2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Száz könyv 8.
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák

37. Szolzsenyicin: Gulág szigetcsoport

Szolzsenyicinnel lezárult az orosz regényirodalom ezüstkora, mely Gorkijjal, Solohovval indult a századforduló izmusos zűrzavarában. Már az aranykor két óriása, Tolsztoj és Dosztojevszkij között is óriási különbség van, mert Tolsztojjal az álvallásosság a győzedelmeskedett Dosztojevszkij mély Krisztus-hitével szemben. Spengler sokat idézett gondolata, mely szerint Tolsztoj míg Krisztusról beszélt, addig Marxot gondolta, az orosz történelem sajátos eldeformálódását jelentette. Ez a tolsztoji vonal élt tovább, melyben nem volt annyi spiritualizmus, hogy a valóságon túl lásson. Így Gorkij és Solohov mindamellett, hogy eltanulták Dosztojevszkijtől a lélekábrázolás művészetét, mégis a materiális javak által determinált emberi természet pusztulását láttatták. Óriási és aranyműves kereteket építettek a bátor és nagyvonalú ecsetmozdulatokkal festett képek köré, csak a kép lötyögött a képkeretben. Bulgakov pedig ennek a miszticizmusnak végletes képviselője, benne a kereszténység sem több, mint egy individuális kategória.
Ezt természetesen nem az írói kvalitás számon kérhető bűne, hanem a bolsevik rémuralomnak az emberi szellemet és még inkább a lelket megnyomorító hatásának a következménye.

Szolzsenyicin maga is kozák család gyermeke volt, ráadásul természettudós, hamar átlátott minden propagandán.  Gondolati bűnök miatt börtönbe kerül, majd szabadulása után neki is végig kell járnia azt a kálváriát, amit egy nemzetközi tekintélyű óriásnak. Előbb kizárják az Írószövetségből, aztán kizárják saját hazájából is. Szolzsenyicin a vörös cárizmus nagy leleplezője volt, olyan tekintély, akit nem lehetett elpusztítani, ahogy Sosztakovicsot, Prokofjevet, Sztravinszkijt vagy Hacsaturjánt sem.
Ízig-vérig orosz jelenség, robosztus, bőbeszédű, nyers és őszinte.
Hatalmas regénye a Gulág szigetcsoport, mely nem akar klasszikus fogolytáborregény lenni, hanem optikai értelemben vett rögzítése a valóságnak. Nem realista freskókat lát az olvasó, hanem fényképeket valódi személyekkel, szereplőkkel, borzalmakkal. A rémület panoptikuma áll előttünk saját valóságában. Szolzsenyicin még a szereplőiket is az eredeti nevükön nevezi.
Ennek a hatalmas könyvnek az olvasásakor érezzük azt, hogy a valóság betolakodott a könyvtárakba. Félő, hogy a jelenkor már annyira amorális, hogy megfeledkezik Oroszország utolsó írófejedelméről.

38. Borisz Paszternak: Doktor Zsivágó

Szolzsenyicin Keresztelő Jánosa volt ez a művészcsaládban született, maga is művészi pályára készülő fiatalember. Megkésett szimbolista regénye a Zsivágó doktor, melyben a kommunizmus pusztítása és a lelki szabadság és öntörvényűség teremtő ereje állnak szemben egymással. Az irodalomtörténet egyik nagy szerelmi regénye nemes csalókkal és még nemesebb megcsaltakkal. Negatív figuráinak is közvetve érezzük mocskosságait, lélekölő tendenciáit, de mikor közvetlenül az olvasó előtt állnak, szánakozunk rajtuk. Zsivágó testesíti meg az idealizmust, akinek a költői valóságában a hitvesi hűség és a vágyakozó szerelem kerül szembe.
Paszternak nem mond ítéletet szereplőiről, de érezzük, hogy a Zsivágó is önéletrajzi regény. Nem abban az értelemben, ahogy mindez történelmi síkon megtörténhet velünk, hanem inkább olyan lélektani igazságokat mond el, melyek által az emberség egyetemesen nyilatkoztatja ki önmagát.

39. Dosztojevszkij regényei 

Karamazov testvérek

Amíg Tolsztoj az európai oroszság írója, addig Dosztojevszkij egy virtuális Oroszország első prófétája. Szelleme tele van ellentmondásokkal. Balzacot szereti, s talán utánozni is próbálja, de mégis látványosan elhajlik tőle. Sokban hasonlít Shakespeare-re, mindketten a drámaiság és a gondolat költői voltak, s mindkettejük írásművészetét meghatározta az éjszaka. Éjszakáik nagy misztikus éjszakák voltak borzalmakkal, gyilkosságokkal, de rettenetesebb, hogy a borzalmak felkiabálják az embert a lélek mélyéről. Hőseikkel megtörténnek a dolgok, sorsuk a rémület elnyújtott aktusaivá válnak. Azt érezzük hogy a Hamletet és a Macbethet  akár Dosztojevszkij is megírhatta volna.
Némi szellemességgel -  ha irodalmi párhuzamokat keres az ember – elmondhatjuk, hogy Tolsztoj tragédiája az volt, hogy nem lehetett Dosztojevszkij.
A Karamazov testvérek a legnagyobb regénye, s talán a legnagyobb regény, amit valaha írtak. Ebben mindent elmond Oroszországról, s ugyanazzal az ihletettséggel beszél a nemzeti eidosz és a nemzedék sorsáról, ahogy a mi Jókaink is három fiúban mutatja meg Magyarországot. S mindháromban a legkisebb egy áldozai alapon megjelenő krisztusi reinkarnáció.
De míg Jókai Baradlay családja egy idealizált magyarságkép, melyben a bölcsesség, bátorság és az önfeláldozás képessége keveredik mindhárom fiúban különböző arányokban, addig Dosztojevszkij valóban tükröt tart az oroszság elé. Három fiú, három jelkép: Barbárság szenvedély, szentség.
Ebben az életrajzi műben olyan közel jön a szláv lélek összes meghasonlása, hogy szinte érezzük a lélek vad és gyönyörű páráit.

Félkegyelmű

Aljósa Karamazov mellett Dosztojevszkij második krisztusi alakja Miskin herceg.
Ebben a hatalmas terjedelmű könyvben szinte semmi cselekvés nem történik, mégis az olvasó képtelen kivonni magát a hatása alól. Minden pillanata a lélek felé visz, egy embertelenül magasrendű világba. Az olvasó az őrület és az elkomorodó valóság határmezsgyéjén jár, a gondolatok végtelen áramába.  Csak Proust jutott ilyen messzire.
Nietzsche Miskin herceg alakján keresztül ábrázolja a krisztusi típust.

Bűn és Bűnhődés

A legismertebb regénye, ahol néha azt érezzük, hogy az emberek még itt vannak, ebben a napfényes és hideg világban, a realitás két végpontja között. A történet is inkább egy rossz rémregényre emlékeztet brutalitásával és kínos nyomozási procedúrájával. De Raszkolnyikov világa mégis maga az irracionalitás. Valódi oka sincs a gyilkosságokra, hiszen a gyilkosság eszméje a racionalitás egyenes vágányairól gördül az irracionalitás mágiája felé. Mégsem jut el az olvasó az infernális végzet felé, mert a megváltás szentostyája itt is a bűnbánat és az áldozat.
Olvasása közben az ember eljut saját gondolataihoz, rálel olyasféle azonosságokra, melyektől elborzad, mikor Rászkolnyikov alakját ellökdösi önmagától.


40. Petőfi Sándor: Apostol

A kritika mindig mostohán bánt az Apostollal, csak a vállveregetés hangján beszél róla a mai napig, szentimentálisnak érzi, és a forrásokra hivatkozva legyint egyet.
Másfélszáz év irodalomtudománya nem tudott mit kezdeni Petőfi művével, irodalmi kisiklásként tekintettek rá, mintha egy politikai kiáltvány poétikai hangszerelésű írása lenne. Kétségkívül az Apostol történetében megtalálható a dickensi miliő; a börtönjelenet meg Goethe Egmontjával tart szoros rokonságot, de itt mégsem merülhet fel a másolás ténye, hiszen Petőfi előtt voltak magyar példák, mint Sue-t magyarító Kuthy Lajos nagy műve, vagy Nagy Ignác kalandos és félelmetes regénye.
Mivel Petőfi a művét néhány nap alatt írta, s telve van életrajzi elemekkel, ezért a költő a nyersanyagot tudatosan formálta politikai kinyilatkoztatássá..
Az apostolság földi bukás és égi dicsőség, s ebből a szempontból Petőfi műve nem hoz újat, s inkább cáfolni látszik azt az elterjedt gondolatot, mely szerint Petőfi nem volt vallásos.
Viszont senki által nem tagadott tény, hogy ez a kisepikai alkotás telve van annyi költői leleménnyel és allegóriával, mint egyetlen Petőfi-mű sem.
És megmaradt a frissessége. Mert hiába emelnek kifogás a mű történetvezetésére, Petőfi a formát teljességgel felszabadítja, s eszközeit olyan elkötelezett nyugtalansággal szórja szét, hogy a mű több szakasza ma is modernül hat.

41. Byron Manfred

Az angol irodalom egyik tabudöntögető alkotása. Ha a kritika Byron felett meg akarja suhogtatni a buzogányát, mindig a Manfrédot veszi elő, hiszen Byron ebben a művében beszél Augusztához, féltestvéréhez fűződő szerelméről, melyből gyermeke is született. De ha az életrajztól elvonatkoztatva nézzük, akkor a legszebb drámai költemények egyike.
Misztikus mesedráma szellemekkel, ördöggel, tavi tündérrel, pokolból felküldött démonnal. Hatalmas monológjai Shakespeare-hez méltók mind költői mélység és magasság tekintetében.
Goethe magának hitte a mű szellemét, de Byron valójában később ismerte meg a Faustot.
Az Alpok komor tájai közt játszódik egy zord várkastélyban, ahol rettenetes hangok és jelenségek borzolják a kedélyeket. Csak Richard Strauss tudta ilyen közel hozni ezeket a fenséges tájakat, de csak Byron tudott ennyi emberi fájdalmat és ennyi emelkedett spiritualizmust a fagyos ormokra teremteni.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007