 | | | 2025. július 17. csütörtök, Endre, Elek napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | George Sandot nem hívták se George-nak, se Sandnak. Férfineve ellenére nő volt. Egy idoben a legolvasottabb, leghíresebb, sot leghírhedtebb regényíró volt egész Európában. Romantikus, olykor vadromantikus történetekkel szórakoztatta, egyszerre lelkesítette és botránkoztatta olvasóit, kritikusait, még az államférfiakat is. Hiszen eloharcosa volt a nok egyenjogúságának, küzdött a szerelem szabadságáért, ünnepelte a munka hoseit, hangos szót emelt az elnyomottak, az üldözöttek, a nyomorgók érdekében. A korai feministáknak ugyanolyan irodalmi példaképe volt, mint a korai szocialistáknak....
| | Akik járatosak a magyar irodalom század eleji történetében, általában azt vallják, hogy A zöldköves gyűrű a legjobb magyar regények egyike. Ez a harmincesztendős korában meghalt fiatalember, aki előbb Kolozsvárott földrajz-történelem szakos tanárnak készült, majd Nagyváradon újságíró lett, és már közben tizenkilenc éves korában elnyerte egy történelmi regénypályázat első díját, huszonegy éves korától kezdve a budapesti újságok és folyóiratok legnépszerűbb szerzői közé tartozott, akinek novelláit ugyanolyan szívesen közölte a haladó Nyugat, a mérsékelten liberális-demokrata Pesti Napló és a szociáldemokrata Népszava. Mindenkihez tartozására mi sem jellemzőbb, mint hogy egyik regényét folytatásokban a katolikus egyházi érdekeltségű Élet, egy másikat a zsidó hitközség lapja, az Egyenlőség közölte....
| | Emily a yorkshire-i Thorntonban született Patrick Brontë és Maria Branwell ötödik gyermekeként (a hat közül). 1820-ban a család Haworth-ba költözött, ahol édesapja káplán lett. Ebben a környezetben mutatkozott meg igazán tehetsége az irodalomhoz. Gyermekkorában, édesanyja halála után, a három nővér - Charlotte, Emily, Anne - és fiútestvérük, Branwell képzeletbeli birodalmakat találtak ki (Angria, Gondal, Gaaldine) és történeteket írtak hozzájuk. 1837 októberében Emily nevelőnőként kezdett dolgozni Miss Patchett női akadémián Law Hill Hall-ban, Halifax közelében. 1842 februárjától Charlotte-tal egy magániskolába járt Brüsszelbe, majd iskolát nyitottak az otthonukban, ám nem voltak tanulóik. ... | | Régi nemesi család sarja, apja Sáros vármegye alispánja, majd főispánja, aki támogatta Szinyei Merse Pál festőszándékát. 1864-ben beíratta a müncheni akadémiára, ahol Strähuber, Anschütz, majd Wagner Sándor voltak mesterei, de hamar kapcsolatba került a kiváló pedagógus Pilotyval is, akinek 1868-ban növendéke lett. Mestereitől azonban csak a biztos rajztudást, a szerkesztés szabályait tanulta meg, az akadémikus formanyelvet sohasem vette át.
Már fiatalkori műveiben is megmutatkozott közvetlensége, művészetének egyéni hangja, koloritgazdagsága. Pilotynál együtt tanult Leibllel, s a müncheni tárlatokon találkozott Courbet műveivel. 1872-ben Böcklinnel kötött barátsága is a színek gazdagsága felé vonzotta. Egyéni formanyelve már 1869-ben kibontakozott a magyar plein air festészet első remekeiként napvilágot látó Ruhaszárítás és Hinta c. levegőjárta, friss vázlatában (mindkettő a Magyar Nemzeti Galériában). ... | | Az opera első nevezetes reformátora: abban a korban működött, amikor e műfaj - öncélú virtuóz áriák merő sorozatává válva - már feladta eredeti rendeltetését, a drámai kifejezést. Gluck, német születésű létére cseh és olasz zenei kiképzésben részesült (Milánóban Sammartini növendéke volt), és pályafutása is nemzetközi jelentőségű. Számottevő európai operasikerei után Bécsben volt udvari karmester, 1774-79 között a párizsi Nagyopera mutatta be operáit. Utolsó éveit Bécsben töltötte. Zenéjében sikerült megragadnia az antik dráma fenségének, hősei nemes jellemének meggyőző kifejezését. ...
| | Mint az első idők sok szentjéről, Tamásról is csak néhány vonást őrzött meg számunkra a hagyomány. Alakja úgy áll előttünk, mintha valami régi festmény volna: ha a festő nem írta volna fölé a nevét, vagy nem festett volna rá egy szalagot, amiről leolvasható a kiléte, nem tudnánk megállapítani, kit ábrázol, annyira általánosak a vonások. Bizonyos mértékig így van ez minden szent esetében, aminek az az oka, hogy nem annyira a személyük a fontos, mint inkább az, amit az életük mutat nekünk, s amit az Egyház a szentté avatásukkal és az ünnepükkel elénk akar állítani. ... | |
"... Az Úr megtestesülésének nyolcszáztizenkilencedik esztendejében Ügyek, -mint fentebb mondottuk- nagyon sok idő múltán Magóg király nemzetségéből való igen nemes vezére volt Scitianak, aki feleségül vette Dentumogyerben Önedbélia vezérnek Emese nevű leányát. Ettől fia született, aki az Álmos nevet kapta... ...Azonban isteni csodás eset következtében nevezték el Álmosnak, mert teherben lévő anyjának álmában isteni látomás jelent meg turulmadár képében, és mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy méhéből patak fakad, és ágyékából dicső királyok származnak, ámde nem saját földjükön sokasodnak el. Mivel tehát az alvás közben feltűnő képet magyar nyelven álomnak mondják, és az ő születését álom jelezte előre, azért hívták őt szintén Álmosnak -ami latinul annyi mint szent-, mivel az ö ivadékaiból szent királyok és vezérek voltak születendők..." ... | | "Minden idők legnagyobb norvég írója az 1920-ban irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott Knut Hamsun, az impresszionista próza első számú mestere. Fő művét, egyben legismertebb alkotását találjuk ebben a kötetben. Az őserőt sugárzó remekmű az emberi fennmaradás és megélhetés lehetőségeit vizsgálja. A regény az ugart feltörő, otthont és családot teremtő paraszt házaspár kemény emberségének, büszke tragikumának történetét mutatja be. A lebilincselő elbeszélés kortól, politikától, minden befolyástól mentes és független, örök időkre szóló érvényes példát ad az emberi megmaradás, méltóság, a lehetséges kiteljesedés, az emberhez egyedül méltó élet lehetőségéről." ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Irodalmi miniatűrök 13. | | A szent, az érzelmes és az orángután
A vágy olyan, mint az az ember, aki a magasba ugrik, s egy pillanatig az ég és a föld között lebeg. A költő idegensége abban rejlik, hogy örökös szakításban van mindazzal, amihez vissza kell hullnia. És az alkotás ennek az ég és föld közöttinek az ismétlődő aktusa, mely egyszerre groteszk és szent.
A francia irodalom legnemesebb alakja a ma alig ismert Louis de Cardonnel, a nagy szerzetesköltő, ki jóbarátságban volt Mallarméval, Verlaine-nel, a korszak első festőivel, s akinek verseiből annyi tiszta pára emelkedik fel, mint a Hölderlin vagy Keats-félék messzehangzó igéiből. De Cardonnel abban különbözik e két óriástól, hogy benne a szépség és a vágy feloldódik a katolikus miszticizmus áhítatában. Ugyanakkor mindhárman a szépség nagy és ihletett pillanatait keresik és találják meg. Keats a halálban, Hölderlin az őrületben, le Cardonnel a kolostori magány Istenközelségében. 1862-ben született egy katolikus hagyományú kisvárosban. Anyja valóságos szent volt, apja régi katedrálisépítő ír család leszármazottja. A család egy kolostor mellett lakik, s a városka Szalézi Szent Ferenc és Páli Szent Vince alakjáról is elhíresült. Egész életét a provanszi táj szépsége, a szerzetesi aszkézis misztikus öröme hatja át. Húsz éves, mikor elhagyja a szülői házat, s meg sem áll Párizsig. Mallarmé hatása alá kerül, de a hatás csak felületes, alig érinti költészetét. Szelleme tele van vággyal, hittel, szépségrajongással, s egyénisége olyan tiszta és fennkölt, hogy benne a költészet imává nemesül. Pappá szentelik, de a világi papságon túl merészkedik. Vidéki abbéból a világtól elvonuló szerzetessé lesz. Itália iránti ragyogása és assisi szegénységvágya oly erősen él benne, hogy költészetét felszenteli, de testét majdnem megöli. „… Indultam,/ mert csodáival kísértett Itália…” Visszatér Franciaországba, s Avignonban halt meg 1936-ban.
Hans Christian Andersen is a szépség megszállottja volt, s ő sem az evilági szépségeket kereste. Rettenetes életét végigkísértette őrült nagyapja, analfabéta és korlátolt anyja. Mikor Koppenhágába kerül, egy kutyaólban lakik. Elképesztő memóriája és elképesztő tudatlansága ostoba fajankónak mutatják. Még az elemi számtani műveleteket sem ismeri, és műveltsége olyan alacsony, hogy az elemi iskolás szint alapjait sem tudja teljesíteni. Szinte felnőtt, mikor tizenkétéves kamaszok közé ültetik be az iskolapadba. Alakját mégis a csodálat, az együttérzés és a beteges túlérzékenység glóriája veszi körül. Mert akik ismerik, csodálják, de legalább annyian őrültnek látják. Drámákkal és versekkel próbálkozik, de tanítója elégeti a költeményeit. Egyetlen vágya, hogy figyeljenek rá. Látomásaiban elszakad mindattól, ami valóság, így a nőktől, emberektől és végül a világtól. Sikeres és gazdag lesz életének delelőjén. Emlékiratai józan és együgyű polgárnak mutatják. Csúnyasága nem evilági, ahogy élete sem volt az. Meséi a legszomorúbb írások közé tartoznak, a részvét misztikus költészete gyermeki prózában. Személyisége megrekedt, infantilizmusa mégsem kórtünet, hanem kegyelmi állapot volt.
Mikor az ifjú Paul Verlaine egyszer ellátogatott a barátjához, annak anyja Verlaine távozásakor ennyit mondott: „Ez a fiú olyan csúf, mint az orángután, s állatkertbe kéne zárni!” Verlaine jómódú családból jött, bár a genealógia kimutatta, hogy nagyatyja is alkoholista volt. Verlaine -t csúnyasága különösen fogékonnyá tette a szépség meglátására. Felesége kamaszkorú, gyönyörű és gazdag lány, akit a költő a legkülönbözőbb testi és lelki kínzásokkal tesz majdnem tönkre. Élete a törvényszéki patológia és az elmekórtan körébe tartozik, költészete mégis a francia irodalom sugárzási központja. Akik előtte jöttek, mint Villon és Ronsard, Lamartine, Leconte de Lisle vagy Hugo éppen úgy benne vannak, ahogy belőle sugárzik elő Rimbaud, Cardonnel vagy Claudel. Rimbaud-val folytatott borzalmas kapcsolata nem inspirálta a líráját, hanem annak következményei inkább megtisztították. Verlaine ilyen szempontból is úttörő volt, a katolicizmusáért nemcsak neki kellett megküzdenie, hanem az utókornak is. Öregségére szinte az összes testi betegség roncsává lesz, Renard hiénához hasonlítja, a korszak nagy ismerői mind rettenetes képet festenek róla. A legvisszataszítóbb kocsmákban éli utolsó éveit, reszketeg teste alá széket kell tolni, hogy össze ne essék, De mégis ebben a borzalmas és csúf testből nőttek a vallásos irodalom legtermékenyebb és legimádságosabb hajtásai…

|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |