 | | | 2025. október 28. kedd, Simon, Szimonetta napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során.
De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...
| | 
Október hónap – Őszhó – Magvető hava
Október a Gergely naptár előtt az év nyolcadik hónapja volt, melyre neve is utal. A latin octo szóból származik, melynek jelentése : nyolc....
| |
1849. október 6.: a magyar történelem egyik leggyászosabb napja. A tizenhármakat, az 1848-49-es szabadságharcban hősiesen küzdő magas rangú katonai vezetőit végezték ki Aradon a császár pribékjei. Rájuk emlékezünk a mai napon. ...
| | 
Minden korszak türelmetlenül várja költőzsenijét függetlenül attól, hogy maga a kor irodalmi szempontból mennyire termékeny. És a zseni, mint valamiféle természeti tünemény - megérkezik. Hol a felelőtlen ünneplések fortissimójával, hol az elvakult felháborodás lármájával. Más korokban csendesen és kényszeredetten jő el, hogy majd az örök elkésők emeljenek neki glóriát....
| | 
1906-ban épült meg Rákóczi rodostói házának másolata, a fejedelmet is ekkor temették el a dóm kriptájába. 1910-ben 44 211 lakosából 33 350 magyar (75,4%), 6547 szlovák, 3189 német, 453 lengyel, 227 cseh és 210 ruszin volt. 1918-ban elfoglalták a cseh terroregységek, 1919 június 6-án a magyar hadsereg foglalta vissza, majd a Clemenceau-jegyzék értelmében kiürítette a Magyarországot uraló bolsevik hazaárulók bűnbandája. 1920. június 4-én trianoni békediktátummal hivatalosan is Csehszlovákiához került. A tót államhatalom fasisztoid politikájának következtében a magyarság aránya 5%-ra csökkent, míg a város a szocreál torzók telepítésével eltótosodott. Regionális központi szerepét Magyarországon Miskolc vette át....
| | A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb. Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása. ... | | Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Akik életüket az Istennek s a hazának szentelik | | 
Gondolatok
tanévkezdéskor
Mindig eltűnődöm
tanévkezdéskor. Vajon gyermekeink tudják-e, milyen a nagybetűs Élet? Nem, nem
az arasznyi földi életre gondolok, hanem arra, ami utána jön. Kinek hol,
persze. A pokolban, a tisztítótűzben vagy a mennyországban.
Sokan nevetnek ezen. Micsoda ásatag fogalmak! Pokol, tisztítótűz,
mennyország. Élvezzük inkább az életet. Együnk belőle nagykanállal!
Eltűnődöm, ismétlem. Vajon őseink mindennapos
áldozatkészségei nélkül hol lennénk mi, Gaia bolyongó palántái? Sőt mit
Gaiának, magának a Teremtőnek ajándékai?
Eszembe jut ilyenkor szűkebb pátriám, Vas vármegye (igen,
vármegye, nem megye) egyik jeles magyarja, boldog Batthyány-Strattmann László
köpcsényi-körmendi hercegorvos. Aki nem elei vagyonfeleslegéből adott bőkezűen,
hanem önnön életének javaiból, élete óráiból annyit, amennyit csak lehetett.
Kiknek? Elsősorban a szegényeknek. Takács Ince ferences barát írta róla:
„[…] voltak kórházai: Köpcsényben és Körmenden, amelyek mellé
Kedves Nővéreket hívott meg ápolókul, akiknek eltartásáról szintén ő
gondoskodott. Segédorvosokat tartott, akikkel együtt orvosi rendelőjében éppúgy
vizsgálta a betegeket, mintha fizették volna ezért; de ő mindenkinél jobban
tudta, hogy a jó Isten a megfizetője. Másnapokon ismét operált hasonló elvektől
vezérelt nejének segédletével.”
(Szeráfi tüzek. Pápa, 1939. Szent Antal kiadása-Keresztény
Nemzeti Nyomdavállalat. 151. old.)
Hol vannak ma az ilyen keresztények, kérdezhetnők? De
olvassuk csak tovább a ferences testvért:
„Például még Kassa vidékéről is fölkeresték. […] Hogy ezen
kívül mit tett a megszorult és pénzzavarban küzdő emberekkel, arról Köpcsény és
Körmend vidéke himnuszokat zengedezhetne. Körmend közelében az egyik gazda
váltót írt alá, amely majdnem családja pusztulását okozta. A jólelkű ember
szüksége a herceg fülébe jutott, aki házi káplánja révén körülbelül ezer pengőt
fizetett ki helyette, hogy a szegény embernek a vagyonkája dobra ne kerüljön.
Ilyen 1000 pengősök csöppentek szegény iparosok, tanítók stb. zsebébe, akik azt
a bátorságot vették maguknak, hogy a herceghez folyamodtak.”
(U., ott, 151-152. old.)
Boldog Batthyány-Strattmann élettörténete tehát rávilágít
arra, hogy messze nem a pénz a csúcsérték! A Szaharában hiába is lennének
valakinek dollármilliárdjai, ha nem lenne egy pohár ivóvize.
Korunk magyar művészettörténész polihisztor-asszonya, Prokopp
Mária vallja:
„[...] beleszülettem egy csodálatos családba, amelyet,
generációk óta – az apai és az anyai részről egyaránt – „a szellem napvilága
ragyog be”. Anyagi dolgokról, problémákról alig hallottam a gyermekkoromban,
pedig az 1950-es években, amikor a kommunista diktatúra igyekezett lefejezni a
hazai értelmiséget, a szüleim nemigen jutottak munkához... A pénz nálunk sosem
volt téma. Még az 1950-es évek elején sem, amikor Édesapámat, dr. Prokopp Gyula
járásbírót, négy gyermek édesapját, fiatalon elbocsátották az állásából, mivel
nem volt hajlandó az országot irányító kommunista párt utasítására igaztalan
ítéletet hozni. S a „Párt” évekig megakadályozta még a fizikai munkavállalásait
is. Pénzkereset éveken át nem volt a családunkban... Alkalmi munka
csurrant-csöppent, mint például szénkéreg kimérés. Ez igen életveszélyes volt,
de meg kellett ragadni. Állatokat tartottunk, földet műveltünk. Édesapa örült,
ha lehetőséget kapott fakitermelésre az erdőben... – de nem láncfűrésszel.
1950-ben államosították a földszintes családi házunkat, a lakásunk felét is
leválasztotta a hatóság... Mindemellett boldog gyermekkorunk volt!”
(Mindenki egyformán fontos. Prokopp Mária
művészettörténésszel beszélget Dvorszky Hedvig. Budapest, 2014. Kairosz, 5-6.
old.)
Erre mondja a magyar, hogy tartás. Akik életüket az Istennek
s a hazának szentelik, azoknak – a mennyország örököseinek – ezt aligha kell
magyarázni. Gerinckérdés ez, másképpen fogalmazva. Ha van tartás, azaz ha van
gerinc, nincs az a nyomor, ami ne lenne elviselhető. Hiányában viszont a
viszonylagos jólét közepette is könnyen elvész az emberből az – ember.
Van hát mit tudatosítani – igaz, korántsem csak tanévkezdéskor.
|
| | | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
| |  | |
Könyvajánló | | |  | |