 | | | 2025. június 17. kedd, Laura, Alida napja. Kalendárium | 
Június az év hatodik hónapja a Gergely-naptárban, és 30 napos. Nevét Junóról (római istennőről) kapta, aki Jupiter felesége volt. A 18. századi nyelvújítók szerint a június: termenes. A népi kalendárium Szent Iván havának nevezi.
Június eseményei:
június 1.:
Írország: a köztársaság napja
Szamoa: a függetlenség napja
Bulgária: a rózsák ünnepe
június 2.:
Bulgária: Hriszto Botev és a szabadságharcosok ünnepe
Olaszország: a köztársaság kikiáltásának évfordulója
június 3.:
Ausztrália: az alapítás napja
Uganda: a mártírok napja
június 4.:
a magyar fájdalom napja, a trianoni békeszerződés aláírásának emléknapja (1920).
az erőszak ártatlan gyermekáldozatainak világnapja
Ghána: a forradalom napja
Tonga nemzeti ünnepe
június 5.:
Környezetvédelmi világnap
Szenvedélyek napja
június 6.:
Patika nap
Siklós napja
Svédország: I. Vasa Gusztáv 1523. évi trónra lépésének napja
június 7.:
Norvégia: a függetlenség napja (a Svédországgal való unió felbontása)
június 8.:
Szent Medárd ünnepe
Óceánok világnapja
június 9.:
Spanyolország: La Rioja ünnepnapja
június 10.:
Magyar ügyészség napja
Portugália nemzeti ünnepe
június 11.:
Szent Barnabás ünnepe
Líbia nemzeti ünnepe
június 12.:
A gyermekmunka elleni világnap
Fülöp-szigetek: a függetlenség napja
Oroszország: az Oroszországi Föderáció állami szuverenitásáról szóló nyilatkozat elfogadásának napja
június 13.:
Szent Antal ünnepe
Belgium: az apák napja
Kirgizisztán: nemzeti emléknap
június 14.:
Véradók világnapja
Malawi: a szabadság napja
USA: a zászló napja
június 15.:
Azerbajdzsán: nemzeti ünnepe
Dánia nemzeti ünnepe
június 16.:
A megbékélés napja Magyarországon Nagy Imre kivégzésének emlékére.
A független Magyarország napja (az 1956-os forradalom és szabadságharc vértanúi kivégzésének, valamint a szovjet csapatok kivonulásának emlékére).
Az afrikai gyermekek világnapja
Pápa napja
Dél-afrikai Köztársaság: az ifjúság napja
június 17.:
Elsivatagosodás világnapja
A hangzáskultúra napja Magyarországon
Izland: a köztársaság kikiáltásának napja
június 18.:
Egyiptom: a felszabadulás napja
június 19.:
Kuvait: a függetlenség napja
június 20.:
A menekültek világnapja
Eritrea: a mártírok napja
június 21.:
A zene Ünnepe
Argentína: a zászló napja
június 22.:
Horvátország: az antifasiszta harc emléknapja
június 23.:
Olimpiai nap
Spamellenes Világnap
Nemzetközi SOS Gyermekfalvak napja
Luxemburg: a nagyherceg születésnapja
június 24.:
Keresztelő Szent János napja
A csontritkulás világnapja
Málta: Máltai lovagrend, Alamizsnás Szent János napja
június 25.:
Barlangok napja
Mozambik: a függetlenség napja
Szlovénia: az államiság napja
június 26.:
A kábítószer fogyasztás elleni küzdelem nemzetközi napja
A közalkalmazottak napja
A kínzás áldozatai támogatásának világnapja
Madagaszkár: a függetlenség kikiáltása
június 27.:
Cukorbetegek világnapja
Szent László napja I. László tiszteletére
Határőrség napja
A magyarországi lengyelek napja
Dzsibuti: a függetlenség napja
június 28.:
USA: az első világháború emléknapja
június 29.:
Péter-Pál napja, az aratás kezdete
Táncművészet világnapja
Szent Péter napja
A meleg büszkeség napja: a homoszexuálisok, leszbikusok és támogatóik tartják a hozzá kapcsolódó felvonulást, amelyen többek között megemlékeznek a Stonewall lázadásról.
Seychelle-szigetek: a függetlenség napja
június 30.:
A magyar szabadság napja
A keresztény vértanúk emléknapja
Szent Pál napja
Horvátország: a függetlenség napja
Kongói Demokratikus Köztársaság: a függetlenség napja
június első hétvégéje: Festők Városa Hangulatfesztivál, Kaposvár
június első szombatja: Lakáskultúra napja
június első vasárnapja: Pedagógusnap Magyarországon
június második vasárnapja: Építők napja Magyarországon
június harmadik péntekén tartják Svédországban és Finnországban a Midsommarfest („Nyárközép”) ünnepet
június harmadik vasárnapja: Apák napja
június 21. körül van a csillagászati nyári napforduló, ugyanis előfordulhat, hogy ez 20-ra vagy 22-re esik. Ekkor van Földünk északi féltekéjén a nyári napforduló, a déli féltekén a téli napforduló.
a nyári napfordulóhoz legközelebbi vasárnap: a Nap napja
június utolsó hétvégéje: Budapesti Búcsú, annak emlékére, hogy hivatalosan 1991. június 30-áig kellett elhagynia Magyarország területét az utolsó szovjet megszálló katonának
júniusban tartják a portlandi rózsafesztivált
Érdekességek
A horoszkóp csillagjegyei közül júniusra esik:
Ikrek (május 21-június 20.) és
Rák (június 21-július 20.)
Június folyamán a Nap az állatöv csillagképei közül a Bika csillagképből az Ikrek csillagképbe lép.
Minden évben a június ugyanazon napjával kezdődik, mint a következő év februárja, míg az adott évben nincs még egy ugyanolyan nappal kezdődő hónap.
Az Arvisurák szerint Napisten hava.
...
| | 
Kovács János István /1921-2013/
Varga Csaba /1945-2012/
Mácz István /1934-2024/
| |
A klasszikus tragédia megteremtője, a klasszicista dráma nagy alakja. Számos vígjáték és tragikomédia utáni első tragédiája, a Médea (1635) a kor divatjának, a regényes cselekmény fordulatos, szövevényes barokk világának terméke. Új polgári tudatformát alakít ki, a corneille-i akarat-hőst, melynek leghíresebb megformálása a ...
| | 
Apja franciául írogatta verseit, míg nagybátyja, akinek jóvoltából Puskin már korán megismerhette Karamzint és Zsukovszkijt, az orosz irodalom jeles képviselőit, ismert költő volt. Anyai ágról Puskin Nagy Péter afrikai származású testőrének volt leszármazottja. Gyermekkorát azonban nem annyira a család légköre befolyásolta, hanem a líceumnak, a Carszkoje Szelónak a szellemisége, bár dajkája és annak népi kultúrája iránt érzett szeretetét költői emlékezete mindvégig megőrzi. Ahogy a bajtársiasságnak, a becsületnek, a szabadságszeretetnek a szellemét is, mely líceumbéli kapcsolataiban, egyik-másik tanárának a hatására, de főként a napóleoni győztes csatákból visszatérő sebesült gárdatisztek látványa nyomán ver gyökeret benne. E hősiességnek az ifjú Puskin a vers halhatatlanságával kívánt megfelelni.Tizenöt éves, amikor az orosz klasszicizmus mestere, Gyerzsavin „költővé avatja”. A dekabrizmussal is a líceumban „ismerkedik meg”, s annak eszmeiségét hordozzák a tanulmányainak befejezése és a külügyi szolgálat megkezdése (1817) után írt versei (...
| | Írország évszázadokon át az angol király fennhatósága alá tartozott, az ősi ír nyelvet — a kelta nyelvcsaládhoz tartozó gaelt — lassú ütemben, de végül teljesen kiszorította az angol. Kihaltnak mégsem mondható: a nyelvtudósok megértik és a legeldugottabb falvak paraszti népe beszéli. Maguk az írek sohase voltak hajlandók magukat angoloknak tekinteni, holott a XIX. és a XX. században nem egy ír szerző az angol irodalom élvonalába emelkedett, mint ...
| | | | Beküldés Kedves Látogató! Ha írást szeretne beküldeni a szerkesztőségünkbe, kérjük, azt a bekuldes@aranylant.hu elektronikus levélcímen keresztül tegye. Bemutatkozó levelét - pár írásának kíséretében - is ezen a címen várjuk! | | | | Beállítás Az Aranylant jelenleg 1024 képpont széles monitorra van optimalizálva. | | |
 |
Milyen a jó tanár? | | 
Legjobb, ha a kérdésre
válaszolva egy-egy „régi vágású” pedagógust idéz meg az ember. Itt van például
Bánhegyi Jób bencés szerzetes, főiskolai, majd gimnáziumi tanár, tudós
irodalomtörténész. Ma is méltán állítható példaképül a pedagógusok elé.
Bánhegyi
Jób (1897-1979) a bencés rendalapítótól, Nursiai szent Benedektől megtanulta,
mit jelent e három szó: „Ora et labora!” Imádkozzál és dolgozzál!”. 1921-ben
szentelték áldozópappá, majd rövid ideig a pápai bencés gimnáziumban tanított,
aztán 1923-tól 1930-ig Pannonhalmán a német, majd 1945-ig a magyar irodalom
főiskolai tanára volt, de művészettörténetet is tanított, sőt 1938-tól 1950-ig
a győri bencés rendház házfőnöki tisztét is betöltötte. 1950-től két éven át
levéltárosként dolgozott Pannonhalmán, s visszakerült a győri székházba, ahol
magyar nyelvet és irodalmat tanított 1966-ig, nyugdíjba vonulásáig.
Legfőbb művét, két kötetes irodalomtörténetét a Szent István Társulat adta ki
(1929-1930). Irodalomtörténetet, pláne jó irodalomtörténetet írni szerfelett nehéz,
de az övé a legjobbak közé tartozik mindmáig. Műve legfőbb erénye, hogy lapjain
nem száraz életrajzi adatokkal agyonzsúfolt adattárat halmozott fel, hanem az
irodalom igazi nagyjainak gondolkodását mutatta meg példás tömörséggel párosult
lényeglátással. Szerinte az irodalmi élet megismerése elvezet az egyetemes
gondolkodás törvényeinek, igazságainak megértéséhez, ezért rendkívül fontos
tantárgy az irodalom. Könyve egyik kortárs kritikusa megjegyezte: „Tud mindent,
ismer mindent, de sem a szolgai megalkuvás, sem a mindenáron újszerűség nem
kenyere.” Egy másik méltatója pedig kiemelte: „Nem kertel s nem komázik,
vérségi szimpátiát vagy tradicionális gyűlöletet nem ismer. Az igazság, az
irodalmi és erkölcsi igazság érdekli.”
Tanítványai közül Barsi Balázs ferences atya szerint szinte fejedelmi
habitussal testesítette meg a bencés tanáreszményt. Beszéde mindig rendezett
volt. Nem volt benne semmi sallang, ködösítő körülírás és körülményesség. A
szent, a jó, az igaz és a szép szeretete jellemezte mindvégig. Egész lénye
visszatükrözte rendje alapítójának imádságos és munkás szellemét. Derűt sugárzó
életének fókuszában a hit és magyarság állt.
Az 1945 utáni irodalompolitikai diktatúra sem tudta megtörni. Nem Illés Béla
„műveit” tanította, hanem a kortársak közül például Illyés Gyulát. „A fejét
veszem annak, aki ezt a két nevet összekeveri!”– mondta gyakran. Balassiról,
Berzsenyiről, Vörösmartyról, Petőfiről, Aranyról, Madáchról, Az ember
tragédiájáról, Jókai szépírói művészetéről, Mikszáthról, az Ady-versekről,
Babitsról elmélyült órákat tartott, s megszerette diákjaival a szép, tiszta
magyar beszédet, keményen megkövetelte a fogalmi tisztázásokat. Például arra a
kérdésre, „mi a tudomány?”, ezt a választ adta: „A tudomány igazolt,
bizonyított ismeretek rendszere.”. Vagy arra, mi a művészet, ezt: „A művészet a
valóság elemeiből a valóság fölé emelt világ.” A világnézet pedig
„állásfoglalás a létrenddel és az értékek rendjével szemben”.
Méltatói sorából Cs. Varga István irodalomtörténész más vonásokat is elárul Bánhegyi
atyáról: „Nagyszerű nevelő volt, diákjaival sosem éreztette hatalmas tudásbeli
fölényét. Mélységesen hitt abban, hogy az ember többre tanítható meg és jobbá
nevelhető. A bizalomra alapozott, a tudásra épített. Vallotta, hogy a
memoriterek műveltségünk alaprétegébe épülnek be, az emlékező-képességünket
erősítik, a műelemzést, az értelmezést hitelesítik. A könyv nélkül megtanulandó
verseket, idézeteket szúrópróbaszerűen szokta ellenőrizni. A szorgalom
fokozására szolgált, hogy minden hétfőn nemzeti irodalmunk és a világirodalom
klasszikusaitól megtanult és értőn elmondott minden egyes versért jelest
lehetett szerezni. Egyetlen gyengéje a számonkérés volt: szerette hallgatni a
jó feleleteket, de láthatóan megszenvedte, ha valaki készületlenül, méltatlanul
beszélt szép témákról. Néha elfogyott a türelme és „szent haragra” lobbant az
„érted haragszom, nem ellened” jegyében. Sosem velünk, csak hibáinkkal,
fogyatékosságainkkal, oktalan mulasztásainkkal szemben volt türelmetlen.”
Állandó olvasásra nevelte tanítványait. Cs. Varga hozzáteszi: „Úgy nevelt
bennünket olvasóvá, hogy példát adott a mindennapos olvasásra. Például irodalmi
szakkörön a Nagyvilág legfrissebb számából ismertette meg velünk Szolzsenyicin
Iván Gyenyiszovics egy napját, Dürrenmatt Fizikusok című drámáját.”
Tanítványai nem véletlenül ragaszkodtak hozzá oly nagyon. Érdekes, amit még Cs.
Varga megörökít: „Tanórája előtt bárki bejelenthette, hogy nem tudott
felkészülni. Sosem kérdezte meg a mulasztás okát, de erkölcsi kötelességnek
tartotta, hogy a diák a következő órára pótolja a hiányt.” Nem volt ezzel
egyedül. Egy kiváló magyar kolozsvári atya egy tanügyi konferencián ezt mondta:
„A felelést illetőleg, leányközépiskolásokról lévén szó, az iskolai év elején
ünnepélyesen kijelentem, hogy aki bármi okból nem készült, az jelentse be a
könyv beírása után, s kap egy dátummal megjelölt (vagy a lecke számával
megjelölt) hiányjelet. Megokolni a tanulás elmulasztását (leányokról lévén szó)
nem engedem, mert ez az őszinteség rovására menne. De nem is fontos. Lehet,
hogy valaki más miatt nem tanult, mint amiért én ezt a kiváltságot
engedélyezem, de akkor sem baj, mert a hiányjelet egy hónapon belül a megfelelő
s elmaradt lecke felmondásával ki kell váltani. Ki nem váltott hiányjel 4-esnek
számít! S ettől retteg a diákszív! S mind kiváltja. Nekem az a fontos, hogy a
tudnivaló az év folyamán a lelkébe jusson, és se ő, se én mulasztásba ne
essünk.”
(Rejőd Tiborc: Az erényekre vakló nevelés. Az Erdélyi Római Katolikus
Hitoktatásügyi Kongresszus előadásai (Marosvásárhely, 1943. október 19-21.)
Budapest, 1944. Katolikus Hittanárok és Hitoktatók Egyesülete, 31. old.)
Summa summarum:
Bánhegyi Jób még az antik pedagógusok fajtájából való volt, aki
emberpalántáiból ízig-vérig magyar s keresztény ifjakat férfiakat nevelt.
Közhely talán, de tény: az ilyen pedagógusok hiánya nagyon meglátszik mai
életünkön. |
| | | Az íráshoz még nem érkezett hozzászólás. | | Kedves Olvasó! Az íráshoz csak regisztrált, és bejelentkezett tagok írhatnak hozzászólást! | | |
|
|  | |
Könyvajánló | | |  | |