2025. április 30. szerda,
Katalin, Kitti napja.
Kalendárium

SZENT GYÖRGY HAVA  Bika
 

Április elseje. Hajdan sok népnél évkezdő nap volt, a tavaszi napéjegyenlőséget, az újjáéledő természetet ünnepelték. Amikor a naptárreformmal január elseje lett az év első napja, április első napja "komolytalan" újévvé vált. Nálunk a diákság terjesztette beugrató tréfák nyugati eredetűek.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A Novgorod melletti Onyegben született. Apja dúsgazdag földbirtokos volt, vagyonát azonban eltékozolta, és mire Rachmaninov kilencéves lett, már teljesen elszegényedtek. 1882-ben lett a pétervári konzervatórium növendéke, majd 1885-ben a moszkvai konzervatóriumba került, itt ...

Andersen mindenekelőtt meseíró. Aki a nevét hallja, annak azonnal valamelyik közismert meséje jut az eszébe. Holott finom formájú érzelmes és elegánsan gúnyos verseket is írt. Drámai próbálkozásai már ifjan ismertté tették a nevét írói körökben. Később izgalmas, kalandos regényei szélesebb körben is olvasókra találtak. De 30 éves korában - pénzkeresés céljából - meséket kezdett írni egy olcsó füzetsorozat számára. És ezek váratlanul híressé, majd rövid időn belül világhíressé tették. Kezdetben egy kicsit szégyellte is ezt a főleg gyerekeknek szóló műfajt, de a váratlan siker folytán fel kellett ismernie, hogy ehhez van igazi, rendkívüli tehetsége. Ezért élete további, negyvennél is több esztendeje alatt a meseírás lett a fő műfaja. Manapság - és már régóta - meséit adják ki újra meg újra: idáig több mint 80 nyelven jelentek meg. Ez pedig igen nagy gyűjtemény, hiszen 70 évre terjedő élete folyamán 156 mesét írt. Némelyiket annyiszor és oly sokat utánozták, mesélték újra, hogy már népmesének tűnik....

Kőrösi Csoma Sándor 1784-ben – újabb kutatások szerint 1787-ben vagy 1788-ban  – született Erdélyben, a Háromszék megyéhez tartozó Kőrösön. Tanulmányait a falu iskolájában kezdte, ennek befejeztével azonban nem a hagyományos, szinte egész életen át tartó határőr szolgálatba lépett, hanem apja közbenjárásának köszönhetően továbbtanulhatott Erdély nagyhírű protestáns kollégiumában, a nagyenyedi Bethlenianumban. Minden bizonnyal az itteni ingyenes oktatás volt az oka, hogy apja a Kőröstől mintegy 300 kilométerre fekvő gimnáziumba küldte fiát.

...

 HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON

Állj meg, szívem, betelt ím az idő.
   Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál?
De nem! Bár nincs szív, érted hevülő,
   te csak lobogjál!

Nagy lombhullásban állnak napjaim.
...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Fejezetek az amerikai filmtörténetből: Ó-Hollywood és az álom szétfoszlása
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

 

Az álomgyári gépezet 1946-ben a zenitjére ért. Amerika, a világháború egyértelmű győztese (gazdasági téren is), ellenállás nélkül hódította meg a teljes nyugat-európai filmpiacot és árasztotta el termékeivel a mozikat. A „csodák évében” az amerikai filmgyárak négyszáz filmet bocsátottak piacra, ezek közük 383 új produkció volt. Ez szám 1954-ben 294-re hanyatlik..

1946 világa már szinte ezoterikusnak tűnik, egyszerre volt ipar, üzlet és az álmok forrása. F. Scott Fitzgerald így emlékszik meg erről a világról: „A keleti part lakói úgy tesznek, mintha érdekelné őket, hogyan készül a film, de ha csakugyan megpróbálod beavatni őket, tüstént kiderül, hogy másra sem kíváncsiak, csak Claudette Colbert ruházatára és Clark Gable magánéletére.” Szinte mindent elhomályosított a csillogás, a valóság erői háttérbe szorultak. A stúdiók még az olyan kaliberű rendezőket is, mint John Ford vagy Howard Hawks kényük-kedvük szerint olyan filmek készítésére szorították, amilyenre csak akarták.

Azonban a világháborút követő években Hollywood lassú, de folyamatos hanyatlásba kezdett. A régi gárda még teremteni akart, de az idő és az elmúlás végzett velük. Képtelenek voltak megérteni a második világháború után kialakult társadalmi változások nagyságrendjét, képtelenek voltak felfogni, hogy a társadalmi változás egyszersmind átalakította azt a szerepet is, amelyet a mozi játszott az emberek életében. Voltaképpen a háború volt az utolsó korszak, amikor Hollywood még tudta, hogy milyen filmeket kell gyártani.

A mozi elleni legerősebb ”támadást” a televízió elterjedése idézte elő, mely összefüggésben volt a társadalmi és életmódbeli változásokkal. A New York Times 1950-es cikke így írt a kialakult helyzetről: „Ez az egyetlen hírközlési eszköz (a televízió), mellyel nem hiszem, hogy könnyen végezhetne Hollywood. Okosabb lenne tehát megfogni a tévéproducerek kis, meleg kezét s együttműködni velük.” Hollywood uralkodói kötelességszerűen megremegtek ettől a figyelmeztetéstől.

A hatvanas évek végén feleannyian látogatták a filmszínházakat, mint 1946-ban, mozik ezrei voltak kénytelenek bezárni a megcsappant nézőszám miatt. Ennek legfőbb oka a világháború után lezajló kulturális és demográfiai változás volt, mely a szórakozási szokásokat (így a mozit is) jelentősen átalakította. A háború után felhalmozott megtakarításokból az emberek házakat vásároltak maguknak a külvárosi övezetekben. A külvárosba költözés megdrágította a moziba járást, az amerikai középosztály új szórakozási módokat keresett magának és „több időt töltött a családi tűzhely mellett. A film az iskolázottabb, jobb módú emberek szórakozásává vált, míg a munkás-, és a középosztálybeli családoknál jóval népszerűbb volt televízió. Hollywood azonban ezekre a változásokra ügyet sem vetett. Az otthon és a tűzhely kapcsolata nem tűnt számukra fontosnak.

A televízió nem a fogyasztási szokásokat alakította át. Jelentősen átszabta a filmkészítést és gyártást, emellett esztétikai szempontból változást hozott. A merev stúdiórendszert egy lazább szerkezetű és rugalmasabban működő független filmgyártás váltotta fel. Mivel a televízióból jelentős felvevőpiac vált, a képeket úgy kellett megkomponálni, hogy a cselekmény szempontjából lényeges dolgok mind a képmező közepére kerüljenek. Vizuálisan egyszerűsödött a mozi, mely sokat tanult az európai filmektől is. A televíziónak sikerült megdönteni a film félévszázados monopóliumát.

Az álomgyár technikai újításokkal (Cinerama, sztereóhang, szélesvászon, a színek tökéletesítése) és hatalmas költségvetésű filmlátványosságokkal próbálta visszahódítani a mozikba a nézősereget. „A legszörnyűbb dolog, ami ezzel az iparral valaha történt, a Zene hangja.” - ez a kissé epés megjegyzés Alfred Hitchocktól származik, majd így folytatja: „Ez volt az a film, amelyik mindenkit méregdrága filmek gyártására bíztatott. Hollywood megalomániájában nem volt semmi új, csak éppen nem épült még ennyire ingatag anyagi alapra. Gyenge stratégiának bizonyult a televízióval szemben, ugyanis túl sok tőkét kockázattak egyetlen produkcióval, és ha a közönségnek nem kellett a film, akkor a profit is elúszott, és a megaprodukciók felemészthették a stúdió más filmekre szánt tartalékaikat is.

A mutatós, mégis korszerűtlen mozimesék - az ötvenes években még jelentős -közönségvonzása hamarosan odalett. Az olyan sikerműfajok, mint a sword and sandal-eposz, a musical vagy a háborús film hatvanas években született utóddarabjai kósza kivételektől eltekintve csúfos bukások voltak, a kardos-köpenyes ókori sagák (Kleopátra; A Római Birodalom bukása; A Biblia), a zenés filmek (Dr. Doolittle; Modern Millie; Sztár!) vagy a háborús mozik (Az angliai csata; Tora! Tora! Tora!) fiaskói alapjaiban rázták meg a stúdiókat.  Az ötvenes években egyes műfajok virágkoruk végére értek (western), jelentősen átalakultak (musical) míg mások új erőre kaptak (sci-fi, horror). A felnövekvő új generációk már idegennek érezték a klasszikus amerikai filmek miliőjét és témáit. Újfajta impulzusokra, hősökre és történetekre vágytak. Igényüket azonban a stúdiók és konzervatív producerek képtelenek voltak kielégíteni, a televízió mellett az egyre népszerűbb autósmozik kínáltak számukra alternatívát.

Ezek a változások új viszonyt teremtettek a rendezők és stúdiók között. Néhány kivételes tehetségű szerző állt a rendelkezésére – az egyelőre igen szűk - lehetőséggel. Új témák, technikák, nézőpontok jelentek meg az álomgyárban. Ezért is nevezhetjük az ötvenes éveket a szerzők korszakának. A legkiemelkedőbbek, mint Orson Welles, Otto Preminger, Nicholas Ray, Sam Fuller és Douglas Sirk nem kísérletezhettek ugyan teljesen szabadon, és ha volt is egy-egy merészebb húzásuk, rendszerint nem aratott osztatlan sikert, ám mindenképpen egyéni színezetet hoztak az amerikai filmgyártásba. Azonban a tér-idő kontinuitás megbontása továbbra is tabu maradt, és a műfajok korlátai is érintetlenek maradtak.A hatvanas évek derekára Hollywood maradék életenergiáit is elvesztette, így sürgős vérátömlesztésre szorult.

Hollywoodban a hatvanas évek elejére megállt az idő. Néhány fiatal rendezőnek köszönhető, hogy nem örökre. Az évtized elején fellépő direktorok (Sam Peckinpah, Arthur Penn, John Frankenheimer) formanyelvi, a néhány évvel később jelentkező alkotók (Robert Altman, Paul Mazursky, Peter Bogdanovich, Bob Rafelson) narratív szempontból próbálták megújítani a fősodor filmjeit.

A stúdiók azonban makacsul ellenálltak minden radikálisabb változtatásnak, nem engedtek több évtizeden át jól kialakított és befuttatott módszereikből. Idegenkedtek a klasszikus elbeszélés átalakításától, elbizonytalanításától. Képtelenek voltak bekapcsolódni az Európa felől érkező friss áramlatokba, nem alkalmazták az új filmezési technikákat. A vertikális szerveződés és gyártás sokáig érintetlen maradt, csak a kormány trösztellenes törvényei és a producerek új, fiatal generációjának feltűnése bomlasztott fel az addigra elavulttá váló rendszert.

Rendhagyóbb eljárások amerikai honosítására inkább csak a peremen, Hollywood-Alsón és a radikális függetlenek körében (Samuel Fullernél, John Cassavetesnél, a Maysles fivéreknél) került sor, a sztárrendezők színes, szélesvásznú színházban utaztak. Az évtized végére az amerikai film haladó tendenciáiból kifogyott szusz – a noir-éra a végét járta, a mccarthyzmus szülte társadalomkritikus-lendület elült –, Hollywood a retrográdba fordult.

A hatvanas évek elején debütáló rendezők a hollywoodi filmképet próbálták újraértelmezni, az elbeszélő-szerkezetekhez csak ritkán nyúltak (Penn: Mickey One; Frankenheimer: Másolatok). A csőd közeledtével azonban a narratív struktúrák áthangolására is egyre nagyobb lehetőség nyílt. A hatvanas évek végének zavaros időszakában a régi rend embereit felváltó stúdiófőnökök tanácstalanságukban a korábbinál nagyobb érvényesülési lehetőséget biztosítottak a direktoroknak. A válasz nem maradt el: a rangjuk-nőtt rendezők a modern film megszületését segítő - és ekkoriban az Egyesült Államokban is hódító szerzői elmélet nyomán -, öntudatukban ekképpen megacélosodva egyre rendhagyóbb műveket készítettek.

Az újjászülető amerikai film szövetségesre talált az újhullámok levonulása miatt épp ekkoriban kifulladó modernizmusban – paradox, de az amerikai mozi reneszánsza nem kis részben a hollywoodi parancsolatokat módszeresen megszegő modern filmnek köszönhető.

A haldokló Ó-Hollywood romjaiból és néhány kiemelkedő mesterember (John Huston, John Ford, Howard Hawks) hagyományaiból, az európai újhullámok frissességéből, a new yorki csoportok ”ellenkultúrájából”, és a hatvanas évek végének újszemléletű filmjeinek sikereiből erőt és ihletet merítő Új-Hollywood számára szinte történelmien kedvező légkör alakult ki az álomgyár egykori sikerét hirdető, azonban eddigre ütött-kopottá vált Hollywood felirat alatt.

Irodalom:

Geoffrey Newell- Smith: Oxford Filmenciklopédia

Michael Pye és Linda Myles: Mozi – fenegyerekek

Pápai Zsolt: Bolond Pierrot Hollywoodba megy, Filmvilág 2005/05

 


Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007