 | | | 2025. április 30. szerda, Katalin, Kitti napja. Kalendárium | 
SZENT GYÖRGY HAVA Bika
Április elseje. Hajdan sok népnél évkezdő nap volt, a tavaszi napéjegyenlőséget, az újjáéledő természetet ünnepelték. Amikor a naptárreformmal január elseje lett az év első napja, április első napja "komolytalan" újévvé vált. Nálunk a diákság terjesztette beugrató tréfák nyugati eredetűek. ...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| | A Novgorod melletti Onyegben született. Apja dúsgazdag földbirtokos volt, vagyonát azonban eltékozolta, és mire Rachmaninov kilencéves lett, már teljesen elszegényedtek. 1882-ben lett a pétervári konzervatórium növendéke, majd 1885-ben a moszkvai konzervatóriumba került, itt ...
| | 
Andersen mindenekelőtt meseíró. Aki a nevét hallja, annak azonnal valamelyik közismert meséje jut az eszébe. Holott finom formájú érzelmes és elegánsan gúnyos verseket is írt. Drámai próbálkozásai már ifjan ismertté tették a nevét írói körökben. Később izgalmas, kalandos regényei szélesebb körben is olvasókra találtak. De 30 éves korában - pénzkeresés céljából - meséket kezdett írni egy olcsó füzetsorozat számára. És ezek váratlanul híressé, majd rövid időn belül világhíressé tették. Kezdetben egy kicsit szégyellte is ezt a főleg gyerekeknek szóló műfajt, de a váratlan siker folytán fel kellett ismernie, hogy ehhez van igazi, rendkívüli tehetsége. Ezért élete további, negyvennél is több esztendeje alatt a meseírás lett a fő műfaja. Manapság - és már régóta - meséit adják ki újra meg újra: idáig több mint 80 nyelven jelentek meg. Ez pedig igen nagy gyűjtemény, hiszen 70 évre terjedő élete folyamán 156 mesét írt. Némelyiket annyiszor és oly sokat utánozták, mesélték újra, hogy már népmesének tűnik....
| | Kőrösi Csoma Sándor 1784-ben – újabb kutatások szerint 1787-ben vagy 1788-ban – született Erdélyben, a Háromszék megyéhez tartozó Kőrösön. Tanulmányait a falu iskolájában kezdte, ennek befejeztével azonban nem a hagyományos, szinte egész életen át tartó határőr szolgálatba lépett, hanem apja közbenjárásának köszönhetően továbbtanulhatott Erdély nagyhírű protestáns kollégiumában, a nagyenyedi Bethlenianumban. Minden bizonnyal az itteni ingyenes oktatás volt az oka, hogy apja a Kőröstől mintegy 300 kilométerre fekvő gimnáziumba küldte fiát. ... | | HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON Állj meg, szívem, betelt ím az idő. Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál? De nem! Bár nincs szív, érted hevülő, te csak lobogjál!
Nagy lombhullásban állnak napjaim. ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Iskolai élet Tormay Cécile szellemében | | 
Valaha iskoláinkban virágzó önképzőkörök működtek,
színvonalas kulturális estekkel. Ezek során is a nagybetűs Életre készültek a
félig gyermek, félig felnőtt növendékek.
Kezemben
a leánynevelő budapesti Ranolder Intézet 1943-ban megjelent jubileumi
emlékkönyve, amelyből arról értesülünk, hogy Tormay Cécile Önképzőkör működött
a neves intézményben.
Négy szakosztálya volt: nevelési-szociális, természettudományi, művészeti és
magyar irodalmi-történelmi. A nevelési jelmondata ez volt: „Jobbá leszek és
másokat is jobbá teszek.” Hármas gondolat vezérelte a leánytanulókat ebben:
mit, mikor, hogyan kell tennünk, hogy helyes és szép legyen? Milyen a jó példa
jelentősége, a tanítói hivatás áldozata és öröme, melyek magyar értékeink s a
magyar lelkiség erőforrásai. Kiállításokat rendeztek, előadásokat tartottak:
„Érdekes képgyűjteményt, táblázatokat készítettek néhányan a fejlődő
gyermekről.” Példáéul Mezőkövesd népi értékeiről vagy Zsitvabesenyő
népszokásairól.
A természettudományi szakosztály működése sem volt akárminő: „Tanulságos
időszerű gyűléseink a következő tárgyak köré csoportosultak: A fényképezés
művészete. Bepillantás a csillagok világába. A repülőgép szerepe aí modern
ember életében. Herman Ottó. A budai hegyek növényzete. Mindegyik kérdést több
oldalról, behatóan feldolgozták, itt-ott filmmel élénkítették, s egy-egy
ügyesen megválogatott költeménnyel tették változatossá a műsort. A kiállításra
érdekes szemléltető táblákat készítettek a tagok a következő kérdésekről: Hány
leadóállomást hallgat Európa 1 000 000 rádió-előfizetője? Az elektromágneses
hullámok skálája. A hírszolgálat fejlődése. Villamosság a háztartásban. A
fizika története számokban, képekben. Néhányan dicséretre méltó mag-, rügy-,
kéreg-, rovargyűjteménnyel gazdagították szertárunkat.”
A művészeti szakosztályban a leányok ismertették Bach, Schubert, Schumann,
Holbein, Rembrandt és Guido Reni életét, művészetét, az újkori magyar művészet
világából a szolnoki művésztelepet. „Legszebb gyűléseink egyikének tárgya volt
»Az Annuntiatio a művészetben«. Erre vendégül láttuk az önképzőkör minden
tagját. A gyűlés jól szemléltette, hogyan ihlette meg a csodálatos esemény a
keresztény művészek lelkét, kezdve a katakombák együgyű, de őszinte
művészetétől a mai kor túlfinomult, a formákban oly gazdagon válogató
művészetéig. Minden bemutatott képet egy korabeli kórusművel kísértünk s tettük
még kifejezőbbé.” Gyakoriak voltak továbbá a növendékek múzeumlátogatásai.
Végül a magyar irodalmi és történelmi szakosztály sem maradt el a többitől:
„Októberi érdekes gyűlésünk a Balaton költészetével ismertetett meg bennünket.”
Más alkalommal pedig Sík Sándor tiszteletére rendezett díszgyűlést. De volt más
is.
„Tavasszal nagyarányú levelezést folytatott az önképzőkör. Azzal a szerény
kéréssel fordultunk élő nagyjainkhoz, hogy jubileumunk évében néhány soros
emlékkel örvendeztessenek bennünket. Kimondhatatlan örömmel fogadtuk íróink,
költőink megható leereszkedését.”
Harminckét bejegyzés született. Csak kettőt idézek:
„Azt az utat választottam, hogy tanítsam az időszerűt és az időtlent, de
egységben a kettőt, mint ahogy példázza azt minden eszme és a nemzet, melynek
félarca időszerű s a másik időtlen, de egy és oszthatatlan a kettő örökre.”
(Tamási Áron)
„Nincs szebb és felelősségteljesebb hivatás ebben a hazában, mint fiatal magyar
lelkeket nevelni Istennek tetsző és nemzetnek hasznos életre. A mai fölbolydult
világ benyomásaitól szédelgő gyermeki lelkekben összhangot teremteni Isten és
nemzet fogalmai között oly magasztos hivatás, mely apostollá és költővé
változtatja az embert. A hivatását hűséggel betöltő magyar tanítónő a magyar
jövendő édesanyja. Meghatott szeretetem kíséri mindég azokat, kik ezt a
hivatást lelkesen és bátran vállalni merik.” (Wass Albert)
Más világ volt, nagyon
más világ az akkori, mint a mai. Hol vannak ma ugyanis az önképzőkörök?
Tanulhatnánk pedig az imént részletezett múltból. Akkor még ilyen volt az
iskolai élet Tormay Cécile szellemében.
|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |