2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
"Tartsd meg a sziklát"
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák





Ahogy a világlátásunk relativizálódik, ugyanúgy változik meg a történelemszemléletünk is. Ma már többféle történetírás él, formálódik és pusztít egymás mellett. De talán Magyarország az egyetlen ország, ahol a történelemtudomány a tudományosságra hivatkozva nemcsak kisebbíteni akarja a magyarság múltbéli történéseit, hanem egyszerűen üldöz, pusztít és beszennyez mindent, ami magyar.
Ha egy késről annyit mondunk el, hogy nyélből és pengéből áll, akkor nem hazudtunk, csak elhallgattunk. Természetesen a mi általunk említett kés csak egy a sok közül, és szinte megérezzük a jelentéktelenségét azáltal, hogy egy egyszerű mondattal szóltunk annak késmivoltáról.
De ha azt mondjuk, hogy a nyele csontfaragvány, a pengéje pedig kétélű, s a legkiválóbban edzett acélból készült; akkor mindez egészen mást jelent. Különösen, ha sajátunkról van szó. Így vagyunk a magyar történelemmel is.
Ha a negyvennyolcas szabadságharcról csak annyit hagyunk az utódainkra, hogy az osztrák és orosz csapatok együttes erővel leverték, akkor a becsapott utódok számára az elhazudott történelmünk csak egy kudarcos história marad.
De ha elmondjuk, hogy a szerbek, horvátok, oláhok, felvidéki tótok, erdélyi szászok hazaárulóként támadtak egy háromszáz éve kivéreztetett, tucatszor kifosztott és megalázott hazára az akkori Európa két legnagyobb monarchiájának hatalmas katonai túlerejét kiszolgálva, akkor Magyarország katonai teljesítménye bámulatra méltó.

Ez a himnuszos és szűzmáriás nagy nemzet 1956-ban nemcsak megint egy forradalmat robbantott ki, hanem szembeszállt a világ legnagyobb hadseregével. A magyar forradalom vérbefojtására akkora haderőre volt szüksége a bolseviknek, amekkorát Berlin látott utoljára 1945-ben. És azóta egyet sem.
A két forradalom közös pontjai közül a legfájóbb, hogy mindkettő hazaárulás miatt bukott el.
1849-ben a minden ütközetet elvesztő hazaárulót Görgeynek Arthurnak hívták, 1956-ban a Krezinger nevű felmenőkkel bíró, a Nagy Imre-kormányból a szovjethez átálló Kádár (Czermanik) János hazaárulása tette tönkre félszáz évre Magyarországot.
És nem szabad megfeledkeznünk az elnémetesített magyarországi arisztokrácia pártütéséről 1848-ban, ahogy a zsidó származású bolsevik terrorlegények és fegyházviselt bűnözők 56 előtti és utáni kegyetlenségeiről, az ÁVÓ többszöri tömegbelövetéseiről sem.
Az pedig már a magyarság örök sorsa, hogy az orosz segítség fejében a cár előtt letérdelő és annak kezet csókoló Ferenc József magyar király lehetett, hogy aztán Magyarországot egy olyan világháborúba vigye, melynek következményei szintén ötven évre tettek tönkre bennünket.
És örök magyar sors az is, hogy Magyarországot a kádári terrorlegények és azok leszármazottjai kordonok közt tartva koszorúzzák az apáik által legyilkoltakat, míg kint a terrorszervezetté lefokozott rendőrséggel veretik a mártírok és hősi halottak fiait és unokáit.
A himnuszos és szűzmáriás magyarság Kádár népévé romlott, és ez a nehéz örökség ki tudja, hány évre vesz el tőlünk jövőt, reményt, felemelkedést. Mert a bolsevik parazitát és Prohászka szavaival a liberális poloskainváziót csak a kálomista magyarság tüzes hite és a magyar katolicizmus egyetemessége győzheti le.

1956 filmje és regénye a mai napig nem készült el. Talán egy Szőts István, egy Móricz, egy Jókai vagy Nyirő kell a tankok nyomában reszkető emberhús megmutatásához, a Corvin közi tűzharcokhoz, az utcakövekkel elföldelt forradalmárok exhumálásához, a szétlőtt villamosbarikád fagyos őrtüzéhez.
János jelenései élednek újra Budapest utcáin a száztonnás tankok dörömbölő iszonyában, a pernyévé égő emberek pokoli haláltáncában.  Vagy Vörösmarty őrületárnyú zsoltárai és jeremiádjai ahhoz, hogy a tél, a hó, a csend és a halál borzalmát a szavak lángpallósával darabolják a jelenkor szegénységkonyhájának tizenötmillió tányérjára, s a meg nem született tízmillió szánalmából a világ legpusztítóbb terrorjának szörnyemlékművet állíthassanak. 
Ötvenhatról mégis a legigazabb képek a köztéren hagyott dobozok, melyekben adományokat gyűjtött a forradalom, és a napokig kint lévő pénzadományokból senki nem vett; mindenki hozzáadott.
Ötvenhatban gyermekek támadtak olajos tartályokkal a világ legjobb tankjaira, egyszerű civilek kiképzett orosz katonákra, s győztek ellenük. A parasztság életben tartotta a kiéheztetett fővárost, így lett a magyarság hatalmas megtartó ereje ismét „büdös paraszttá.” Egy munkás-parasztnak hazudott államban. Az ötvenhatos magyarság bűne ugyanaz volt, mint a jelenkorinak is: a végzetes hiszékenysége. Bűnös hit bűnös kiengesztelődéssel.  A forradalom nem lett lámpavas-zendüléssé, pedig a világtörténelem logikája akkor is és 1989-ben is teljes leszámolást követelt.
1990-ben az ugyanúgy lesben álló parazita aljas színpadiassággá züllesztette a magyar jövőt. Így tartotta meg a hatalmát, s létével így gyalázza meg holtukban is az akkori hősöket. Korcs kor korcs utódokat nemz. Talán nem is nemz, csak bujálkodik, hiszen a nemzés nemzetet ad. De ez a vérnász csak népet vajúdott a magyar világba.

Keresem e szó jelentését: forradalom.
Keresem az ősi bölcs jelentését, mely ősi gyökeinkből feltüzelő bölcsesség.
A latin revolvere visszafordulást jelent a régi állapothoz; s a szójelentés az európai nyelvekben kitágult, elhagyta eredetijét, filozófiai belemagyarázások áldozatává lett.
A magyarban a forr, forrongás a szó gyöke, de inkább forrást, forradást érzek benne. Hiszen a forradalom a természetes erők felforrása és egyben forrása a betegségek és a megrontó kór ellen. A forradalom végeredménye a forradás, a sebek behegedése. A mi szavunk nem átvett, mint a germán és latin nyelveké, hanem ősmúltból megszólító ige.
Forradalom volt a kuruc hazafiság, mely helyreállította a nemzeti önbecsülést, a nemzethez való tartozás érzését.
Ezernyolcszáznegyvennyolcban a hazafiság és a honleányi érzés kapott misztikus értelmezést, s ezáltal a magyar nemzet végérvényesen a világ egyik leghatalmasabb kultúrnemzetévé nőtte vissza önmagát.
Az 1919-ben történt bolsevik felforgatás nem volt forradalom; ellenkezőleg, betegség, parazitakór támadott a háborúban legyengült nemzettestre. Forradalom volt az, ami utána következett, mely megtisztította az összezsugorodó államalakulatot a végromlásba vivő parazita kór ellen.
1956-ban a nemzet ősi forrásai ismét felbuzogtak, s a kommunizmus félresöprésével az ezerszer is felszaggatott sebek behegedni látszottak. De jött az árulás, majd Kádár akasztófáinak iszonyata. Három és fél évtized súlyos csöndje alatt kitenyészett az álellenzékiség penésze s vele párhuzamosan a nemzeti szellem lázadása. Mert a láz a gyógyulás jele, a forrásba jövő test kegyelmi állapota. A penész és a parazitaság azonban képes volt becsapni a legyengült szervezetet, s a lázak nem értek össze, a forrás elmaradt és elveszett.
Három forradalmunk így lett egy pusztuló nemzet elhazudott históriája. 1956-ban a világ megmutatta, hogy nincs szükségük ránk. És megtaníthatta volna, hogy csak önmagunkra számíthatunk. A valódi forradalom forrást hoz, emelkedést, ahogy a légbuborék emelkedik a forró vízben.
Eredménye erős nemzeti hadsereg, erős nemzetgazdaság nemzeti pénzintézményrendszerrel, hatalmas nemzeti kultúrával.
1956 azonban mára megtagadtatott. Mindent elvettek tőlünk, s mi a semmi felé nyújtogatjuk a nyakunk. Ötvenhat hőseit újratemettük, de még mélyebbre ástuk. Oly mélyre, hogy már közülük sem tudjuk, hogy kik voltak a gazok, s kik az igazok. Mert az emlékezet vagy nemzeti kegyhely, vagy koszos és bűzös kripta. A mieink ez utóbbiban porladnak végérvényesen a semmivé.




Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007