2025. április 30. szerda,
Katalin, Kitti napja.
Kalendárium

SZENT GYÖRGY HAVA  Bika
 

Április elseje. Hajdan sok népnél évkezdő nap volt, a tavaszi napéjegyenlőséget, az újjáéledő természetet ünnepelték. Amikor a naptárreformmal január elseje lett az év első napja, április első napja "komolytalan" újévvé vált. Nálunk a diákság terjesztette beugrató tréfák nyugati eredetűek.
...

Kovács János István /1921-2013/


Varga Csaba /1945-2012/


Mácz István /1934-2024/

A Novgorod melletti Onyegben született. Apja dúsgazdag földbirtokos volt, vagyonát azonban eltékozolta, és mire Rachmaninov kilencéves lett, már teljesen elszegényedtek. 1882-ben lett a pétervári konzervatórium növendéke, majd 1885-ben a moszkvai konzervatóriumba került, itt ...

Andersen mindenekelőtt meseíró. Aki a nevét hallja, annak azonnal valamelyik közismert meséje jut az eszébe. Holott finom formájú érzelmes és elegánsan gúnyos verseket is írt. Drámai próbálkozásai már ifjan ismertté tették a nevét írói körökben. Később izgalmas, kalandos regényei szélesebb körben is olvasókra találtak. De 30 éves korában - pénzkeresés céljából - meséket kezdett írni egy olcsó füzetsorozat számára. És ezek váratlanul híressé, majd rövid időn belül világhíressé tették. Kezdetben egy kicsit szégyellte is ezt a főleg gyerekeknek szóló műfajt, de a váratlan siker folytán fel kellett ismernie, hogy ehhez van igazi, rendkívüli tehetsége. Ezért élete további, negyvennél is több esztendeje alatt a meseírás lett a fő műfaja. Manapság - és már régóta - meséit adják ki újra meg újra: idáig több mint 80 nyelven jelentek meg. Ez pedig igen nagy gyűjtemény, hiszen 70 évre terjedő élete folyamán 156 mesét írt. Némelyiket annyiszor és oly sokat utánozták, mesélték újra, hogy már népmesének tűnik....

Kőrösi Csoma Sándor 1784-ben – újabb kutatások szerint 1787-ben vagy 1788-ban  – született Erdélyben, a Háromszék megyéhez tartozó Kőrösön. Tanulmányait a falu iskolájában kezdte, ennek befejeztével azonban nem a hagyományos, szinte egész életen át tartó határőr szolgálatba lépett, hanem apja közbenjárásának köszönhetően továbbtanulhatott Erdély nagyhírű protestáns kollégiumában, a nagyenyedi Bethlenianumban. Minden bizonnyal az itteni ingyenes oktatás volt az oka, hogy apja a Kőröstől mintegy 300 kilométerre fekvő gimnáziumba küldte fiát.

...

 HARMINCHATODIK SZÜLETÉSNAPOMON

Állj meg, szívem, betelt ím az idő.
   Ha mást már nem dobogtatsz, mért dobognál?
De nem! Bár nincs szív, érted hevülő,
   te csak lobogjál!

Nagy lombhullásban állnak napjaim.
...

Bejelentkezés
név:
jelszó:
Jegyezze meg a nevet és a jelszót ezen a gépen!

Beküldés
Kedves Látogató!
Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk!
Keresés

tartalomban is keressen (több időt vehet igénybe) ha nem jelöli be csak a szerző nevében és a címben keres

Beállítás
Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva.
1024
1280
Szeressük népmeséinket!
Megnyitás önálló lapon Hozzászólások, kritikák



Szeressük népmeséinket, melyek többet elárulnak természetünkről, mint általában a (mégoly egzakt) tudományok, ne viszolyogjunk tőlük, hiszen azok nem holmi avítt emlékek, az életet múzeumnak tekintő szobatudós néprajzosok kedvencei, hiszen ha csak egy kicsit is beléjük mélyedünk, olyan világ tárul elénk, mely felett, Wass Albert szavaival, valóban őrködik a nagybetűs Rend.

 

A két világháború közti népi mozgalomnak lehettek ugyan súlyos fogyatékosságai, azonban elévülhetetlen érdeme, hogy ennek felismerésére eljutva, döntően hozzájárult népi műveltségünk tárgyi emlékeinek módszeres összegyűjtéséhez, amelyre égető szükség volt, hiszen (amint ennek élharcosáról, Györffy Istvánról írt méltatásában (A magyar kultúrpolitika, 1944) Kanyar József írja) addigi oktatásunk, tudományunk és nyomukban a köztudat primitívnek, pusztainak, ázsiainak tartva megvetett mindent, ami őseink hagyománya volt, így „hagyománykincsünk ápolása helyett a nyugat-európai iskolázás és könyvműveltség lidércfénye csábított bennünket”, különösen is a faluközösségekkel szemben az idegen szokások átvételére sokkal inkább hajlamos, közösségbe nem zárt városi munkás vagy úri rétegeket, magát a középosztályt, amelynek jeleként „iskolás gyermekeinknek mindenféle: latin, német, görög, angol, francia, olasz szószedetük volt, magyar azonban sohasem: nem törődtünk komolyan a magyar nyelvvel, megelégedtünk idegen módra elkészített grammatikákkal, ahelyett, hogy végre a külföldi nyelvtanok paradigmáitól függetlenül és általuk nem befolyásolva, tisztáztuk volna a magyar nyelv törvényszerűségeit”. 

Ehhez és általában eleink joggal megirigyelt észjárásának megismeréséhez talán a legjobb vezérfonalat népmeséink, kiváltképpen a székelységéi adják, mindenekelőtt Kriza János (1811-1875) erdélyi unitárius püspök hangyaszorgalommal készült népköltési gyűjtése (Vadrózsák, 1863), amelyből azonnal ráismerünk a székelység világképteremtő mitologikus gondolkodásmódjára, furfangos-csavaros észjárására (ennek jegyeként arra, hogy mindenre tud „kádenciát mondani”, azaz megfelelni, éspedig olyan talpraesetten, hogy hallgatóját egyértelmű elismerésre készteti), melyek bizony többet elárulnak nemcsak az ő természetükről, hanem általában népünkéről, mint általában a (mégoly egzakt) tudományok.

Ennek bizonyságául Kriza közöl például egy öreg pásztortól, Vig Katona Balázstól általa hallott udvarhelyszéki népmesét, melyben a csavaros eszű ördög magával akart vinni egy szegény székely koldust, s megegyeztek abban, hogy kilenc kérdést tesz fel a koldusnak, s ha nem tud felelni mindre, akkor magával viszi, ha pedig tud, akkor élni hagyja: a koldus ebbe bele is egyezett s erre az ördög kérdezni kezdte:

„Mi van a világon a mi csak Egy?
A kúdus azt feleli: Egy Isten van az égbe, egy nap van az égön, egy feje van mindön embörnek.
Az ördög: Tudsz-é mondani valamit a Kettőre?
A kúdus: A kinek két ép látó szöme van, a szöröncsés embör, mindönt tisztán láthat a nap alatt.
Az ördög: Mit tudsz mondani neköm a Háromra?
A kúdus: A mejik házon három ablak van, az elég világos.
Az ördög: Hadd ha’jam mit mondassz a Négyre?
A kúdus: Négy kerék elég egy szekérbe, több nem is kell.
Az ördög: Hát valamit tudsz-e mondani az Ötre?
A kúdus: Öt kézúj elég egy kardnak a markolattyára.
Az ördög: Mongy valamit immán a Hatra?
A kúdus: A kinek jó hat ökre van, szánthat, vethet, boronálhat, erdőlhet a más segittsége né’kül is.
Az ördög: Nem hiszem, hogy tudnál valamit mondani a Hétre?
A kúdus: A kinek hét leánya van, annak főhet a feje, mig rendre mind a hetet jó heré férhöz adhassa.
Az ördög: Mongy valamit most a Nyóczra?
A kúdus: A kinek nyócz asztaga van a csű’kerbe, a nem szorul másra kinyér dógába.
Az ördög: Hát utójára mit mondassz a Kilenczre?
A kúdus: A kinek kilencz szalonnája van a hijjába, nem fut a szomszédba pörgölnivalóér’.”

Az ördög el is álmélkodott, milyen esze van ennek az egyszerű koldusnak, amiért, vele ellentétben, mindenre tud kádenciát mondani, így aztán megszégyenülten visszament a pokolba, meghagyva lakóinak mérgében, hogy ne küldjék őt többé a székelyek közé, mert azoknak az eszén még ő sem tud túljárni.

Szeressük hát népmeséinket, melyek többet elárulnak természetünkről, mint általában a (mégoly egzakt) tudományok, ne viszolyogjunk tőlük, hiszen azok nem holmi avítt emlékek, az életet múzeumnak tekintő szobatudós néprajzosok kedvencei, hiszen ha csak egy kicsit is beléjük mélyedünk, olyan világ tárul elénk, mely felett, Wass Albert szavaival, valóban őrködik a nagybetűs Rend.

Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást!

Könyvajánló
Hét Krajcár Kiadó
vé vé vé (pont) mys (pont) hu - 2007