 | | | 2025. július 15. kedd, Henrik, Roland napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak....
| | Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte....
| | Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk. 1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik. ... | | Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.
Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában). ... | | Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését. ...
| | Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani. ... | |
"... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta... ...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." ... | | "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről." ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Veszedelmes élet | | 
Az irodalomtörténész igazságtalan akkor, amikor a költőket két
csoportba osztja. Vannak az unalmas szobaemberek és a fennkölt hősök. Az
előbbiek egyetlen kalandja a szegénység vagy betegség, vagy mindkettő
egyszerre, az utóbbiak élete maga is kaland.
A
hősiesség régen azt jelentette, hogy az élet ormain járók a háborúk
kereszttüzében vérüket ontották. Ilyen volt Balassi, akinek Esztergom
ostromakor mindkét lábát ellőtték, hogy majd néhány napos kínlódás után
meghaljon.
Ilyen
volt Petőfi, aki a harcmezőn vesztette életét, ilyen volt a nagyon fiatalon
elhalt bolgár Hristo Botev, s itt van Lord Byron, aki maláriában hal meg egy
Angliától távoli nagy nép szabadságharcában.
Természetesen
a hősi költők számában is mi járunk az élen, hiszen nálunk költőnek és a hazáért
hősi halált halónak a török időkben vagy a szabadságharc idején ugyanazt
jelentette. Várkonyi Nándor külön könyvet írt a katonaköltőkről, és Pintér Jenő
is külön csoportba rendezte őket.
Byron után sokszínű és gazdag hangszerelésű életmű maradt, mely az
angol irodalom egyik csúcsa, Petőfi a korszak legnagyszerűbb költői hagyatékát
írta meg röpke hét év alatt, Balassi behozta Magyarországra a gáláns
költészetet, a legmagasabb rendű vallásos lírát, addig Botev csak huszonkét
verset írt, mégis megteremtette a bolgár irodalmat.
Byron
nagypénteken kiszenvedett, Petőfi szívét orosz lándzsa szakította le, Balassi
elvérzett, Botevet a Dunán való átkeléskor lőtték agyon.
A
világirodalom kegyetlen tréfája, hogy a másik oldalon ott állnak a tüdőbetegek,
mint Csokonai, Keats vagy Tóth Árpád. Ezek a tragikus óriások még a
hétköznapokban is ügyetlen csetlő-botlók voltak, Keats végzetes fulladását a
kritika okozta, Csokonai halálát felgyorsította a mérhetetlen szomorúság, Tóth
Árpádot pedig a életvágyásból kinövő bánat fojtogatta.
Hogy
melyik csoport szenvedett többet, annak csak az Isten a tudója. De míg e
fennkölt és bátor hősök halálában van valami fennkölt és heroikus, addig az
utóbbiakéban inkább a végzet groteszk játékossága mutatja fel önmagát.
Csokonai,
Kölcsey Janus Pannonius vagy Arany egyszerűen megfáztak, s mintha a végzetnek
kapóra jönnék a megfázás, a sírba löki ezeket a sír szélén tántorgókat.
De
ha valaki jobban megvizsgálja a másik oldalon álló hősi halálokat, még inkább a
halál groteszkmód kegyetlen képébe bámul, hiszen Balassi sérülése legalább
annyira megalázó, mint a félvak Petőfi botorkálása a csatatér hídfőjénél. És
Byron sem karddal a kezében hal meg, hanem a szúnyogcsípés okozta fertőzés
miatt vész oda a hazájától több ezer mérföldre. Botev is inkább harctéri
ügyetlenkedő lehetett, de a bátorsága vitathatatlan.
Számomra
a hétköznapok mártírjának lenni legalább annyira felemelő, mint a csataterek
lármás vérmocskában glóriásan ragyogni.
Mert
a halál nem jutalom. Még akkor sem, ha Keats az élet magas díjának nevezte. És
ezen nagyszerű férfiak halál utáni sorsa még fájóbb, mint ellobbanásuk. Byron
kitilttatik a keresztény temetőkből és templomokból, Kölcsey koporsóját
megdobálják, Petőfi holtteste fölött a máig tartó vita nem látszik csitulni.
Shelley holtteste az olasz tengerparton hamvad el Byron pogány szertartása
következtében, Byron teste hordóban utazik, Kölcsey csontjait szanaszét dobálva
találták meg, Katona József teteme fölött rettenetes pénzügyi hercehurca folyt.
Az
irodalomtörténet pedig gondosan összeszedegeti a nagy életeket, mint rettenetes
szenzációkat, az olvasó pedig lojalitásból még többet olvas, mint tette volna,
ha normális halottakat idézhetne meg.
A két kategória mellett újabb kategóriákat látunk még egy
felületes vizsgálódáskor.
Mi
legyen azon költőkkel, akik számára élmény és költészet egymást inspiráló
vállalkozás volt. Egyszerűbben: bűnözők voltak.
Ilyen
volt Marlowe és az angol reneszánsz teljes színpada, de Villon, Verlaine,
Listius László is. És talán Oscar Wilde. Börtönviselt emberek a börtönviseltség
okán olyan izgató és nyers művészetet teremtettek, amelyben az olvasó saját
gyávaságát helyettesítheti, s önön, polgári jelentéktelenségén átlendülhet.
És mi van az őrültekkel? Csáthtal, József Attilával, Tassóval,
Hölderlinnel, Kleisttel, Trakllal?
Már
a középkorban is az őrületet a szentség lajtorjájának tartották.
A
hősök a világfelettiség mámorában halnak, a szerencsétlenek magányosan,
betegen, ahogy a csodálatos Tóth Árpád írta, csak lázak és kórházi adatlapok
nyomasztó fogságában hanyatlanak a sírnak.
Nem régen láttam egy tisztességben meghalt férfit. Az Isten
szerette, hiszen az itt maradt arca szelíd volt az eltorzulás jelei nélkül.
Az
irodalomtörténész hallgat, mikor Jókai vagy Ányos Pál arcát kell leírnia, a
csodálatos Assisi Ferenc stigmáit említi, de nem beszél a szent férfiú
könnyekkel szépült istenfényű arcáról.
A kishivatalnok, a tanár, a jogász, az óriások és a
jelentéktelenek előtt áll maga a költőfejedelem.
Horatius,
Goethe, Voltaire már mindannyian az istenek kedvencei voltak. Uralkodói
méltóságukat senki nem kérdőjelezte meg, egész Európa hozzájuk zarándokolt,
királyok keresték kegyüket és császárok magukkal majdnem egyenrangú
hatalmasságoknak látták őket.
Szavaikat
az idő gyémánt ujja az ércnél maradandóbb anyagba véste, s az utókor egy-egy
korszakra úgy tekintett, mintha az az ő koruk lett volna.
De
ezek élete is veszedelmes élet volt, uralkodói mivoltuk fölött fenyegetőn állt
a császárok és királyok akarata és kétes türelme, mely könnyebben ítélt, mint
osztott kegyet.
Botorkálásaimban alig találkoztam olyanokkal, akik ne lettek volna
végtelenül vagy végletesen magányosak. Csillogó ideálként égnek köztudatban az
íróbarátságok, pedig egy költő talán még elhagyatottabb egy másik költő
társaságában, mint a köznéptől körülvéve. Találón nevezi az ilyesféle
barátságokat az irodalom ikercsillagok együttállásának. Mert költő és költő
között már kozmikus a távolság. Tragikus méretű az az űr, amely Kölcseyt és Berzsenyit
elválasztotta, és az a megnemértés, amivel Kölcsey kivégzi Berzsenyit.
Schillernek
is meg kellett halnia, hogy Goethe magához emelje, és Schiller kriptájában
megértse az emberi teremtés isteni méltóságát.
De
Petőfi volt a legmagányosabb Arany, Jókai és Vörösmarty között. Jókai és Arany
túl konvencionálisak voltak, míg Vörösmarty már túlságosan is megállapodott.
Jókaival és Vörösmartyval összevész, Aranyt pedig már utolsó erdélyi útjakor
elkerüli. Petőfi Segesvárnál gyalogosan vesz részt, hiszen Arany keleties
tunyasággal intézi a költőtárs rábízott vagyonát.
Verlaine-t Rimbaud érteni sem akarja, kettejük kapcsolatában csak
a torz emberi szenvedély dobol disszonanciát, két költő között nem is lehet
nagyobb távolság, mint amilyen kettejük között tátongott. Nem igaz, hogy
Verlaine hatott Rimbaud-ra, ahogyan Rimbaud is csak a formai kötöttség
felszabadítására inspirálhatta idősebb pályatársát. És ahogy látjuk,
sikertelenül.
Goethe
elöl szinte mindenki menekült, Hölderlin az őrületbe, Heine a cinizmusba.
Schiller pedig egy messzi égi ragyogásba a sokszor túlságosan is röghöz kötött
Goethe elöl.
Horatius
és Vergilius között sem lehetne nagyobb távolság, mint Rilke és Stefan George
között.
Ez
az ikercsillagok sorsa, pislogni a végtelenen át a nem létező horizontok felé.
Az olvasó mindenhol mártírokat lát, harcok hős mártírjait,
betegségek elbukott hőseit, bűnösök megbukott életét, az öngyilkosság
mártíromságát. Bárhová is lép a költő, mindenhol a veszedelmes élet ragadja el,
s bár legtöbbjüket a magasba emeli, de csak azért, hogy zuhanásuk még
borzasztóbb legyen. |
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |