 | | | 2025. október 19. vasárnap, Nándor napja. Kalendárium | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
Ahhoz, hogy 1956 miértjeire kielégítő válaszokat kapjunk, részletesebben kell megismerkednünk előzményeivel.

David Irving brit történész, a kommunisták és a liberálisok meghamisította történelem egyik legjelentősebb újraértékelője, 1981-ben megjelent, ’56-os forradalmunk és szabadságharcunk igaz történetét egyedülálló alapossággal ismertető, magyarul is hozzáférhető könyvében („Felkelés”) leszögezi, hogy 1956 előzménye nem az SzKP Huszadik Kongresszusa, még csak nem is az 1953-as berlini felkelés volt, hanem a Vörös Hadsereg hazánk földjére lépése a második világháború során.
De persze régebbre is visszanyúlhatunk, 1919-re, a 133 napos zsidó csőcselékuralomra. Addig a magyar nemzet nem ismerte a zsidó Marx és Lenin tanításait, miként a kiegyezés utáni korszak társadalmi elégedetlenségeit meglovagoló szociáldemokraták áligazságait sem. Nálunk nem volt kommün, mint Párizsban, 1871-ben. Ami ellenben 1919-ben történt hazánkban, megmutatta, mennyire nem legenda, amit a Zsidó Világszövetség 1910-ben meghirdetett: Ausztria-Magyarországot fel kell darabolni, és Magyarország földjén zsidó államot kell létrehozni. A magyar nemzet természetes ellenállása miatt ez megbukott ’19-ben, miként ’56-ban is. Utóbb nemcsak azért, mert még emlékeztek a Lenin-fiúk és a Szamuely-Samuel Tibor és terroristái, a Cserny-különítmény soha nem feledhető gaztetteire, hanem azért is, mert a két világháború közötti negyedszázadban még volt magyar nemzet, amelyet nemzeti öntudat és keresztény szellem jellemzett, és arculatát olyanok határozták meg, mint vitéz nagybányai Horthy Miklós, Gömbös Gyula, Imrédy Béla, Teleki Pál, Klebelsberg Kunó, Hóman Bálint. Védték 1944-1945-ben, ha kellett, gyermekfejjel fővárosunkat, és logikus, hogy 1956-ban sem tettek mást, hiszen az ellenség mindkét esetben ugyanaz volt, a ...
| | 
Október hónap – Őszhó – Magvető hava
Október a Gergely naptár előtt az év nyolcadik hónapja volt, melyre neve is utal. A latin octo szóból származik, melynek jelentése : nyolc....
| |
1849. október 6.: a magyar történelem egyik leggyászosabb napja. A tizenhármakat, az 1848-49-es szabadságharcban hősiesen küzdő magas rangú katonai vezetőit végezték ki Aradon a császár pribékjei. Rájuk emlékezünk a mai napon. ...
| | 
Minden korszak türelmetlenül várja költőzsenijét függetlenül attól, hogy maga a kor irodalmi szempontból mennyire termékeny. És a zseni, mint valamiféle természeti tünemény - megérkezik. Hol a felelőtlen ünneplések fortissimójával, hol az elvakult felháborodás lármájával. Más korokban csendesen és kényszeredetten jő el, hogy majd az örök elkésők emeljenek neki glóriát....
| | 
1906-ban épült meg Rákóczi rodostói házának másolata, a fejedelmet is ekkor temették el a dóm kriptájába. 1910-ben 44 211 lakosából 33 350 magyar (75,4%), 6547 szlovák, 3189 német, 453 lengyel, 227 cseh és 210 ruszin volt. 1918-ban elfoglalták a cseh terroregységek, 1919 június 6-án a magyar hadsereg foglalta vissza, majd a Clemenceau-jegyzék értelmében kiürítette a Magyarországot uraló bolsevik hazaárulók bűnbandája. 1920. június 4-én trianoni békediktátummal hivatalosan is Csehszlovákiához került. A tót államhatalom fasisztoid politikájának következtében a magyarság aránya 5%-ra csökkent, míg a város a szocreál torzók telepítésével eltótosodott. Regionális központi szerepét Magyarországon Miskolc vette át....
| | A tragikus hirtelenséggel elhunyt Karl Richter nemcsak az egyik legnagyobb orgonaművésze volt a korának, hanem az egyik legnagyobb dirigense is. Talán Bach vagy Handel esetében nem túlzás azt mondani, a legnagyobb. Bach remekműve, mely a zenetörténet számára még mindig kérdéses mű a keletkezése szempontjából, vitathatatlanul a legnagyobb értékét tekintve. Otto Klemperer a nagy zsidó-német karmester mondta a H-moll miséről, hogy az emberiség történetének legnagyobb alkotása. ... | | Vízbe-nézőn, könnyel szemem szögében, hát ittmaradtam, újra egymagam. A búcsuzást kiálltam, vége van, de most, hogy elment, zsibbadoz a vérem.
Hiszem, neki sem jó, a búcsuzónak, de - bár lelkében önvád is harap - új jég alatt találja őt a holnap. Mit kezdjen az, ki helyszinen marad? ... | | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Jó keresztények, jó magyarok – tényleg? | | 
Hányan vannak, akik szemrebbenés nélkül kijelentik: ők jók. Jó
keresztények, jó magyarok. Igen, így. Nem, nem azt, hogy jó keresztényekké és
magyarokká törekszenek válni. Nem. Ők már most azok.
Már-már
hajlamos lennék, hogy azt mondjam, oké. De valahogy ott furakodik bennem
valami. Nevezhetjük akár kételynek is. A lényeg, hogy egy kérdés merül fel
bennem. De mit szól ehhez Jézus Krisztus?
„És amint elment [Jézus – Ifj. T. L.] az útra, hozzá futván
egy valaki, térdre esvén előtte, kérdé őt. Jó mester! mit cselekedjem, hogy az
örök életet elnyerjem, Jézus pedig mondá neki: Miért mondasz engem jónak? Senki
sem jó, csak egyedül az Isten.” (Mk 10, 17-18.)
Aztán eszembe jut erről – hogy, hogy nem – egy jelenet.
Valaha a Mazsihisz (de régen írtam le ezt a szót, nyilall hirtelen eszembe!)
elnöke (mindegy, hogy hívták) Naftali Kraus budapesti könyvbemutatóján azt
mondta a szerzőnek, hogy blogja árt a zsidóságnak, mert – úgymond – „nem
teljesen igazságos”. Meg is kapta a szerzőtől nyomban a kádenciát. „Teljesen
csak az Isten igazságos.”
Igen, csak Ő. Az utóbbi hónapokban mégis, hol a
lombikbébi-program, hol az iszlám-befogadás hívei részéről hangzott el egyre
sűrűbben: „Én jó keresztény vagyok.” Meg hát akkor nyilvánvalóan jó magyar is.
Jó, de mégis – mitől?
Egy biztos. Irigylem az ókeresztény kort. Miért? Mert akkor
még az igen igen volt, s a nem nem. Mindkét részről. Krisztus ellenségei és
barátai részéről egyaránt. Akkor valahogy nem volt „átjárás” a jó és a rossz
között. S hogy mennyire nem, íme erre egy korhű példa:
„Az ősegyház egyik koronatanúja, Irenaeus püspök († 202)
roppantul érdekes adatot őrzött meg az utókornak. Elbeszéli, hogy midőn Szent
János, az apostol, egyszer fürdőben volt s meghallotta, hogy Marcion, a
gnosztikus, ugyanazon fürdőhelyiségben tartózkodik, rögtön kisietett a
fürdőből, mert nem akart együtt fürödni azzal, aki az Egyház egységével
szembehelyezkedett.”
(Bangha Béla SJ: Nagy kérdések útján. 2. kiadás. Budapest,
1923. Magyar Kultúra-Pallas Rt. Nyomdája. Katolikus Kultúrkönyvtár I. 75. old.)
Keresztények vagyunk. Pláne jó keresztények – és így
automatikusan nyilván jó magyarok is. Hát nem tudom, de nekem ilyenkor mindig –
monománia ide, monománia oda – Bangha páter sorai villannak fel:
„Keresztények vagyunk, de kerüljük az Isten házát s
elvesztettük az imádság szárnyaló lendületének, az áhítat boldogságának, a
magunkba szállás töredelmének érzetét. Keresztények vagyunk, de az
evangéliumot, a világirodalomnak ezt a legnagyobb remekét és a
világtörténelemnek ezt a leghatalmasabb lendítő kerekét csak hallomásból
ismerjük. Byront és Shakespeare-t, Petőfit és Aranyt, sőt Zolát és Anatole
France-ot, sőt Szomori Dezsőt és Nádas Sándort olvastunk, de Mátét, Márkot,
Lukácsot és Jánost soha! Az évszázadok vagy a jelenkor nagy keresztény
gondolkozóit, bölcselőit, történészeit soha! Egyházunk történetét,
büszkeségeit, érdemeit nem tanulmányoztuk soha! Keresztények vagyunk, de az
evangélium hirdetése nem érdekel; ha egy-egy nagynevű szónokot hirdetnek, akit
meghallgatni retorikai és költői élvezet, azt meghallgatjuk, mint ahogy cigányt
megyünk hallgatni a kávéházba, de ahol keresetlen szavakkal Krisztust
prédikálják, ott unatkozunk és kritizálunk, mert a magunkba szállás s az
evangélium fenséges egyszerűsége iránt szinte érzékünket is elvesztettük.
Keresztények vagyunk, de Istent káromoljuk, de párbajozunk, de házasságot
törünk, de virágzik köztünk a prostitúció s az orfeumok és mozgószínházak
szemérmetlensége, de beszennyezzük a házasság szentségét könnyelmű
elválásokkal, új feleség vételével, végül tán a feleségek csereberélésével is s
a gyermekáldás bűnös megakadályozásával. Keresztények vagyunk, de nővilágunk
olyan divatot követ, amely fittyet hány a keresztény szemérem és nőiesség
méltóságára s utcáinkat a vándorló kerítés és bűnre izgató frivolság
kirakataivá teszi. Keresztények vagyunk, de őrült materialista versenyt
folytatunk a koncért és durva mohósággal vetjük rá magunkat minden kínálkozó
nyereségre, bármily eszközzel érjük is el azt. Keresztények vagyunk, de mint
gyermek a mumustól, félünk és reszketünk a „klerikálizmus” szörnyű vádjától;
idegen, ismeretlen fakíroknak nézzük a papjainkat, akikről minden rosszat és semmi
jót nem szabad elhinni és akiknek társasága megbélyegez és megfertőz, mint a
leprásoké. Keresztények vagyunk, de egyházat, pápát, kánonjogot, keresztény
iskolát, sajtót, irodalmat s egyesületet ne említsen senki előttünk.
Nem, nem ez a magyar kereszténység természetrajza, de ugyebár
akad soraink közt is elég, akinek kereszténysége körülbelül ezek közt a határok
közt mozog. S az ellenség persze kaján kárörömmel könyveli rá ezek hitványságát
az összesség nevére. S ilyen kereszténységgel természetes, hogy nem lehet
megváltani a világot, még egy akkorka országot sem, mint aminő szegény
Csonkamagyarország! Ilyen kereszténységgel legfeljebb önmagunkat ámíthatjuk s
ellenségeinket izgathatjuk fokozottabb ellenállásra, anélkül, hogy a keresztény
gondolat igazi hatásait és gyümölcseit remélhetnők.”
(U. ott, 83-84. old.)
Bocsánat, ha már mindezt
korábban idéztem – mentségemre talán csak az szolgálhat, hogy mégsem elégszer.
Szóval lassabban az agarakkal. Lassabban a szóval. Kevesebb öndicséret, több
önbírálat. S akkor, Kölcseyvel szólva, meglehet, hogy a haza fényre derül.
|
| | | | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |