  |                    |                    |                              2025. november 4. kedd, Károly napja. Kalendárium  |                  
Kovács János István /1921-2013/ 
 Varga Csaba /1945-2012/ 
 Mácz István /1934-2024/ 
 |                 |                
Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.
   
David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során.
 De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...
   |                 |                Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem. 
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ...  |                 |       |                    |                              Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a  bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!  |       |                    |                    |                              |          Beállítás         Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.                  |       |        | 
                        
                            
                                  
                                           | 
                                   
                                  
                                                    Iskolai élet Tormay Cécile szellemében  |                     |                 
  
Valaha iskoláinkban virágzó önképzőkörök működtek,
színvonalas kulturális estekkel. Ezek során is a nagybetűs Életre készültek a
félig gyermek, félig felnőtt növendékek.
Kezemben
a leánynevelő budapesti Ranolder Intézet 1943-ban megjelent jubileumi
emlékkönyve, amelyből arról értesülünk, hogy Tormay Cécile Önképzőkör működött
a neves intézményben. 
 
Négy szakosztálya volt: nevelési-szociális, természettudományi, művészeti és
magyar irodalmi-történelmi. A nevelési jelmondata ez volt: „Jobbá leszek és
másokat is jobbá teszek.” Hármas gondolat vezérelte a leánytanulókat ebben:
mit, mikor, hogyan kell tennünk, hogy helyes és szép legyen? Milyen a jó példa
jelentősége, a tanítói hivatás áldozata és öröme, melyek magyar értékeink s a
magyar lelkiség erőforrásai. Kiállításokat rendeztek, előadásokat tartottak:
„Érdekes képgyűjteményt, táblázatokat készítettek néhányan a fejlődő
gyermekről.” Példáéul Mezőkövesd népi értékeiről vagy Zsitvabesenyő
népszokásairól. 
 
A természettudományi szakosztály működése sem volt akárminő: „Tanulságos
időszerű gyűléseink a következő tárgyak köré csoportosultak: A fényképezés
művészete. Bepillantás a csillagok világába. A repülőgép szerepe aí modern
ember életében. Herman Ottó. A budai hegyek növényzete. Mindegyik kérdést több
oldalról, behatóan feldolgozták, itt-ott filmmel élénkítették, s egy-egy
ügyesen megválogatott költeménnyel tették változatossá a műsort. A kiállításra
érdekes szemléltető táblákat készítettek a tagok a következő kérdésekről: Hány
leadóállomást hallgat Európa 1 000 000 rádió-előfizetője? Az elektromágneses
hullámok skálája. A hírszolgálat fejlődése. Villamosság a háztartásban. A
fizika története számokban, képekben. Néhányan dicséretre méltó mag-, rügy-,
kéreg-, rovargyűjteménnyel gazdagították szertárunkat.” 
 
A művészeti szakosztályban a leányok ismertették Bach, Schubert, Schumann,
Holbein, Rembrandt és Guido Reni életét, művészetét, az újkori magyar művészet
világából a szolnoki művésztelepet. „Legszebb gyűléseink egyikének tárgya volt
»Az Annuntiatio a művészetben«. Erre vendégül láttuk az önképzőkör minden
tagját. A gyűlés jól szemléltette, hogyan ihlette meg a csodálatos esemény a
keresztény művészek lelkét, kezdve a katakombák együgyű, de őszinte
művészetétől a mai kor túlfinomult, a formákban oly gazdagon válogató
művészetéig. Minden bemutatott képet egy korabeli kórusművel kísértünk s tettük
még kifejezőbbé.” Gyakoriak voltak továbbá a növendékek múzeumlátogatásai. 
 
Végül a magyar irodalmi és történelmi szakosztály sem maradt el a többitől:
„Októberi érdekes gyűlésünk a Balaton költészetével ismertetett meg bennünket.”
Más alkalommal pedig Sík Sándor tiszteletére rendezett díszgyűlést. De volt más
is.  
 
„Tavasszal nagyarányú levelezést folytatott az önképzőkör. Azzal a szerény
kéréssel fordultunk élő nagyjainkhoz, hogy jubileumunk évében néhány soros
emlékkel örvendeztessenek bennünket. Kimondhatatlan örömmel fogadtuk íróink,
költőink megható leereszkedését.”  
 
Harminckét bejegyzés született. Csak kettőt idézek: 
 
„Azt az utat választottam, hogy tanítsam az időszerűt és az időtlent, de
egységben a kettőt, mint ahogy példázza azt minden eszme és a nemzet, melynek
félarca időszerű s a másik időtlen, de egy és oszthatatlan a kettő örökre.”
(Tamási Áron) 
 
„Nincs szebb és felelősségteljesebb hivatás ebben a hazában, mint fiatal magyar
lelkeket nevelni Istennek tetsző és nemzetnek hasznos életre. A mai fölbolydult
világ benyomásaitól szédelgő gyermeki lelkekben összhangot teremteni Isten és
nemzet fogalmai között oly magasztos hivatás, mely apostollá és költővé
változtatja az embert. A hivatását hűséggel betöltő magyar tanítónő a magyar
jövendő édesanyja. Meghatott szeretetem kíséri mindég azokat, kik ezt a
hivatást lelkesen és bátran vállalni merik.” (Wass Albert) 
 
Más világ volt, nagyon
más világ az akkori, mint a mai. Hol vannak ma ugyanis az önképzőkörök?
Tanulhatnánk pedig az imént részletezett múltból. Akkor még ilyen volt az
iskolai élet Tormay Cécile szellemében. 
 
 
 
  |  
  |                 |                            |                 |                 |        Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!  |    |       | 
                                   
                             
                      | 
                                     |                          |                     |                    |                   
 Könyvajánló  |                    |                    |                     |        |