2025. június 16. hétfő,
Jusztin napja.
Kalendárium

Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi. Június eseményei: június 1.: Írország: a köztársaság napja Szamoa: a függetlenség napja Bulgária: a rózsák ünnepe június 2.: Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója június 3.: Ausztrália: az alapítás napja Uganda: a mártírok napja június 4.: a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920). az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja Ghána: a forradalom napja Tonga nemzeti ünnepe június 5.: Környezetvédelmi világnap Szenvedélyek napja június 6.: Patika nap Siklós napja Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja június 7.: Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása) június 8.: Szent Medárd ünnepe Óceánok világnapja június 9.: Spanyolország: La Rioja ünnepnapja június 10.: Magyar ügyészség napja Portugália nemzeti ünnepe június 11.: Szent Barnabás ünnepe Líbia nemzeti ünnepe június 12.: A gyermekmunka elleni világnap Fülöp-szigetek: a függetlenség napja Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja június 13.: Szent Antal ünnepe Belgium: az apák napja Kirgizisztán: nemzeti emléknap június 14.: Véradók világnapja Malawi: a szabadság napja USA: a zászló napja június 15.: Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe Dánia nemzeti ünnepe június 16.: A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére. A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére). Az afrikai gyermekek világnapja Pápa napja Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja június 17.: Elsivatagosodás világnapja A hangzáskultúra napja Magyarországon Izland: a köztársaság kikiáltásának napja június 18.: Egyiptom: a felszabadulás napja június 19.: Kuvait: a függetlenség napja június 20.: A menekültek világnapja Eritrea: a mártírok napja június 21.: A zene Ünnepe Argentína: a zászló napja június 22.: Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja június 23.: Olimpiai nap Spamellenes Világnap Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja Luxemburg: a nagyherceg születésnapja június 24.: Keresztelő Szent János napja A csontritkulás világnapja Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja június 25.: Barlangok napja Mozambik: a függetlenség napja Szlovénia: az államiság napja június 26.: A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja A közalkalmazottak napja A kínzás áldozatai támogatásának világnapja Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása június 27.: Cukorbetegek világnapja Szent László napja I. László tiszteletére Határőrség napja A magyarországi lengyelek napja Dzsibuti: a függetlenség napja június 28.: USA: az első világháború emléknapja június 29.: Péter-Pál napja, az aratás kezdete Táncművészet világnapja Szent Péter napja A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról. Seychelle-szigetek: a függetlenség napja június 30.: A magyar szabadság napja A keresztény vértanúk emléknapja Szent Pál napja Horvátország: a függetlenség napja Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár június első szombatja: Lakáskultúra napja június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet június harmadik vasárnapja: Apák napja június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló. a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált Érdekességek A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik: Ikrek (május 21-június 20.) és Rák (június 21-július 20.) Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép. Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap. Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...

Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...

200

Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
„Bűneidet nem a templomban teszed jóvá…” – Martin Scorsese: Aljas utcák (1.rész)
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Martin Scorsese, első játékfilmje A Ki kopog az ajtómon nem hozott átütő sikert és belépőt sem jelentett az álomgyár legnagyobbjai közé, de Scorsese neve ismertté vált a kritikusok és a New York-i filmesek körében, valamint hozzásegítette, hogy a Woodstock és az Elvis on Tour című rock dokumentumfilmek vágómunkáiban részt vegyen.

Referenciaként tehát semmiképpen sem volt rossz és Roger Corman a kor emblematikus vagy inkább hírhedt figurája (aki elsősorban producer, de rendezőként és forgatókönyvíróként is tevékenykedett) is a vizsgafilm után kínálta fel Scorsesenek a második rendezés lehetőséget a Boxcar Bertha-t.  Corman és cége, az AIP leginkább a kisköltségvetésű, silány minőségi B-filmjeiről volt ismert, valamint arról, hogy munkát biztosított a pályakezdő, fiatal rendezőknek. Francis Ford Coppola, Brian de Palma és John Milius mellett Scorsese karrierjét is felkarolta.

A Boxcar Bertha volt Scorsese első (de korántsem utolsó) kitérője a kommerszfilm irányába és bár viszonylagos szabadságot kapott a producertől (azzal a kikötéssel, hogy a műfaj keretein belül maradjon, és ne álljon elő ”őrült” ötletekkel) szerzői attitűdjét mégis teljesen fel kellett számolnia. A Bonnie és Cylde expolation verziójának tekinthető erőszakos és meztelen jelenetekkel teletűzdelt mű azonban így is jócskán felülmúlta az AIP fércmunkáinak színvonalát és üzleti sikernek számított. A rendező válaszút előtt állt: vagy folytatja a szenzációhajhász, de sikeres filmek forgatását, vagy visszatér a számára sokkal vonzóbb művészi, önkifejező filmek világába. Ekkoriban kerül baráti viszonyba a korszak legjelentősebb amerikai rendezőjével John Cassavetes-szel, aki nagyra értékelte Scorsese első művét. A Boxcar Berta után azonban figyelmeztette fiatal kollegáját, hogy hagyjon fel a „szemetek” gyártásával és folytassa azon szerzői filmek sorát, amilyen a vizsgafilmje is volt.

Scorsese ezek után hozzálátott egy korábbi forgatókönyvtervének kidolgozásához és filmreviteléhez. A projekt akkor még a Season of the Witch címet viselte. Miután megszerezte a szükséges pénzt, rögtön munkába kezdett. Az 1973-ra elkészült film hű lenyomata Scorsese serdülőkori rockvilágának, önkényes kegyetlenkedésének, városlakó félelmeinek, újraélése, ugyanakkor kifejeződése a nagyvárosi kétségbeesés és bezártság érzéséinek is.

Annak ellenére, hogy a film a rendező életéből vett helyzeteket mutatja be, létező helyszíneken és személyeken keresztül, az első művéhez képest eltávolodik a francia újhullámos gyökerektől és érezhetőbbé válnak az amerikai filmesek hatásai (Samuel Fuller). A viszonylagos objektivitás azonban nem jelenti azt, hogy felszámolta volna korai  alkotói pályájának elméleti és gyakorlati attitűdjeit.

A rendező úgy emlékezik meg a filmről, mint újjászületésről, saját maga újrafelfedezéséről, régi emlékei átéléséről. „Az Aljas utcák egy kísérlet arra, hogy régi barátaimat, az életmódunkat és a Little Italyt vászonra vigyem. A film tulajdonképpen egy antropológiai és szociológiai értekezés”. A ki kopog az ajtómont még áthatja az újhullámok szerzői  heve, azonban ez esetben már kellő lélektani távolsággal tekint serdülő éveire és a Kis Olaszországra. A főszereplő Charlie továbbra is a rendező alteregójaként jelenik meg, Scorsese az interjúiban kiemeli, hogy önarcképének gondolait átszövi saját világlátásával (a film kezdőmondata Scorsese hangján szólal meg).

A főkarakter mellett  immáron a mellékszereplők is hangsúlyossá válnak. Az Aljas utcák nyitja azon Scorsese filmek sorát, melyek férfi párosok kapcsolatát és sorsát boncolják. Charlie és Johnny Boy kapcsolata visszaköszön a Dühöngő bika testvérpárosában, Jézus és Júdás viszonyában. Az Aljas utcák tovább viszi a nyitófilm szerkezeti lazaságát, ahogyan Scorsese fogalmaz „A filmnek tulajdonképpen nincs cselekménye. Az egészet életutak, vágyak, kapcsolatrendszerek mozgatják, melyek sokban emlékeztetnek a Warner Brothers harmincas évekbeli szociáldrámáinak struktúrájára”. A filmmel tulajdonképpen Fellini egyik korai művének, a Bikaborjaknak sajátos verzióját készíti el. Mindkét film főhőse a felnőttkor küszöbén áll, álmaik és feladataik hasonlóak, felnőttkorban vannak, de gyerekként viselkednek. Nem is annyira a főhősök életének sorsfordító eseményei állnak a középpontban, hanem sokkal inkább a hangulatok, az apró események.

A történet leírására több lehetőség is kínálkozik. Az első szerint a film egy fiatalember gengszterként való felemelkedésének buktatóit és spirituális útkeresését mutatja be. A másik olvasat szerint két kisstílű, fiatal bűnöző menekülése az adóságaik és a negyed korlátai közül. 

A vallás előtérbe kerülése, a bűnbánat, a spirituális megtisztulás utáni vágy ebben a filmben válik először a főhős cselekedeteinek motorjává (a Taxisofőrben egy egész filmet szentel ennek a témának a rendező). J.R esetében a katolikus tanítás még csak a nőkről és a szexualitásról alkotott véleményét határozta meg, Charlienál azonban világszemléletének szerves részévé válik. A főhős, aki egyszerre él az alvilág és a teológia vonzásában, J.R-hoz hasonlóan  bukásra van utalva, mivel a két törvény pólusai között nem tud helyes döntéseket hozni. További közös pont kettőjük között (Charlie tulajdonképpen J.R pár évvel idősebb változatának felel meg) a gyerek és a felnőttkor világa közötti állandó ingázás, el nem köteleződés. Charlie számára azonban a felnőtté érés és a társadalmi (polgári) felemelkedés realitás, hiszen nagybátyja, a helyi maffia vezetője, egy étterem irányítását kínálja fel neki.

A kettősség szociális kapcsolataiban is megnyilvánul. Barátnője, az öntudatos, önálló lány a felnőtt világot képviseli, míg Johnny Boy, akivel Charlie a legszorosabb kapcsolatot ápolja, infantilizmusával és irracionalitásával a gyermekkort lopja vissza életébe. Charlie, ahogy a többi Scorsese hős, képtelen dönteni és sorozatosan utasítja vissza Teresa ajánlatait a közös életre. Túl éretlen és érdemtelen ahhoz, hogy megfeleljen a felnőttkor és a polgári élet kihívásainak. Makacsul ragaszkodik mindenhez, ami a gyerek-énjéhez köti, a negyedhez, a lokálhoz, a fiúkhoz és Johnnyhoz. Scorsese szerint a legnagyobb hibát azzal követi el, hogy folyamatosan hezitál és képtelen egyértelmű döntéseket hozni. „Mindenki nyomást tud gyakorolni rá és mindig ugyanaz a válasza: Jól van, jól van, minden rendben lesz.”

Charlie drámája tovább zajlik szakrális síkon. Ez már a rendező első filmjében is megfigyelhető, azonban Charlie elkötelezettebb vallási öntudattal és megalapozottabb teológia alapokkal rendelkezik. Scorsese önéletrajzi dilemmája ismét visszaköszön a főhősben („Az ember itt vagy pap lesz, vagy gengszter”), azonban Charlienak az étterem felvillantja a polgári, tisztességes élet lehetőségét (Scorsese számára ezt a film jelentette).

Az egyház mellett a másik ”szervezet”, mely meghatározza Charlie mindennapjait, hogy a Little Italyhoz köti őt a bandája. E zárt férfitársaság szociográfia megfigyelését és ábrázolását Scorsese élményei és Howard Hawks filmjei ihlették. Hawks érdeklődésének középpontjában a különböző csoportok mechanizmusa áll és Scorsesehez hasonlóan az ő történetei is szinte kizárólag férfiak által dominált világokban játszódnak. A csoport tagjait rituálék kötik össze (Hawks Hatari című művében vérszerződést is kötnek, Charlie és Johnny Boy esetében is létezik ez a vérségi kapcsolat, hiszen rokon, azonban dacos szövetségük még nagyobb nyomatékot ad kettőjük összetartozásának). A közös kártyázások, udvarlások, verekedések és italozások kovácsolják egybe őket. A bandatagok között lévő látszólagos egyenrangúság és harmónia addig létezik, míg felszín alatt elindul a harc a vezér pozíciójáért. Hawks számára is a legmagasabb rendű emberi érzelem a zárt, önmagának elégséges, csak férfiakból álló csoportban megszülető bajtársiasság érzése. A csoporton belül csupán akkor keletkezik feszültség, amikor a csoport egyik tagja cserbenhagyja a másikat, vagy amíg valaki túlzott individualizmusával a csoport egységét veszélyezteti. Az Aljas utcák esetében az áruló személye nem egyértelmű. Charlie fokozódó kívülállása, Johnny Boy kiszámíthatatlan viselkedése (ami éppen az egységet bontja meg) és a pénzét a barátain behajtani akaró Michael merénylete Charli-ék ellen - mind zavart keltő tényezők.

A nagyobb struktúra (banda) mellett további szociális teret és struktúrát a Charlie, Johnny Boy és Teresa ”háromszöge” jelenti. Az unokatestvérek kapcsolata külön figyelmet érdemel. A főhős vallásos megszállottsággal kötődik Johnny Boyhoz, aki csak veszélyt és felesleges kockázatot jelent számára. Végül azzal, hogy Charlie a fiúhoz láncolja  magát, saját vesztét okozza.

Irodalom:

Michael Pye és Linda Myles: Mozi – fenegyerekek

Peter Wollen: Szerzői elmélet In: Metropolis: Szerzői elméletek, 2003/3

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007