2025. június 17. kedd,
Laura, Alida napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Így akarták tönkretenni a világot
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Szándékos a fogalmazás: akarták tönkretenni. Teljesen azonban nem tudták. Hogy kik is? A rombolás démonikus megszemélyesítői, származásra való tekintet nélkül.

Mindig irigykedve gondolok a két világháború között magyar hazánkban felcseperedett nemzedékekre, amiért ők még kitűnőbbnél kitűnőbb tankönyvekből tanulhattak. Olyanokból, melyek köntörfalazások nélkül fogalmaztak, hitet, tudást, erkölcsöt adva. Közülük a legkiválóbbakat vagy a Szent István Társulat, vagy az „Élet” Irodalmi és Nyomda Rt. adta ki. Ezekből pontosan megismerhetők azok a szellemi, erkölcsi, politikai és gazdasági folyamatok, amelyek végbementek a történelem folyamán. Különösen is az elmúlt két évszázad történéseit mutatja be könyörtelen éleslátással.


Itt van például Aubermann Miklós középiskolai tanár egyik tankönyve, amelynek a legújabb korral foglalkozó részében ekként foglalja össze, miként akarták tönkretenni a világot, minő „valláserkölcsi s műveltségi állapotok” uralkodtak, miben nyilvánult meg „a legújabb kori vallástalanság”:

»A szépirodalom terén nagyot műveltek az újkor költői. Az emberies érzelmek szép külalakba öntetnek és ahol a költők nem lépik át területüket, ott valóban gyönyörködtető művekkel ajándékozták meg az emberiséget. (Goethe, Schiller, Heine, Lenau, Berzsenyi, Vörösmarty, Petőfi, Arany, Reviczky) Ártalmasan csak ott hatnak, ahol illetéktelenül vallási dolgokról szólnak, de ehhez hiányzik alapos készültségük. Ám egyesek egészen az érzékiség szolgálatába álltak (Wieland, Zola), a természet durvaságainak másolatába helyezvén a költői művészetet. Ezek a frivol utánzók egész seregét teremtették meg nálunk is és nagyban hozzájárultak a hitetlen pesszimizmus, a „világfájdalom” terjesztéséhez és az erkölcsök romlásához.

A festészet és színház ugyancsak az érzékiség szolgálatába állottak. A művészet nevében közszemlére teszik ki azt, amit a közönséges életben a teljesen el nem züllött ember mindig röstell. A színház pedig, mely tanításra és nevelésre nagyon alkalmas volna, a francia frivolitást, a pogányság szellemét jobban terjeszti, mint az ókori pogányság színházai. Hisz oly erény, mint a hitvesi hűség, mely a család és állam alapja, nem ritkán nevetség tárgyává lesz a színpadon. Az úgynevezett mozgószínház egyes darabjai, melyek rémes és érzéki jeleneteikkel szenzációt hajhásznak, nagyon alkalmasak a romlás terjesztésére. A pornográfia, élclapok, rémregények, történelmi hazugságoktól dagadó ponyvairodalom termékeivel pedig megmételyezik a nép, kivált a tapasztalatlan ifjúság testi és lelki épségét.

Amint a művészet nevében hadat üzentek a tiszta erkölcsnek, úgy a tudomány nevében a hitnek; kivált mióta Darwin fölállította, de be nem bizonyította leszármazási elméletét, sőt az ember majomeredetét, a legnagyobb elfogultsággal tárgyalják a tudomány és vallás közötti viszonyt. Bár a XIX. század nagy tudósainak egész sora egyszersmind hívő volt (Ampère, Faraday, Foucault, Fresnel, Helmholtz, Herschel, Laplace, Leverrier, Liebig, Mayer Robert, Pasteur, Regnault, Rumford, Galvani, Röntgen, Volta), mégis ellentétet látnak a kettő között. Újabb és újabb találmányok az avatlanok előtt úgy tűnnek föl, mint a hitetlenség eredményei.

A jelenkor vallástalan irányát a néptömegnél a szociáldemokrácia képviseli. Elvei: a „tulajdon rablás”, minden ingó és ingatlan birtok a szocialista államé legyen, mely mindenkinek egyformán osztogat jogot, munkát, anyagi javakat. A szabadságot hirdetik és erőszakot használnak: a munkásnak nem szabad másképp gondolkodni, beszélni vagy cselekedni, mint amit a vezérek előírnak. (Bojkott.) Lapjaik hemzsegnek a keresztényellenes rágalmaktól, a világtörténelemben alig van ekkora hazudozásra példa. A kereszténység nekik „népbutítás”. A tőke túlkapásait, a munkások kizsákmányolását tévesen a vallásnak tulajdonítják, mely szerintük csak a hatalmasoknak tesz hasznos szolgálatokat. A felebaráti szeretetet csak elvtársai iránt hangsúlyozzák, különben a legféktelenebb osztálygyűlölet jellemzi őket. A haza fogalma is csak annyiban szent előttük, amennyiben kenyeret ad. A családi tűzhelyet, a házasságot szerintük meg kell szüntetni, mert csak párok lesznek.

A marxizmus (tudniillik Marx tanai, amelyekre a szocialisták esküdtek) „kirekeszt minden nemes eszmét, nevetségessé teszi az emberi lélek legtermészetesebb érzelmeit folyton fenyegetés és erőszak formájában jelentkezik és az osztályharc elmélet gyűlöletet szül” (Lucien Desliniéres, neves szocialista író „Delivrons nous du marxisme” című legújabb művében.) Tényleg sehol sem váltak be Marx tanai, sőt Oroszországban tömeggyilkosságokat és éhhalált, mindenütt az erőszak könyörtelen uralmát eredményezték. A cári Oroszországban több joga és nagyobb jóléte volt a munkásnak is, mint ma a tanácsköztársaság idejében, midőn csak kevesek kezében összpontosul a hatalom élet-halál fölött. A múlt századvégi anarchista és nihilista véres merényleteket, amelyeknek államfők (II. Sándor cár, Carnot és Mac Kinley elnökök, Erzsébet magyar királyné) estek áldozatul, szinte elhomályosítja az a kegyetlenség, amellyel az uralmon levő bolsevizmus politikai ellenfeleit üldözi.

A moszkvai „Pravda” szerint 1920-ig bezárólag Oroszországban 28 püspököt, 1215 papot, 6 ezer tanárt, 9 ezer orvost, 65 ezer tisztet, 58 ezer rendőrt és csendőrt, 12 950 földbirtokost, 335 250 hivatalnokot, 192 350 ipari munkást, 815 ezer parasztot végeztek ki. – 1923-24-ben milliók pusztultak el éhínségben, a pápai és amerikai segélyakció nélkül az orosz nép egy harmada menthetetlenül elveszett volna éhen; volt eset, hogy a házastárs hulláját az életben maradt élettárs ette meg. Legújabban az „istentelenek szektája” minden vallás ellen dühöng: templomokat, mosékat, zsinagógákat rombol vagy változtat át színházakká, a szentképeket nyilvánosan elégetik, az összes harangokat elkobozták, a papokat halálra kínozták, utódok nevelését, az ünnepek megülését megtiltják. (Az orosz egyház feje Nicolai Londonban közli, hogy Neotarius pap karjait és lábait megtörték, halántékába szögeket vertek, szájába forró ólmot öntöttek. Andronicus érsek szemeit kiszakították. Dimetrius archimandritát agyonütötték, Hermogen püspököt egy gőzös kerekeihez elevenen kötötték. Az ítélet nélkül kivégzett egyháziak fenti száma így változott meg: 31 püspök, 1500 pap, több mint 7000 szerzetes; börtönben van 1930-ban: 48 püspök, 3700 pap és 8000-nél több szerzetes.) A kicsapongó életet élő ifjúság korán rablóbandákká tömörül a munkanélküli életre.

A vallástalanság következményei a családi életben: a válások száma a hitetlen, hitközömbös körökben évről-évre nő, a születések száma néhol apadóban van (Franciaország, nálunk), a családi élet széles körökben minden bensőséget és hamisítatlan boldogságát elveszítette. – Az egyes emberekben égő pénzvágy hatalmasodott el, melynek kielégítésében nem néznek az eszközökre. A féktelen élvezetek minden erkölcsi, sőt igen gyakran minden testi erőtől fosztják meg áldozataikat, kik mint öngyilkosok, elmebetegek vagy életuntak napról-napra ijesztő statisztikára adnak anyagot. E kimondottan vallástalanok mellett nagy azok száma, kik csak névleg keresztények, a vasárnapi misehallgatást, a szentségeket, imát elmulasztják, csupán a keresztény nevet tartották meg. A világháború romboló hatásai az erkölcsök eldurvulásában, sőt borzalmas gyilkosságban és azok nagy számában még mindig jelentkeznek és pedig majd minden országban.« 

(Dr. Aubermann Miklós: Katholikus egyháztörténet középiskolák, tanítóképzők és kereskedelmi iskolák számára. 6. kiadás. Budapest, 1931. „Élet” Irodalmi és Nyomda Rt. 176-178. old.)

Mondhatnók, az árnyék mellett azért ott a fény is. Amint Aubermann rámutat (178-179. old.), pont akkor, amikor a „felvilágosodás”, majd a racionalizmus és materializmus letarolni látszott szinte egész Európát, nagy írók, apologéták támadtak (Chateaubriand, Lacordaire, de Maistre, Montalembert, Dupanloup, Bougaud, Didon, Weiss Albert Maria, Franz Hettinger, nálunk Bangha Béla és Prohászka Ottokár). Ugyanígy megvolt az ellenhatás a szépirodalomban (Brentano, Görres, a két Schegel, Uhland, Weber, Eichendorff, Sienkiewicz, Coppée), a festészetben (Overbeck, Cornelius, a beuroni iskola, Munkácsy Mihály, Benczúr Gyula, Lotz Károly, Giorgio Szoldatics), az építészetben és az egyházi ének s zene terén is (Haydn, Beethoven, Cherubini, Mozart, Liszt, Perosi).

Vagyis a történelemben nincsen korszak, mely „steril” lenne, csak jót vagy csak rosszat felmutató. Persze mindig az „arányok” a kérdésesek. Egy azonban biztos: nincs korszak az emberi nem életében, amikor ne lehetne megtalálni az isteni rendből eredő szépet, jót, igazat, még ha bizonyos időkben ez oly nehéz is – mint éppen ma. Sokan tönkre akarják tenni a világot, éspedig teljesen, de ez nem sikerült nekik és nem is fog sikerülni. Nem ők az urak ugyanis, hanem egy valaki. Isten.

Mondom, irigylem ama negyedszázadot a fentebbi okból. Olyanok tanították akkor még igazságra eleinket, mint az idézett mű szerzője, Aubermann Miklós, akiről a Diós István és Viczián János által jegyzett (internetről letölthető) „Magyar Katolikus Lexikon”-ban azt olvassuk, hogy Németcsaládban született Torontál vármegyében 1874. február 28-án és Németországban, Plattenhardtban hunyt el 1964. június-én.1897. augusztus 27-én pappá szentelték, s Budapesten hittanár lett. 1926-tól budaörsi plébános, 1944-ben külföldre távozott. Középiskolák számára erkölcstani, apologetikai, szertartástani és egyháztörténeti tankönyveket írt. 

Egy biztos: rengeteg múlik azon, hogy a diákok milyen tankönyvekből tanulnak. Volt hát idő, amikor e téren példás volt a helyzet – pedig hányan akarták már akkor is tönkretenni világunkat...

Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás.
Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007