 | | | 2025. október 16. csütörtök, Gál napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során.
De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...
| | 
Október hónap – Őszhó – Magvető hava
Október a Gergely naptár előtt az év nyolcadik hónapja volt, melyre neve is utal. A latin octo szóból származik, melynek jelentése : nyolc....
| |
1849. október 6.: a magyar történelem egyik leggyászosabb napja. A tizenhármakat, az 1848-49-es szabadságharcban hősiesen küzdő magas rangú katonai vezetőit végezték ki Aradon a császár pribékjei. Rájuk emlékezünk a mai napon. ...
| | 
Minden korszak türelmetlenül várja költőzsenijét függetlenül attól, hogy maga a kor irodalmi szempontból mennyire termékeny. És a zseni, mint valamiféle természeti tünemény - megérkezik. Hol a felelőtlen ünneplések fortissimójával, hol az elvakult felháborodás lármájával. Más korokban csendesen és kényszeredetten jő el, hogy majd az örök elkésők emeljenek neki glóriát....
| | 
1906-ban épült meg Rákóczi rodostói házának másolata, a fejedelmet is ekkor temették el a dóm kriptájába. 1910-ben 44 211 lakosából 33 350 magyar (75,4%), 6547 szlovák, 3189 német, 453 lengyel, 227 cseh és 210 ruszin volt. 1918-ban elfoglalták a cseh terroregységek, 1919 június 6-án a magyar hadsereg foglalta vissza, majd a Clemenceau-jegyzék értelmében kiürítette a Magyarországot uraló bolsevik hazaárulók bűnbandája. 1920. június 4-én trianoni békediktátummal hivatalosan is Csehszlovákiához került. A tót államhatalom fasisztoid politikájának következtében a magyarság aránya 5%-ra csökkent, míg a város a szocreál torzók telepítésével eltótosodott. Regionális központi szerepét Magyarországon Miskolc vette át....
| | A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb. Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása. ... | | Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Inkább a falu, mint a város... | | 
Nem mai bölcsesség ez sem.
Gárdonyi Gézától való. Sokan bizonyára fejcsóválva olvassák. Persze kérdés,
tehetnek-e róla? Tehetnek-e arról, hogy városaink kőrengetegeiben már nem
tudják, mi a természet, legfeljebb Facebook-on közzétett fényképekből és
tévémagazinokból dereng nekik valami arról, milyen is a falu...
Talán
nem teljesen ismeretlen olvasóink előtt az alábbi, két világháború közt
született siratóének:
Túl a Tiszán van egy kicsiny bogárhátú ház,
ahol egyszer boldog voltam én.
Sokszor elfog utána egy emésztő nagy vágy,
itt hagynék én mindent könnyedén.
Itt hagynám a sok-sok fényes márványpalotát,
nem boldogít engem ez a hazug, rossz világ!
Mikor leszünk boldogok úgy végre, igazán,
mikor lesz felettünk kék az ég?
Mikor ragyog szivárvány a könnyzápor után,
mikor lesz szívünkben békesség?
Mikor ragyog égboltunkra egy kis boldogság,
mikor válik valóra a magyar igazság?
Mikor leszünk boldogok úgy végre, igazán,
mikor virrad ránk egy szebb világ?
Égető kérdések, melyekre Gárdonyi szokott bölcsességével játszi könnyedséggel
felelt meg. „A falu dicsérete” című elbeszélésében olvassuk:
„Szeretem a falut! Szeretem benne azokat a fákkal árnyékos, apró fehér házakat;
azokat a széles, füves utcákat, amelyek árkaiba belefordul a szekér, de a víz
soha; szeretem azokat a kerítésen áthajló, nagy eperfákat, amelyeknek sóhajtozó
lelke van; szeretem azokat a komoly, subás férfiakat, akik mind filozófusok;
aztán azokat a mozgékony, piros-szoknyás asszonyokat, akik nem sikítanak, ha térdig
ruhátlanul látja őket az ember, mikor – a vízben állva – a fehérneműt
sulykolják. Aztán szeretem azokat a mezítlábas, fürge gyerekeket is, akik
pipiskét raknak a poros út közepén, vagy kákabuzogányos háborút játszanak a
szérűkön. Különösen tetszik pedig nekem az az óriási, virágos, zöld szőnyeg,
amelynek közepén a falu fekszik, s amelynek szélein borjúk táncolnak, csikók
nyargalásznak, míg egy-egy vén paraszt hosszú barna sávokat szánt rá az
ekéjével.”
A „komoly, subás férfiak” mint filozófusok! Micsoda igazság! Igazi gárdonyis
mondat. Nekünk nem Platónjaink, Arisztotelészeink vannak, mondhatnók, hanem
olyan névtelen magyarjaink, akiknek mindig mindenre megvan a ráfelelhetnékük, a
„kádenciájuk”. Akik nem szorulnak rá a Wikipédia előtti görcsölésre, hogy
tudakozódjanak, mi is az a „mélyszántás”. Megtanulták őseiktől apáról fiúra, és
maguk is elvégzik, ki tudja hányszor. No de olvassuk csak tovább Gárdonyit!
„Bámulom ezeket az egyszerű parasztokat, hogy milyen bölcsen és jól tudnak
élni; nem úgy rohanva, sietve, lázasan, mint mi városiak, ezerféle leskelődő
betegség s a vágyaknak és reménységeknek tündér arcú pofozógépei között. A mi
népünk nyugodtan él és egészségesen. Ha megharagszik, üt; ha licitálják, fizet;
ha megbetegszik, meghal.”
Nyugodtan, egészségesen él! Eszembe is jut erről egy régi erdélyi sírfelirat:
Látta nagy Napóleon fertelmes seregét,
Ette a nagy ínség keserves kenyerét.
Az nagy döghalál is neki meg nem árta,
Egészségbe hótt meg, mikor nem is várta.
Mert mi is a mindmáig gúnyos ajkbiggyesztéssel emlegetett „falusi” és „paraszt”
varázsának titka? Gárdonyi ezt is elárulja:
„Falun minden embernek három lapból áll a biográfiája. Az egyik benne van az
anyakönyvben, a másik az adólajstromban, a harmadik a fakereszten. Ennél több
nem is kell. A faluban számon tartják és összeemlegetik mindenkinek az összes
bűneit, halála után pedig az összes erényeit. Ott semmi sem mulandó.”
Ahogyan a székely mondja: „Nyomós életet élt.”Nem volt tudós könyvtára, de nem
is hiányzott neki, hiába nézte le ezért őt annyira a városi:
„A tudományokhoz nem értenek, de nem is kívánnak érteni. Mindegy nekik, akár a
föld forog, akár a nap. A fő az, hogy a földnek jó termése legyen, a nap pedig
minél korábban keljen, és minél későbben nyugodjék, hogy ne fogyjon a
petróleum. A távíró, telefon és fonográf rájuk nézve még nem létezik, ámha
Szűrbontó Mihály kútágast épít, annak helyes felállításáról és könnyen való
billegéséről hetekig tanácskoznak és beszélnek a faluban. Azzal sem törődnek
ők, ha császár hal meg, vagy világhírű költő, de ha Balogh Túrósék tehene
valami hirtelen támadt, belső baj következtében kiszenderül ez árnyékvilágból,
általános, mély részvét támad a faluban. Az asszonyok sírnak. A férfiak a
fejüket csóválják. A tehén biográfiája hosszasan és érzelmesen megbeszélődik, s
aznap nyitva van a mészárszék is. Hasonló nagy esemény az, ha Fűző Patyi Mihály
házat tapostat sárból és polyvából; ha a bíró szűre közepét kiszabja a Csutak
Ádám kutyája; ha Göde Nagy Ábris a hátulsó díszét lövi el a nyúlnak; vagy ha
Batók Örzse néni a vásárról hazajövet elveszti az új csizmája párját. Ellenben
a jelentéktelen események közé tartozik az, ha Mihály bácsit, a volt
harangozót, kidobják a korcsmából, ha az öreg Petrencés Zsuzsa kísértetet lát,
vagy ha az előbb említett Petrencés Zsuzsának templomba-menet úgy beleragadnak
a lábai az agyagos sárba, hogy őt magát hat embernek kell kihúzni, a csizmáit
pedig legalábbis tizenkettőnek; továbbá az sem esemény, ha Kotor Nagy Andrásné
megveri az urát az udvaron.”
Civilizálatlan a falu? Egyáltalán hol kezdődik a civilizáció? Hallgassuk meg
erről is Gárdonyit:
„Salamon nevezetes személy. Ő terjeszti a falukon a civilizációt. A civilizáció
ugyanis a szappannál és zsebkendőnél kezdődik. Salamon előtt senki sem mosdott
a faluban szappannal.”
Mindezek után aligha csodálkozhatunk már Gárdonyi további sorain:
„Hát az való is, hogy a falusi embernek tisztább az agyveleje, mint a városié.
A városi ember előbb szerelmes, azután megházasodik, de mással és érdekből.
Falun először megtörténik az érdekházasság, azután következik a szerelem, de
egymás iránt.
Máskülönben az egészségi viszonyok egész esztendőn át jók. Akinek véletlenül
háromszoros nyilallása van, nem szalad mindjárt az orvoshoz, hanem beszedi a
faluban levő, drága maradék-medicinákat, amelyek a halálos nyavalyáknak
boldogultak közé sorozott áldozatai után megmaradtak. Nagyobb betegségekben a
nyárádi gulyásné szokott segíteni. Az tudós asszony. Ismeri a füvek erejét. A
hetedik határból is hozzá hordják a betegeket. Ha gyógyítani sikerül, a falu a
gulyásné dicsőségét hirdeti, ha pedig a beteg meghal, azt mondják: „isten
rendelése”. Így aztán a vén gulyásné az istennel együtt általános megelégedésre
kezeli a falu egészségét.
Egyszer valami doktor ráfenyegett az öregasszonyra: – Hallja, maga, vén
boszorkány, már régen szemmel tartjuk! Ha a legkisebb panasz történik, hát
fölakasztódik kelmed! A vén gulyásné vállat vont. Beszélhet a doktor! Az, aki
meggyógyul, hálát ad érte a jó istennek, a két oldal szalonnát pedig a
gulyásnénak. Aki meg Ábrahám kebelébe költözött, az nem panaszkodik.”
Idillikus világot
varázsol elénk Gárdonyi. De nem lehetetlent. Nem utópiákat kerget, mint korunk
„szociológusai”. Az ő falujában úgy látszik, nincs helye annak, amit ma
civilizációnak nevezünk. Ami csak addig működik közmondásosan, amíg nem esik az
eső...
|
| | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |