek.

A belváros felé vezető utakat egész állatcsordák járták be nap mint nap, s az utcákra kiöntött ürülék az állati piszokkal keveredve szemétdombbá tette a középkort…


Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007